{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.022 visninger | Oprettet:

Hingstevalg... {{forumTopicSubject}}

Så er det den tid på året, så man skal til at vælge hingst til hoppen?

Hvad har i valgt / i overvejelse af hingst til jeres hopper.

Jeg synes, at det har været rigtig svært i år. Jeg tog til hingstekåringen hvor jeg var 90% sikker på hvilken hingst jeg ville bruge.
Desværre så var den hingsts svage punkter næsten identiske med min hoppes svage punkter. Og det går jo ikke.
Så jeg er endt op med en helt anden hingst end jeg regnede med.
Lady skal bedækkes af Kenzo's Da Vinci.

Jeg vil meget gerne hører hvad andre laver af overvejelser eller måske allerede har besluttet sig til.
Hilsen Betina

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingstevalg...
  • #1   29. mar 2010 Vi bruger egen hingst i år men næste år er jeg sikker på at sjælland får besøg af en hoppe herfra. Scoop eller Lochlaain bliver det nok.

• #2   29. mar 2010 Åhhh.. jeg syns det er SVÆRT! Men jeg har heldigvis også et år endnu. Jeg er bare meget i tvivl om, hvad jeg vil gå efter. Jeg ved, at Bussens svage sider er behåring - specielt er pandelokken næsten 'ikke eksisterende' - og temperament... Der hvor jeg desuden vakler, er størrelse. Claus HAR valgt den hingst fra Kenzo - den der gik fløj. Og Bussen er 'Fars pige', så han har virkelig meget at skulle ha' sagt... Men jeg er lidt bange for størrelsen. Det var godt nok et par ordentlige klepperter! Jeg har så også luret på Joan's lille mammut... han er godt nok også fin og med meget hår - og en størrelse der er lidt mere spiselig. Sidst, men ikke mindst, lurer jeg også lidt på Hubben. Han er SÅ FIN og jeg har sku aldrig rigtig 'set' ham før, men der var et eller andet ved ham, som jeg ikke har set før. Sjovt nok, har Lene så anbefalet mig, at kigge mod Holms hingste på grund af temperament. Så HOLD NU OP, jeg er rundforvirret. Jeg MÅ på en hingstetur!

• #3   30. mar 2010 Hey Tøser

Kan kun sige at hvis der er hår i vil have skal i overveje Lillevangs Gigant
    Han avler mere "hår" eller forbedre hvis hoppen ikke har så meget hår..

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5381

• #4   30. mar 2010 Ha ha... Jeg er heldigvis fri for at spekulere på det foreløbig! Lai ER ifolet (med Hubben - my alltime favourite) og næste år får hun et hvileår hvor hun skal rides og til nogle stævner smiley
    Darcy er kun 1½, så det varer lige et par år før jeg kan bedømme hendes stærke og svage sider.

Men jeg er godt nok spændt på at se hvordan de to unge fra Kenzo udvikler sig! Især Da Vinci faldt jeg for! Hans lange ben og udstrålingen... Håber han ikke bliver højere, men bliver ved at udvikle sig godt! smiley
    Ellers har jeg et lille bitte crush på Boycey - især hans i mine øjne kompaket og vildt Tinkertypiske ydre og især hans brugsegenskaber tiltaler mig meget...

• #5   30. mar 2010 (Der skulle stå "kompakte")

• #6   30. mar 2010 Havde jeg hopper, blev de alle sammen bedækket med lille Dj hehe.....

Ej, spøg til side, jeg vil bare lige opfordre til at I som hoppeejere kigger bredt, og ser ud over at I lige nu måske er begejstret over dem I har set til kåringen. Det VAR nogle meget fine hingste med, men der er også mange fine ude rundt omkring, som bliver lidt overst, da det er som om der går mode i forskellige hingste eller farver.

Vær ærlig med jer selv og jeres hoppe, og søg efter de mangler hoppen har hos hingsten. Og ikke mindst brug noget tid på at kigge jer omkring, for det er desværre sådan med hesteavl at der går et års tid, før man kan lave en ommer smiley

Og Lige til din Pauline, ville netop Gigant måske heller ikke være så tosset?

• #7   30. mar 2010 Forresten Pauline, så kunne Hubbens Temperament godt du til Bussen, Og et afkom efter de to er jo på forhånd døbt Hussen eller Bubben hehe... smiley

Dog tror jeg ikke du skal satse på Hubben, hvis du gerne vil lave et mindre afkom på Bussen smiley

Ihhhh.....hvor jeg bare ødelægger det for mig selv og Hubben....

• #8   30. mar 2010 Jeg har selv en hingst.. Så jeg vil lige se, hvad han kan :o) og så må vi se om jeg skal ud og kigge efter en anden engang..

• #9   30. mar 2010 Har ingen hopper der skal ifoles i år, men næste hingst er helt sikkert Ryan van der Gorterstraat. Har allerede et afkom efter ham. En smækker lækker hingsteplag.

Venter i år føl efter Welsh warrior.^_^

Så på røntgenudtalelser på DTF´s hjemmeside på nogle af de kårede hingste. Allerede der blev nogen fravalgt, for mit vedkommende.

• #10   30. mar 2010 Det gør jeg skam heller ikke AS smiley

Og det ville da også være lidt dumt af mig, når nu jeg så sent som i denne weekend har foreslået dig en anden hingst end Hubben til Jolene hehe...

Nej du, jeg er mindst lige så interesseret i at Hoppen passer til hingsten som hoppeejer er (omend jeg muligvis er en skovl til at bedømme det), med mindre der er nogen der brændende ønsker sig et Hubben-beholder-føl til eget forbrug, for så skal de få det smiley

• #11   30. mar 2010 Det bliver vist ikke i år jeg skal have en hoppe ifolet, men jeg er også begyndt at kigge lidt smiley
    Jeg syntes ham Hubben er ret lækker til min Billoba, men har også kig på Satin's Royal Oak ( har ikke set ham live endnu) Så er der jo også De Dagda og Kenzo's Di Luca...... Puha, det er svært.

• #12   30. mar 2010 Ang røngtenudtalelser så håber jeg da ikke at det der står på 2 af hingstene er ringfod. Det havde deres far jo.Udtalelsen er næsten ord ret af hvad der står på vores udtalelse af ringfod på vores vallak og her er alle vores dyrlæger enige om at ringfod kan være arveligt..spooky spookey..Men det er jo en helt anden debat som vi aldrig bliver færdig med at diskutere.

• #13   30. mar 2010 Ja vi må da ikke håbe at det er nedarvet..ser bare lidt mystisk ud. Jeg spurgte en gang 5 forskellige dyrlæge om hvilken hingst/hoppe de ville avle på hvis valget stod mellem en med forbenet dragtbrusk eller ringfod. Ingen af dem..var svaret og skulle man vælge en ja så var det den med forbenet dragtbrusk.
    Ved at debatten har kørt på højtryk i vore nabolande så en skam at den blev fejet på gulvet herhjemme. Det er jo i alles interesse at avle med raske dyr smiley

Nå tilbage til det der hingstevalg så vil Holm's Stanley osse stå som en af mine øverste favoritter. Det kønne bette hoved han har det smelter altså mit hjerte smiley

• #14   30. mar 2010 Nu kommer dumme mig lige ind over her...
    For... altså... er det ikke AVLSFREMGANG vi ønsker... Hvis vi ønsker avlsfremgang og der ER avlsfremgang, skal vi, som hoppe-ejere ikke vælge en fremgangshingst? Altså, en hingst af nyere dato - for hvis den er en del af avlsfremgangen, er den så ikke bedre, end en ældre hingst? Burde den ikke være det? Det er ikke ment som kritik eller vild debat-starter... men jeg kan ikke forstå, hvordan man som hoppeejer, hører meget om avlsfremgang OG samtidig også skal huske at der er andre hingste end de nye (det er IKKE hak på dig Lene, det må du endelig ikke tro)...
    HVIS der er fremgang, bør vi så ikke vælge de nye hingste??????

• #15   30. mar 2010 På to af de nyligt kårede hingste står der en røngtenudtalelse som er svarende til en udtalelse som jeg har på en af mine vallakker. Den er ensbetydende med at hesten har fået konstateret ringfod i en eller anden grad af en eller anden type. Det jeg studsede over var at de begge har samme far som osse fik konstateret ringfod. Det må i da gi mig ret i er meget mystisk og det fik altså lige mine alarmklokker til at ringe. Tilfældigt kan det være og det håber jeg da osse for det er nogle tosset flotte hingstefyre men jeg kommer nok ikk forbi med nogen hoppe der.

• #16   30. mar 2010 Pauline: Jo selvfølgelig skal de nye og måske bedre også prøves af. Jeg ærger mig bare over nogen hoppeejere vælger de nye, uafprøvede hingste, udelukkende fordi flertallet gør det, uden skelen til, at en anden og måske ældre hingst var et bedre og sikrere valg til netop deres hoppe. Fordi alle veninderne bruge en eller anden hingst, er det jo langt fra sikkert at den passer på ens egen hoppe, og så er vi jo lige vidt med avlsfremgangen.
    Har man en god ældre hingst der avler racetypisk, sundt og med godt temp, kan den ofte være et bedre valg end en ny uafprøvet.

Jeg opfordrer sådan set bare til, at man ser sig for og vurderer hvilken hingst, der ville være bedst med hvilken hoppe.

Det var ligesom der jeg gerne lidt diskret ville hen.

• #17   30. mar 2010 Det forstår jeg godt, Lene, og hatten af for, at du ALTID tænker avl frem for egen pengepung. Det var egentlig heller ikke sådan møntet på din udtalelse, men det lød lidt sådan, derfor skrev jeg, at det ikke var for at hakke/rette på dig. Det var mere sådan generelt, at jeg tænkte det i mit hoved... altså, at fremgang jo i sagens natur ofte er 'næste generation'. Hvis eksempelvis Hubben avler fremgang, så MÅ et af hans afkom jo være bedre, og dermed at foretrække, ikke? Eller sådan hænger det ikke sammen? Jeg spørger ikke for at starte en debat... jeg forstår det bare ikke helt... Stanley (eller er det Hurricane) er jo øhhh... 15-17 år, ikke... hvis han har lavet fantastisk afkom, så burde der jo være 12 årgange bedre hingste (ikke at en hingst har 100% hitrate på fremgang... men x-antal afkom om året må jo give minimum 1. avlsdyr minus ca 50%... så er der stadig omkring 6 potentielle avlsdyr tilbage - og de bør vel være bedre end faderen, hvis der er avlsfremgang = et bedre valg???

• #18   31. mar 2010 Jeg er helt ENIG med Lene smiley

Men fordi en hingst er godkendt er det jo ikke = at den forbedre og giver det videre man syntes at ens hoppe mangler så der er det jo vigtigt at se på dens afkom..

Men en ting jeg som hoppe ejer også har i tankerne er hva bruger hingsteejeren den til er det kun til avl/foldbums eller har den også et temp der gør at den er til at have med i byen så ridelighed/anvendelighed resultat... er også med på plus siden hos mig
    smiley

• #19   31. mar 2010 De rigtig gode hingste er ikke nædvendigvis dårligere selvom de er af ældre dato.
    Det man kan sige, er vel at de nye hingste med kendte og godt kårede forældre, gerne skulle avle lidt mere konstant 'fremgang' end nogle af dem med ukendte.
    Så er det ikke de flere stambogsled der på papiret skulle give en mere stabil avl?

• #20   31. mar 2010 Hmm.. Jeg forstår godt din tankegang Pauline smiley Men jeg tror ikke at avl er hverken så let eller forudsigeligt (altså uden at jeg ved en skid om det i virkeligheden!! - ha ha, så bær over med mig!) Men jeg tænker:
    Hvis man har en fantastisk hingst, så skal følgende forudsætninger være 100% opfyldt for at man kan være sikker på at afkommet bliver bedre:
    1) Hingsten skal videregive sine gode egenskaber til afkom
    2) Hingsten skal være et perfekt match til hoppen og supplere denne op på alle hoppens svage punkter - OG omvendt!
    3) Hoppen skal videregive sine gode egenskaber til afkom

Hvis fx hingsten er perfekt bortset fra fx højre forben og hoppen er perfekt bortset fra fx venstre forben vil man vel have lige stor mulighed for følgende kombinationer:
    1) Føl perfekt bortset fra venstre forben
    2) Føl perfekt bortset fra højre forben
    3) Føl perfekt bortset fra begge forben
    4) Føl perfekt
    5) Føl afviger fra forældres egenskaber men hingstens forældres egenskaber går igennem
    6) Føl afviger fra forældres egenskaber men hoppens forældres egenskaber går igennem
    Hertil kommer alle de kombinationer som jeg ikke lige er i stand til at gennemskue!

Jeg tænker også at hvis man vælger samme kombination af hingst og hoppe, så får man muligvis 1 totalt godt føl og 1 totalt "dårligt" føl. -Selvfølgelig kan man ved at kombinere de rette hingste og hopper få stor sandsynlighed for et godt udfald - men sikker bliver man vel aldrig?

Eller er jeg helt på vildspor!?!?! smiley

Jeg tror også at jeg i de fleste tilfælde vil vælge en hingst der allerede har et par afkom man kan kigge på - for hvis størstedelen af afkommene ser fornuftige ud, så er der god sandsynlighed for at hingsten avler fremgang smiley Ellers er det vel lidt 50/50 chance med nye uafprøvede hingste?

• #21   31. mar 2010 Maria E:
    Ja, jeg er helt enig med dig i at anvendelighed og temperament spiller en kæmpe rolle!!
    I min verden bør vi avle mod brugsdyr - for hvad skal vi ellers bruge racen til om 40 år hvis den bare er imponerende at se på, men den hverken kan rides eller håndteres? (ok, det er måske også sat lidt på spidsen! smiley )

Og så lige en helt anden ting:
    Hvad blev der af pony-mål hingstene?!?! Er jeg den eneste der savner dem til kåringerne?!!

• #22   31. mar 2010 Nu er det ikke kun hoppeejere der skal vælge hvad der matcher bedst. Jeg har fravalgt besøg af 2 hopper i år til min hingst pga deres temperament. Min hingst har et godt og stabilt temp og selvom hoppens ikke er godt så lægger jeg altså ikke hingst til dårlige temperamenter.
    Så nej det er ikke altid at modsætninger kan mødes smiley

Ang avlsfremgang..så er det noget ævl at de bedste avler de bedste. Der er der en fløjhingst her i DK som ikke har avlet noget der er værd at nævne. Der går hingste som ikke er kåret så højt der har bevist avlsfremgang og hvad med hopperne ? Skal de ikke med når der nævnes avlsfremgang.
    Ja ponyhingste har vi altid savnet i DTF og da vi så købte en ja så fik vi da osse at vide at der var ingen der gad at avle på sådan en lille hingst..he he JOW DET GØR VI ;-))

• #23   31. mar 2010 Hatten af for hingsteejere der fravælger hopper der ikke passer til hingsten af den ene eller anden grund! smiley

Og ja - hopperne er vel ansvarlige for 50% af generne - så selvfølgelig har de også lige så stor betydning! Det er bare så tit kun hingstene og deres egenskaber der bliver diskuteret!

• #24   31. mar 2010 Hej hej..
    Selvfølgelig ser man på hingsten og dens røntgen. Men man skal også se realistisk på ens egen hoppe. Jeg ved godt at de to hingste har anmærkninger. Men ved i hvordan jeres hoppes ben ser ud. Jeg ved ikke om min fejler noget. Hun har aldrig fejlet noget, men selvfølgelig kan der jo være noget skjul. Jeg mener selv at min hoppe er værd at avle på. Jeg synes selv at hun har lavet tre gode afkom nu. Det første stod fløj i DTF. Det andet er aldrig blevet stillet pg det tredje prøver jeg at stille i ICS og DTF, når hun er gammel nok.
    Derimod har jeg en to-års hoppe, som jeg stadig ikke er sikker på at jeg vil avle på endnu. Jeg synes ikke at hun udvikler sig så godt, som håbet på. Men der er jo tid endnu.
    Det jeg vil sige, er at jeg godt kan forstå at hingsteejer fravælger nogle hopper. Jeg synes at der bliver avlet på mange hopper, som måske ikke er helt så gode (måske er min en af dem, måske er der nogen som har brug for en øjenåbner).
    Men tilbage til hingstene. Jeg tager chancen med den ene hingst, da jeg synes at det vil kunne tilfører min hoppe meget. Jeg er så blevet enig med mig selv, at jeg vil lade føllet røntgen i benene, når den blev ældre.
    Min drøm med dette føl er at avle en hingst, som skal blive min søns ridevallak om mange år. Så det er et føl jeg skal beholde.

Men nogle skal jo tage chancen med en ny hingst ellers er ingen som kan sammenligne afkom.

• #25   31. mar 2010 Ja præcis Betina! Og hvis så det viser sig at denne nye hingst avler nogle super føl, så er man jo "foran" med gode afkom!
    Det er jo chancen at tage smiley

Men det kunne da godt tyde på at din dejlige hoppe giver mange gode egenskaber videre, når hun avler gode føl! smiley

• #26   31. mar 2010 Lige lidt herfra
    Jeg kan nu ikke se mening med røntgen og har aldrig kunnet, for vores race, og slet ikke nu, når det alligevel ikke ser ud til at bruges.
    og igen hvem vurderer hvad der er arveligt og ikke, der er ligeså mange meninger som vi er folk,
    I forhold til Hurricane ja ham har vi haft i nogen år det ældste afkom er 6 nu og vi kan jo se at det ikke er typiske cobs han laver men til gengæld store flotte rideheste med et dejligt temperament og dem er der mange der gerne vil have,

Og netop her skal vi være bevidste om hvad vi gerne vil.
    Vores kære Mischa skal en tur til Warrior

• #27   31. mar 2010 Som hoppeejer forbeholder jeg mig nu retten til at kontakte ejeren til den hingst JEG mener passer til min hoppe.
    Hvis det er samme hingst 10 gange i træk, så er det mit valg. Hvis kombinationen så viser sig at være god, ser jeg ingen grund til at eksperimentere, før jeg igen finder en anden hingst som kunne interessant.
    Ligeledes fravælger jeg hingste på grundlag af hvad JEG mener er relevant.
    Jeg er ligeglad med, hvad meninger andre må have om type, størrelse, farve osv.
    Jeg vil gerne avle brugsheste med ene 10 taller, og vælger så hingstene ud fra det. Der er så selvfølgelig ting, jeg hellere vil gå på kompromis med end andre.

• #28   31. mar 2010 hey Louise, jeg har en ponyhingst hehe....

• #29   31. mar 2010 Jah!
    Jeg har jo også sagt at du skal stille ham næste år! smiley

• #30   31. mar 2010 Nå må vi se om jeg orker smiley

• #31   31. mar 2010 Jamen lad mig da egentlig lige benytte forummet her til at høre, og der er nogen derude der synes jeg skal stille ham her til kåring?

(link fjernet)

Har han noget "vi" kan bruge?
    og hold jer nu ikke tilbage, med ærlighederne, for jeg kan tåle dem, for Dj er perfekt som han er som hest, men kan han bruges til noget som hingst?

Undskyld Betina, hvis det er urelevant for tråden smiley

• #32   31. mar 2010 til orientering måler han 143 cm.

Håber at høre flere hudløst ærlige meninger smiley

• #33   31. mar 2010 Om han giver det viddere skal jeg ikke kunne sig, men jeg tror næppe der kommer meget mere væltene frem. han bliver jo 5 i år.

• #34   31. mar 2010 Jeg synes han er lækker smiley Han har altså bare den fedeste udstråling!
    Men til Lai ville jeg ikke vælge ham, da jeg ikke kan se dem forenet... Men muligvis til Darcy - det er bare svært at se når hun kun er 1½ - men guderne skal vide at hun godt kunne bruge noget af hans hals!!! smiley

• #35   31. mar 2010 Ja, i princippet ved man vel ikke noget om hingstens avlsegenskaber før den har lavet en 10-20 afkom?
    Jeg har før set hingste med meget hovskæg avle næsten ingen hovskæg, men om det også lader sig gøre den anden vej, skal jeg ikke kunne sige.

• #36   31. mar 2010 Ja, bare se på Bussen smiley
    Mht DJ, så er jeg vild med hans lille cob-hoved (hvad det så end betyder), men jeg ville ikke turde bruge ham, før jeg så hvad han gav videre mht hovskæg. Inden nogen nævnte det, havde jeg for øvrigt ikke tænkt på det (Tinker turen). Men jeg VIL ned i størrelse tror jeg...

Mht det med avlsfrmgangen, så tror jeg desværre ikke, at jeg har formået at forklare hvad jeg mener, så den må I hellere glemme smiley

• #37   31. mar 2010 Ha ha... det kan være, at hovskæg er ligesom tvillinger, og hopper en generation over...

• #38   1. apr 2010 Ja, det er en meget spændende 'diskussion' denne her. For vi aner jo ikke hvad der er længere ude.

Og ja, Pauline's Fiona er et glimrende eksempel på at to heste med meget hår avler et afkom som ikke er så stærk i hårpagten. Faktisk så hun som føl ud til at have pænt med hovskægget, og eftersom vi synes det var nogle spændende gener hun havde, så tvivlede vi ikke på hende. Hun har andre rigtig stærke sider, som man ikke ser ved ret mange hopper, men desværre mangler hun hår (OBS jeg har ikke set Fiona selv længe, så det er kun hvad jeg har hørt).

Vi har prøvet med to hingste på vores hoppe. Først Holms Hurricane som gav os et hoppeføl med FANTASTISKE gangarter men manglede hovskæg. Derefter brugte vi Holms Picasso og han gav os et hingsteføl som vælter i hovskæg (hår generelt), men som bliver en ordentlig basse og ikke en let type som hoppeføllet efter Hurricane.
    Næste hingst bliver Casey som har vist at avle små, kompakte typer med MASSER af hovskæg, og da vi gerne vil have en mindre type, så tror jeg han passer perfekt. OG så har han jo en vidunderligt ROLIGT temperament. smiley

Jeanette

• #39   1. apr 2010 Det lyder som om jeg skal kigge tættere på Casey!

• #40   1. apr 2010 Jamen så skal I da komme og kigge ham her hos mig. smiley Han kommer nemlig på besøg nu her til april/maj måned. Og så nogle måneder frem.

Han er jo stadig vores lille yndlings hingst, og tro mig: I vil smelte når I ser hans dejlige temperament. smiley
    Han er ikke så hingstet som nogen kunne ønske, men for os er det perfekt. Børnehaven har haft god brug af ham sammen med vores islænderhoppe, og det betyder meget hos os at alle kan håndtere dem.

• #41   1. apr 2010 Er han DTF-hingst? Link?

• #42   1. apr 2010 Yes, han er. Du kan se lidt billeder af ham på min profil.

• #43   1. apr 2010 Han blev kåret både 2006 og 2007 i Vejle i foråret. Det er ikke de bedste billeder, men sådan er det jo. Dyret skal jo opleves i levende live. smiley

• #44   1. apr 2010 Ja, det er korrekt smiley
    Han har godt nok et fint hovskæg!
    BTW... da jeg købte Fiona sagde du noget om en hingst, som I allerede havde valgt til hende... hvem var det??

• #45   1. apr 2010 Jamen det var faktisk Casey vi ville putte på hende. Også fordi vi godt kunne se at hun nok ville blive omkring 150cm, og vi selv gik med drømmene om at lave nogle typer som er noget lavere. Og så har de begge to de fineste små firkantede muler og et meget udtryksfuldt hoved, så føllene deraf kunne jo kun blive hjerte-smeltere. smiley

Og jo, det er Ninna der ejer bassen. smiley Og du skal være mere end velkommen til at tage mig på ordet. Jeg viser gerne frem, og jeg er sikker på at Ninna også bare vil være stolt. smiley

• #46   2. apr 2010 Hej,
    Jeg har lavet et album med nogle billeder af Casey's afkom. Dårlige billeder i meget uheldige momenter, men har forsøgt at vælge de billeder som viser mest af kroppen, så I kan danne Jer et billede.

Kommentér på:
Hingstevalg...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce