860 visninger
|
Oprettet:
spore eller pisk? {{forumTopicSubject}}
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal ride med af spore eller pisk.. for når jeg har den ene ridelære får jeg spore på, når jeg har den anden ridelære rider jeg kun med pisk fordi han er doven nogengange. og pisken er fin for mig, for jeg sidder jo ikke og slår ham med pisken, prikker til hans numse hvis han går lidt i stå.
spore har jeg kun redet med 2 gange eller sådan noget, men han bliver så overfrisk når jeg så får dem på ..
jeg ved godt heste er forskellige - men hvad bruger i på jeres hest og hvad virker bedst for jer?
<i>Hilsen Laura
dec 2008
Følger: 73 Følgere: 75 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 1.348
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
der er ingen grund til at træne for meget med pisk (hvis man har planer om at ride dressur stævner).. for det er kun i LC klasserne du må vælge at ride med pisken... og kan din hest så til sidst ike gå ordentligt uden pisk, så har du et problem til stævner...
på med sporene, og hold benene i ro
jan 2009
Følger: 92 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 63 Svar: 2.016
hvis pisk er bedst og lettest for dig, så brug pisk
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.606
Pisk bryder han sig ikke om, og jeg kommer til at ramme ham med den + vi har ikke brug for den, så..
Vi rider kun med spore
apr 2008
Følger: 79 Følgere: 75 Heste: 5 Emner: 409 Svar: 1.845
- jeg kan heller ikke lide at ride med spore..
apr 2008
Følger: 86 Følgere: 86 Heste: 2 Emner: 350 Svar: 1.712
mar 2009
Følger: 102 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 81 Svar: 336
Enig med "sandie L - Se Isabella i Equipage´s juli nr, S. 20 ."
Og der findes også nogle "spore" hvor den der lille dup ikk er der
Hel og lykke
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Sådan synes jeg tit det er med rutinerede heste/ponyer, at man først kan få ordentlig energi i dem når man har pisk eller sporer med... Havde selv det samme problem med min gamle pony, men det hjalp alligevel, at jeg blev ved med ikke at tage pisk og sporer på og så bare kæmpe for at få ham frem - og det tager laaaaang tid, men det var alligevel et godt reusltat i sidste ende...
Det er bl.a. også derfor jeg bedre kan lide pisken, fordi den er til at styre. Man kan mærke om man slår hesten eller ej. Men med sporer er der mange der kommer til at sidde med hælene, og dermed sporene, inde i siden på hesten hele tiden... Og derfor mener jeg, at man skal have sin opstilling 100% på plads inden man tager sporer på (:
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 244 Svar: 898
maj 2008
Følger: 64 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 191 Svar: 845
Det er jo selvfølgelig rarest for dig, at ride med pisk, hvis din hest bliver overfrisk af sporene. Men du skal tænke på, at til stævner er det kun i LD og LC - klasserne, du må ride med pisk. Derfor bør du nok vænne din hest til sporene. Tag de mindste sporer du kan finde, og så ellers sørg for ikke at sidde og prikke til hesten hele tiden. Det kan godt være det der gør at den bliver overfrisk. Man kan sagtens vænne en hest til sporene, men det kan godt tage lidt tid Men hvis du vil ud og starte stævner, vil jeg råde dig til at ride med sporer, men hvis ikke, kan du sagtens bare ride med pisken
apr 2008
Følger: 79 Følgere: 75 Heste: 5 Emner: 409 Svar: 1.845
men tak for rådene
spore eller pisk?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside