{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
846 visninger | Oprettet:

Hvornår er de uopdragene? {{forumTopicSubject}}

Jeg har haft lånt min islandske vallak ud til nogle jeg troede viste hvad de gik ind til.
De ville gerne tilride ham for mig da datteren skulle bruge en stævne hest og de selv kun havde shetter og et føl på vej.
Nå, men der skete så en masse l*** med ham der nede.
Når de ville gå ture med ham så stejlede han og sparkede ud efter dem. Når de ville prøve at ride ham (drive ham frem så han skridtede) så enten stejlede eller bakkede han.
De prøvede så at ville lave noget HMS da det jo skulle være så godt! Her løb han så væk med tovet og da d ville hen til ham for at tage det af ham, løb han mod dem med hoved nede, ergo han andgreb dem!

Nu har moren så skrevet noget bæ om at min hest ikke er god i hoved og mangler opdragelse?

Hvordan kan han det når han (for min hånd!) følger mig hvor end jeg går, løfter benet, går, står, sætter i trav når jeg siger det og går med på lange ture uden der er noget, kan longeres og går frem med mig på ryggen?

Jeg bliver både ked og gal over hun skriver sådan for den hest de oplevede er LANGT FRA! den hest jeg har hjemme ved mig?!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er de uopdragene?
  • #1   20. nov 2009 Enten så er han mættet af indtryk for meget meget meget lang tid fordi de har været lidt hurtige til at gå frem eller også så trænger den i grad til at vide hvad forskellen er på de forskellige signaler.

Jeg tror snarere det er det sidste der er tilfældet. Den ved ikke hvad den skal og prøver så en masse adfærd for at se hvad der lønner sig hvilket er logisk hestetankegang.
    Den trænger til at vide hvad den præcis skal når de enkelte signaler bliver givet og hvis den så bare lige er en smule intilligent og hurtig i kombination med at de får givet efter på nogle uheldige tidspunkter, så får de altså meget uheldig adfærd meget meget hurtigt.

Det tager omkring 1.000 gange så lang tid at fortælle dem at det er uhensigtsmæssigt at reagere med at stejle når de beder om frem - og gør den det, så har de virkelig gået alt for hurtigt frem.
    Jeg har set adskillige eksempler på den slags ungheste hvor de med korrekt træning og hvor ejeren ikke er bange for at korrigere dem kommer på ret køl igen.

Men det kræver altså virkelig noget af ejeren eller i det her tilfælde låneren. Jeg har haft en "problemhest" engang i form af min egen hest som ikke ville hverken fugl eller fisk uden andre heste i nærheden - ja det blev trænet væk med masser af korrekt træning.

Så enten skal du være part til at tage dig noget af den hest du har lånt ud eller også så tror jeg i den grad at de skal have en kompentent underviser ud der ikke dømmer hesten fræk på dens reaktioner.
    Den lyder nærmest så forvirret som nogen anden rollkur hest.

• #2   20. nov 2009 VilDDyret & Kia .
    .. Skide godt beskrevet.

Trådstarter
    Jeg kunne ikke være mere enig med Kia. Hesten lyder virkelig som om den forvirret af alle de indtryk den har fået, hvilket sikkert er fordi låner er gået for hurtigt frem. Det er umuligt for en hest at være desideret ond, da den slet ikke har tankegang til den slags. Den lyder derimod deperat.

• #3   21. nov 2009 Også enig med Kia.. lyder som en meget forvirret lille hest der ikke aner hvad den skal og derfor smider om sig med forsøg og opnår den noget ved det ja så fortsætter den jo denne adfærd..

• #4   21. nov 2009 Enig med Kia!!! Rigtig godt skrevet..
    Hesten forsøger med utallige ting som den kunne forstille sig at den skulle.. Og en dårlig reaktion fra låneren er bedre end ingen reaktion (i hestens øjne velogmærket) Jeg ville tage hesten hjem eller finde nogle andre. Det lyder ikke som om at de ved hva de har mellem hænderne, sådan lyder det i mine ører. Ikke fordi at man laver én fejltagelse at man ikke har forstand på hest, men det lyder bare ikke som om at de helt ved hva de skal når man tilrider en unghest.. Håber virkelig i finder ud af det alle sammen, både for jeres og ikk mindst for det forvirret dyr..!

• #5   21. nov 2009 Har fået ham hjem igen og det er jeg mere end lykkelig for!
    Har været virkelig trist og forvirret over det de har sagt om ham da jeg slet ikke kender den side af ham.
    Da han havde været hjemme i 1-2 uger gik jeg en tur med han da han hos dem stejlede og sparkede når de gjorde det. Med mig var der intet? De kunne heller ikke få ham til at blive longeret da han ikke ville gå ud på volten, men hos mig er der ikke nogle problemer? Lidt på højer, men der skulle vist være fordi jeg mest håndtere ham fra venstre af.

Synes bare ikke de kan sige han ikke har fået nogen opdragelse eller har et dårligt hovede. Hvis det var sådan det var så ville jeg da ikke kunne gøre næsten alt med ham?

• #6   21. nov 2009 Kia har mere eller mindre taget ordene ud af munden på mig - rigtig godt skrevet, Kia; jeg er helt enig. smiley

• #7   22. nov 2009 Har fået min lille base hjem igen smiley Har også prøvet at forklare dem at de nok har været for hårde i den måde de trænede ham på, men de mener de jo self ikke de har! Hun er faktiak gået hen og levet rigtig modbydelig overfor mig :S Siger jeg ikke tager mig nok af mine heste mm. Jeg har dog en 5 år's fjord hest som jeg købte da han var 3 og han var slet ikke til at komme i nærheden af! I dag er han det største nussehovede der findes og alle mine heste følger mig så ved ikke lige hvor hun for det fra at jeg ikke opdrager dem? smiley

• #8   22. nov 2009 Jeg vil nu mene at din hest som skrevet tidligere er blevet temmelig forvirret pga. uklar signalgivning fra deres side - det gør enhver hest, da deres hjerne er skruet meget simpelt sammen.

De tænker slet ikke som mennesker og mange glemmer at de faktisk kun tænker i motiveret og ikke motiveret - hvis de ikke er motiverede for opgaven så er det i høj grad vores opgave at finde ud af hvorfor, da der ofte er noget galt.

Og hvis hun ikke tror på han er forvirret så er hun ikke den rette låner til din hest. De har højest sandsynligt givet ham to signaler samtidig og det kan virkelig give de mest syge reaktioner nogle gange.

• #9   22. nov 2009 Du har nok ret. Har også fortrudt at han kom der ned. Det bare både ødelagt venskab og meget andet.
    Jeg var der nede lidt før han kom hjem for at se hvor slemt det var med ham og selv om han var der nede så var der intet med ham da jeg prøvede at træne. Lavede sågar HMS og han andgreb ikke mig.
    Hun kom ud og viste mig hvordan jeg skulle stoppe ham (?) hun stampede MEGET hårdt i jorden og lavede store armbevælgelser. Den lille hest fik et chok så han hoppede et skridt tilbage! Sagde til hende at man ikke skulle lave så kraftige signaler til ham da han sagtens kunne forstå de små (som hun sjovt nok lige havde set!)

• #10   22. nov 2009 Faktisk behøver de ikke at have været hårde ved ham.. men bare give modstridende og inkoncekvente signaler..

• #11   22. nov 2009 Det hun lavede da jeg var nede og se til ham var hårdt! Nå jeg stopper ham så siger jeg "stop" sætter min fod blidt i jorden og retter ryggen. Jeg har aldrig brugt særlig kraftige signaler kun hvis han ikke har gidet at lytte.

• #12   22. nov 2009 Jamen hun kan jo sagtens også have været for hård ved den.. jeg ville bare forklare at man ikke behøver være hård ved en hest for at forvirre den..

• #13   22. nov 2009 Det er rigtig nok.

• #14   23. nov 2009 Vil bare lige kommentere det at heste savner mennesker - efter at have set en meget lærerig video på Epona.TV så tror jeg ikke rigtig på at den side af sagen holder..

Der fortalte en dygtig psykolog om menneskers tanker i forhold til hestes.
    Og de kan synes nogen er behageligt selskab og nogen ubehageligt - de kan ikke savne nogen..

• #15   23. nov 2009 Tror det er lidt en smags sag om man mener de savner eller ej, men han kunne i hvert fald kende mig da jeg var nede og besøge ham og kom løbenede hen til mig smiley Han kunne også godt kende min fjordhest da han kom hjem igen og han passede på ham over for de andre.

• #16   23. nov 2009 Ikke at hesten ikke har følelser men ifølge den psykolog der lavede det ret gode indslag så tillægger mennesker i høj grad egenskaber, fordi vi er skruet som komplekst sammen som vi er.

Og jeg må desværre give hende ret - jeg taqger mig selv i det mange gange

• #17   23. nov 2009 Jeg tror godt heste kan genkende både mennesker og andre heste og vise glæde ved gensyn.. men jeg tror ikke de går og savner os når vi ikke er der..

• #18   24. nov 2009 Jeg er enig Signe.
    De kan jo sagtens synes en eller anden er ret ubehageligt selskab hvis de f.eks. har ubehagelige erfaring... nu tænker jeg f.eks. på dyrlægen.

Min egen er personligt ALDRIG i tvivl når dyrlægen er der.. men det plejer vi at løse med en spand foder, alternativt en brems hvis han er helt uden for pædagogisk rækkevidde og det sker jo

Kommentér på:
Hvornår er de uopdragene?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce