Hvorfor gøre det unødvendig problemati {{forumTopicSubject}}
Jeg falder over de mange diskutioner her inde over den nye lov med chipning, hestepas og ejercertifikat "problemer" som folk gør til at værre noget så slemt i stedet for at se fordelene i det.. Det bliver ofte sammenlignet med brændemærkning som bliver ulovligt den 1 marts 2010..
JEg undere mig bare over folks måder at reagere på den nye lov på..
Jeg syntes det er ved at værre på høje tid at der kommer en lov om chip og hestepas.. så er det ikke længere muligt at fuske med papirer, alle heste bliver registreret og der bliver holdt styr på medicineringen på dem.. det er da på høje tid at der sker noget... bla også mange af de sager som havner ved advokater om hvem der egentlig ejer hesten.. det er den der står på hestens ejercertifikat...
Er jeg den eneste som syntes at det hele bliver gjort værre end det egentlig er ???
Jeg er selv islændermenneske og hos den race har det været lovpligtig med chipning siden år 2000 og der er altså ingen problemer med dette, det kræver et nyt ejercertifikat ved ejerskifte som er hos os et lille beløb på 200 kr og det er det... jeh forstår altså virkelig ikke hvad der får folk til kun at se negativt på dette frem for at se hvad det egentlig er det drejer sig om ....
jul 2007
Følger: 137 Følgere: 136 Heste: 1 Emner: 204 Svar: 1.861
Men en anden sag er også at alle de "piratføl" til billige penge ikke længere findes på et tidspunkt, som gør at ens avlsarbejde med ponyer med "rigtig" pas bliver anerkendt.
Så jeg håber personlig at det store marked med især de små racer går lidt længere ned.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Men så må jeg jo bare tage mig sammen og få ringet til Landscentret for Heste...
Der ud over synes jeg, det er en stor udskrivning at skulle have på én gang... og det er ikke så meget chippen, for den havde mine hypper fået alligevel i forbindelse med vaccination osv. nu her til foråret, men jeg synes, det er mange penge at skulle betale for pas til dem alle... OGSÅ selv om jeg som sådan er enig i den nye lov om registrering af alle heste.
jul 2007
aug 2007
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 193
BEMÆRK : Islændere der skal have nye pas med medicin registrering skal erhverves ved DI og det er en anden pris..
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 851
Jeg er en af de hesteejere, der gladeligt tager imod den nye lov. Og jeg betaler gerne hvad det koster, for at mine heste er 100 % "up to date".
Som stald Haven nævner, så burde vi på et tidspunkt komme til bunds i de mange piratsavls heste rundt omkring, og det er et STORT skridt i RIGTIG retning!
aug 2007
jun 2007
Følger: 66 Følgere: 62 Heste: 8 Emner: 157 Svar: 1.078
Syntes det er komplet latterligt, at mærkede heste ENDNU engang skal mærkes/ registreres (på dansk), bare fordi nogle skal tjene penge...
Ups føl kan vi til dels blive eninge om, men så vil der jo heller ikke være noget der hed DV, DSP, palomino ect, for det er jo ikke en race.
aug 2007
jun 2005
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 29 Svar: 206
aug 2007
jun 2007
aug 2007
jul 2007
jun 2007
Syntes der er for mange der skriver hvilken hingst de skal vælge for de vil have et føl der kommer til at springe. De kigger ikke på hvad deres hoppe har af fejl.
Men tror ikke folk tænker så langt frem. Se selv hvor mange der sælger føl/ 1års fordi de "ikke lige har tiden"... Ellers lægger de 1000kr oven i prisen på et føl.
Hvis du har en "dårlig" islænder, (kun den ene) men godt vil have føl, så er der jo ingen der forhindre dig i at lave et. SÅ er det faktisk at Hingsteholder, skal fortælle folk at deres hingst IKKE passer til hoppen, eller kun sige at fjordhingste kun må bedække kåret fjordhopper..
Lidt ligesom hunde der skal have opnået premiering for at kunne få avls tilladelse.
Som sagt tror jeg ikke på at indførelsen af chip, vil give færrer pirat føl.
jul 2007
Dem der avler seriøst bliver trukket ned på markedet fordi de ellers ikke kan holde stand med alle de andre og det er noget jeg ikke synes om
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 149
at nye føl skal registreres er jeg ening i men dem som har papir på hesten det er kun for at tjene penge.
så jeg står med en sætter som er selvskabspony og en hoppe med papir som skal registreres
jul 2007
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.800
jun 2007
jun 2007
jul 2007
maj 2008
Følger: 57 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 555
Databasen er slet ikke oppe at køre endnu og ingen har sat gang i det så hvorfor ikke vente til den i det mindste virker!!
Og så er jeg ikke overbevist om at systemet er godt nok for at undgå snyd med heste for al elektronik kan fuskes for kendere - et brændemærke kan ingen dog fuske med og det kan ses uden dyrlægeapparater og uden unødigt at ulejlige instanser ved evt. svindel.
Jeg kan kende Djinn pga aftegn - men prøv at find en fjordhest blandt 100 vha. chip...
Jeg vil dog pointere, som i andre indlæg, at jeg IKKE bryder mig om brændemærkning og de der har brugt det for 'looks only' burde skamme sig...
maj 2008
selvfølgelig er det svært at undgå - meeeeen lidt skørt synes jeg
jul 2007
det med hygge shetlandspony er jo i orden..men markedet svømmer i shetter og shetterføl til næsten ingen penge. dem der virkelig avler dem har altså rigitg svært at få sat deres avlsarbejde igennem når hele landet fylder med shetter.
Folk bedækker bare deres hopper og resultat er at det bare bliver for mange på et tidspunkt. Og det er ikke engang for at de selv vil beholde føllet
maj 2008
jeg er så enig enig enig - men det er også bare princippet i det. der er for mange der avler 'bare for sjov' når nu de 'alligevel har en hoppe' - det er bare synd det altid rammer 'familien danmark', når der laves nye regler
jul 2007
jun 2007
maj 2008
Ja selvfølgelig har de det. Ligesom travheste selvom de fleste synes de der brune basser er ens hehe griner
Jeg taler bare af egen bitter erfaring da jeg med en veninde ledte efter en HELT speciel fjordhest... vi kendte adressen og hun kendte hesten, da vi så når frem til stedet var der 7 kæmpe store folde og ca 15 heste i hver. ØØØHHH find lige din hest A!!! Og den var faktisk brændemærket. Jeg må nok indrømme at havde det ikke været for brænemærket tror jeg ikke vi havde fundet den... trods de særlige zebra striber over forknæet (hans kendetegn)... DET TOG MEEEEGET lang tid... og jeg griner stadig over vores SUK da vi ankom
jun 2007
jun 2007
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Dette er jeg meget iimod. syntes det er fint at man i fremtiden, vil sikre nogle ting, så man kunne lave nye regler for folk der avler fæl, lave regler for at alle fæl fra en dato skal have disse ting. alle med alm. hyggehest eller rideskole steder osv. ja bliver efter min mening som så mange gange før, ribbet.til noget som man igen gavn har af.
Så jeg er imod, de regler som de nu har indført. og mere sikkert tja har allerede hørt utallige historier, om hvor nemt det er at omgå de nye regler. så dem der vil snyde og fuske gør det stadig, alle os der ikke gør, skal bare betale lidt mere
apr 2008
jul 2007
Det er jo ikke kun avl..det er jo også til medicinering af hestene..så også rideskoleheste har behov for medicin og det skal dokumenteres
jun 2007
Vi fik alle hestene chippet på den rideskole jeg var. Nu skal rideskolerne så til at lave pas og registrering på samtlige af deres heste...
Det kan nu godt gå hen og blive dyrt.
jul 2007
apr 2008
Jeg holder på lad os få lov at være ansvarlige selv. kan man tage varer på en hest, eller andet kæledyr, så kan man også læse på de stoffer man hælder i dyret.
Som du vel og mærke kun lovligt kan få fingre i, hvis du kontakter en dyrlæge, som ordinere det til lige denne hest.
Mener det for langt ude, at vi skal registres så meget. der simpelthen nogle der bare sidder og finder på regler og kredser penge ind. og gør tingene mere besværlige. frem for at forenkle tingene.
Men jo bare mit syn på deres nye love og regler.
aug 2007
Jeg syntes det er så fedt at man ikke længere kan "lyve" om medicinering ved feks handel af heste osv.. Og at der bliver mere kontrol, og tingene bliver gjort af en uddannet dyrlæge og ikk længere af hr og fru danmark der bare får fingrene i et middel og selv "behandler" hesten.. hvilket man oftere har hørt sager om..
aug 2007
maj 2008
Det er nu til dels ikke helt korrekt at det ikke handler om tilbageholdt slagtetid mv.
Heste har altid været opfattet som konsum. dvs. menneskeføde. Det har betydet at visse midler ikke var tlladt til behandling.
Den nye Chipmærkning bruges udelukkende for at registrere hesten som UEGNET til konsum og det bliver registreret i fødevarestyrelsens database. Derved kan hesten få den nødvendige behandlin til enhver tid uden at skulle tænke på tilbageholdelsestid mv.
Alle heste skal derfor chipmærkes så de kan permanent udelukkes som værende en fødevare for mennesker.
Det andet med registrering mhp. snyd er en 'side gesjæft'....
maj 2008
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 851
Jeg stod for nylig med en forfangen hoppe, der skulle på smertestillende. Lige præcis den type medicin hun SKULLE have, måtte hun kun få hvis hun var chippet!
Det synes jeg giver lidt stof til eftertanke, at man skal vælge mellem ingen behandling på en meget syg hest eller en chip og behandling! Ja jeg valgte uden tvivl chippen! Og nu er hele hesteholdet chippet, for jeg skal dælme ikke i den situation igen, hvor dyrlægen fortæller at han rent lovmæssigt faktisk ikke må medicinere og smertestille min hest på bedst mulig måde uden chip!
aug 2007
Det har intet med slagtning at gøre at der skal medicin registrering til, det var også det jeg skrev, det er fordi man vil registrere medicin forbruget.. som jeg også skrev tidligere, og netop pga det er det ikke tilbageholdt slagtetid der er tale om, som du selv siger må en chippet hest ikk slagtes.. derfor har det INTET med det at gøre med medicin registrering... det er forbruget og behandlingerne man kan registrere, og for at sørge for tingene bliver gjort ordentligt.. og en hvis man får en dyrlæge ud at behandle sin hest, der bruger et præperat, og dette ikke virker har en anden dyrlæge mulighed for der at kunne se hvad hesten har fået af den forhenværende dyrlæge og kan behandle ud fra disse oplysninger også..
Hvorfor gøre det unødvendig problemati
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside