{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor stor?
  • #2   14. feb 2013 50-70 kg. vil jeg sige, men kommer an på bygning. smiley

• #3   14. feb 2013 ca 20% af dens ideal vægt smiley
    Men det er vist mest som fuldvoksen.

• #4   14. feb 2013 Man skal huske ikke kun at tage højde for hestens højde, men også for dens vægt og generelle størrelse.

En fjordhest på 140 kan klare væsentlig mere end en sporty DSP på 140 smiley

• #5   14. feb 2013 Maks 20% procent af hestens idealvægt som der bliver nævnt, men den ideale ryttervægt anbefales at være omkring de 15%.

Dette er udenforbehold for hvis hesten er overbygget, svagrygget eller på andre måder svag i ryggen.

MVH Tiana

• #6   14. feb 2013 Vil en hoppe på snart 4 år, kunne klare en rytter som er 182 cm i højden og vejer 73 kg ?

• #7   14. feb 2013 Hej.

Er hoppen 140 vil en rytter på 182 være meget stor.

MVH Tiana

• #8   14. feb 2013 182 cm er nok aaaalt for højt for dn pt kat. 2 pony..

En pony på 4 år helt uden balance for absolut ikke mere balance af en for lang rytter , tværtimod skal den kæmpe ekstra .:)

• #9   14. feb 2013 50-65 kilo vil jeg mene, men kommer an på bygning! smiley
    Når den er så ung synes jeg ikke at man skal veje alt for meget! :DD
    182 cm. høj og 73 kilo synes jeg er aalt for meget, især højden! smiley

• #10   14. feb 2013 Hvad så med en person der måler 173 cm. og vejer 85 kg ?

• #11   15. feb 2013 Jeg tror ikke på at man bare kan sige at så og så meget kan den hest bære. For det første er jeg sikker på at der kan være stor forskel på hvor meget heste af samme højde og type kan klare, ligesom der også er forskel på hvor meget forskellige mennesker af samme størrelse kan klare. Jeg har selv en lille pony, som jeg ikke rider andet end lidt skridt engang imellem, så det er ikke for at forsvare store mennesker på små ponyer overhovedet. Men jeg satte mig ind i hvad der var lavet af undersøgelser og hvad folks generelle erfaringer var, for et par år siden.

Den undersøgelse hvor de konkluderede at grænsen lå på 20% kan man desværre ikke bruge til så meget, fordi der er så mange ting som ikke er taget højde for. Da jeg undersøgte det, fandt jeg også en kommentar på hn som meget godt forklarer hvorfor: http://www.heste-nettet.dk/forum/3/376269/376269/ - nederste kommentar i tråden. De har altså hverken undersøgt om hestens kondi/muskler, type, eksteriør, hvor hårdt de rides eller rytter har nogen indflydelse på hvor meget heste kan bære.

Tror det bedste man kan gøre, ligemeget hvor stor man er i forhold til ens hest, er at lytte til den og holde øje med signaler på ubehag.

• #12   15. feb 2013 Hej.

En rytter på 173 vil stadig være alt for høj, og desuden også alt for tung,

Men ja, giver Kiwi ret i at de 20% er en tommelfingerregel med mange undtagelser, her også ryggens tilstand som jeg nævnte.

Men syntes stadig ikke der er nogen grund til at byde hesten at slæbe rundt på mere end de 15% som er det anbefalede, da det er det den har bedst af.
    En hest er et flugtdyr, og det er derfor et svaghedstegn for den at vise smerte og ubehag som du skriver. Den vil derfor forsøge at skjule det så godt som muligt, så vil ikke mene dette kan bruges som en målepind til hvor meget hesten kan bære, da hvis hesten først viser ubehag er det fordi man er ude i noget ekstremt og langt over grænsen efter min mening.

• #13   15. feb 2013 Hmm jeg synes nu tit man ser temlig tunge ryttere på fjordheste....

• #14   15. feb 2013 Carlotte T: Det gør man også, ligesom man tit ser for store ryttere på shetlændere, haflingere og islændere, da nogle mener at de besider superkræftet og kan bære meget mere end andre heste, på trods af de er anatomisk udformet på præcis samme måde som andre heste. Den eneste forskel er da at fjorheste og haflingere som oftes er kræftigere i kropbygningen end spinkle sportponyer, men herved vil de jo også havde større volumen, og derved en større kropsvægt. Jeg vil derfor stadig mene at de maks 20% er gældende for dem.

• #15   15. feb 2013 syntes det meget svært at finde ud af, syntes du skal ringe og snakke med din dyrlæge og lad ham se dig ride den, så kan han/hun afgøre om hesten er overbelastet under ridning. Der er meget delte meninger og heste er så forskellige, så det er klart den bedste måde. smiley men hvis du ikke har specielhestdyrlæge normalt skal du nok overveje at finde en til dette formål.

• #16   15. feb 2013 Stald Standby: Hvem er det som anbefaler 15% og med hvilket belæg?

Det kan godt være at der er nogen heste som man ikke kan mærke på, når de føler ubehag. Men kender man sin hest, så burde man altså også godt kunne mærke når den føler ubehag, eller glæde for den sags skyld, medmindre ens hest altså er helt kold.

Højden (173) behøver altså heller ikke at være helt gal. Jeg er ca. 161 og passer fint på en kraftig pony på 140. Så vil hun selvfølgelig være lidt over 10 cm højere og hendes ben vil i bedste fald være en 6-7 cm. for lange, men skulle det være så slemt?

• #17   15. feb 2013 Kiwi:
    Når 20% er et maks, giver det meget god mening at 15% er det mest optimale. Har desværre ikke et direkte link, men det har været diskuteret herinde før, men med lidt sund fornuft burde det give god mening smiley

Jeg er selv 160 høj, og vurdere ud fra min ejen størrelse iforhold til en pony på 140, at 173 vil blive for højt, når personen så også er opppe i 85 kg vil det blive for stor en vægt belasning.
    Jeg mener det er uhyre vigtig at man sørger for man passer i størrelsen til de unge heste, da som der er nævnt tidliger, er vigtig for rytteren og kunne hjælpe hesten. Er man for stor vil man påvirke hestens balancepunkt forkert, hvilket ikke er fair at byde en hest som er ung og ikke har den bedste balance selv.

MVH Tiana

• #18   15. feb 2013 Ja, det var nemlig lige præcis den undersøgelse jeg kommenterede på tidligere. Der er desværre ret mange ting som der ikke er blevet taget højde for i den undersøgelse. Det giver ikke mening for mig at sidde og remse op, når jeg allerede har linket til en kommentar som forklarer det meget bedre end jeg kan.

Jeg kommenterede udelukkende på højden, om hun burde sætte sig op på den pony syntes jeg ikke man kan prøve at vurdere uden at vide hvilken pony der er tale om og hvad hendes planer er med den. Jeg har altså set eksempler på høje mennesker på ponyer, hvor det slet ikke så, så galt ud.

• #19   15. feb 2013 Kiwi.

Jeg har læst undlæget på hn, og ud for hvad jeg kan læse kan man godt men en vægt på 73 kg. sætte sig op på en pny der måler 140 cm. at man så har lidt for lange ben kan jo være lige meget, og så længe man ikke begynder at springe på den eller andet der kan belaste den men bare bruger den til hygge ridning, så skulle der ikke være nogen problemer.

Man ser da også tit at meget større mennesker ridder rundt på DV også selv om de vejer over 100 kg, her taler jeg om DV af den spinkle type.

Stald Sandby.
    Du skriver at en pony på 140 der vil en rytter være for høj, ja men hvis man nu er 183 cm så er man stadig for høj men vægten taget i betragtning Vægt 73. så er belastningen ikke som sådan for meget, men højden ja.

Jeg er sku så forvirret over det her.

• #20   15. feb 2013 Jeg tænker på, om ikke det er noget en dyrlæge eller kiropraktor kan svare på, om de vil mene, at du er for stor til omtalte pony?
    For det er svært at tage på nettet og jeg ville personligt være mere tryg ved at en 'ekspert' der kan se mig og hesten smiley

For kan godt forstå du er i tvivl smiley

• #21   15. feb 2013 RORK-Annika B.

Du har nok ret jeg tror også jeg vil prøve at kontakte en dyrlæge eller kiropraktor for at høre hvad de siger.
    For jeg vil stadig mene at hvis man som rytter måler 173 og vejer 85, kontra en rytter der måler 183 og vejer 73, der ville jeg jo vælge rytter på 183 og vejer 73 for der er belastningen ikke den samme.

• #22   15. feb 2013 Hej trådstarter

Jeg har selv et par ponyer i størrelsen omkring 140, både spinkle som kraftige, ingen af dem ville jeg sætte en rytter på 182 op på, de vil være alt for lange, og som jeg nævnte før, havde et forkert balancepunkt deropppe.

Hvis det er lumina du har oprettet som er fra 2009, vil jeg mene 73 kg er i overkanten når hun "kun" er 140cm, derudover kommer at rytteren er alt for høj.

MVH Tiana

• #23   15. feb 2013 Ja men nu var det vægten jeg var mere int i jeg ved godt at en rytter på 182 er for lang.

• #24   15. feb 2013 Jeg vil stadig mene 73 kg er for meget for en spinkel pony på 140cm

MVH Tiana

• #25   15. feb 2013 Enig smiley
    Jeg vil mene det er vægten der har betydning. Forstår ikke helt hvorfor balancepunktet bliver anderledes ved, at rytteren er længere?

En pony på 140 og en rytter på 182 vil naturligvis se underligt ud, da personen uden tvivl ikke vil matche i størrelsen, men hvis rytteren er dygtig nok, er det ikke nødvendigvis noget forstyrrende element.

Ville ikke selv sætte så stor en rytter på en pony, men hvorvidt hesten kan klare det eller ej handler vel mere om vægten den belastes med og ikke længden på rytterens ben smiley

• #26   15. feb 2013 Jeg har i dag talt med en dyrlæge på Fakse dyrhospital hun siger det ikke er noget problem at ride på en pony med den vægt, dog skulle man ikke sætte en rytter op på ponyen hvis rytteren vejer 90 kg eller der over,

Det vil se underligt ud når rytter har så lange ben, men ellers som dyrlægen også sagde til mig se og læg mærke til hvordan ponyen reager på en rytter med den vægt.

• #27   15. feb 2013 Det råd synes jeg du skal følge! smiley Jeg vil til en hver tid foretrække min dyrlæges råd smiley

• #28   16. feb 2013 Det er også derfor jeg ringede til dyrlægen.

Kommentér på:
Hvor stor?

Annonce