{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang. kåring af shetterhingst {{forumTopicSubject}}

Ja, altså det er sådan at jeg idag er blevet tilbudt at købe en venindes shetlænder hingst, med stamtavle og pas, til billige penge, fordi hun ved han vil få det godt ved mig.
Fordi jeg kan få ham til ingen penge, kunne jeg godt tænke mig at bruge lidt tid og penge, på at stille ham til kåring.

Så jeg har nogle spørgsmål.

1. Han har rød/bordeaux pas. Hvad er egentlig forskellen på de forskellige farver pas?
2. Hvad koster der cirka at kåre ham?
3. Hvad kræves der at papirer og andet inden han kan kåres?
4. Hvad kræves der til opvisning?
5. Hvilke karaktere skal han mindst havde, for at blive alvsgodkendt?
6. Hvordan tilmelder man sig?
7. Har foreningen af shetlandsponyer en hjemmeside?

Det var de spørgsmål der lige trænger sig på i første om gang.
Håber nogle vil hjælpe mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. kåring af shetterhingst
  • #1   2. dec 2009 Selve kåringen koster 1000 kr, dertil kommer boks på dagen. Materialeprøve, evt også boks her, jeg mener det løber op i 3-400 kr, selvfølgelig medlemsskab i foreningen 600 kr.
    Så er der DNA- af ham og hans mor, som skal være på plads inden han må bedække, det kan evt gøres efter kårigen, så man sparer pengene hvis han bliver afvist. Det er omkring 1000 kr.
    Altså ialt ca. 3000 kr uden transport til Fredericia hvis du klarer alt træning selv. Hvor de små 1500 evt. kan spares hvis han bliver afvist, så fremt man venter med at få det på plads til han er kåret. Det vil dog betyde at han ikke kan komme med i championaterne hvis han går i 1. kl.

For at kunne kåres skal han have bordeaux hestepas, om der er shetlænderlogo i eller ej, er ligemeget. Han skal afstamningskontrolleres via begge forældre, og så skal han bestå materialeprøven, de sidste to KAN evt vente til han er kåret.
    Så kræver det desuden at han kan godkendes af dyrlægen, begge sten nede, ingen underbid eller andet.

Til kåringen skal han mønstres i skridt og trav både på fast og blød bund, og stilles op. det er alt. Til materialeprøve skal han gå et meget let program enten under rytter, for lange liner, for vogn, eller vises i longe. Vogn og lange liner er uden galop.

Minimum 7 i alle delkarakterer for at opnå avlsgodkendelse eller kåring, jeg havde en sidste år der blev afvist pga 6 i skridt.

tilmelding, vedtægter, programmer til materialeprøve, medlemsskab osv, kan findes på hjemmesiden som allerede er oplyst.

Derudover kan det være en rigtig god idé at se på afstamningen, tidligere resultater osv, rigtig mange hingste bliver afvist. Der er stor risiko ved at købe en som aldrig har været udstillet og har en knap så god afstamning bag sig.

Hvis du skriver privat til mig hvem det er, kan jeg finde ud af noget oplysninger om den for dig

Kommentér på:
Spørgsmål ang. kåring af shetterhingst

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce