Spiser "græs" konstant {{forumTopicSubject}}
Håber at I kan hjælpe mig med nogle gode råd.
Min dejlige islændere har meget svært ved at vænne sig til at gå på jordfold. Jeg tror det er dét der har ført til, at han virkelig kæmper for at fange hvad som helst spiseligt, når vi er ude at ride. Nogle dage er det værre end andre - og specielt i går da vi var på tur, var det slemt. Nogle gange kan jeg være heldig at "fange" ham inden han hapser efter grene, eller bøjer hovedet ned efter græs - men når han er hurtigere end mig, skal jeg virkelig kæmpe for at få ham videre. Fik ret ondt i fingrene, fordi han tit bare masede hovedet ret voldsomt nedad for at få græs.
Jeg har virkelig prøvet mange ting - jeg har længe været super konsekvent - og hver eneste gang sagt nej, enten taget i tøjlerne, drevet med schenkler eller pisk, - eller alle ting på én gang - men nogle gange er han ligeglad. Det er meget demotiverende og irriterende, at han bare bliver ved og ved og ved. Forsøger også at rose ham hver eneste gang han så endelig tager hovedet væk fra græsset igen og fortsætter - og roser ham hvis han går for løse tøjler uden at stoppe og hapse græs. Det er bare som om at han ikke forstår det - eller er for sulten til at han vil lytte.
Hvad kan jeg gøre for at få ham til at stoppe med hele tiden at mase hovedet ned og til siden for at fange spiselige ting? Er det kun et spørgsmål om timing - hele tiden? Skal jeg være hårdere ved ham? Skal jeg lade ham spise et godt måltid inden ridning (ikke så optimalt for fordøjelsen)? Skal jeg prøve at give ham mundkurv eller lign. på, så han ikke kan få græs ind i munden mens vi rider? Hvad kan jeg gøre?
På forhånd mange tak for svar
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 157 Svar: 1.960
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.448
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
okt 2004
aug 2007
Hvad er grunden til kun 4 timers græs? at hestene(Fáni?) bliver fed? For så er mundkurven en god løsning til at give ham fx den dobbelte tid på græsset
Halm er generelt ikke hestemad. Det kan fint bruges som lidt ekstra fylde i maven, men kan i bund og grund ikke gå som reel hestemad i 20 ud af 24 timer.. Her skal man over i græs, hø, wrap eller lign.
okt 2004
Men det var nu ikke så meget det jeg søgte efter svar på Jeg ved godt, at det ikke er det idelle hestehold i min (og Fáni's) verden - og det har naget mig utrolig længe, men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det. Langt de fleste heste (islændere) jeg kender herovre på øen, ser slet ikke et eneste græsstrå - så jeg synes 4 timer er ok i forhold til hvad vi ellers kunne komme ud for et andet sted. Og at finde et andet sted vil også være meget svært - og helt klart ikke noget jeg ønsker for Fáni, for det stresser ham utrolig meget at blive flyttet, og han har rigtig svært ved at håndtere det psykisk.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
okt 2004
Men ja, det sidste er en god idé
feb 2007
Som skrevet, så det er hestens natur at spise konstant, og selvfølgelig vil han forsøge at nappe af græsset, når muligheden byder sig.
Jeg synes ikke at det er løsning med diverse hjælpemidler, skæld ud og lign. Løsningen må være at lave en aftale om at de måske lukker ham på fold noget tidligere, eller evt lukker ham ind senere. Eller at de får adgang til andet strå end halm på jordfolden.
okt 2004
nov 2003
feb 2007
Ikke om min hest sku have mavesår grundet mangel på føde....
okt 2004
Ja, det er synd at han stresser - og hvis du viste hvor slemt det var, tror jeg ikke du ville se det som en mulighed.
nov 2003
aug 2007
Ellers ville jeg prøve at undersøge noget frøgræshalm. Som de andre siger, der plejer ikke være den store forskel i pris på det og alm halm..
For det er ikke optimalt at han går på den måde
Mht problemet når du rider nu, så at give ham en god fylde-bund (roepiller eller lucerne) som ellers ikke feder ham(for han lyder til at være i god nok tilstand) ville nok hjælpe, da han så ikke går og er sulten på samme måde
sep 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 609
Jeg har overvejet mange gange at putte en mundkurv på Donni, fordi han også ville æde konstant, og tro faktisk det ville være en udmærket løsning? Så skal man ikke have konflikter hele tiden, og det gør det vel nemmere for hesten at forstå.
Jeg ville evt. prøve at give ham mundkurv på, og hver gang han hiver hovedet ned for at æde så tager du i tøjlen, sparker lidt til ham, bruger pisken eller hvad der nu hjælper bedst, og øger det indtil han tager hovedet op igen og går videre. Og derefter skal han have ros.. På den måde bliver han heller ikke forstærket i at tage hovedet ned ved at han får græs. Når det er blevet indlært kan du begynde at tage kurven af igen..
Ellers tror jeg også det ville hjælpe, som Signe siger, at give ham noget at tygge på før du rider så syren ikke skulper rundt i maven
feb 2007
aug 2007
Er dine heste blevet tjekket for mavesår? For mange undersøgelser viser faktisk at op mod 80% har mavesår - OG det er UDEN at ejere eller lign har opdaget det.. Det kan kun blive tjekket ved en specielt slags kikkertundersøgelse, og jeg er ikke engang sikker på at alle dyrlæger "bare lige" kan lave det (men jeg er ikk sikker, så hæng mig ikke op på det..)
feb 2007
Og desværre er mange "ældre" dyrlæge ikke særlig oplyste omkring hestens tarmsystem/flora, og hvilket foder der er det mest optimale for hestene. For dem er en skovl havre og halml rigeligt.
aug 2007
Jeg siger ikke at hverken dine heste eller Emilies Fáni har mavesår, ja jeres kunne ligeså godt være fri for det, og så at min hoppe havde de, for hun er heller ikke tjekket - MEN risikoen er bare større hvis de ikke har fri adgang til stråfoder(andet en halm) eller går på græs.
nov 2003
Spiser "græs" konstant
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside