{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
861 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang. kåring af shetterhingst {{forumTopicSubject}}

Ja, altså det er sådan at jeg idag er blevet tilbudt at købe en venindes shetlænder hingst, med stamtavle og pas, til billige penge, fordi hun ved han vil få det godt ved mig.
Fordi jeg kan få ham til ingen penge, kunne jeg godt tænke mig at bruge lidt tid og penge, på at stille ham til kåring.

Så jeg har nogle spørgsmål.

1. Han har rød/bordeaux pas. Hvad er egentlig forskellen på de forskellige farver pas?
2. Hvad koster der cirka at kåre ham?
3. Hvad kræves der at papirer og andet inden han kan kåres?
4. Hvad kræves der til opvisning?
5. Hvilke karaktere skal han mindst havde, for at blive alvsgodkendt?
6. Hvordan tilmelder man sig?
7. Har foreningen af shetlandsponyer en hjemmeside?

Det var de spørgsmål der lige trænger sig på i første om gang.
Håber nogle vil hjælpe mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. kåring af shetterhingst
  • #1   2. dec 2009 Shetlandforeningens hjemmeside hedder
    www.shetlandspony.dk
    Der kan du læse det meste af det med hvordan det foregår ved kåringen. Inkl. hvor mage point de skal have for at blive avlsgodkendt. Når de er 3 år kan de stilles til kåring hvor de kan få en avslgodkendelse på 2 år mener jeg. Når de er 4 år og ældre kan de bare kåres.
    Og for at deltge i et championt hvis han ville blive kåret i 1.kl så skal han igennem materialprøve.
    Tilmeldingen kan man finde på hjemmesiden eller i foreningens medlemsblad.
    Før man kan stille dem til kåring skal de igennem dyrlæge som er på kåringspladsen. Hvis han bliver afvist så skal man pøve igen næste år.

For at så komme med på hingstelisten skal hingste dna testes. dvs at der skal tages en dna test fra moren.

Jeg har nu selv ikke stillet nogen hingst til kåring endnu, men det er nu det jeg har lært. så håber svarene er ok for dig

• #2   2. dec 2009 Okay, det hjalp en del. smiley
    Men de kan ikke alvsgodkendes, hvis de er over 3 år, eller har jeg misforstået det?

• #3   2. dec 2009 Jo det kan de jo..men som 3 års kan de kun få godkendelse i 2 år mener jeg det er...fr 4 år af kan de kåres for livet

• #4   2. dec 2009 hej..
    et par rettelser:
    de bliver kåret for livet som 4 års og ældre indtil da bliver de avlsgodkendt i 2 år.
    ang. champ. så skal de opnå et vist antal point for at deltage og er de 4 år og ældre skal de have en bestået materialeprøve for at deltage.

jeg kan ikke huske den faste pris for kåring men jeg mene r den ligger på omkring 1000 kr.
    vær obs. på at hungsten ikke må bedække før at den selvfølgelig er kåret eller avsgodkendt men den skal samtidig have en godkendt DNA

kåringen ligger i maj og normalt bliver den afholdt i fredericia

Kommentér på:
Spørgsmål ang. kåring af shetterhingst

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce