{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

Spiser "græs" konstant {{forumTopicSubject}}

Håber at I kan hjælpe mig med nogle gode råd.

Min dejlige islændere har meget svært ved at vænne sig til at gå på jordfold. Jeg tror det er dét der har ført til, at han virkelig kæmper for at fange hvad som helst spiseligt, når vi er ude at ride. Nogle dage er det værre end andre - og specielt i går da vi var på tur, var det slemt. Nogle gange kan jeg være heldig at "fange" ham inden han hapser efter grene, eller bøjer hovedet ned efter græs - men når han er hurtigere end mig, skal jeg virkelig kæmpe for at få ham videre. Fik ret ondt i fingrene, fordi han tit bare masede hovedet ret voldsomt nedad for at få græs.
Jeg har virkelig prøvet mange ting - jeg har længe været super konsekvent - og hver eneste gang sagt nej, enten taget i tøjlerne, drevet med schenkler eller pisk, - eller alle ting på én gang - men nogle gange er han ligeglad. Det er meget demotiverende og irriterende, at han bare bliver ved og ved og ved. Forsøger også at rose ham hver eneste gang han så endelig tager hovedet væk fra græsset igen og fortsætter - og roser ham hvis han går for løse tøjler uden at stoppe og hapse græs. Det er bare som om at han ikke forstår det - eller er for sulten til at han vil lytte.

Hvad kan jeg gøre for at få ham til at stoppe med hele tiden at mase hovedet ned og til siden for at fange spiselige ting? Er det kun et spørgsmål om timing - hele tiden? Skal jeg være hårdere ved ham? Skal jeg lade ham spise et godt måltid inden ridning (ikke så optimalt for fordøjelsen)? Skal jeg prøve at give ham mundkurv eller lign. på, så han ikke kan få græs ind i munden mens vi rider? Hvad kan jeg gøre?

På forhånd mange tak for svar smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiser "græs" konstant
  • #1   16. jun 2010 Hvorfor går han på jordfold? Og hvilket foder har han adgang til? Hvis han går og er konstant sulten, risikerer du at ende med en hest med mavesår??

• #2   16. jun 2010 Øhm - han får 4 timers græs dagligt - sammen med de 10 andre islændere han går med. Derudover selvfølgelig vitaminer og mineraler, og fri adgang til halm. Plus en portion foder (lucerne) 3-4 gange om ugen. Nej, jeg tror ikke han er konstant sulten. Men han kommer fra et sted (for et år siden), hvor han gik på græs konstant, så det har derfor været svært for ham at vænne sig til det nye sted.

• #3   16. jun 2010 Jeg vil også gerne høre hvilket slags foder de har adgang til på folden. Jordfolde er okay(og somregel sundere end vores super sukkerrige græs på foldene....), hvis bare der er nok stråfoder - og hvis der ikke er det, så er det logisk han hapser efter græs, for så er han jo sulten..?

• #4   16. jun 2010 De har som sagt fri adgang til halm på folden smiley

• #5   16. jun 2010 Emilie, heste ÉR "konstant sultne". De er bygget til at spise næsten hele tiden smiley

Hvad er grunden til kun 4 timers græs? at hestene(Fáni?) bliver fed? For så er mundkurven en god løsning til at give ham fx den dobbelte tid på græsset

Halm er generelt ikke hestemad. Det kan fint bruges som lidt ekstra fylde i maven, men kan i bund og grund ikke gå som reel hestemad i 20 ud af 24 timer.. Her skal man over i græs, hø, wrap eller lign.

• #6   16. jun 2010 Jeg ved godt hvad der er det idelle. Men det er desværre ikke min gård som jeg frit kan bestemme over - og jeg kan desværre ikke cykle 14km hver dag og bruge tid på at give ham ekstra græs, eller særfoder - når jeg går på universitet. Grunden til at der er valgt 4 timers græs, er fordi mindst én hest er i risiko-zonen for forfangenhed. Græsset herovre på øen er åbenbart meget farligere end det der findes i det nordlige land hvor vi kommer fra. Derfor skal man passe meget på. Og ifølge de andre ejere, er 4 timer rigeligt til at de kan leve af det. De kørte det på samme måde sidste år, og det fungerede perfekt for dem. Fáni er ikke for fed - han har været så tynd at hans ribben kunne ses - og de kan stadig mærkes med flad hånd hele vejen hen ad siden. Han har haft et hårdt forår, - på trods af at jeg har givet ham rigtig godt og rigeligt med foder. Det skyldes flere ting. Men han er blevet meget pænere nu, og ribbenene kan ikke ses længere, så han er ved at komme i bedre huld.

Men det var nu ikke så meget det jeg søgte efter svar på smiley Jeg ved godt, at det ikke er det idelle hestehold i min (og Fáni's) verden - og det har naget mig utrolig længe, men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det. Langt de fleste heste (islændere) jeg kender herovre på øen, ser slet ikke et eneste græsstrå - så jeg synes 4 timer er ok i forhold til hvad vi ellers kunne komme ud for et andet sted. Og at finde et andet sted vil også være meget svært - og helt klart ikke noget jeg ønsker for Fáni, for det stresser ham utrolig meget at blive flyttet, og han har rigtig svært ved at håndtere det psykisk.

• #7   16. jun 2010 Det kan godt være at 4 timer som sådan er nok til at hesten kan leve af det og ikke bliver tynd.. men det betyder at den står rigtig rigtig mange timer uden noget ordentligt i sin mave (halm er ikke mad, men ekstra tyggetid til trivelige heste) så er der jo intet at sige til at den prøver at få fat i mad når i rider, for dens mavesyre skvulper rundt og gør ondt når den bevæger sig smiley som skrevet i det andet indlæg, lad den spise mens du strigler og sadler op, helst hø men ellers græs, så den får noget ned til syren inden i skal ride..

• #8   16. jun 2010 Men hvorfor er der så ingen af de andre heste der opfører sig sådan? De har det alle sammen fint - og hapser ikke efter alt spiseligt hele tiden. Hvorfor kan de leve sådan, hvis det er så farligt for min hest? Synes det er lidt mystisk...
    Men ja, det sidste er en god idé smiley

• #9   16. jun 2010 Måske det var muligt at få stalden til at bestille frøgræs hjem? Så har de noget at spise, og ville ikke føle sulten på samme måde.
    Som skrevet, så det er hestens natur at spise konstant, og selvfølgelig vil han forsøge at nappe af græsset, når muligheden byder sig.
    Jeg synes ikke at det er løsning med diverse hjælpemidler, skæld ud og lign. Løsningen må være at lave en aftale om at de måske lukker ham på fold noget tidligere, eller evt lukker ham ind senere. Eller at de får adgang til andet strå end halm på jordfolden.

• #10   16. jun 2010 Der er ikke mulighed for længere tid på græs. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, med så mange heste, og så mange forskellige opstaldere. Og jeg ved vi er 2 der ikke bryder os om halmen - men at få ændret det der er nu, er super svært - dels fordi de har gjord sådan længe, og det fungerer fint for dem - og dels også fordi det vil være noget som kommer til at koste ekstra penge for ALLE - og det tror jeg ikke bare de hopper glade med på, når de har det fint med det der er.

• #11   16. jun 2010 Måske de andre producere mindre mavesyre end din.. måske de blot har lært de ikke må og derfor ikke gør det selv om de gerne ville.. fakta er stadig at heste efter 4 timer uden mad (og halm er ikke mad) begynder at få problemer med mavesyren.. det er bare ikke alle der viser det.

• #12   16. jun 2010 Frøgræs er nu ikke meget dyrere, men forstår godt din frustration. Og det er synd at han stresser ved flytning, men det havde været mit valg.
    Ikke om min hest sku have mavesår grundet mangel på føde....

• #13   16. jun 2010 Hvem har sagt at min hest har mavesår? Hvad er det for noget at beskylde mig for? Synes den kommentar er ret langt ude...
    Ja, det er synd at han stresser - og hvis du viste hvor slemt det var, tror jeg ikke du ville se det som en mulighed.

• #14   16. jun 2010 Jeg tror Mia mener at hun ikke ville udsætte sin for den store chanse for mavesår.. der er jo rigtig mange heste der har mavesår uden at man ved det..

• #15   16. jun 2010 Nu ved jeg det ikke kun er islændere der står på den gård.. Går de andre heste/ponyer også kun på græs 4 timer om dagen? Ellers kan du høre om han kan stå med dem hen over sommeren? - Det giver da mindre stress at sætte ham ind i en ny flok men i vandte omgivelser smiley

Ellers ville jeg prøve at undersøge noget frøgræshalm. Som de andre siger, der plejer ikke være den store forskel i pris på det og alm halm..

For det er ikke optimalt at han går på den måde

Mht problemet når du rider nu, så at give ham en god fylde-bund (roepiller eller lucerne) som ellers ikke feder ham(for han lyder til at være i god nok tilstand) ville nok hjælpe, da han så ikke går og er sulten på samme måde smiley

• #16   16. jun 2010 Grunden til han er startet med at hive hovedet ned og græsse, er nok som de andre siger. Men det er også blevet en indlært adfærd, da han har fået belønning for at hive hovedet ned, ved at han har fået græs, og det overgår din "straf" (du forsøger at få ham op, med dine hjælper).

Jeg har overvejet mange gange at putte en mundkurv på Donni, fordi han også ville æde konstant, og tro faktisk det ville være en udmærket løsning? Så skal man ikke have konflikter hele tiden, og det gør det vel nemmere for hesten at forstå.

Jeg ville evt. prøve at give ham mundkurv på, og hver gang han hiver hovedet ned for at æde så tager du i tøjlen, sparker lidt til ham, bruger pisken eller hvad der nu hjælper bedst, og øger det indtil han tager hovedet op igen og går videre. Og derefter skal han have ros.. På den måde bliver han heller ikke forstærket i at tage hovedet ned ved at han får græs. Når det er blevet indlært kan du begynde at tage kurven af igen..

Ellers tror jeg også det ville hjælpe, som Signe siger, at give ham noget at tygge på før du rider så syren ikke skulper rundt i maven smiley

• #17   16. jun 2010 Som Signe siger, så mener jeg at jeg ville ikke udsætte min hest for den kæmpe risiko som der er for at den får mavesår ved at stå et sådant sted.

• #20   17. jun 2010 ! De sejeste Fjordbasser !
    Er dine heste blevet tjekket for mavesår? For mange undersøgelser viser faktisk at op mod 80% har mavesår - OG det er UDEN at ejere eller lign har opdaget det.. Det kan kun blive tjekket ved en specielt slags kikkertundersøgelse, og jeg er ikke engang sikker på at alle dyrlæger "bare lige" kan lave det (men jeg er ikk sikker, så hæng mig ikke op på det..)

• #23   17. jun 2010 Mange heste har mavesår, og det kan ikke påvises ved et almindeligt sundhedstjek, som SilverFlake skriver.

Og desværre er mange "ældre" dyrlæge ikke særlig oplyste omkring hestens tarmsystem/flora, og hvilket foder der er det mest optimale for hestene. For dem er en skovl havre og halml rigeligt.

• #24   17. jun 2010 Mmh, men i et normalt sundhedstjek kan en dyrlæge hverken be- eller afkræfte om en hest har mavesår. Der er ingen ydre faktorer du kan tjekke det på og mange heste bider smerten i sig, og viser dermed ingen tegn på mavesår...
    Jeg siger ikke at hverken dine heste eller Emilies Fáni har mavesår, ja jeres kunne ligeså godt være fri for det, og så at min hoppe havde de, for hun er heller ikke tjekket - MEN risikoen er bare større hvis de ikke har fri adgang til stråfoder(andet en halm) eller går på græs.

• #26   17. jun 2010 ! De sejeste Fjordbasser !: Problemet er bare at heste skal have ordentlig strå foder for at holde maven igang.. halm holder ikke maven igang, men er svær at nedbryde og ophober sig i tarmene, hvilket giver halm vom og kan give kolik..

Kommentér på:
Spiser "græs" konstant

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce