{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.592 visninger | Oprettet:

Symptomer på spat. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig hoppe, som altid har været dejlig frisk og sød.

Hun er stadig frisk og sød, men i galoppen er hun begyndt at vise tegn på ubehag og hun kan finde på at bukke, hvis der presses lidt på hende.

Jeg red min lærers hest den ene dag, udover at være lidt stiv, bukkede han også i galop-anspring, grundet spat.

Jeg frygter at kæreste Dialekt har fået det samme. Men kan dette godt være et symptom, selv om hun hverken er stiv, "doven" eller viser andre symptomer.

Hun har førhen, grundet muk været hævet i bagbenene, men det er forsvundet for længst.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Symptomer på spat.
  • #3   27. jan 2010 desværre så er det nogle af symptomerne der stemmer på spat. Dog kan det også være noget med ryggen der er galt. = sadlen ikke sidder godt nok på hesten.

• #4   27. jan 2010 Jeg har lige netop skiftet sadel, jeg synes det har hjulpet og har gjort hende mere afslappet i skridt og tildels i trav.

Hun har altid gået med en tilpasset sadel, men har lige skiftet, da hendes rygleje har ændret sig en smule.

Tænder, hove osv. er der heller ingen problemer med.

Jeg har fået dyrlægetjek og intet virker beskadiget på hende, dog har jeg ikke fået røntgen endnu - hvilket jeg har planer om.

• #5   28. jan 2010 ASSI;
    min har oss spat i begge bagben.. smiley er i genopttræning.. han haltede inden vi tog på ferie men så holdt det op lige inden vi tog på ferie og da vi kom hjem fik vi ham røgnten fotograferet og så havde han spat smiley men jeg tror det har ligget lidt og luret...

• #6   28. jan 2010 Min gamle hest havde også spat... Det viste sig (første gang) ved at han blev lidt halt uden vi kunne finde nogen egentlig årsag, så vi fik ham røntgenfotograferet og der kunne det ses. Vi skulle så skridte en time om dagen i 3 mdr hvorefter den så var haltfri fordi det var groet sammen. Den var så bare noget stivbenet på det ben men ikke halt og vi red i mange år til den pludselig ikke ville springe mere... Den kunne næsten galopere baglæns mod springet for at undgå at komme over og den bukkede rundt med mig fro at slippe for at springe. Så droppede jeg springningen men efter noget tid blev den halt og vi måtte til dyrlæge igen hvor de kunne konstatere at spatten var brudt ud igen i de to andre glideled smiley Det kostede den desværre livet, men så slemt håber jeg da ikke det er med din hest HVIS det altså er spat den har. Jeg synes du skal få den undersøgt af en dyrlæge.

Held og lykke med det

• #7   28. jan 2010 Min gamle havde desværre også spat. Hun begyndt at være uren på små volter, ellers var det intet at se, hverken i galop på tur, eller over spring..
    Hun fik ledbehandling, og skulle stå i 4 mdr. Derefter genoptræning. Der var intet at se i bøjeprøven, så vi startede på genoptræning. Efter 3 mdr hvor vi kom op og skridte 1 time, begyndte vi trav interval. Desværre blev hun uren. Så ny ledbehandling og hun skulle stå et år. Igen var hun halt i trav, da vi nåede dertil..
    Efter en røngen igen kunne Dyrlægen konstaterer kræftig fremskreden spat, så hun blev aflivet lige inden jul.
    Men spat er forskelligt og noget "gror sammen" og noget udvikler sig. Så hellerer røngen nu, så kan du samligne hvis hun stadig er "mystisk" om et år, eller det kommer igen...
    Held og lykke.

• #8   28. jan 2010 Her fandt jeg lige lidt symptomer på spat

Spat er en kronisk lidelse i hasens glideled. Man ser, at hesten er halt på det ene eller begge bagben. Årsagen til spat er ukendt, men man antager, at spat opstår ved overanstrengelse, forkert benstilling under opvæksten og andre ukendte faktorer.

I begyndelsesstadiet er hesten kun lidt halt. Haltheden ses ofte, når hesten begynder at gå, og haltheden aftager som regel, når hesten har arbejdet et stykke tid. Det er karakteristisk, at heste med spat ofte slider tå og hestesko foran.

Efterhånden som sygdommen udvikler sig, tiltager haltheden, og man vil kunne se en "spatknude" indvendig på hasen. Spatknuden er et tegn på, at der er sket en bennydannelse i og omkring hasens glideled.

• #9   28. jan 2010 Jeg har en ponyhoppe stående med spat. Hun har på intet tidspunkt været halt, hun stoppede bare pludselig med at springe.

Så har jeg lige været til dyrlægen med en anden hest, fordi han har været halt on/off i et halvt år, og han har udbredt spat i begge bagben og skal aflives.

Så det kan variere meget fra hest til hest, men synes klart du skal få den i røntgen hutigst muligt! Det er så irriterende at stå med en hest man ikke rigtig ved hvad fejler.

Held og lykke med hende smiley

• #10   28. jan 2010 Min har også spat i´begge bagben. Hans symptomer er at han er meget stiv i begge bagben, ville helst hvile på et af dem, det er hårdt for ham på snævre volter og han kan af og til halte. Han kan også have hævet bagnben vis de er blevet overanstrengte eller han har stået inden for hele dagen. Dette er dog kun sket 1 gang.
    Spat´en er for det meste værre når der er koldt. Hesten skal skridest længe og helst rides hver dag eller ihvertfald gå læneg på fold. Trav er den hårdeste gangarter på spat heste, så det undre mig at den viser symptomer i galoppen?
    Mange skridter deres hest til i 20 min. og opvarmer bagefter i galop, for at nærmest "knække" spatten.
    Du skulle evt. få en dyrelæge til at undersøge ham, eller din ridelære som selv havede en spat hesttiul at kigge, da hun sikkeret har lidt kendskab til det:)

• #11   28. jan 2010 Men det kan også være hun bare visser teng på irrertation eller måske tillært problem adfærd?:)

• #12   30. jan 2010 min gamle pony havde spat. han haltede når han red på hårdt jord

Kommentér på:
Symptomer på spat.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce