frygter det bliver ved.. {{forumTopicSubject}}
undskyld det er så langt, men i bedes læse det hele.
jeg har næsten lige fået en super dejlig pony vallak på 8 år, og han er bare super dejlig(:
men nu er han så begyndt at hoppe & bukke med mig s;
det begyndte her i lørdags, men det er ikke hver dag han har gjort det, og det har ikke været noget utroligt voldsomt.
men da jeg så kom ind i hallen idag med ham, og skulle til at longere ham inden jeg red, så var han utrolig krudtet, og løb bare vildt! så allerede i longen var han vild.
så min far og jeg besluttede at slippe ham løs i hallen, så han kunne få brugt sit krudt, og bare løbe rundt.
og det kan man da vist rolig sige at han gjorde!
han jordede helt vildt, rundt og rundt, og bukkede også en del.
så jeg besluttede mig, at jeg ikke red ham idag.
jeg er ikke blevet bange for ham, og tror bare at han er sådan fordi at han står i karantæne her de første 14 dage, og derfor ikke må komme på fold (det er en regel der er på min rideskole, for at sikre at hesten ikke smitter de andre heste, med noget som den evt. havde med sig fra tidligere sted), og derfor kan han jo ikke få brugt sit krudt derude.
min ridelærer siger også at det nok er derfor, så derfor longerer jeg ham hver gang inden jeg rider, for at han så kan få brugt sit krudt dér i stedet for at gøre det med mig overnpå :b
han har nu stået i karantæne i 10 dage, og må komme på fold på onsdag.
og jeg glæder mig utroligt meget, da det jo forhåbentligt hjælper på ham.
men jeg er bare lidt urolig for om han bliver ved med at være sådan s; det ville jo virkeligt være træls! jeg er ikke bange for at ride ham eller noget, men hvis der er en anden hest der bukker eller noget ved siden af ham, så holder jeg da lige godt fast i ham..
men han har ikke været sådan ved sidste ejer, så det lyder jo bare som om at det jo er fordi at han ikke får brugt sit krudt, og kun står i boksen hele tiden, på nær den lille tid hvor han er ude og blive redet.
nu har jeg så fået en voksen til at ride ham lidt for mig, så hun lige kan sætte ham lidt på plads.
jeg håber virkeligt at det bare er fordi at han jo samler en masse krudt i boksen, og at det vil blive bedre når han kommer ud! for det er jo ikke vildt fedt hvis han blev ved med det/:
men hvad tror i?
tror i at det er sådan han er, eller tror i også at det bare er fordi at han samler en masse krudt?
jeg vil jo helst ikke af med ham, da han jo bare er drømmeponyen!
men jeg håber godt nok at det bare er fordi at han mangler et sted hvor han kan få brugt sit krudt! heldigvis kommer han jo på fold fra på onsdag(:
på forhånd tak for råddene(:
<b>RIKKE&DIABLO
jun 2009
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 299
jeg vil sige at det er fordi han står inde en hel dag;.
jeg syntes det er lidt en underlig regl, så kunne i have en agtig "sygefold" hvor den kunne stå, lidt fra de andre, sådan den ikke smidter?.
men hvis den bliver ved, skal den bare vide hvem der bestemmer!.
ta' en pisk med, og giv ham en bag i, hvergang han gør noget(;.
og hvis han gør det engang mere (fordi du giver ham en med pisken) skal du blive ved. sådan han læere det ikke hjælper noget at blive ved med det(;.
-håber det hjælper, ellers held og lykke(;
maj 2008
Følger: 64 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 191 Svar: 845
der kommer han på fold i meget mere end 4 timer!
grunden til at der er karantæne på min rideskole er:
der var en gang kommet en ny hest på min rideskole dengang der ikke var karantæne. hvad de så ikke viste var at den hest havde kværke (det kan den have længe, uden at vise symptomer, men når så den bliver stresset kan det blusse op). så pludseligt stod ejerne af rideskolen med 16 heste der havde kværke.
derfor er der nu blevet lavet karantæne.
jun 2009
maj 2008
men jeg sørger jo for at aktivere ham godt når han er ude, så han kan få lov til lige at løbe lidt(:
maj 2008
men hvis jeg ikke først har ham inde i hallen og løbe eller longerer ham først, så hopper han jo med mig ovenpå, fordi han vil af med sit krudt.
jun 2009
maj 2008
mange tak(: det håber og tror jeg også(;
maj 2008
mar 2008
Følger: 38 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 59 Svar: 1.188
han havde også lidt krut for han var vant til a være i løsdrift,
men prøv a lukke ham ind i ride huset i en halv time til en time og bare lad ham gå rund selv.
tror ikke han blir ved med a lave bukspring vis det er så skal du bare sætte ham lidt på plads han skal jo også vende sig til steder,
så jeg ville vente og se
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
vær ærlig overfor dig selv og hesten når jeg spørg :
1 Når du samler din hest , har du meget stram tøjle? Fordi du samler den med at trække i tøjlen ? ( jeg dømmer dig ikke !! jeg har selv lavet disse fejl)
2 Når du rider, har du så en stram tøjle gennem hele ridetimen?
Når hestens grundsignaler bliver forstyrret, ved konstant stram tøjle bliver hesten forvirret og stresset og starter problem adfærd.
Du kommer af med bukkene ved at indlære disse igen. Når din hest bukker, ( det her er hvordan jeg har lært en hest at komme af med adfærden) hold tøjlen stram sig evt også negative lyde " ØØØØV" , når hans "flip" er stoppet , få ham i skridt hurtigt igen for lang tøjle ( men slip først tøjlen efter han har flyttet sig omkring 2 skridt.
MEN jeg vil råde dig til at søge hjælp hos en mere erfaren rytter - der har styr på psykologi - ikke bare en eller anden der kalder sig berider fordi hun kan gi den en i røven
tina og F&F meget enig rart at høre andre med god forståelse
maj 2008
2) jeg har ikke en meget stram tøjle, men jeg har fat på den, så den ikke slasker .
apr 2008
maj 2008
apr 2008
maj 2008
frygter det bliver ved..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside