Sommerfold - for dumt! {{forumTopicSubject}}
Nu ved vi efterhånden alle sammen at for meget græs = forfangenhed, hvad vi ikke ved er hvor mange der faktisk bliver forfangene i løbet af sommeren og tit opdager hesteejerne selv, ikke at deres hest er forfangen.
Hvorfor udsætte hesten for noget så usundt som sommergræs?
Det er unaturligt for hesten at gå fra vinterens kolde, våde, tørre folde, til sommerens frodige grønne og sukkerfyldte enge. Det er også usundt for hesten, at skulle omstilles på den måde og specielt når de slet ikke er vant til det.
Personligt har jeg altid bare sat mine heste på sommegræs, så begyndte jeg med mundkurv på de små og nu vil jeg faktisk helt undlade at sætte dem på en sommerfold. De kan gå på deres slidte nedbidte fold og det kan de med min gode samvittighed, for jeg har og er i gang med at lave visse tiltag der gør det meget sjovere for hesten at gå på folden og så sørger jeg også for at der er enten hø eller wrap de kan spise af når de vil.
Hvad synes I - hvorfor gør I det og hvad er jeres holdning til det?
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.499
Men mine har også mulighed for at græsse ind langsomt, efterhånden som græsset spirer og bliver kraftigere i vækst og fylde, da de går på den samme fold de første måneder af foråret som de har gjort om vinteren, de er en kort periode på en anden fold, mens vinterfolden kommer sig, og derefter kommer de tilbage igen.
Mine heste går i løsdrift året rundt, og har derved mulighed for at nippe græs hele vinteren også, så deres maver bliver aldrig helt vænnet af med det. De har om vinteren godt hø og halm til rådighed. plus et godt foder afstemt efter deres personlige behov.
mar 2008
Følger: 71 Følgere: 66 Heste: 4 Emner: 267 Svar: 2.760
Men nu hvor jeg har fået flere heste som alle står herhjemme , har vi ikke nok jord til at opdele foldene . Derfor går de i løsdrift året rundt ( sidste vinter kom de dog ind , men det er nu lavet om ) , og så har de adgang til hø som jeg fylder en gang om dagen .
Men efter jeg har læst dit indlæg , er jeg pludselig glad for at det er sådan ! Der er rigtig mange der har ment at det var synd mine heste gik på så " nedslidte " folde .. Så det var rart , tusind tak !
jul 2008
jan 2007
Følger: 31 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.347
jan 2007
jan 2007
jan 2007
jul 2008
Sofie- heavens horse: Helt enig med dig.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Hvis du har mulighed for at lave aktivitets folde, de kan gå på hele året, er det jo super. Os der opstaldet, må tage lidt mere hvad vi kan få. Og ja så længe man er toldmodig når man indgræsser så går det altså sjældent galt. men jo, når folk har for travlt og undervurdere deres hest sarte mave, så ender man med en forfangen hest.
Kort sagt jeg går ind for sommergræs, men med fornuftig indgræsning.
jan 2007
De havde ikke samme slags græs som i dag, de bevægede sig meget mere end i dag, de blev ikke periodevis smidt på en eng og derefter en anden og så intet græs og så lidt mere + stivelse og sukker i foder... De ER ikke vilde heste mere og er MEGET enig i at vi skal gøre det så naturligt for dem som muligt, men shetlændere er bjergponyer, ikke ponyer der levede på en eng... og det gælder MANGE andre slags heste og ponyer.
Jeg er sådan set lige glad med mit eget liv - JEG har taget ansvar for mine hestes liv og de skal ikke lide under min "kommando".
Vi skal alle dø, men vi har selv et ansvar og i dette tilfælde har vi et ansvar for hesten!
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
..... hvilket er unaturligt. Det er naturligt for heste at græsse... Self er det ikk naturligt med det super fine næsten græsplænegræs vi giver dem ind i mellem.. Men det er da langt mere naturligt end havre og jordfolde?
aug 2007
aug 2007
Så må man opkøbe/låne mere græs. I princippet er det jo faktisk også bedre at lade hesten spise det om vinteren end om sommeren så de netop ikk får alt det sukker
Men du har ret, der er ikke meget i det om vinteren, men faktisk laver de jo på alle dage med sol sukker i græsset, også om vinteren. Hmm, faktisk kan vinteren være ligeså farlig....
Det farlige om foråret er at der er masser af sol(der laves sukker i græsset), men koldt om natten(sukkeret kan ikke omdannes til "græs-molekyler"), og så ophober der sig en masse sukker i græsset. Det samme kan jo også ske solrige vinterdage
Men pointen var, at hvis de hele tiden får lidt sukker fra græsset, så kommer der ikk et boost, når de pludselig bliver lukket på det om foråret, hvor bomben i græsset er.
jul 2008
Men tilgengæld er de græsset meget langsomt ind når græsset begynder at gro om foråret. De får ikke det "græs-chok" da deres maver følger udviklingen i græsset.
Og Jeg har 7-9-13 ikke haft syge heste endnu.
jul 2008
Som sagt har jeg endnu heller ikke haft nogen problemer, ej heller med min meget nøjsomme shetlænder og welsh hoppe. De store trives også gevaldigt på den måde.
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
Alle vi andre havde bare én stor mark og hestene gik på denne måde hele året rundt. Dette var helt perfekt og der var massere af græs hele året. om vinteren indeholdte græsset ikke så meget som om sommeren og her fik de hø/wrap på folden. Men de meste af tiden gik de alligevel og græssede - også når der lå mange cm sne ovenpå, mulede de ned til græsset og spiste.
Nu er vi flyttet (i april) og her skal alle INDGRÆSSE deres heste!!! Jeg har aldrig hørt dette begreb. Det betød at hesten hver dage fik 5 minutter længere tid på folden end dagen før indtil hesten var oppe på 2 timer. Alle de heste omkring mig fejler noget!!! Får foldskader, får kolik osv.
Mine heste går altså stadig på fold (den samme som om vinteren) og fejler intet. De har igennem foråret nyt godt af græsset langsomme vækst og deres nye spire.
For mig er vejen frem at have 2 store folde (ca. 1 hektar pr. hest) og lade den ene fold bliver omlagt og stå brak hvert andet år.
Hvis ikke man har mulighed for det, så synes jeg man skal lade hesten gå på den samme fold om vinteren som om sommeren - året rundt. Lad i øvrigt hesten gå ude så lang tid som muligt. 4 timer IKKE lang tid. Mine går 12-14 timer ude om vinteren.
jan 2007
Der er jo ingen idé ved at kalde den samme fold for hestenes "sommerfold" hvis det bare er deres års fold.
Mine får det græs de selv kan få fat på på deres folde, og der er græs, men jeg sætter dem ikke på en sommerfold - det er for unaturligt for dem. Forstå mig ret, GRÆS ER NATURLIGT, men meget lidt græs en periode og så meget græs den næste er UNATURLIGT.
jul 2008
Hvis jeg ikke havde haft løsdrift, så havde mine stadig været ude 12-14 timer hver hverdag.
Men igen, jeg er heldig at have en stor fold, hvor de går hele året rundt.
jul 2008
apr 2009
Man skal i hvert fald smide hesten på sommerfold meget meget tidligere end de gør omkring mig nu. Allerede i februar - passer nok egentlig med at vintergækkerne begynder at komme frem, skal man smide hesten på SOMMERfold. April er ALT for sent
jan 2007
jul 2008
Så jeg er nok i det langsomme hjørne.
Men ja den type sommerfold du snakker om, er klart unaturligt for hesten. Men det lød lidt som om du var modstander af græs.
Mine har så rigeligt af det, vi har heste på græs ude fra for at de kan følge med. Mine kan umuligt klare det selv.
jan 2007
nov 2008
Følger: 123 Følgere: 139 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.314
aug 2007
Vidste i, at det nederste i græsset er det farligste? Det er nede i bunden hvor langt det meste sukker fæster sig
jan 2007
Og ja, vidste jeg nu egentlig godt - men det er mængden der er farlig.
apr 2009
Det jeg i stedet ville gøre var at sammenlægge det til én fold (alternativt 2, hvis der er areal nok) og så indhegne den således at hesten skulle gå længst muligt for at nå fra den ene ende til den anden.
aug 2007
Karoline, ok, men så er vi heller ikke så uenige, for du har ret, det kan være lidt farligt med kæmpe-eng-fold. Igen vil jeg dog påstå, at hvis de har været vænnet til at indtage græs, også om vinteren, at så bliver man virkelig sjældent ramt af forfangenhed
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 148
Jeg synes lige I skal overveje at det nedspiste græs er det aller mest sukkerholdige. Græs på 5-10 cm er mindst sukkerholdig fordi græsset ikke vokser så hurtigt på dette tidspunkt.
Læs Den store forfangenhedsguide http://www.forfangenhed.dk/Forfangenhed.htm
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
jul 2008
jul 2005
Følger: 47 Følgere: 133 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 220
Sommerfold - for dumt!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside