{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
715 visninger | Oprettet:

Hjælp, pels problemer {{forumTopicSubject}}

Hej
Den hest jeg rider, Sonny Boy, har i et godt stykke til haft lidt ureglmæssige pletter/sår
Pletterne/sårene:
* Det er ligesom små sår, dog er der ikke hul i huden, det føles mere som indtøret sved og skidt, som man kan pille af og der så kommer en bare plet.
* Pletterne kommer også selv om vi ikke rør det "indtøret sved"
*Det er ikke vorter
* den ene side af hans hale, har mistet det meste af håret og det der sidder tilbage kan man tage fat i, uden at hive, også ryger det af.

Vi har haft en ude, hvis hest lige har haft lus, for at se om det er det samme og det vidste hun ikke, da det ikke lignede det hendes hest havde.
Men så gav vi ham en lussebehandling, og det har ikke hjulpet, for NU kan jeg også trække pels af på hans hals s:

Plus. vi har taget dæknerne af ham, og han går uden nu, og derfor burde det ikke være lus da de ikke kan tåle frost, og han går ude når det er rimlig koldt og under frysepunktet.

Please, nogle der kan komme med forslag til havd det kan være

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, pels problemer
  • #1   27. jan 2010 Få en dyrlæge til at kigge på det. Det lyder ikke normalt.

Tror ikke jeg ville turde at tage dækken af når det er så koldt og hesten har været vænnet til dækken.

• #2   27. jan 2010 Måske det kunne være skab.
    Det kan de få hvis de ruller sig på marken, og der har været en ræv med skab der.

• #3   27. jan 2010 Nej det ikke ringorm
    Sonny har gået med overgangsd. hele vinteren næsten og har ret tyk pels og klare det fint ude og uden at fryse, så det går (:

• #4   27. jan 2010 Synes nu du skal få en dyrlæge til at kigge på det..

• #5   27. jan 2010 Det er meget farligt at tage et dækken af en hest i denne kulde når den har været vant til det. Det kan give den seriøse sydomme og i værste tilfælde dødelige lungesygdomme!!. Din hest kan godt have en allergisk reaktion overfor sved.. Når pelsen er så tyk lukker den af og man kan ikke komme helt igennem med børsten og derfor ophoppes der sved.. HEstens hud reagerer ved at give slip på hårene for at fjerne kilden til irritationen! Det jeg ville starte med var at klippe hesten og virkelig få den vasket igennem (med sæbe) og sørge for alle knupper kommer af og bliver renset!! Hale og man skal vaskes grundigt, og evt flere gange..
    Dette rådes i til at gøre hurtigst muligt da det er meget ubehageligt for hesten samt få det dækken på!

• #6   27. jan 2010 Louise K
    Oprettet ikke det her for at du skulle skælde mig ud!
    Vi har været mig og ejeren til at tage beslutningerne sammen,

• #7   27. jan 2010 Nu ikke være nærtagende, det er ikke skældud.
    Det er faktisk meget rigtig det hun siger

• #8   27. jan 2010 ja det ved jeg, men synes ikke det var en pæn måde hun skrev det på.
    ER MEGET taknemlig for at I gider tage tid til at hjælp
    for har sku ondt af ham

• #9   27. jan 2010 Synes nu bare det blevet skrevet lige ud og let forståeligt.
    Hvordan behandler i det lige nu??

• #10   27. jan 2010 Han har kun fået lussemiddel og nu der gået 1½ uge så det burde være bedre, men ak og ve er det ikke /:

• #11   27. jan 2010 Det kunne altså godt lyde som skab.
    Hvor stor er pletten på Halsen

• #12   27. jan 2010 Han har kun 1 maks 2 pletter på halsen
    det værre på bagparten der er der meget, de ca en 2-5 krone i str.
    MEN han havde det også da han gik med dækken, kan det så også være skab?

• #13   27. jan 2010 nej det tror jeg ikke, havde bare forestillet mig at pletterne var større.Kan det ikke være fordi han klør sig.+

• #14   27. jan 2010 Nej for han havde dem da han havde dækken på også,

• #15   27. jan 2010 Beklager at du tager det negativt, men jeg kan ikke se hvordan direkte snak kan tages som direkte kritik!.. altså at i har taget dækkenet er meget dumt, og det kan jeg jo ikke sige på en anderledes måde!! smiley det er lidt svært fordi at det ER meget farlig at tage dækkenet af i denne kulde.. det er en form for kritik ja, men jeg bliver jo nød til at påpege fejlen i dens seriøse omfang, så den ikke ignoreres..
    JEg tvivler på at det er skab, netop fordi at du kun har knupperne på bagdelen som er det sted som er mest indelukket af dækkenet og derved sveden ikke kan flygte fra, som den kan ved det mere åbne område som er på bringen.. Hvis du har en trimmer eller nogen i stalden har en skal i prøve at gøre som jeg foreslog i den forrige.. Min begyndte at få små svedknupper, så derfor blev han klippet og de forsvinder når sveden ikke har noget at sætte sig i, men at de kan børstes fri fra svedrester hver dag når der ikke er så meget pels...

Men når de er trimmet er det bedst af vaske dem, samt sørge for at dækkenet de får på igen også er nyvasket så man helt har fjernet kilden smiley

• #16   27. jan 2010 Er 90% sikker på at dette vil løse jeres problem.. Halen er dermed lidt svære, her vil jeg foreslå at få noget anbefalet af dyrelægen da, hun sikkert skal have noget til at dulme kløen, dvs. noget som bedøver en smule!

• #17   27. jan 2010 tak, Louise K. Sorry mit udfald, men blev irreteret fordi det lød som om jeg ikke tænkt over konvekvenserne
    Var også i mod det, fordi han gik med 450 gram. men når ejeren siger det skal af kan jeg intet gøre,
    Ejeren er også imod at han klippes når han ikke bruges(mangel på ridehal) og vil ikke vaske ham pga kulden.

• #18   27. jan 2010 okay det er i orden.. kan jo alle misforståes smiley

ehm, er enig med at han ikke skal vaskes, netop fordi han har den lange pels. Vaskes den når den er klippet tører det i løbet af 10 min med ulddækken på..
    men ja så er der ikke rigtig noget at gøre andet end at få alt ud og stå med en stiv børste i virkelig se om man kan få børstet igennem.. Det tager rigtig lang tid, men må den ikke klippes eller vaskes, kan jeg desværre ikke se anden udvej.. Hvis den sidste så endda er en udvej, det kan jeg ikke sige.. Men hvor gammelt er dækkenet, i så fald hvor lang tid er det siden at dete r blevet vasket?? Den skulle gerne have dækkenet på igen, men det skal være helt rent for at være sikker på man ikke gør det værre smiley

du må i gang med at overtale ejeren til at få den klippet så hesten kan stoppe med at klø smiley der er jo en god grund til vanviddet smiley

• #19   28. jan 2010 Dæknet blev vasket lige inden han fik det få, det er derfor han gik med overgang i så lang tid (:
    Tror jeg desværre ikk kan lade sige gøre /:

Kommentér på:
Hjælp, pels problemer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce