{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.450 visninger | Oprettet:

Frygter det værste! :'/ {{forumTopicSubject}}

Vi havde desværre en rigtig uheldig episode ude ved Blanca idag!
Blanca er under genoptræning efter at have stået i 7 år pga skade, og vi er så småt nu begyndt med rytter. Da jeg ikke selv har redet nogle år efterhånden, og derfor ikke rigtigt kan sætte hende på plads fra ryggen af, fik jeg en af tøserne ude fra rideskolen til at tage nogle ture på hende. Det gik super godt første gang (sidste onsdag) hun var oppe på hende, og de klinger så godt sammen!
Men idag skulle vi desværre ikke være lige så heldige.
Det hele gik fint under opsadlingen og også turen ind i ridehallen. Men lige som Annemette (hende der rider hende) sætter sig i sadlen, går Blanca i panik og laver bukkespring, det ender så med hun stejler, og får overbalance, så hun vælter bagover og lander på Annemette, som heldigvis havde sikkerhedsvest på, så der skete heldigvis ikke andet end hun fik en hjernerystelse.
Desværre tror jeg ikke Blanca har været lige så heldig. Hun er en smule urent gående på bagbennene, men har også fået et slag i ryggen. Hun en meget øm der hvor hun har sin tidligere skade, og skyder ryg når man sætter hånden på!

Jeg frygter virkelig det værste! Er den gamle skade brudt op igen? Er hun mon blevet skæv i krydset fra da hun fik skaden, og det ikke blev opdaget? Eller noget trejde?
Risikere jeg hun bliver kasseret som ridehest? Vil hun kunne bære et føl hvis der er noget?

Min far siger at det måske er gigt (hun er 16), eller en nave/muskel der sidder i klemme, eller noget ligende.
Men der er bare noget der siger mig at det er værre.
Jeg frygter virkelig om 1½ års genoptræning bare er spildt fordi der var mere i den skade end man vidste.
Er alle mine planer med hende bare til at skylle ud i lokummet nu? Hvad skal jeg nu gøre hvis hun ender med at blive kasseret? Én ting ved jeg dog! Hun bliver under ingen omstændigheder solgt, uanset hvad dommen lyder på! Hun er min lille Mumle-pige, og jeg vil elske hende uanset hvad! Om hun kan rides eller ikke kan!

Vi tager der ud i morgen for at kigge til hendes ben, og bestiller dyrlæge også!

Undskyld det blev så langt, men skulle bare ud med det! :'/

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frygter det værste! :'/
  • #1   2. dec 2010 AC: Puuh, det lyder heller ikke rart. smiley
    Nej hvor er jeg glad for vi ikke skal ud og rejse sådan lige nu og her! Tror godt nok jeg var blevet hjemme så! Det er squ ikke rart når mullerne fejler noget. smiley

• #2   2. dec 2010 jeg ville få en dyrelæge so også er uddannet kirepraktor ud og se på hesten hurtigst muligt .. måske er hun "bare" slået skøv han kan rette hvis skævheden er frisk over en til to to gange..

• #3   2. dec 2010 Sofia: Jeg ved faktisk ikke om vores dyrlæge også er uddannet kiopraktor. Men det bilver ham der kommer og kigger i første omgang, da hun er meget kræsen med sin læge, hvis man kan sige det sådan. smiley
    Men hun stoler på Claus, og det er det vigtigste for mig. Og så må vi se hvad han siger, om vi skal have kiopraktor, eller hun skal i røngten eller hvordan.

• #4   2. dec 2010 Uha det lyder ikke lovende, jeg har selv en hoppe med en gammel skade og hun bliver aldrig ridehest (pony) igen.
    Når det er koldt bliver hun stiv, hvis ikke hun får dækken på, dog er hun blevet meget bedre efter 1 år hos mig;-)'
    Da hun kom kunne hun ikke løbe rigtigt på bagparten og bagbenene rykkede sig nærmest ikke fra hinanden, men hun var også blevet solgt som ridepony - som hun jo absolut ikke var og var derfor ( i den bedste tro ) blevet redet. Så hun havde self smerter og var præget af dette da hun kom hos mig. Hun skød også ryggen og gik som sagt ikke ordentlig på bagparten.
    Efter et par måneder blomstrede hun rigtig op, fik muskler og viser nu den vildeste trav på folden ( billeder kan ses i hendes profil ) og har ikke ondt mere.
    Hun laver self ikke noget og går på en kuperet fold, som hjælper hende med at bygge muskler som jo også styrker hendes gamle skade:)
    Så der er da håb for din hest kan få et dejligt liv, selvom det ikke bliver som ridehest. God bedring med hende og håber ikke det er alt for slemt med hende?

• #5   2. dec 2010 Susan; Mange tak. smiley Håber heller ikke det er for slemt. Men tror dog desværre der hele tiden har været noget, unden vi har været klar over det. Hun har i perioder haft noget på den ene bagben når hun bliver longeret, hvor hun simpelthen bare har slæbt bennet efter sig nærmest, men har dog ikke tænkt videre over det, da hun i forvejen er lidt stiv bennet efter at have stået i de år, og så er hun jo heller ikke helt ny mere. Men når man sådan sidder og tænker, kan man enlig godt se der har været mange små tegn på at der har været noget. smiley

Dejligt at høre at der er nogle der vil tage sig af sådan nogle heste. smiley Dem burde der være flere af...

• #6   2. dec 2010 Blanca & Ida:
    Det var da så lidt og ja der burde være mange flere der tog sig af den slags heste.
    Tænkte faktisk på at skrive det samme til dig he he, du må lige holde os opdateret herinde når dyrlægen har været forbi.

• #7   2. dec 2010 Hehe, ja folk der har heste bare for at ride og starte stævner siger mig ikke rigtig noget! Efter mit hoved betyder det at hesten ikke er "alt", hvis man kan sige det sådan??
    Men Blanca bliver hos os, uden tvivl. Så må jeg jo avle det føl jeg har planlagt hvis dyrlægen siger ok for det, og så bruge den til ridehest når den tid kommer. smiley

Det skal jeg nok gøre. smiley Skriver lige hvordan og hvorledes når vi har været der ude i morgen.

• #8   3. dec 2010 Det var da uheldigt, lyder som om den enten ikke er klar psykisk/har følt sig presset eller at den har ondt.. så ville få tjekket den grundigt.. håber ikke der er sket den noget..
    Men hvorfor skal den sættes på plads ?? og hvad mener du med at den skulle sættes på plads ?? det er en ting jeg aldrig rigtig har kunnet se ideen i..

• #9   3. dec 2010 Jeg har været i praktik som dyrlæge i sidste uge, og jeg vil klart anbefale at køre hesten til klinikken at få kigget på den, de tager sig meget bedre tid, og nogen gange er der flere dyrlæger, som kigger på det. F.eks. var der heste der skulle kastreres, når det var på klinikken tog det en time, og når det var ude tog det 20 min. (Det eneste forskel der er, er at tængerne får lov til at hænge der længere, og mindsker chancen for infektion). Vi havde også to halte heste på klinikken samtidig, der gik de to dyrlæger frem og tilbage til hver hest, og hjalp hinanden. De gik f.eks. over til hest 1 mens hest2's bedøvelse skulle virke.
    Derudover har de flere redskaber og muligheder for at behandle på klinikken. Og hvis der er andre dyrlæger som har specialer (f.eks. ringede vi til en kiropraktor i smådyrsafdelingen) så kan de muligvis hjælpe smiley

Jeg vil klart anbefale at tage til dyrlægen

• #10   3. dec 2010 Puha for en omgang er virkelig ked af det på dig og din hestes veje men skynd dig at få din hest udnersøgt så du ved hvad det er og alt held og lykke herfra

• #11   3. dec 2010 Du skriver den har stået stille i 7 år pga en skade..

Det er da godt nok lang tid..
    Hvad er det for en skade den har haft..
    Men syntes også du skulle få en kiropraktor til og kigge på den..

• #12   3. dec 2010 synes det er dejligt at du beholder hende lige gyldig hvad - smiler
    jeg har selv en hoppe, som ikke kan holde til ridning, men hun hygger sig som hyggehest, nyder livet på folden osv
    og hun elsker jo stadig at blive striglet, gået ture med osv
    håber det bedste for jer , at det ikke er alvorligt, men mere ømhed efter faldet

• #13   3. dec 2010 Vi kunne desværre ikke få fat i vores dyrlæge idag, så der bliver ringet til dem mandag morgen, så skulle der være en chance for at han kan komme der ud omkring middag/eftermiddagen. Blanca bliver inde i weekenden så vi ikke risikere at skaden bliver værre, så vi tager der ud i morgen og på søndag og lukker hende ind i ridehallen, så hun kan komme ud og røre sig lidt.
    Der er heldigvis ikke alverden med hendes ben idag, men det ser stadig ud til hun går lidt urent, og hun er stadig lidt øm ved krydset.

Signe: Hun er skam klar til det, og vil rigtig gerne lave/lære noget, så det er ikke der problemet er. smiley
    Det jeg mener med at sætte hende på plads, er at hun godt og grundigt tager røven på mig, og prøver mig af når jeg er i sadlen, og jeg har ikke redet i 4-5 år, så jeg har ikke helt hvad der skal til mere, hvis du forstår hvad jeg mener. smiley

Katrine: Vi starte med vores egen dyrlæge først, og så hvis han siger hun skal undersøges grundigere end han kan gøre på staldgang eller hun skal i røngten, bliver hun kørt til en klinik. smiley

Heidi: Det var bestemt ikke en sjov oplevelse nej! Og 1000 tak, hun bliver undersøgt hurtigst muligt.

Karina: Det er en transport skade som hun fik da hun kom til Danmark fra Spanien. Hun er åbenbart væltet under turen, og så er der en anden hest der fik trådt på hende, så de 4 nederste ribben var brækket og flækket. Det tog 4-5 år før dyrlægen sagde god for hun kunne rides igen, og så de sidste par år pga af personlige problemer.

Tina: Mange tak. :')
    Som skrevet er hun min lille Mumle-pige, og jeg elsker hende lige meget hvad. Og ridning er ikke det vigtigste før mig, bare jeg kan være sammen med min hest så er jeg glad. smiley

• #14   3. dec 2010 Ida: Jeg krydser virkelig fingre for skønne Blanca!
    Håber hun bliver god igen, så vi ka ta nogle skønne hygge billeder, når vi ses!

Men jeg ved at hvis hun ikk blir ridehest, så ved jeg at hun stadig vil gøre alt for dig! Hun er så skøn!

• #15   3. dec 2010 Kathrine: 1000 tak. :')
    Ja hun er den mest vidunderlige barbie hest. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hun har det godt.
    Bliver hun ikke ridehest igen, tror jeg at jeg finder et privat sted hun kan gå og være hygge tante, indtil jeg/vi får vores eget hvor der er stald.

• #16   4. dec 2010 Blanca & Ida: Når hesten reagere som den gør så er der jo noget galt, enten har den stadig ondt eller også er den ikke psykisk klar (måske den tror det gør ondt) eller den er blevet presset for hårdt eller den er forvirret..
    Heste kan ikke tage røven på en eller prøve en af, sådan fungere en heste hjerne ikke.. der er tale om en hest der har stået stille i mange år og sikkert er lidt usikker på ridning, så når den ikke handler som ønsket handler det ikke om at den prøver at snyde eller genere eller drille, den aner sandsynligvis ikke hvad den skal og prøver sig derfor frem..
    Har aldrig forstået det med at sætte på plads, for det første ja så dækker det ofte over at være hård ved hesten eller ligefrem afstraffe den når man mener den handler forkert (siger jeg ikke du får gjort).. men en hest opførsel handler ikke om at den skal sættes på plads, men om træning, hesten lære tingene ved at man træner dem igen og igen, tydeligt og roligt med ens og let forståelige signaler indtil den forstår, desværre tror folk tit at hesten nærmest er født med at kunne tingene og den skal bare sættes på plads og vupti så fungere det hele.. sådan fungere heste bare ikke..

• #17   5. dec 2010 Signe: De gange hun har haft rytter på har der ingen problemer været, hun ved udemærket hvad tøjle og schenkel betyder. Jeg har trænet hende meget for lange tøjler, for at forberede hende på at der er en der sidder og "rykker" i tøjlerne. Til at starte med har hun selvfølgelig været lidt forvirret og skulle komme i tanke om hvad det hele betød, og har hele tiden kun trænet det i 10-15 minutter, og stoppet mens legen er god, netop for ikke at smide for meget i hovedet på hende på en gang, og så det ikke blev en dårlig oplevelse for hende. Men der gik 2-3 gange så var hun helt med på hvad det hele gik ud på.
    Hun er overhovedet ikke blevet presset, da tingene er blevet taget i hendes tempo til at starte med, og er gået stille og roligt frem med det hele.
    I starten hun havde rytter på, sad jeg bare på hende mens der gik en med et longe tov og bare gik rundt med hende, så hun kunne vende sig til at der sad en, og senere blev hun så sendt ud i longen, og nu er vi så begyndt med selvstændigt arbejde, som hun iøvrigt har taget rigtig flot.
    Hun er helt med på hvad alt går ud på, og hun er helt klar til det.
    Hun er jo tilredet, og efter hvad vi har fået fortalt, været skolet okay højt(på spansk plan), så hun kan jo det hele, altså grund dressuren, så hun skal bare have det hele genopfrisket, og det hele kommer super hurtigt igen.

Hun bliver på ingen måde afstraffet, og hvis nogen så meget som tænkte på det, ville de få at vide at det er sidste gang de har redet min hest! Dog skal hun have en fast hånd, da hun ér en rigtig spansk dame, og de er nogle af de værste hopper der findes, så alt sådan noget hygge-nygge/fy lille lotte, det dur simpelthen ikke på dem! Hvis de kunne ville de simpelthen stille sig op og give en fingeren og sige rend mig, hvis de blev behandlet som rideskolens gamle basse.

Jeg har også en mistanke om at der muligvis stadig kan være noget fra den gamle skade, eller noget man ikke opdagede dengang, som skrevet i et tidligere indlæg, har det været mange små tegn på at der har været noget, men jeg har bare ikke rigtig tænkt over det.

• #18   5. dec 2010 Blanca & Ida: Lyder lidt som om du har besluttet at hesten bare er dum, og så hjælper vores råd jo ikke...
    Hvad mener du med at du har forberedt hende på at der sidder en og "rykker" i tøjlerne ? For det er der vel ingen der gør..

• #19   6. dec 2010 Signe: Blanca er bestemt ikke dum, og synes da ikke lige frem jeg har skrevet det, jeg har hele tiden sagt at hun har ondt, og det har hun også!
    Hun er en bestemt dame, som gør hvad der passer hende, hvis man ikke sætter sig i respekt..

Nej der er ingen der sidder og direkte rykker i tøjlerne, det var også derfor jeg skrev "rykker", altså at hun skal vende sig til at der bliver tage i tøjlerne.

OPDATE:
    Dyrlægen har kigget på Blanca, og han mener det muligvis kan være spændinger, så han anbefalte at få en massør ud og kigge på hende, og så må vi se hvad han/hun siger til det.
    Hun var hverken skæv, og han kunne ikke mærke noget "forkert", som ikke skulle være der. smiley

• #20   6. dec 2010 Ida: Glæder mig til at hører om det hjælper hende!

• #21   6. dec 2010 Blanca & Ida: Det var bare måden du afviste alle ideer og råd på, som om du havde besluttet at hesten bare var på tværs eller lignende..
    Men godt du får tjekket af massør, håber da det bare er noget der som let kan gøres noget ved..
    Det lød bare som om at den skulle vendes til at der blev pillet på tøjlen, sådan rider rigtig mange jo desværre..

• #22   6. dec 2010 Kathrine: Ja jeg er også noget spændt på om det kan hjælpe på hende. smiley
    Claus sagde at der var intet i vejen for at hun blev longeret, trænet fra jorden, og lange gå ture, så vi behøver ikke aflyse vores Blanca-skal-lege-model dag. smiley

• #23   7. dec 2010 Blanca & Ida:
    Det var da gode nyheder smiley

• #24   7. dec 2010 Signe: Du må undskylde hvis jeg har virket afvisende, var bestemt ikke meningen, jeg har bare været meget frustret/forvirret over en hel masse, og så kom hesten lige oven i... smiley
    Håber godt nok også det kan hjælpe hende, vi har desværre ikke mulighed for at få en massør ud før efter nytår, så indtil da træner vi bare normalt, og går og hygger os, som skrevet lidt tidligere skal Kathrine ud og tage billeder af hende, så vi tager en masse hygge dag, og prøver nogle forskellige looks, så vi er forberedt på hvordan vi skal sætte håret, så det bliver bare en hygge måned. ;P
    Og så må vi bare håbe at massøren kan hjælpe, så vi kan give ponytøserne baghjul.. Tihi. smiley

Ja der er desværre mange der rider helt forkert med tøjlerne, men mine planer er at hun så vidt muligt skal rides så lidt på tøjlerne som muligt, da det er en race der er meget følsom i munden, men stadig vil jeg gerne forberede hende på forskellige ting fra jorden af, så hvis hun skulle få en rytter på der ikke er så rutineret, så hun ikke bare flyver i vejret hvis de for taget lidt for meget i tøjlerne. smiley

Susan: Det er bare rigtig dejlige nyheder ja, jeg er virkelig også bare lettet, og GLAD!! ;D

• #25   7. dec 2010 Blanca & Ida: Kender godt man kan blive møg fustreret når man bare føler at intet virker smiley håber i hvert fald i finder en løsning på det..

• #26   7. dec 2010 Signe: Mange tak. smiley Håber jeg godt nok også.

Kommentér på:
Frygter det værste! :'/

Annonce