Installere "STOP" & holdning {{forumTopicSubject}}
<b>STOP signalet</b>
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, den bedste og mest effektive måde at installere et solidt stop-signal.
Da jeg først begyndte at ride, fik jeg altid af vide at hvis hesten var svær at bremse skulle der bare et skarpere bid til. Først her indenfor de sidste 2-3 år da jeg begyndte at danne mig min egen ridestil, undersøgte jeg også omkring bidets virkning og hestens måde at håndtere bidet på. Hurtigt fandt jeg ud af at et skarpere bid bestemt ikke er løsningen, men derimod at lærer hesten stop signalet rigtigt.
Derfor ville jeg gerne høre forskellige metoder til at installere et godt stop signal, som hesten nemt kan forstå og arbejde ud fra.
<b>Holdning i trav</b>
Jeg døjer rigtig meget med min fantastiske dejlige vallak Stólpi, når det kommer til en pæn holdning i traven. Stólpi har haft en rigtig hård "barndom", og starter derfor altid med at 'nægte' nye ting. Jeg har så arbejdet med ham for at få hovedet ned i en naturlig pæn holdning, men uden held. Jeg forsøger ihærdigt at drive med sæde og ben for at opnå en "frem og ned" effekt, men han lægger sig på bidet og arbejder i mod. Jeg bryder mig ikke om at tage ham for meget i munden, så derfor holder jeg mig langt fra at "trække" ham ned. Jeg vil gerne have hans hals naturlig rund, uden at gå under lod som mange andre heste ender med.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med nogle gode metoder, til heste der kan være lidt stædige eller har svært ved at forstå hvad jeg vil. Ligeledes nogle gode metoder for mig som rytter, til at gøre det nemmere for min hest.
Håber ikke emnet er upassende, da jeg selv mente at det vel hører med til anatomisk korrekt ridning (o;
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Mht. traven..., hvor meget remonte har du arbejdet med fra jorden af? For her er det lettere at forklare tingene for hestene, fremfor oppe fra ryggen, hvor det godt kan ende ud i signalforvirring ...
Ellers måske lav nogle ting, der får han til at stole på dig igen. Altså så han tror på, at det du finder på ikke er noget man behøver at frygte...? fx arbejde med tillids eller klikkertræning
jul 2007
Følger: 35 Følgere: 38 Emner: 17 Svar: 143
Du siger han har haft en hård barndom. Når du mener det er det så en typisk islænder barndom hvor han er blevet tilredet på den "traditionelle" islandske måde?
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Stólpi og jeg har trænet i flere år fra jorden, der er der slet ingen problemer. Stop signalet er fuldstændig på plads, og han er meget positiv overfor de ting jeg viser ham. Vi stoler 100% på hinanden, men med hensyn til holdningen og stop, mener jeg ikke det er tilliden der er noget problem overhovedet. Stólpi og jeg har været igennem ufattelig meget sammen, og vi har et fantastisk forhold bygget på samarbejde og respekt. Han mestrer diverse jordøvelser uden problemer, og stopper i en roundpen så snart jeg giver signal til det.
Stólpi er en meget fremad gående hest, og kan nemt blive varm i hovedet. Han ser ridning og arbejde fra jorden som to meget forskellige ting, det kan jeg tydeligt mærke. Vi har nået en masse i forhold til vores ridning, så han nu er meget mere afslappet under rytter end da jeg fik ham.
Majs på dåde og Bjarne
Stólpi var hingst indtil han var 6 hvor vi købte ham. Han har været trænet på Island siden han var 4, hvor jeg sagtens kan forstille mig at han simpelthen har gået igennem en rigtig frygtelig tid. Da jeg fik ham måtte man ikke tage armene ud til siden når man sad på ham, og hvis man bare så meget som vippede med et pisk ved ham, fløj han frem som en raket. Jeg tror også han har gået en masse på bane, da han nu falder fuldstændig sammen når jeg tager ham ind på én, og mister gnisten i sine øjne og gangarter. Virkelig ærgeligt at der er nogen der "ødelægger" heste på den måde :o(
dec 2006
Ja. fra ryggen af. Det kommer fra den dårlige start han fik på island med rytter, der stadig præger hans ridning.
Emma S
Tusind tak for svar! Det var lige noget alla det jeg ledte efter. Har hørt en masse om epona.tv og tror også at det nok ender med at jeg køber sådan et abonnement.
aug 2007
dec 2006
Har du nogle forslag til hvordan det så skulle gøres? (o:
dec 2006
Haha, okay ;oD
aug 2007
Og lige så stille "trækker" hjælperen sig væk og giver mindre og mindre signaler, så det til sidst bliver rytterens signal som han lytter efter.
dec 2006
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
aug 2007
Nej nej,... du har helt misforstået det, til sidst skal man bare TÆNKE det, og så stopper hesten prompte ;P
jul 2007
Jeg har ikke rigtig nogen erfaring med den slags heste, så har ikke rigtig nogle gode råd, men held og lykke
Men det lyder dejligt at han er blevet mere tillidsfuld!
jul 2007
Installere "STOP" & holdning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside