{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Sådan ser det så ud. {{forumTopicSubject}}

Jeps, jeg har fået optaget noget af hvor jeg rider. Hvilket jeg tror mange gerne vil se, for at se hvad der egentligt er bag hende der der har så mange ting og sige om alting.

Men jeg kan roligt fortælle jer at der ikke rigtigt er andet end en rytter der ikke viser noget dressur som nogen kan råbe hurra for. Lige pt. handler det om at dyret skal prøve og tage en slapper, hvilket også kan ses på videoen når hun gør, men når hun spænder op eller jeg laver en halv parade kan det også tydeligt ses ved at hun tager hovedet op og jeg spænder op.

Jeg sidder lidt for over med vilje jeps. Hun er okay taktfast men da banen er "##¤%#"¤T ujævn så kommer hun til tider ud af balance.

Ang. galoppen, intet at råbe hurra for men jeg elsker hendes galop og galop anspring, så kan ikke lade være smiley
Det underlige changement der er, som ikke er et rigtigt changement er bare noget vi ligger og hygger os med, intet der skal se fint ud eller være korrekt pt.

Hun slapper ikke helt af, kun til tider også ser det sådan her ud:
http://i50.tinypic.com/2lc2tr9.png

Måske lidt længere ned med hovedet.. Men det er sådan jeg gerne vil have hun skal ned og slappe af, men det kommer, når dyret lære at slappe af.
Ang. sadelen - den er en .. dum en, tager den kombinerede eller ingen på næste gang.

Her er videoen så:
http://www.youtube.com/watch?v=BX2BoP_wuNo

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sådan ser det så ud.
  • #1   13. jun 2010 - Modigt ! :3

• #2   13. jun 2010 hmm ved ikk rigtigt hva jeg skal sige til det xD måske at det ikk var noget jeg ikk viste i forvejen smiley

• #3   13. jun 2010
    Haha, well... Det må vel være en positiv ting på en eller anden måde x)

• #4   13. jun 2010 Det er i hvert fald ikk ment negativt xD

• #5   13. jun 2010 Ikke lige noget, jeg vil hverken råbe hurra eller bøje mig i støvet for.
    På INGEN måde min ridestil - og slet ikke noget, jeg forbinder med anatomisk korrekt ridning.

• #6   13. jun 2010
    Heller ingen der kræver at du bøjer der i støvet eller råber hurra for smiley
    Jeg påstår heller ikke det er anatomisk korrekt ridning, det er ridning som det ser ud pt ind til damen lære at slappe af, så ridningens formål er ikke anatomisk korrekt men at få hende til at slappe af.

• #7   13. jun 2010 Synes ikke den laver andet end at slappe af og dalre rundt, det er så en anden side af sagen :-b

• #8   13. jun 2010
    Hvis du sad på hende ville du nok kunne føle det smiley
    Ja, hun går i forholdsvis roligt tempo men når man sidder på hende kan man tydeligt mærke at hun taget hovedet op og øger farten fx. ned imod folden - den er vildt interessant, det er altså no go...

Hvilket også kan ses på videoen til tider at hun liiiige kigger op fordi der da var en vældig interessant fugl der fløj forbi eller andet.

Når damen slapper af og søger ned, så kommer hovedet ned som på billedet smiley Ellers så går hun bare og ligner en giraf.

• #9   13. jun 2010 Det må man sige smiley

• #10   13. jun 2010
    Præcis, ingen giraf - mere afslapning tak.

• #11   13. jun 2010
    Det er ret forskelligt om hun keder sig på banen, det kan man hurtigt mærke smiley Så længe hun ikke begynder at søge udgangen, så er jeg glad.

Laver også øvelser, dem har jeg dog ikke med her - men hun går ikke i holdning, da de bare er til for at hun skal lytte til mig.

At hun skal slappe af er noget jeg bestemmer, jeg kræver af hende at hendes opmærksomhed er på mine signaler og ikke på at hun mener at hun skal glo ned på folden.

For ja, det ser meget roligt ud, men det er virkelig underligt at jeg kunne mærke de spændinger og små øgninger hun lavede.
    Hun er også til dels afslappet, men hun er først helt "afspændt" når hun søger ned, som på billedet.

• #12   13. jun 2010 hvor læge riderdu hende egentlig nu?

• #13   13. jun 2010
    Forskelligt smiley

Slutter ofte når legen er god eller før hun bliver helt død, så kan være alt fra ½-1 time. Når hun går træt, så ved man det hurtigt. Også skridter jeg af bagefter. Hvilket kan være ½-1 time, kommer an på hvor forpustet hun er.

Ret forskelligt.

• #14   13. jun 2010 nej jeg mente hvor længe du har haft hende. 1 år 2 år? smiley

• #15   13. jun 2010
    Hun er ikke min, men part smiley

4år vel? (: Måske 5.

• #16   13. jun 2010 okay smiley det var da ret lang tid smiley

• #17   13. jun 2010
    Jeps smiley meen, har ingen grund til at stoppe.

• #18   14. jun 2010 nej det klart smiley men kunne i så ikk have været nået længere ? eller har du ikk redet hende så meget?

• #19   14. jun 2010 jeg skal lige være helt på det rene med noget her..
    er det her: http://i50.tinypic.com/2lc2tr9.png at søge ned??

• #20   14. jun 2010 ASSI - er du tankelæser, siden du kan udtale dig om det?

• #21   14. jun 2010
    Vi kunne have været nået længere smiley Det har vi været også.
    Men fordi hun så havde en periode hvor banen var = pesten så blev det til en masse tur og generelt har vi så redet en masse tur og ikke så meget på banen.

Så det har svinget lidt op og ned, samt at jeg ikke altid rider særligt regelmæssigt, der kan godt gå to uger imellem.

Jeps, det er i mit hoved at søge ned - det er en start smiley Jeg ønskede gerne at hovedet kom lidt mere i bringe højde og lidt tættere på lod, men tååååålmodighed, det sker ind imellem smiley

• #22   14. jun 2010 måske du kan øve lidt uden for banen? altså i skoven mellem leg? at du bare lave kort seriøst træning? det er sådan jeg gør det med mine, da de heller ikk gider baner 24/7 og det fungere faktisk utrolig godt smiley

• #23   14. jun 2010
    Det problem med banen har jeg ikke mere smiley
    Vi rider uden for banen men der kan dyret slet ikke slappe af og søge ned på den måde, der er hun helt oppe og køre. Vi rider tur også ja og det gør vi meget i, men banen gør vi ind imellem.

• #24   14. jun 2010 Modigt du har lagt det ind. Ikke min måde at ride på.

Jeg forstår det ikke rigtigt. Synses ofte du modsiger dig selv, og sniger dig uden om all den kritik folk kommer med smiley En af de gange du modsiger dig selv det er med om hun bliver dvask eller ej. I et andet forum skriver du, du gerne ville lære hende nogle flere øvelser fordi hun bliver dvask, og så nu skal hun bare slappe af, og bliver ikke dvask.

• #25   14. jun 2010
    Kan godt se det er modsigende smiley
    Men lige her, ville jeg gerne have hende dvadsk da hun havde travlt med at glo ned på folden og øge farten der ned imod og det er ikke iorden.

Andre dage vil jeg ikke have hende dvadsk. Der bliver fx. fokuseret på energi i øvelser mm. og promte reaktion i overgange.

Jo, jeg rider remonte til tider. Men så skider jeg til tider også på at hun kun er på remonte stadie og laver schenkelvigninger fordi der så sker noget andet - hvilket jeg også gjorde denne dag, de er bare ikke med.
    Og når jeg rider øvelserne, kræver jeg en anden energi end i remonte hvor hun bare søge ned. Men egentligt vil jeg ikke sige det er remonte, mere noget "slappe af" træning :o)

• #26   14. jun 2010 Okay smiley

• #27   14. jun 2010 hmm måske skulle du prøve det alligevel. altså måske spænder den ikk op fordi den er anspændt, men fordi den synes det sjovt, og det der jo en forskel på?!

På den anden side, vi kender dig jo som den der ved hva hun vil, og hvis du vil hyggeride, jamen så hyggerider du smiley

• #28   14. jun 2010 Modigt, som de andre siger smiley

Og som Kaja påpeger, synes jeg du ind i mellem er lidt selvmodsigende..

+ pas på, der er STOR forskel på dvask og rolig. I gennemsnit kan man i ingen tilfælde bruge en dvask hest, men en rolig, se dét er noget helt andet smiley

Hverken noget at råbe hurra eller buh'e over... Af hvad jeg ser, så rider du rundt og ikke laver det store, men til gengæld gør du det i længere tid (virker det i hvert fald som, ved jo ikke reelt hvor lang træningen er..)

Konstruktivt vil jeg mene du skal lave kortere træning med langt større fokus. Du kan godt forlange lidt af hende, om det er remonteholdning, bøjning, schenkelvigning(selvom jeg ikke ser noget i den øvelse), slangegang, (tra)versade, galopAnspring(og ikke løbe hende ind i det, som sker et par gange) osv. Hver træning behøver ikke være mere end 10 min, men i stedet koncentreret, med god timing og med masser af ros (så hun ikke bliver træt af banen).
    Ros kan være ALT. Det kan være skridt for læse tøjler, en godbid(selvom du siger det rager hende en høstblomst), at hun får lov at løbe i galop rundt på banen (hvor du IKKE holder hende på nogen måde, men giver hende frit løb), hvor du hopper af og snakker godt for hende, eller hvad du nu kan finde på, som giver hende et pusterum. Vær kreativ og lyt til hvad din hest gerne vil smiley

• #29   14. jun 2010 Du skriver "Andre dage vil jeg ikke have hende dvadsk. Der bliver fx. fokuseret på energi i øvelser mm. og promte reaktion i overgange."

Kan det ikke gøre hende forvirret, vis hun i forrige lektion er blevet opfordret til at slappe af og nærmest være dvask, og næsten lektion ville du have en masse energi. Så kommer du vel ingen vej, for når hun så tro hun har fattet den med at slappe af, kræver du mere energi, i næsten lektion hvor du så ville have hende "dvask" igen har hun mere energi for det lærte hun sidste lektion..

Er det mig der er forkert på den, eller kan der være noget om det?
    Det var bare noget der gav lidt logik i mit hoved..

• #30   14. jun 2010
    <Kathie> Og Tøserne smiley . - Hun spænder op samtidig med hun øger farten fordi hun af en eller anden grund troede at der var heste nede på folden, men den var tom, ved ikke hvor hun fik idéen fra ;).

~ SilverFlake ~ Koncentreret er lidt det jeg forsøger at få hende til at blive, fordi hun har det mest at syntes 117 andre ting - i det her tilfælde folden, er interessant.
    Ved ikke hvor du ser hun bliver løbet i galop, men det er anspring fra skridt hvor hun ikke slår igang med det samme, måske derfor :).
    Hun koncentere sig max 5 sekunder, de små sekunder slapper hun af og søger ned - men på den anden side, jeg kan ikke se når hun er koncenteret, hvordan definere man det? Er det når hesten søger ned og slapper af, er det når den lytter? Hvornår er den koncenteret?
    Her forlanger jeg bare at hun skal slappe af og det er mit store fokus, ved ikke hvordan det skal gøres større? smiley

Lytter til hende, da hun er en hest der udtrykker sin mening - hvilket vil sige, når hun bliver træt, så bliver ledet til udgangen meget interessant.

• #31   14. jun 2010 (det er altså underligt at se din film xD - sårn at du forsvinder ud af den ene side og dukker op på den anden side, haha smiley )

Jeg tjekkede lige filmen igennem igen mht galop. Det første galopanspring man ser (2,04), det første fra skridt (som du selv nævner, de efterfølgende er meget pæne), ved 3,26 (okay, det er lidt svært at se fordi i er i udkanten, men det ligner hun løber ind i galoppen). Tror ikk der var andre vi kunne se fra trav af ..?

Hov, og så lige slutningen... tror du ikke du kan få mere nedadsøgning, hvis du give løsere tøjler? - der søger hun jo nedad med det samme (godt nok for langt, men det kan du jo regulere efter behov)

Og det er naturligt for en hest at være interesseret i andre ting, men så må du bare gøre dig mere interessant end omgivelserne. Der er mange måder at blive det på, men du kender bedst Maja, så du må selv udforske de underlige veje der ind i mellem skal til, for at gøre dig interessant smiley

• #32   14. jun 2010
    Hun søger kun så langt ned i skridt :o) - i trav har hun en større tendens til at spænde imod og ligne en giraf også selvom man rider letridning.
    Har også kortere tøjler i traven for at give tydligere halve parader når hun besluttede sig for at øge farten.

Ang. galop anspringet bliver hun ikke løbet igang, det er fra skridt også ;). Men nix, ikke flere fra trav, laver dem mest i skridt - også er resten af anspringene ikke fanget fordi jeg troede at jeg var i kameraets "udsyn" men åbenbart ikke.

Hvordan jeg gør mig interessant på ryggen af hende aner jeg ikke. Så skal jeg give hende godbidder hvert 2 øjeblik der tager hende 10år at æde.. Hvilket jeg ikke syntes er optimalt og kan ikke se hvad jeg får ud af det smiley Syntes det virker fint træningen, jeg skal bare have hende ned i langsommere tempo.

• #33   14. jun 2010
    Donni&Line.. . - Hun forstår det nu udemærket smiley Bare ikke når hun tror der render heste rundt nede på folden, som der ikke gjorde, der var ingen heste. Det var pga. det at hun øgede farten.

• #34   14. jun 2010 Hvis hun kan i skridt, men ikke i trav, så er det måske der problemet er? - At hun ikke kan bruge sig selv ordenligt i højere tempo end skridt?
    - det kan skyldes balance problemer (passer også fint med, at hun ikke kan trave over bomme, men vælger at hoppe i stedet), manglende styrke eller smidighed eller måske smerte.

mht galop, så ved 2,04 (som burde være skrevet 2,06 kan jeg godt se..) er det da løb ind i galop..? galopanspring er når de ikke ændrer tempo fra det de ellers laver og går direkte over i galop. Her øger hun traven hvorefter hun går/springer i galop..?

Og nej, du skal ikke give godbid hver andet sekund, en enkelt gang eller to kunne måske være en fin pause gennem lektionen, men ellers må du finde på andre måder. Ofte er en kanon god timing på negativ forstærkning noget som giver mange heste stof fokus på træneren.
    Ellers ROS. En hest forstår godt anerkendelsen af at have gjort noget rigtigt, og mange bliver mere opsat på at gentage adfærden, hvis de roses (klø, verbalt, godbid, lange tøjler, whatever).
    Jeg veeeed du siger der er intet, som interesserer damen. Men for at være ærlig, så tror jeg ikke på det. Du skal bare lære at grave det frem og finde ud af hvad det er. Alle væsner med højere intelligens end en gråspurv (i gennemsnit) forstår pointen i ros, det gælder bare om at finde ud af hvad hver enkelt individ forstår som anerkendelse smiley

• #35   14. jun 2010
    Hun kan også i trav, når hun slapper af smiley Hun kunne fx. glimerende den overgang hun var fuldstændig næsten umulig at drive frem i trav på banen men når hun kom var det så usandsynligt langsomt så det var løgn også var der ingen problemer.
    Men nej, hun kan ikke "bære" sig i særligt højt tempo.

Ang. anspringet så øger hun traven jeps ( kiggede på et andet før ), så en slags løbe i galop kan man vel kalde det - dog er der intet nær hvad hun en gang lavede der kunne man sagtens bruge 10 omgange i trav, så finder det fantastisk at hun kan fra skridt.

Men hvordan skal jeg rose hende? Hvornår skal jeg rose hende? For nej, jeg aner virkelig ikke hvad der skal gøre mig spændende.

• #36   14. jun 2010
    Har redet med pauser og gør det også der da jeg red, man hun ændre sig nu ikke af den gang? Roser hende også verbalt - man kan dog ikke høre på videoen at jeg i galop højt siger " døøøøøtig, suuuuper " og når hun siger ned for hun ros som om hun havde vundet OL..

Men det fiser vist ikke ind. Klø siger hende faktisk ikke så meget, med mindre man finder et sted det rent faktisk klør ( hvilket altid er super steder som under maven eller på baglåret ).

Så ved ikke lige hvordan jeg skal få det til at fise ind? smiley

• #37   14. jun 2010
    Det gør jeg også ind imellem imellem galoppen - ses lidt på videoen. Kan prøve og gøre det næste gang, kan dog ikke se hvad det skal gøre.

• #38   15. jun 2010 Men hvis hun ikke er i stand til at bære sig i højt tempo, så synes jeg heller ikke du skal arbejde for meget med det - det kan nemlig godt være temmelig demotiverende hele tiden at blive bedt om noget, man ikke kan..

Galop, jamen så er det jo meget godt på vej du er smiley

Endnu engang, det er DIG som skal finde ud af hvad hun som individ forstår som anerkendelse. Jeg kan ikke tankelæse Maja, og ved derfor ikke hvad og hvornår hun gerne vil roses, det er kun noget man kan finde gennem kontakt med hende. Dvs. det er noget den der træner hende, må finde (=dig). De alm virker tilsyneladende ikke (=godbid, klø, verbalt), men så må du finde på noget andet. Vær ikke bange for at prøve anderledes og kreative ting

Men tror stadig løsere tøjler vil kunne hjælpe i traven. Har du nogensinde prøvet at kun holde i enden af tøjlen og så gå i let sæde? - næsten alle(=jeg kan ikk mindes nogen undtagelser, men er ikke sikker) de heste jeg red (den gang jeg stadig red) ville søge frem og ned dér

• #39   15. jun 2010 Du kan blive spændende ved at bede hende om noget mere. Bed hende om at vende og lave lidt mindre volter og hurtige volteskift. F.eks. skridte og så 3 travtrin og så skridt igen og lav en masse af den slags. Jeg er selv ved at lære min at skridte tage 1 galoptrin og så skridt igen. Min bliver i hvert fald meget opmærksom på mig.

Når du gør det skal du sige det sådan lidt, "kom nu, så gør vi det sammen" og ikke være for dominerende og så begge to være glade når i har gjordt noget godt. Hvis du overdriver din glæde vil det nok også smitte af på Maja. Det hjalp på min, selvom jeg bestemt ikke trode på det i starten:)

Det kan godt være hun "spænder lidt op", men det mener jeg er på en god måde (hvis hun kun spænder op ligesom min) da det bare er fordi musklerne er spændt for hurtigt at være klar til hvad han skal næste gang. Når du så giver hende en pause vil hun for håbelig slappe helt af.

• #40   15. jun 2010
    ~ SilverFlake ~ Som sagt, jeg kan sagtens have så løse tøjler jeg vil - hun søger ikke længere ned af den grund, pga. tempoet og fordi hun spændte imod da hun havde travlt med andet.
    Men nej, har ingen idé til ros til hende.

Kaja M - Hun spænder op pga. hun øger og ser andre ting, ikke på den godt måde, altså hun spænder imod på klippet smiley
    Overgange keder hende meget og terper man dem ( som jeg har haft gjort fordi jeg ville træne reaktionen ) ender hun med ikke at reagere på det, hun bliver simpelthen sløvere og sløvere på signalerne.
    Men volter undlader jeg helst fordi hun der ikke så godt kan søge ned pga. balance og muskler, laver mest slangegang hvis jeg laver noget.
    Og af overgange laver jeg så mest i galop over trav og skridt da hun i galop bliver gearet anderledes op.

• #41   15. jun 2010 "Slutter ofte når legen er god eller før hun bliver helt død, så kan være alt fra ½-1 time. Når hun går træt, så ved man det hurtigt. Også skridter jeg af bagefter. Hvilket kan være ½-1 time, kommer an på hvor forpustet hun er."

Jeg syntes det er UTROLIGT længe at træne. Det kan også være derfor hun er helt "død" nogen gange, og ikke reagere så godt på ros.
    Jeg ville sætte træningen drastisk ned og kun træne 5-10 min.. Og vis du virklig gerne ville træne længere så giv hende 10 min. græs og træn så 5-10 min. igen.
    Det er meget længe at bede hende om at holde koncentrationen så længe ad gangen, især når det ikke er noget specielt motiverne træning.
    Og især også at du skridter hende 30 min til en time bagefter, det må da være så demotiverene for hende..

Så langt korter trænings repriser (også bare gerne ofter), og ros som de andre siger.. smiley

• #42   15. jun 2010
    Tro ikke jeg traver hele tiden og beder hende om at være seriøs smiley
    Netop derfor der er galop ind lagt og evt. spring - for også at være useriøs og ikke kræve hendes koncentration konstant.
    Skridtpauser findes også.

Så ½-1 times træning behøves ikke være koncenteret men den tid vi bruger på banen og udover det skridter jeg min varm. 15min på tur først og afskridtning kan sagtens være ½ time smiley

• #43   15. jun 2010 Finder hun det "sjovt" at springe og galopper?

Jeg syntes stadig det er meget længe, men du ved hvad du ville .. smiley

• #44   15. jun 2010
    Hun liver op på en helt anden måde :o)

• #45   16. jun 2010 Jeg forstod godt at hun spænder op på en negativ måde, men jeg siger at hvis du laver noget mere med hende vil hun måske ændre det til at være "spændt" på en god måde smiley

Jeg ville stadig lave en masse overgange smiley Hvis du bare mener hun skal være klar hele tiden i måske 2-3 minutter ad gangen skal hun efter du har øvet det 10-20 gange nok leve op. Jeg har i hvert fald ikke oplevet andet.

• #46   16. jun 2010 Og ikke spænde forkert op smiley

Kommentér på:
Sådan ser det så ud.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce