{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.239 visninger | Oprettet:

Holdning i trav {{forumTopicSubject}}

Hej Gruppemedlemmer (o:

Jeg kan ikke huske om jeg har postet det her indlæg før, men da jeg har brug for hjælp, så opretter jeg altså lige en tråd.

Da jeg fik Stólpi, var det en stiv hest der ikke kunne noget rigtigt. Jo, han kunne gå, men som en mekanisk robot. For at I bedre kan komme med forslag til hvordan og hvorledes jeg skal gøre, kan jeg lige forklare kort om ham:
Han har været "mishandlet" på Island, ingen tvivl om det. Bryder sig ikke om pisk, er svær at 'nå ind til' og spænder ofte op under ridning, da jeg tror han automatisk forbereder sig på at få ballade. Det er heldigvis blevet MEGET bedre, men han er stadig utrolig sensitiv. Han er meget følsom for benene, som han udelukkende forbinder med fart. Han har masser af vilje og rides ikke på bane. Han 'går ud' på en bane, hvilket jeg tror stammer fra Island, hvor han sikkert har haft rigtig dårlige oplevelser på en bane.
Da jeg fik ham, indrømmer jeg GERNE at jeg ikke var en perfekt rytter. Jeg havde lært at holdning kom fra tøjlerne og blev faktisk i en periode undervist i at "save ned i holdning". Heldigvis med tiden, blev jeg selvstændig og læste mere om hvad jeg lavede. Min stil blev lavet om. Jeg lærte Stólpi at gå i holdning i skridt for benene, og selvom det stadig ikke er helt perfekt, nærmer vi os målet.
Me vi har store problemer med traven. Når jeg forsøger samme metode i traven med at drive ham ned i holdning, spænder han op, løfter hovedet og sætter fart på. Han har altid haft det sådan, at hvis mn laver andet end skridt og lægger ben til, betyder det for ham fremad. Jeg har forsøgt at øve det meget, men så lægger han sig imod bidet og går op i "Det røde felt", som jeg kalder det, hvor hans hidsighed tager over og han lukker af for al kontakt.
Når det så nogle gange er lykkes mig at arbejde ham derned og jeg forsøger at give efter med tøjlen, løfter han straks hovedet op igen og er så dobbelt så svær at ride ned igen. Jeg har forsøgt med volter i stor stil, men efter nogle måneder nu, er jeg ved at give op. Mange siger jeg bare skal tage fat i tøjlen og "holde ham dernede" indtil han acceptere det, men jeg vil ti gange hellere gøre det på den RIGTIGE måde, specielt med en følsom hest som ham.

Håber I kan komme med nogle gode råd som helst skal kunne gøres udenfor en bane :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holdning i trav
  • #1   15. maj 2010 Jamen når du driver på ham skal han jo øge tempo, det er jo det schenklerne betyder.. lige som tøjlen ikke både kan betyde stop og buk nakken så kan benene jo heller ikke både betyde gå og buk nakken..
    Hestens hoved burde ikke skulle fåes på plads gennem hverken den ene eller anden hjælp, men afspejle samling og brug af bagben..
    Først skal hesten være afslappet, og forstå hjælperne.. og når den er afslappet og ikke spænder op over hjælperne, bør det være muligt at bede den sætte sig mere og mere bagfra og derved samles mere og mere og få hoved mere på plads..
    Men lyder jo som om din stadig spænder op når du bruger benene og beder om mere aktivitet.. og dette kan måske skyldes at du bruger det til at pladsere hovedet så den er forvirret over hvad den skal..

• #2   15. maj 2010 Jeg har bare altid forstået det sådan, at holdning kommer bagfra og at man derfor ofte kan drive hesten ned i en harmonisk holdning?
    Hvordan ville du bede den om at, "sætte sig mere og mere bagfra"?

• #3   15. maj 2010 Jamen holdningen kommer som sådan også bagfra.. men du driver ikke på hesten for at få den til at bukke nakke, men for at aktivere bagbenene (derfor gør man jo også normalt det at man først driver og så laver en halv parade, netop for at aktivere bagbenene og så bagefter siger, men du skal ikke gå hurtigere.. de skal bare være adskilt).. problemet er hvis du driver med fokus på hovedet.. måske jeg misforstod dig, men lød som om du drev og den forventede reaktion var at bukke nakke og den ikke måtte gå mere fremad.. men man driver netop for at aktivere bagben og er hesten så afslappet, løsgjort og ligeudrettet vil det samtidigt løfte halsen (hvis denne er strukket ud af kroppen) og få hoved tættere på lod.. så hoveds pladsering kommer ikke af at drive, men er en "bivirkning" hvis schenkel hjælpen går korrekt igennem.. ved ikke om det var nemmere at forstå smiley
    Det med forvirreng var hvis du som jeg forstod det den ene gang driver for at få hoved på plads og den anden gang for at hesten skal gå frem..

• #4   15. maj 2010 Prøv at gøre det modsatte af at drive ham i holdning - Det hjælper ikke spændte heste. Prøv istedet at ride ham i langsomt travtempo, og slække på tøjlerne, evt. arbejde lidt med biddet med hænderne på hans skuldre: Det hjalp på min lusitano, tilsidst begyndte han at samle sig og kunne gøre det uden at spænde op eller løbe stærkt.
    Det er klart at hesten spænder op - Du driver den jo frem til en tøjle, den ikke helt aner, hvordan den skal reagere på, hvis den aldrig har lært at gå samlet i trav, og hvis den samtidig har fået bøllebank, er det klart, at den flygter fra din drivkraft. smiley

• #5   15. maj 2010 Enig med Disturbia i at et langsomt trav tempo gør det nemmere for den at bære sig selv, den falder mindre på forparten og får lettere ved at bruge sig..
    Derimod ville jeg ikke begynde at pille den i munden og da slet ikke med sænkede hænder smiley det giver kun ubehag og lære hesten at tøjlen betyder bøj nakken, det har intet med samling at gøre men er et indlært trick..

• #6   15. maj 2010 Signe
    Tusind tak for svar! Det vil jeg helt klart funderer lidt over! (:

DISTURBIA .
    Okay, det vil jeg helt klart prøve! Jeg har også lige fundet en bog frem og den spanske rideskole, for at se om der måske ikke også kunne være nogle fif deri. Men den måde du beskriver, lyder egentlig meget god til en hest som ham, tror heller ikke den vil forvirre ham.

Vil meget gerne høre fra flere! :o)

• #7   15. maj 2010 Jeg ville først indlære det fra jorden, det har jeg gjort ved min(som har haft store problemer, med at løbe og spænde). Jeg startet med at løbe ved siden af ham i trav, og få ham til at søge ned. Efterhånden som vi havde trænet det, gik han så afslappet at jeg kunne gå hurtigt ved siden af ham imens han travede. Og nu øver jeg det så i longe, og han gør store fremskridt smiley

Men jeg ville sige det samme med fremaddrift som de 2 andre.. smiley
    Langsomt tempo= afslappet og de ville søge ned.

• #8   15. maj 2010 Donni&Line: Du skriver
    "Men jeg ville sige det samme med fremaddrift som de 2 andre.. smiley
    Langsomt tempo= afslappet og de ville søge ned. "
    Men vi 2 andre er netop ikke enige.. Disturbia vil pille dens hoved ned med lave (og dermed låste hænder) jeg vil lade den søge ned selv.. så måske du burde spesificere hvilken af delene du mente smiley

• #9   15. maj 2010 Ja det kan du endelig have ret i smiley

Jeg mente jeg var enig med jer, i at hun ikke må drive ham i holdning, og at han skal ned i tempo.
    Jeg er heller ikke enig med Disturbia om at den skal "pilles" ned, men mener at den selv skal søge ned..Ligesom som dig.

• #10   15. maj 2010 Hvordan vil I selv få den til at søge ned?

Stólpi er blevet uddannet på Island med meget hårde strikse metoder, så han er ikke vant til at vøre 'løs'. Jeg har arbejdet rigtig meget med at give ham lidt mere frihed, hvilket bestemt også har udviklet ham til en hest i stedet for en robot.

• #11   15. maj 2010 Donni&Line.. : Tænkte nok også det var det du mente smiley

• #12   15. maj 2010 Altså jeg har lært Donni at tage hovedet ned for tryk, og han er efterhånden så god at han sænker det når jeg trykker let på nakken/manen. Så når jeg går med ham trykker jeg ham på manen, han sænker hovedet, og de første par gange fik han et klik og en godbid. Så sad den hurtigt at han skulle sænke hovedet, og så bygget vi stille og roligt videre på at han skulle blive stabilt dernede.
    Det er faktisk rigtig dejligt at han reagere på et tryk på manen.Når jeg rider, og han spænder op prikker jeg ham på manen og han slapper af igen..Kan varmt anbefales.. smiley

• #13   15. maj 2010 Cecilie J
    Jeg har longeret ham en masse.
    Når jeg nogle gange får arbejdet ham ned, kan jeg tydeligt mærke et enorm rygsving, hvilket jo er super fedt at mærke, da jeg så føler at han bruger sin ryg rigtigt.
    Men kan kan ikke "blive" dernede, det vil jeg super gerne have råd til hvordan skal tackles.

• #14   16. maj 2010 Helt enig med Cecilie det er ikke noget der skal indlæres, det er jo ikke et trick den skal lære, det skal jo netop komme fra at kroppen bruges korrekt, er afslappet og svinger korrekt.. hvis hoved ikke falder på plads jamen så må man se på hvor hesten ikke slapper af og bruger sig selv korrekt, for gør den det vil tyngde kræften få hoved ned helt automatisk..

Sjonni: Du kan jo ikke forvente at nu kan den så skal den bare gå stabilt.. i starten vil den jo kun kunne gå der kort af gangen, da det er hårdt.. optimalt ville så være hvis den strakte sig frem og ned når den havde brug for pause.. men det kræver 100% tillid til hånden og at den får plads til det..

• #15   16. maj 2010 Signe: Jeg forventer skam ikke at den "bare skal gå stabilt..". Så uvidende er jeg nu ikke. Det med at gå ned i få sekunder af gangen eer noget vi har gjort i.. hmm.. 3 måneder nu vil jeg mene, så jeg forventer at Stólpi vil kunne gå dernede i lidt længere tid ad gangen nu. Ikke i flere minutter, men blot nogle enkelte sekunder længere end for et stykke tid siden.

Jeg stiller også lige mit spørgsmål igen: Hvordan vil I selv få den til at søge ned?
    Her vil jeg gerne have detaljer og ikke bare "lader den søge ned".

• #16   16. maj 2010 Jamen det er jo svært at forklare i detaljer.. for gør jo netop ikke noget.. andet end at sikre at hesten fuldt forstår signalerne, rider så roligt rundt og venter på at den bliver afslappet nok til at lade tyngdekraften klare resten.. når den så går afslappet og har halsen ude af kroppen (s-kurven rettet ud som Cecilie beskriver) så begynder man at bede om mere samling og bagbensaktivitet bagfra og der følger hals og hoved med af sig selv..
    Jeg startede også med at lære den at strække sig i longen..

Kommentér på:
Holdning i trav

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce