11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Sådan ser det ud.. VIDEO {{forumTopicSubject}}
Her med video..
Jeps, jeg har fået optaget noget af hvor jeg rider. Hvilket jeg tror mange gerne vil se, for at se hvad der egentligt er bag hende der der har så mange ting og sige om alting.
Men jeg kan roligt fortælle jer at der ikke rigtigt er andet end en rytter der ikke viser noget dressur som nogen kan råbe hurra for. Lige pt. handler det om at dyret skal prøve og tage en slapper, hvilket også kan ses på videoen når hun gør, men når hun spænder op eller jeg laver en halv parade kan det også tydeligt ses ved at hun tager hovedet op og jeg spænder op.
Jeg sidder lidt for over med vilje jeps. Hun er okay taktfast men da banen er "##¤%#"¤T ujævn så kommer hun til tider ud af balance.
Ang. galoppen, intet at råbe hurra for men jeg elsker hendes galop og galop anspring, så kan ikke lade være
Det underlige changement der er, som ikke er et rigtigt changement er bare noget vi ligger og hygger os med, intet der skal se fint ud eller være korrekt pt.
Hun slapper ikke helt af, kun til tider også ser det sådan her ud:
http://i50.tinypic.com/2lc2tr9.png
Måske lidt længere ned med hovedet.. Men det er sådan jeg gerne vil have hun skal ned og slappe af, men det kommer, når dyret lære at slappe af.
Ang. sadelen - den er en .. dum en, tager den kombinerede eller ingen på næste gang.
VIDEO
http://www.youtube.com/watch?v=BX2BoP_wuNo
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 446 Svar: 6.453
Jeg har set den træningsform før, og synes den er bedre end mange andre..
En ting jeg undrer mig lidt over er at det ser ud til at du kommer til at tage i biddet momentvist?
Hvis målet er at hun slapper af er det vel bedre at give noget mere tøjle så ikke du forstyrrer hende?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg tager i bidet tiltider for at bremse hende op når hun får øje på noget, spænder op og derfor sætter farten op( gør hun gerne ned imod folden).
Hvis jeg ikke tog i tøjlen, så fes hun bare der ud af - da hun, når hun spænder op ikke reagere så godt igen på halv parade via. ben.
Så tager i tøjlen for et hurtigt signal der går hurtigt igennem
Min træningsform er dog ingen bestemt hvis du tænker på remonte, min er bare " lære dyret og slappe af " træning X)
aug 2005
Det var nok remonte jeg tænkte på
Okay, men hun skal vel helst stoppe via ben og sæde lige meget hvad? Ved da godt at det ikke lige er virkleighed hver gang Men det træner I vel så også imod?
sep 2007
Om hun stopper for tøjle eller ben er for mig et fedt - bare hun reagere på det. Som hun så gør her.
Ben og sæde er for mig til når det er forfinet, afslappet mm. og tøjlen er til her og nu stop når hesten er spændt, samt i naturen hvor den måske er lidt overgearet - sådan bruger jeg det ihvertfald.
Så når hun bliver afslappet jo, så kommer der mindre tøjle.
Det er også for mig nemmere at bremse i m. tøjlen end m. sæde af en eller anden grund når jeg spænder, så er det bare lettere. Jeg bruger dog også ben imens, men tøjlerne er bare lettere også får jeg den ønskede reaktion promte som er pointen.
jul 2009
Følger: 17 Følgere: 23 Svar: 213
Når først hun begynder at arbejde, så skal du heller ikke bruge tid, og kræfter på at hun 'løber' når i nærmer jer folden.
sep 2007
Sussie (med Zarina) . - Hun skal ikke frem Så spænder hun, bliver til en giraf og kan ikke søge ned fordi hun spænder.
Hun har ikke muskler til at søge ned i højere tempo eller balancen, kan sagtens optage noget til dig hvor hun går i højere tempo - men hun stikker bare snuden i vejret.
At hun ikke arbejder kan være du syntes fordi hun ikke går ned med hovedet? Det gør hun momentvis når hun slapper af, hvilket hun bare skal blive ved med - jeg piller ikke i tøjlerne og arbejder med dem, hun kan godt selv ;).
Deschain *DHT Soldier* . - JAer, jeg syntes også hun er ninja
jul 2009
Og ligemeget hvor god en hest er, så skal den altid have hjælp og støtte.
sep 2007
Hun får støtte når hun søger ned, men at søge ned kan hun godt - momentvis Vil faktisk gerne, når jeg ser traven have hende et tak langsommere.
Kan også se hun løber alt for hurtigt efter galoppen - sådan kommer det btw. også til at se ud hvis hun bliver drevet frem.
Men forhåbenligt kan hesten da selv søge ned? Det et en bonus af at den er afslappet og har bagparten med.
Ikke af at man sidder og udøver negativ forstærkning m. bidet.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Krikken - det ser godt ud!
- og du har helt ret.
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
jun 2008
jun 2008
sep 2007
Følger: 251 Følgere: 245 Heste: 5 Emner: 28 Svar: 490
Men for mig lyder det som noget underligt noget det der.
Da jeg fik min hest kunne jeg også ride med en bue på tøjlen, og så gik den selv rundt til 'biddet',- eller det vil sige den bare gik med hovedet nede og slet ingen ryg eller bagpart. Så han har kun muskler på forparten. Nu kan man så tydeligt se det på ham, fordi han er bygget som han er.
- Så jeg har det vist helt omvendt af dig, og du bliver sikkert forargret over mig. Når jeg fortæller dig at jeg er ved at lære min hest at 'tage fat' på biddet og bære sig lidt mere. Da jeg gerne ser lidt mere muskel bagpå og over ryg. Så jeg støtter hele tiden når jeg rider, og allerede nu(3 mdr efter jeg har fået hesten) Kan jeg fortælle at han allerede er blevet bedre galoperende, og han er lidt mere 'oppe' med nakken når jeg rider. Han går ikke med hovedet sådan og 'slasker' så meget. OG bedst af alt, så er han blev bedre i skridten, hvor han er slem til at slå over i pasgang. - og han bliver kun bedre og nemmere at ride for mig for hver uge der går Elsker bare at ride den hest.
aug 2005
Jeg træner en hel del dressur med cordeo, og hun går til biddet så længe jeg sørger for at hun får bagparten med..
aug 2005
Okay
aug 2005
Jeg vil ikke mene at hesten skal "tage fat i bidet" for at begynde at bære sig bag til.
jun 2008
Hesten skal suge ud i bidet dér, hvor du lægger tøjlerne.
jul 2009
Man skal da kunne mærke hesten let på biddet. Ellers har den jo bare givet slip...
aug 2005
Jeg træner dressur med cordo og der er dermed ikke noget bid at suge på, og hun kan godt gå samlet med en pæn bærring alligevel..
Ja det er dobbelt så svært at ride såden, men så mener jeg også at det er dobbelt sejr.
jul 2009
Men når man rider med cordo (staves??) så kan den jo af gode grunde ikke suge på bidet, der er jo ikke noget.
Mener ikke det kan kaldes rigtig dressur.
aug 2005
Jamen så kalder vi det for forkert dressur.. For mig er det fuldstændig underordnet.. Jeg træner nøjagtig de samme dressurøvelser som alle andre der rider engelsk dressur
okt 2006
Tinna - Ja, jeg synes så modsat af Sussie at så længe hesten bærer sig selv, bruger bagpart og ryg, og ikke er bag lod, så er det dressur uanset udstyr ;o)
At man så kun må starte diverse klasser med veldefineret udstyr er noget andet..
sep 2007
At suge på bidet, det er aldrig noget hun gør i - med mindre man begynder at pille og bruge tøjlerne meget og faktisk så vil jeg helst ikke mærke hende ude foran - efter min mening så " Det du har i hånden, mangler du bag til ".
Jeg kan sagtens tage kontakt og gør jeg også delvist når hun søger ned. Men husker også at give efter og belønne hende for at give derned.
Så kontakt, jo den kommer da og er der ind imellem, men nej den er ikke stabil da hun skal have lov til at slå fra og til at søge ned uden jeg forhindre hende m. tøjlen :o)
aug 2005
Tak Samme holdning her! Jeg rider stadig dressurstævner, hvor jeg jo så må tage det alm. udstyr på, men synes nu altså det er rarere og sjovere at træne uden til hverdag, og jeg synes hun bærer sig flot og bruger sin ryg godt når hun har musklerne til det, og selvfølgelig sker det at hun ikke lige går helt perfekt, men det har jeg jo heller aldrig påstået at hun gør, men det er da det jeg træner imod
aug 2005
Præcis! Hvis ikke hesten får lov til at slå fra, hvor den fx skal bruge flere bagpartsmuskler er det logik for mig at hesten vil begynde at spænde. Ved en utvungen holdnign kan hesten placere hovedet hvor det er mest behageligt, og det er jo logik at når den skal bruge ekstra bagpartsmuskler og ikke er helt tærk nok vil den slå fra og løfte hovedet.
okt 2006
sep 2007
Følger: 251 Følgere: 245 Heste: 5 Emner: 28 Svar: 490
okt 2006
Sådan ser det ud.. VIDEO