hjælp i galop {{forumTopicSubject}}
Selvom det ikke er mit ansvar, er hesten ve og vel stadig i min interesse, da hun betyder rigtig meget for mig.
For et halvt års tid siden skrev jeg sidst om hende herinde (det var den araber jeg havde passet på efterskolen, men ikke måtte nærme mig længere for ejeren..)
Igår spurgte hendes ejer så om jeg ikke nok ville ride hende idag og passe hende, for hun var begyndt at lave bukkespring og stejle, og de kunne ikke gøre noget. Nogen mente at hun havde ondt i ryggen, men det mente de ikke.
Jeg sagde ja til at hjælpe. Kan godt være det er dumt, og at jeg ikke skylder ejeren noget, men jeg vil stadig gøre alt for at hesten har det godt.. Det er min førstepriotet, og for at hun får det godt igen, skal ejerne jo være tilfredse med hende..
Så kom jeg så til problemet. Jeg gættede på, at det bare var fordi de kedede hende, at de ikke udfordrede hende nok. (hun kræver noget hele tiden, ellers bliver det for let og kedeligt for hende - hun er for inteligent til en usikker rytter) men alligevel havde jeg hende løs i ridehallen, for at se om hun kunne huske mig og om hun ville lukke mig ind igen. Det var trods alt et halvt år siden at jeg har arbejdet med hende sidst. Som nogen havde skrevet herinde kunne hun huske mig, og hun fulgte mig gennem alt det jeg havde stilt op til hende.
Jeg fik hende så også til at løbe lidt rundt i ridehallen. Traven var rolig og regelmæssig, hun lignede den araberhoppe jeg kendte. Men i galoppen lavede hun en masse bukkespring. Jeg tænkte i første omgang at det sikkert bare var overflødisk energi.
Da jeg så skulle ride idag, så gik hun igen rigtig fint i traven. Dog var hendes holdning forværret meget. Hun var helt anderledes at ride end sidste gang. Hun ville ikke gå til bidet eller bruge ryggen ordentligt før efter jeg havde arbejdet med det i et kvarters tid.
Da jeg så lagde anspringet til galop, begyndte hun at lave de der krumspring igen. Efter at have arbejdet lidt med galoppen, fandt hun dog sin gamle rytme igen. Jeg afsluttede træningen efter 3. vellykkede galop.
Nu hvor jeg er kommet hjem, giver det lidt mere mening. Jeg ved, at hendes ejer griner af hendes bukkespring når hun er løs i ridehallen, og at ejern sjældent tør galopere netop pga bukkespringene.
Kan hoppen tro at det er det rigtige at gøre, det at bukke i galoppen, nu hvor ejeren jo bliver glad i ridehallen og næsten aldrig velligeholder hendes gang i galoppen når hun har rytter på?
- og hvilke råd kan jeg give videre til ejerne, så hun i det mindste kan få sin dejlige galop tilbage.
(det gjorde helt ondt at hun var blevet sådan. Hun havde den dejligste trav og galop på stranden i foråret).
feb 2008
Følger: 67 Følgere: 65 Heste: 24 Emner: 196 Svar: 1.194
håber der er nogen herinde som vil hjælpe igen
feb 2008
feb 2008
(det var deres første indskydning, men hun giver ikke efter hvis man trykker hende på ryggen, siger de... du ved, det nogen gør for at tjekke om heste har ondt..)
feb 2008
Tusind tak for hjælpen
nov 2009
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 739
MVH. Jessica
feb 2008
Det kan også godt passe. sidst jeg red hende, bukkede hun kun én gang. men stoppede, så snart hun forstod at jeg bare blev sur på hende når hun gjorde det. (jeg synes hun af natur virker til at ville tilfredsstille rytteren, så længe rytteren husker på at hun er et levende dyr) Der havde vi en rigtig fin galop igen ..
maj 2009
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 64
Det kan også sidde i benene eller fordi hun ikke har de rigtige muskler mere så at hun faktisk har svært ved at lave anspringet.
Måske har hun mistet tilliden hvis rytter ikke giver hende frihed til at lave disse anspring. Under alle omstændigheder mener jeg ikke aqt en hest bukker under ridning med mindre at der er noget den er utilfreds med, enten rytter, hest/rytter kemi, sadel, ubehag, smerte osv.
Der er mange faktorer der spiller ind.
Hvor tit bliver hun redet? Hvor hårdt? Hviledag? undervisning?
Hvis hun har ondt i ryggen kan longe være noget af det værste fordi hun har skal bruge meget energi på balancen og kan nemt skyde skulder/bagpart for at undgå arbejde. Jeg ville ride interval på lige hovslag i ca 4 uger før jeg overhovedet ville overveje at galopere igen hvis det er muskelmangel der soiller ind.
Undskyld dedt lange indlæg, bare min mening.
feb 2008
der har været problemer mellem tilliden mellem dem.
Hun får tit hviledage og bliver ikke redet så hårdt, da lillesøsteren ikke helt selv kan sætte hende på plads.
De rider undervisning om mandagen ved jeg.
Jeg vidste, der lå et eller andet andet bag bukkespringene end uartighed, det ligner hende ikke at være uartig. Så derfor ville jeg konfrontrere det herinde
Selvom det ikke er min hest, så interessere hendes liv mig stadig efter at have passet hende et halvt år og trænet hende, så vidste også at hun sagtens kunne. Der måtte bare ligge noget bag. Hun sender tit tegn, hvor ejeren overser det.
maj 2009
Jeg tror ikke på at en hest bare begynder at bukke. Så er der noget der stikker under. enten smerter eller stramhed eller ulydighed. Glæder mig til at høre mere!
feb 2008
lillesøsteren er vist 12 år.. Min gamle veninde er 15 men har droppet Halima helt..
maj 2009
hjælp i galop
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside