Hjælp {{forumTopicSubject}}
Undskyld det er blevet lidt langt
Jeg har et problem med min dejlige ismule pige, hun er et lille damp hest, med masser af energi og måske også for meget og hun sveder en hel del :(, det med energien, er ikke noget problem i nu, da jeg godt kan styre den og det er også lige som den hest hun er og det jeg faldt for ved hende :), jeg fik hende d. 25 september sidste år og vi red kun ture de 2 første mdr. imellem 8-12 km 3-5 gange om uge, hun var fuldklippet ( i august) inden jeg fik hende, men valgte at lade det vokse ud, da jeg synes islænder ikke skal være klippet med mindre der er en årsag til dette, men kunne mærke at hun tabte meget af hendes energi sidst i november og fik også det problem at jeg næsten ikke kunne få hende tørret, da hendes pels var vokset meget ud og ved at sveder meget pga. hun hisser sig meget op der er power på hende helle tid, dog kunne jeg også mærke at hun mistet meget af sin power også men da jeg gerne ville have at hun gik uden dækken, ja så blev hun klippet under halsen, det hjalp super meget på hendes energi, den fik hun 110% tilbage og hun blev ikke så svedige eller tørret hurtigt igen, december stod hun stille, pga. jeg blev syg og vi måtte vente til smed havde tid til at give hende vintersko på, så vi kunne få broder i og her i januar har vi redet meget i ridehus eller på ridebane, da vi også er begyndt at få undervisning, men der er da heller ikke det store problem, da vi ikke rider så længe, men når vi er ude på vores rideture som kun er ca max er 1 gang om ugen, ja så er der kommet power på damen, jeg kan mærke at hende energi er steget rigtig rigtig meget, hun vil gerne løbe men er til at stoppe uden problemer, men hun finder på mange undskyldninger, for at sætte i gang dette er kun i skoven, dog ikke når vi rider på vejen, der vil hun gerne ind i alle indkørelser eller side veje, lige som om der ske noget eller vil vende om og hvis jeg kun rider en kort tur ud på et par km, ja så skal jeg lave mange halve parader og hele parader hele vejen hjem, så det går i samme tempo hjem, som ud når men tilbage til det det handler om, hun bliver rigtig meget svedt på turene og min underviser sagde at jeg skulle prøve at ligge et fleecedækken på og et regndækken( det er åndbart) over hende, når hun kom på fold, for hun kan ikke stå i boks, når de andre heste er ude, så stejler hun i boksen og hisser sig endnu mere op og bliver endnu mere svedt, men hun kan står ca ½ time på strigle pladsen, hvor jeg har tørret hende med flere håndklæder og så står hun med et fleece dækken og tørre lidt, mens jeg ryder op og laver lidt forskelligt, når vi har redet bane, er dette nok til at hun er tørret nok til at komme på fold, men ikke fra vores rideture, der har jeg så ligget et nyt tørt fleecedækken og så regn dækken på hende og de 2 første gange med stor effekt, men her i går, ja der var hun stadige våd da hun kom ind sidst på eftermiddagen og hun virket meget kold og frøs er rigtig bange for at hun skal blive syg, men synes heller ikke at hun skal fulklippes nu, men hvad gør i andre og hvilke ider har I ?
hun er fra 03, er 137 i stg og vejer ca 300 kg, hun kommer stald hver dag, da løsdrift ikke pt er muligt, men hun virker ikke til at svede af at være på stald sammen med de andre, nyder at komme ind og at kunne spise i fred, hun spiser meget langsomt og nogle gange ikke op af sit kraft foder. De kommer ind når det bliver mørkt og ud om morgen ved pt ved 8.30
hun får ca 450 g Iceland fra Equsana og 3 vinter vitaminer/mineraler fra Equsana, en håndfuld lucerner og 6 kg hø nå hun kommer ind og om morgen får hun gulerødder og ca 2 kg hø og hun har aldrig spist op af hø og høet om morgen gives på folden, hvor de andre også får deres og de går på græsfolde hele året, men pt er der jo ikke så meget af dette, så de har også fri ad gang til frøgræs.
Jeg arbejder fra 14.30- 23.00 i hjemmeplejen og min mand har også skiftende arbejdstider, vi har 2 mindre børn, så har meget sjælden mulighed for at ride om eftermiddagen, så hun bare kunne komme stald, når jeg er færdig med at ride, så jeg rider altid om formiddagen eller middag, hvilket måske passer dårligt med sådan en hest jeg har
mar 2008
Følger: 108 Følgere: 114 Heste: 4 Emner: 194 Svar: 2.106
Hvis det var mig, ville jeg lade hende stå inde på boks. Det er bare en vanesag. Mine heste hader det også, men jeg træner dem i at stå på boks, da det ik nytter noget de ik kan stå på boks når man kommer til stævner osv.
Anyways, så synes jeg det lyder som om hun er rigtig stresset. En hest kan sagtens ha vilje og power, men sådan som du beskriver med at hun konstant hidser sig op og finder en grund til at løbe frem, er fordi der er for meget adrenalin i blodet på hende.
Jeg har selv en super følsom hoppe, med ekstremt meget vilje. Jeg giver hende beroligende urter for at få hende til at slappe af og hvis det endelig er, er poweren ikke svær at få frem i hende. Jeg synes bare det er uhyre vigtigt at hesten kan stoppe og slappe af, før man lukker op for poweren. Jeg vil gerne ha en stopknap.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 542
Men hvad er det for nogle urter du giver din, tænker at det måske noget der skal prøves med min om det kan hjælpe hende.
For mig er det også vigtig at en hest kan stoppe til en hver tid og vente afslappet på ny signal fra rytteren, men synes først problemet er kommet her hvor vi ikke rider så meget og hun ikke er så længe på fold og tænker måske det stresse hende, ved at hun er en hest der skal bruge meget energi ??
mar 2008
Følger: 108 Følgere: 114 Heste: 4 Emner: 194 Svar: 2.106
Men ellers er alternativet jo, at du må fuldklippe hende igen, eller giv hende den der hedder jagtklip, så du slipper for hun bliver så våd og så give hende et vinterdækken på.
Jeg har skrevet det med urterne i det andet forum
Ja kan godt være det har noget med det at gøre. Jeg kan også mærke mine af og til er mere oppe og køre når de står mere inde end ude. Men tror helt klart det må være en vanesag
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 542
Hjælp
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside