{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
782 visninger | Oprettet:

Spiser "græs" konstant {{forumTopicSubject}}

Håber at I kan hjælpe mig med nogle gode råd.

Min dejlige islændere har meget svært ved at vænne sig til at gå på jordfold. Jeg tror det er dét der har ført til, at han virkelig kæmper for at fange hvad som helst spiseligt, når vi er ude at ride. Nogle dage er det værre end andre - og specielt i går da vi var på tur, var det slemt. Nogle gange kan jeg være heldig at "fange" ham inden han hapser efter grene, eller bøjer hovedet ned efter græs - men når han er hurtigere end mig, skal jeg virkelig kæmpe for at få ham videre. Fik ret ondt i fingrene, fordi han tit bare masede hovedet ret voldsomt nedad for at få græs.
Jeg har virkelig prøvet mange ting - jeg har længe været super konsekvent - og hver eneste gang sagt nej, enten taget i tøjlerne, drevet med schenkler eller pisk, - eller alle ting på én gang - men nogle gange er han ligeglad. Det er meget demotiverende og irriterende, at han bare bliver ved og ved og ved. Forsøger også at rose ham hver eneste gang han så endelig tager hovedet væk fra græsset igen og fortsætter - og roser ham hvis han går for løse tøjler uden at stoppe og hapse græs. Det er bare som om at han ikke forstår det - eller er for sulten til at han vil lytte.

Hvad kan jeg gøre for at få ham til at stoppe med hele tiden at mase hovedet ned og til siden for at fange spiselige ting? Er det kun et spørgsmål om timing - hele tiden? Skal jeg være hårdere ved ham? Skal jeg lade ham spise et godt måltid inden ridning (ikke så optimalt for fordøjelsen)? Skal jeg prøve at give ham mundkurv eller lign. på, så han ikke kan få græs ind i munden mens vi rider? Hvad kan jeg gøre?

På forhånd mange tak for svar smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiser "græs" konstant
  • #1   16. jun 2010 Nogle heste fatter hurtigt at når man tager i tøjlen er lig de ikke må spise. Andre fatter det bare ikke. Der er ikke så meget andet for end at give kontant afregning hver gang han gør det.
    Husk på hver gang han får lov/succes med at spise græs tror han at han må hele tiden. Får han lov en gang skal der 9 gange nej til fra din side af før det regnestykke er gået op.
    Kan du se/mærke eller føle han vil tage en bid så kom ham i forkøbet. Når du kender hans signaler når han ligger op til at skulle spise bliver det meget lettere at standse og langsomt holder han op med at prøve.
    Når jeg er sammen med min hest laver jeg hende aldrig spise andet end hvis jeg giver hende mad i en spand eller godbidder under træningen, eller foregår alt spisning på marken.

• #2   16. jun 2010 ingen pisk. Tricket er at aflæse hesten og reagere før den smiley Pisken er kun et hjælpemiddel, altså en forlænget hånd/finger og ikke til at slå med

• #3   16. jun 2010 Mange tak for svar smiley Jeg må bare prøve at være mere konsekvent - og have bedre timing. Jeg kan som regel godt mærke det lige et sekunds tid inden han rækker ud efter græs - så man skal bare være 110% vågen hele tiden smiley

• #4   16. jun 2010 Og nej - det hjælper ikke at slå smiley

• #5   16. jun 2010 Som Anette skriver.. det handler om timing og at nå at stoppe ham før han får startet hver gang.. hvilket kræver man er meget opmærksom..
    Men hvis den går på jordfold er den måske meget sulten og det kan faktisk gøre ondt på hesten at blive redet hvis mavesyren evt skvulper rundt.. måske du kunne lade den stå og gumle lidt hø eller græs mens du strigler og sadler op, det er ikke tungt nok til at være skidt for fordøjelsen, men vil lige give lidt i maven så den ikke er tom..

• #6   16. jun 2010 eller toucher hesten med smiley

• #7   16. jun 2010 Signe: Tak for svaret smiley Han får også græs dagligt fordelt på to gange, og har fri adgang til halm, og får lucerne 3-4 gange om ugen. Så jeg tror ikke han kan være helt vildt sulten. Ellers en god idé - vil se om der er mulighed for at jeg kan få lidt hø til ham, mens vi "gør klar" smiley

• #8   16. jun 2010 Hvis bare han får sit hø og vand når han går på jordfold skulle der ikke være noget der. Og ja det kræver man er opmærksom, men på et tidspunkt giver det pote. ovenstående er med hensyn til pisken smiley
    btw Smuk smuk islænder du har dig smiley

• #9   16. jun 2010 Anette: Det gør den så ikke kunne jeg lige læse i et andet indlæg, den har kun halm på jordfold..

Einfari: Jeg tror som skrevet i det andet indlæg at den simpelthen er sulten og har ondt af mavesyre der skvulper rundt når den rides.. så jeg ville 100 % give den hø eller græs inden i rider..

• #10   16. jun 2010 Signe: det så jeg efter jeg havde sendt, så hø ville være godt lige at prøve at give ham et stykke tid før man skal ud og ride smiley

• #11   16. jun 2010 Super - så lucerne vil ikke give "problemer" hvis det fodres med lige inden træning? Det gør det hele meget nemmere smiley

• #12   16. jun 2010 Hmm jeg tænker om den måske reeelt virkelig er sulten?? nu han os går på jordfold ??

• #13   16. jun 2010 Super - jeg vil helt klart give ham lucerne før ridning i stedet for efter så smiley

• #14   16. jun 2010 Ja lucerne kan sagtens gives før ridning..

• #15   17. jun 2010 Nu har jeg læst de forskellige indlæg og jeg vil mene, at det er fordi din hest rent faktisk ER sulten...
    Halm er kun fyldstof og giver ikke hesten en rigtig mæthedsfornemmelse. Det er kun hø, wrap og græs der giver det.
    Hvorfor giver du ikke hø på jordfolden?

Ellers ville jeg også give hesten lidt lucerne mens du alligevel står og strigler før ridning.

• #16   17. jun 2010 Du kan også give roepiller inden ridning. De fylder og giver god mæthedsfornemmelse.

• #17   18. jun 2010 jeanette N: Hvorfor JEG ikke giver hø på folden? Hmm - fordi det ikke er mig der ejer stedet - fordi vi betaler individuelt for hø når de får det - og jeg tror ikke det vil kunne blive indført, da det vil koste ekstra for alle, og ikke alle heste kan holde til uanede mængder hø - når de samtidig får græs.
    Desværre. Var det mit sted, er der ingen tvivl om at tingene ville fungere anderledes - men de fleste der har prøvet at have heste opstaldet, ved godt at man ikke bare kan gøre lige som man vil, og bestemme selv.

Tak for svaret Dinne smiley Jeg ville ønske det var lidt lettere at finde nogle mere egnede steder i nærheden af hvor jeg bor, - men det lader til at være ret umuligt. Ser i hvert fald frem til den dag hvor jeg får mit eget sted, eller kan finde det ultimative opstaldningssted.

• #18   20. jun 2010 Einfari !
    Jeg forstod bare at det kun var jordfold vi snakkede og ingen græs? Altså andet end et par timer om dagen... Jeg har også stået opstaldet ude, hvor jeg heldigvis fik tingene ændret på trods af at vi selv skulle betale for høet. Jeg fik overbevist de hesteejere der gik på fold m min og ejeren af stedet var ligeglad med hvad vi gav på folden, bare vi var enige. Men sådan er vi jo så forskellige. Jeg har stået opstaldet MANGE steder, da jeg ikke går på kompromis og det rette sted findes derude. Der er desværre bare langt imellem dem....

Kommentér på:
Spiser "græs" konstant

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce