Irish Cob Professional

Irish Cob Professional

Medlemmer: 262
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
1.936 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Mundkurv og wrap/hø Mundkurv og wrap/hø

Er der nogle af jer der har erfaring med den kombination ? Jeg er klar over at mundkurv er godt i græs sæsonen, hvis hesten er for tyk og eller har tendens til at blive forfangen. Men hvad med at spise hø/wrap.. Nogle erfaringer ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mundkurv og wrap/hø
  • #1   15. mar 2010 Hvad med et fintmasket hønet i stedet?

• #3   15. mar 2010 Vi har hønet og høkasser, men da der er 2 andre heste som deler samme - og det kun er ham der skal "rationaliseres" - så er en mundkurv eneste løsning. Greenguard er anbefalet - også af min tandlæge idet den ikke forhindrer hesten i at tygge ordentligt. Men jeg vil give ham en prøvetid - så må vi se hvordan det går..

• #4   15. mar 2010 Greenguard virker upåklageligt! Min hoppe går med sin hele græssæsonen uden problemer.

Jeg er trods alt mere tilhænger af en ekstra omgang tandraspning årligt end en forfangen hest!

Min kan nogenlunde finde ud af at spise hø/wrap med sin mundkurv på, men det er ikke det hun har prøvet mest (har den ikke på om vinteren).
    Det er vel vinter du mener din skal gå med den siden de skal have fri hø/wrap?

• #5   15. mar 2010 Det er lige præcis nu - og indtil græsset kommer. For hvis jeg kan hive 50 kg af ham allerede inden, så ville det være fint smiley

• #7   16. mar 2010 Jeg bruger også mundkurv nogle timer om dagen..GOD EFFEKT !!

• #8   16. mar 2010 Min går med sin døgnet rundt - og der er ingen problemer med det overhovedet smiley

Et godt alternativ til hø er halm - så længe de får det hø/wrap de bør skader halm bestemt ikke.

Flicka lever af 5 kg wrap dagligt og 300 g foder (lucerne/roepiller+vitaminer) - ikke med min gode vilje, men hun kan ikke tåle at få mere uden at blive voldsomt fed - så hun nøjes med halm for resten...
    Hun får sine 5 kg wrap i et fintmasket hønet - så holder det 4 timer... Ikke længe, men hellere det end en fed, forfangen hest.

Stort set alle folde kan græsses med mundkurv - Flicka har gået på folde med 5-30 cm græs - uden problemer med mundkurven smiley

• #9   16. mar 2010 Kijo - lige min tanke...

Anna - måske jeg skulle skifte muslien ud med lucerne - og så tilsætte vitaminer i stedet for - det vil jeg lige kigge på smiley

Vi har ikke halm på gården, men jeg overvejer frøgræs som alternativt stråfoder/tyggemateriale - det er der heller ikke meget i andet end tyggetid..

• #10   16. mar 2010 Det har I selvfølgelig sikkert tænkt på, men man skal lige huske at en hest med mundkurv ikke kan forsvare sig hvis den bliver angrebet.
    Af samme grund går min Tim ikke med mundkurv, for han kan simpelthen ikke holde hingstene nede uden sit tandsæt, og jeg nægter at skulle skille dem ad smiley

• #11   16. mar 2010 Kijo hvad er det for en lucerne ??

Lene W.. nu har vi heldigvis ingen hingste på folden, og kavan's bedste forsvar er hans bagben smiley

• #12   17. mar 2010 Hehe, ok jeg ville også bare sikre mig at der var tænkt på det, for det er ikke alle flokke, der er så harmoniske, at tænderne kan nøjes med at plukke græs smiley
    Man kunne selvfølglig også give hingstene mundkurv på, for så kan de jo ikke bide i Tim.....fnis....

• #13   17. mar 2010 Det var måske en ide Lene smiley hihi - de ville nok blive lidt utilfredse smiley

• #14   17. mar 2010 Kijofreg kan du ikke skrive navnet på lucernen, hvis du finder et billigere alternativ?

Det lyder nemlig rigtig godt med lucerne + mineraler. Det vil jeg da give Hero, men jeg er desværre nødt til at tænke på økonomien, hvis jeg skal beholde ham.

• #15   18. mar 2010 Roepiller koster 80 kr for 25 kg - og feder lige så meget som havre (de skal opblødes!)
    Lucerne - der er hartog noget af det biiligste - med mindre i bestiller i 400 kr portioner smiley

Meeen et klart billigere alternativ - skråt det meste foder og giv noget mere hø/wrap.
    Frøgræshalm er et super alternativ til halm! smiley

Af vitaminer er travo E og salvimin grøn de bedste og billigste produkter på markedet (min hoppe får 125 g dagligt og er fuldt dækket ind). 25 kg koster 450 kr - og holder ½ år!

Til Lene ang. mundkurv og forsvar - det var også min store bekymring, da jeg gav Flicka den på, men hun er stadig førerhoppe - mundkurv eller ej smiley
    Det er trods alt mest kropssproget de går efter (i de fleste flokke!)
    Med en greenguard kan de godt gnubbe hinanden, gabe og drikke helt normalt, hvilke er 3 ting jeg synes var meget vigtige.

• #16   18. mar 2010 Jeg gav Kavan sin GG på igår for at se hvad han sagde. I skuret er der 3 høkasser med net for - dem kan han ikke rigtigt få noget af - men til gengæld med lidt tålmodighed og meget tydeligt kropssprog over for de 2 andre, lykkes det ham at få rimelige totter op som han kan spise. Lige til at starte med, kiggede han på mig med store sørgelige øjne da de to andre lystigt gik til høkasserne, men han fandt ud af at med ro på - gik det faktisk ganske godt at spise alligevel.. Jeg håber vi nu - sammen med god motion - kan få de alt for mange kilo af ham igen, så han kan holde ud at fare rundt som de andre smiley Tak for alle jeres indput. Nu har jeg lidt at arbejde videre med..

• #17   18. mar 2010 Anna S: Ja, de fleste heste fungerer heldigvis fint med den på, men Tim er i forvejen ANGST for at miste kontrollen over de tunge drenge efter at ha' været jagtet vildt af to andre hingste gennem tiden, så jeg vil bare ha' at han skal føle sig endnu mere usikker ved at frarøve ham muligheden for at bruge angreb som forsvar mod de to lømmeler.

Nu lyder det næsten som om at de slås hele tiden, og sådan forholder det sig heldigvis ikke, men hingste har bare løsere tænder end hopper og vallakker, og når Tim nu i forvejen IKKE TÅLER kaos og kampe, er han nogen gange nødt til at sætte ro i tropperne med sit tandsæt smiley

• #18   18. mar 2010 Jeg kan så lige opdatere at da hestene blev hentet ind sent i aftes, havde Kavan smidt grimen med sin GG. Hvordan han har gjort vides ikke - den sad til og han har fået den af i hel tilstand smiley

• #19   18. mar 2010 Nåååå....dumme dumme mig ;o)

Jeg troede, at mineralerne på forhånd var blandet i lucernen. Tag jer ikke af mig. De små grå snurrer ikke helt optimalt for tiden.

Hero plejer at få almindelig snittet lucerne (uden melasse), roepiller, Travo-E og gulerødder/æbler. Dertil wrap ad libitum, fordi han er unghest og har brug for proteinerne.

Undskyld, at jeg spildte jeres tid på at undersøge priser. Det var virkelig sødt af jer.

• #20   18. mar 2010 ...glemte lige.....han får også dagligt Biotin-tilskud ;o)

• #22   19. mar 2010 Haha - jeg skal vist lade være med at multitaske smiley Sad og havde timer da jeg skrev sidste indlæg - derfor er det ikke helt så sammenhængene smiley

Roepiller feder - men omvendt fylder 1 dl roepiller 1 liter når den er blødet op (det kan man i hvert fald få den til med en pæn stor ration vand i) - så Flicka får roepiller (1 dl dagligt inden opblødning) for at hendes mad fylder lidt.

Halm og frøgræs feder IKKE og for mig har det aldrig givet udslag i nogen nævneværdig vom...

Derimod var min hoppe død af fedme, hvis hun fik 10 kg hø/wrap dagligt eller havde fri adgang til græs sommer/forår/efterår.

Hun får 5 kg wrap for tiden og halm for resten - uden problemer (ud over at hun slanker sig, hvilket også er planen :)).

Lene; Jeg kan sagtens forstå han ikke går med mundkurv smiley Det var mere til den almene flok brugere herinde også - for som du netop siger har hingste tit tænderne længere fremme end hopper og vallakker.

• #23   19. mar 2010 Nej ikke rigtig - de slider det af på indersiden af mundkurven. Det gjorde Hero's i hvertfald.

• #24   19. mar 2010 Flicka sled IKKE sit på mundkurven - DESVÆRRE smiley Jeg er ikke lige så vil med overskæg smiley
    Så hvis det er formålet virkede det for os smiley

Og hvad angår halm - byghalm, helt gul - om det så er vår- eller vinterbyg er underordnet - bare det ikke har fået vand efter høst.
    Sådan er halm bedst i min verden smiley Og i Flickas smiley

• #25   28. mar 2010 Solskoldning hjælper det mod smiley Og husk evt. at supplere plagen op med vitaminer når du skærer i müeslien smiley

• #26   29. mar 2010 Jeg kan anbefale tjørnehøj mølle mineral bolcher (De hedder TM Minivit) - de er nemme at give, hestene elsker dem og de er dækket ind med vitaminer smiley

• #27   29. mar 2010 De findes i en vinter- og en sommerudgave smiley

Om de er helt perfekte til plagen og den drægtige hoppe ved jeg ikke, men jeg ved de er nemme at få til at glide ned og dækker godt ind generelt set smiley

"Desværre" er min jo nu ikke længere plag - så jeg ved kun for voksne heste smiley
    Men det er da bare at regne på det.

• #29   30. mar 2010 Jeg har købt den gamle model.

Jeg kogte et par liter vand, hældte dem i en spand og smed mundkurven i - så blev den hårde plastik så man kunne udvide den en smule forskellige steder.

Det er en meget varm oplevelse smiley Men det virkede.

• #31   30. mar 2010 Jeg fik den nu til at sidde fint, men hvordan Kavan bar sig ad med at vriste sig ud af grimen er mig en gåde, for alt sad til . Måske skulle han have heddet Houdini i stedet for ??? Jeg håber han vænner sig til den når han skal på græs , ellers har vi da en ny udfordring smiley

• #33   30. mar 2010 Kavan er sandelig heller ikke glad for den - han er glad for mad !! Så dræber øjnene kom på da han fik den på. Så nu venter jeg lige til han skal på græs, så går det nok lidt lettere smiley

Kommentér på:
Mundkurv og wrap/hø

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce