{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor stor?
  • #1   18. dec 2009 Smulder (hoppe) var knap 130 cm og er endt på 153 cm. stg. Hendes mor er 142 cm og hendes far (Fergus) er så vidt jeg ved 147 cm.

• #2   18. dec 2009 Hold da op, så er hun vokset 23 cm fra hun var 2? Det er da helt vildt!
    Hvad har du givet hende at spise? smiley

• #3   18. dec 2009 Min var 137-138 cm - hun er nu 150 cm smiley
    Mor: 138 cm
    Far: 153 cm

• #4   18. dec 2009 Swoop van Hippolacta, Irish Cobhingst, med forældre på 150 cm. var 149 som 2års og nu, som næsten 5års er han nok endt på 158.

• #5   18. dec 2009 Tusind tak for jeres svar.
    Jeg er SÅ spændt på, hvor stor Sheiken bliver. han er nu som lige knap 2 års 140 cm. Nogen bud?
    Han var 127 cm, da jeg fik ham hjem som ret præcis 1 års.

• #6   18. dec 2009 Ja, eller faktisk er han 142 cm.
    Hans mor er vist nok omkring 150 cm og hans far er ukendt.

• #8   19. dec 2009 Jeg vil tippe både din Lene og din Randi til at blive 150 cm - så må man se om det bliver +/- et par cm smiley

Men det er jo unægteligt svært at sige noget om! Især når forældrene er importerede smiley For de bliver sjældent lige så høje, hvor de importeres fra som de ville blive i Dk er min opfattelse smiley Vi fodrer dem vist bedre smiley

Min var ved køb underernæret - så hun var kun 133 cm som 1½ års - hun tog 10 cm i højden det første år (til hun var 2½ år)..

• #9   19. dec 2009 Hehe, ja det er jo bare at vente og se, men det ville mig passe mig så fint, hvis han blev 150 +
    Gør han ikke bliver han helt sikkert dejlig alligevel smiley
    Ja, de tinkere vokser vist som det passer dem, og det er vist mere eller mindre umuligt at forudse strørrelsen også selv om man kender forældrene.
    Sigøjnermålet siger 152, så det håber jeg på passer smiley

• #10   19. dec 2009 Anna S : Jeg er af den opfattelse, at uanset hvor dårlig eller godt foder en hest får, er det ikke det der afgør dens slutmål. Det gør dens gener!. Dårlig enæring kan periodevis stoppe og forsinke væksten og den kan blive meget sent fædigudvokset - men jeg tror på, at Det alene er Generne der bestemmer hvor høj en hest bliver og ikke om man giver den det dårligeste halm eller det bedste, dyreste og fede foder fra foderhandleren.

LeneBadene, jeg tror fuldt og fast på sigøjnermålet, han bliver omkring de 152cm , hvis det er det, sigøjnermålet siger;)

Ses imorgen Søster lagkage !!!

• #11   20. dec 2009 Kenya blev målt til 150 da hun var 2 år og 3,5 måned

• #12   20. dec 2009 Stald Sky.
    Der må jeg godt nok erklære mig lodret uenig! smiley

Væsner i vækst bliver ikke større end der er vækstfprhold til det - for at være i vækst kræves energi. Får man mindre energi bliver man ganske enkelt mindre...
    Er vækstforholdene optimale bliver de så store som generne foreskriver, men er vækstforholdene ikke i orden afpasses væksten til den næring der er til stede uden hensyn til generne.
    Det er jo logisk synes jeg smiley Bliver man større end der er næring til dør man jo af sult/underernæring fordi større væsner kræver mere energi end mindre væsner..

Jeg synes også godt jeg kan dokumenterer det smiley

For det første vil jeg tage et eksempel om katte.
    Min hankat Kejser boede i stalden sammen med sine 2 søskende til han var 10 uger. Jeg fodrede på dem alle 3, da jeg ville have Kejser fik det bedste.
    Derfor var de lige store ca., der var 100 g forskel på den største og den mindste, da de var 10-11 uger (de vejede 1600g ca.).

Kejsers bror bor stadig i stalden sammen med 3 andre staldkatte. De får nok mad og de får 2 gange dagligt, billigt foder.
    Kejser lever af royal canin og fik indtil han begyndte at være lidt for rund ubegrænsede mængder killingefoder (nu får han, hvad der står på sækken han skal have.)

I dag, hvor begge hankatte er 7 måneder gamle vejer Kejser 1-1½ kg mere end sin lillebror! Han er 30-35% større end sin bror - det er sket siden han er flyttet hjem til mig og de 2 drenge har fået forskellig kost og mængde.

Søsteren, der også er flyttet er mindre end Kejser, men større end broren - hun har som Kejser fri adgang til mad, men har ikke fået killingemad som Kejser.

Min kusine er et andet eksempel smiley Hun havde kræft fra hun var 10-13 år gammel. Derfor voksede hun ikke i 3 år - hun er efterfølgende kun vokset 1-3 cm, så hun er lille (147-148 cm høj).
    Lægerne har hele vejen igennem været helt enige om hun ville være blevet 155 cm, hvis ikke hun havde været syg. Men hun har næsten intet spist fra hun var 10-14 år - så det er for sent at indhente det.
    Kroppen har brugt den energi, den har fået til at overleve - ikke til at vokse.

Man kan jo også bare se på, hvor høje vi mennesker i den vestlige verden er blevet på 110 år (siden 1900 eks.) - dengang var sengene 170-180 cm lange.
    Men med industrialiseringen fik folk bedre og mere varrieret kost - og dermed blev man højere. Dengang var det ekstremt ualmindeligt med mennesker på 2 meter - det er det jo ikke ligefrem længere...

• #13   20. dec 2009 Lene: Hvor længe er det man siger at man kan bruge sigøjnermålet? Er det kun til hesten er 1½ år eller hvad? smiley Ka ikke lige huske det!

• #14   20. dec 2009 Sigøjnermålet "virker" mig bekendt bedst når de er 1 år - men jeg har selv brugt det på min hoppe løbende - også da hun var 3 år og målte 145 cm - dengang "sagde" det hun ville blive mindst 150 cm - det er hun nu smiley Så det har holdt stik for mig i alle aldre.

• #15   20. dec 2009 Mht sigøjnermålet, tror jeg man siger at det virker fra hesten er 1 år og frem. Altså tager man sigøjnermål på en voksen hest, burde det bare angive hestens nuværende højde smiley
    Ligesom man hos voksne mennesker kan finde højden, ved at strække armene ud til siden og måle fra langefingerspids til langefingerspids.

• #17   20. dec 2009 Anna S
    Det er så din mening, og den teori du holder dig til.

Jeg forklarede blot min opfattelse.

Hvor ville det da også være kedeligt hvis vi alle havde samme mening om tingene smiley

• #18   20. dec 2009 jeg tror nok at sigøjnermålet er sådan, at man måler fra albue til kodeled og fra albue til jorden og lægger de to tal sammen.

• #20   21. dec 2009 Stald Sky:
    Det er også helt i orden - verden ville være kedelig, hvis alle mente det samme smiley
    Men jeg er nu bange for jeg har videnskaben mere på min side i denne sag end du har. Det sidste er skrevet til de, der ikke har en mening om emnet - i sådan en situation tror jeg selv på videnskaben smiley

Det ville jo være trist, hvis folk altid tror plage kun bliver ligeså høje som deres forældres gennemsnitlige stg. mål - for det holder yderst sjældent stik med de danskfødte plage af importerede forældre...

• #21   22. dec 2009 Min skulle også kun have været mellem 1´er pony (145,5 cm) smiley Men hun er lige på grænsen til hest pt - 149-150 cm - så jeg kan få hende målt op og ned, hvis det engang skulle fange min interesse smiley

Jeg er endda "bange" for hun ikke er helt færdig endnu - hendes far er 153 cm og moren 138-139 cm - så tja.. Flicka støtter min teori smiley For både mor og far er importerede smiley

Kommentér på:
Hvor stor?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce