Heste: Sygdomme og Skader

Heste: Sygdomme og Skader

Medlemmer: 3.090
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Krybbe-bider ???
  • #2   8. nov 2009 Ahh okay ... (; og de vokser aldrig fra det ? (;

• #3   8. nov 2009 Krybbebidning skyldes først og fremmest fejlfodring, og skyldes for meget mavesyre.
    Når hesten suger luft ind på den måde den gør, lindre det nærmest smerterne i maven.
    Med korekt fordring og pleje kan en krybbebider dog vendes om til en X-krybbebider smiley

Mange syndes dette er en dårlig ting, og nogle tror endda også det kan give kolik. Jeg vil også sige at det er en dårlig ting, da det jo viser en fejlfodring, men det kan dog rettes op.
    Men det kan dog være sværre at finde opstaldning til en krybbebider ; )

Dog har krybbebiderig ingen effekt for ridning.

• #5   8. nov 2009 Morsomt i har begge kopiret fra dyrenes beskyttelse xD

*Undskyld den dårlige humor*

• #7   8. nov 2009 Dejlgit en anden med sort humor, lad os lave en indvasion sammen xD

• #8   8. nov 2009 det er fordi jeg har fundtet et føl på 1 år (;

men han er krybbebider ... (; Så ved ikke helt..

• #10   8. nov 2009 Krybbebidning er noget rigtigt skidt da det kan skylles mave problever, en hest jeg kender var krybbe bider, hun fik så dyrlæge på ham da hun viste det kan tyde på mave problemer og det viste sig så at han havde mave sår ..

• #11   8. nov 2009 Hvis det er den helt rigtig syndes jeg du skal overveje det.
    Altså for meget mavesyre = mave sår.
    Men med korrekt plejning og fodring skulle der ikke være forhindringer for at det ikke skulle kunne få væk.
    Fri adgang til groft foder, samt ingen stivelse er de to ting jeg har fået at vide der skulle hjælpe.

• #12   8. nov 2009 jamen det er ikke mit ...

det er et føl der er tilsalg. som jeg kunne være intra i . men den er krybbebider, derfor ville jeg lige høre jeres mening (;

• #13   8. nov 2009 HALLO KIG LIGE HER DET ER VIGTIGT smiley

jeg synes abselut ikke du skal have en pony/hest .
    for der er jo kråne til de gør det . jeg har fået af vide af min ponys tandlæge som hedder lalla og hun er prof tandlæge ikke dyrlæge så hun ved skug hvad hun taler om .
    1. det kan være fordi den har ondt i tænderne for du kan jo godt forstelle at hvis du har ondt i en tand så kan du jo godt finde på at bider tænderne hårt sammen ik det er det samme med en krybbe bider så gør den det bare i krybben i stedet
    for hun har haft 2 heste som var krybbe bider ret slemt . så efter hun har odnet tænder på dem så nu er de ikke krybbe bider mere smiley smiley (MENER DET IKKE ONDT)
    2. det kan også bare være en vane

også har jeg et spøgesmål er din tandlæge en dyrlæge eller en rigtig tandlæge for hvis du har en prof tandlæge så VILLE DU KUNNE FORSTÅ DET smiley smiley

• #14   8. nov 2009 og hvis du har en unghest hjemme hos dig SÅ LAG ENLIG IKKE DEN STÅ VED SIDEN AF DEN for det smitter af pomen til men kun på ungheste for de kan nemlig lære det af den hvis den ser det rigtig mange gange så bekynder den også på det smiley ikke så godt

• #15   8. nov 2009 pas på med det..

kender en hest der var ved at dø pga krybbebidning.

• #16   8. nov 2009 kan altså os skyldes stress, og en hest der krybbebider har større sandsynlighed for foderrelleteret sygdomme, så som kolik, tarmslyng, mavesår og andet-
    det kan skyldes for meget protein i fodret, fejlfodring, alverdens ting og sager, den ENESTE der kan fortælle hva det er, er dr.dyr..
    Lige ledes kan man resikere at hesten ødelægger sine tænder, det er ikke livsfarlig at have en krybbebider, man skal bar have sine forholdsregler.
    Og jeg har ALDRIG hørt at det virkelif har smittet smiley tit hvis der er andre heste i stalden der får det, kan det skyldes de samme ting, som den hest der startede har - fx stress eller andet..

• #17   8. nov 2009 Okay ..

Tak for alle de gode svar .. (; jeg køber ikke en hest der er krybbebider ...

• #18   8. nov 2009 »Ida & Story« :
    Krybbebidning smitter absolut ikke.

Min pony var krybbebider, dog kun når der blev fodret. Han startede med det da han stod på en rideskole, hvor de ikke kunne blive lukket ud dagligt, og de stod på savsmuld med meget lidt strøelse. Derfor producerede hans mave for meget syre, og derved opstod smerten.
    Da vi flyttede ham ud til en ny stald, men korrekt fodring, døgnfold osv, gjorde han det kun inden og efter fodring, simpelthen pga en vane.

Da jeg solgte ham blev der ikke taget afslag i prisen, da det ingen betydning havde, heller ikke for hans tænder.''

Dog ville jeg aldrig selv købe et FØL der er krybbebider, især ikke i sådan en tidlig alder, den får sandsynligvis problemer med sine tænder..

• #19   9. nov 2009 Krybbebidning smitter ikke, jeg har en plag der krybbebider og hun går sammen med en anden plag og den krybbebider ikke. Det er en fordom mange har.

Vil så også lige sige at krybbebidning også kan skyldes stress det er grunden til at min plag har det, hun stresser helt vildt nemt og så krybbebider hun.

Man kan vende dem fra det men det er meget svært. Og de kan meget hurtigt vende tilbage i vanen.

• #20   9. nov 2009 Jeg havde en hoppe som begyndte på det, grundeet stress, og jeg tog tabasco og smurte på kanten af krybben, for det ikke blev varrigt, og det hjalp..

• #22   9. nov 2009 jaaa, som nogle af de andre siger smiley
    det er en meeget dårlig vane ! og det smitter smiley

• #23   9. nov 2009 min channe var krybbebider da jeg købte hende og der fulgte en rem med som vi brugte, hun har gået med mange heste, stået sammen med føl og plage og på rideskole og aldrig "smittet" nogle.
    jeg har indrettet boks og fold så hun ingen mulighed har for at stå og bøvse ved noget, og hun har ikke været krybbebider i 5 år nu, og er blevet 30 år i år.

• #24   10. nov 2009 nu skriver jeg det som jeg har fået at vide af min gamle ride lære som har haft med heste at gøre i en del år efterhånden:

det kan endten være fordi man har en inteligent hest som hurtigt keder sig og så finder de på dårlige vaner fx. krybbebidning eller at de væver.

det kan også være fordi din hest har for meget mavsyre og det hvælper den til at det ikke er så slemt.

efter min mening er det ikke noget mega alvorligt men nogle udlejere kan blive pænt sure når de gør det.

• #25   10. nov 2009 og der er rigtig mange som siger at det smitter men det gør det ikke det har vores dyrlæge nemlig fortalt.

• #26   11. nov 2009 Vil lige fortælle at vores pony på 20 år er holdt fuldstændigt op med at bide efter kostændring. Jeg ville ikke tøve med at købe en igen. Man skal dog være meget efetr dem med kost osv - så lidt arbejde er der ved det.
    Har nu set flere som har fået det meget bedre

• #27   11. nov 2009 Vi har 3 krybbe-biddere i stalden, og vi har sgu ikke fået flere gennem tiderne.. Så det med at det smitter passer ikke. Det kan skyldes forkert fodring, men det er ikke tilfældet i alle situtioner. Vores ene hest gør det pga stress, og han har gjordt det siden han var føl, og hans mor gjorde det også. Den anden vi har har udviklet det som en dårlig vane, da hun har stået i boks i ca 1 år, pga slem benskade. Hun både væver, krybbe-bidder, og har div. andre særligheder i boksen, og hun har udvilket det pga. kedsomhed og stress..

• #28   11. nov 2009 og i nogle tilfælde kan det være fodret

• #29   12. nov 2009 jeg vil sige, det kan godt ske det ikke smitter ved nogle men det gør ddet altså ved nogle heste.... smiley

• #30   12. nov 2009 men det gik jo helt fint inden ! og hun skyldte heller ik hesten for det ! hun staldte den ned i den anden ende af stalden der havde den det fint den holdt selskab med et føl... men det smittede ikke på den !:)

• #31   12. nov 2009 Jer som siger det smitter, kunne det måske hænge sammen med at hesten står opstaldet samme sted, og evt. for samme foder??

Det er noget vrøvl det smitter..

• #32   13. nov 2009 Ej det er altså noget ævl at det smitter. Det er klart et der er flere der kan få ondt i maven havis alle får det samme foder.
    Det de ikke kan tåle og som giver dem mavesår er stivelse og sukker.
    Ved godt der er mange myter der siger det smitter, men vi er jo netop blevet klogere og ed at de bider p.g.a. smerter. Nå de krybbe bider frigiver kroppen endorfiner som virker smerte stillende - så jo mere de bider - jo mere ondt gør det.
    De fleste vil stoppe med at bide når det ikke gør ondt mere.
    Der kan vel også være en smule vane i det for nogle bliver ved at bide omkring fodring.

• #33   13. nov 2009 Hmm Team easy on - det var da dig der skrev at det smitter længere oppe - men bare du ved det ikke smitter så er det jo fint smiley

• #34   14. nov 2009 Det er også meget SJÆLDENT at det smitter smiley

• #35   14. nov 2009 det smitter altså slet ikk!

• #36   15. nov 2009 det smitter ik ! så da da ! xD
    men hvis det var miiq ´ville jeg nok ik købe en hest der var krybebbider smiley <33

• #37   15. nov 2009 medmindre krybbebidning påvirker hesten både nu og i fremtiden, ville jeg ikke have noget imod at købe en krybbebider.. Alle heste har deres dårlige vaner. Ville hellere købe en krybbebider end en hest der er sur i boksen..
    Det er smag og behag, hvilke unoder/staldfejl man kan klare ens hest skal have.

• #38   15. nov 2009 Det smitter altså ikke. Har snakket med utallige af dyrlæger, fodereksperter og mange andre.
    Jeg fodrer stivelses frit med roepiller, lucerne og vitaminer og en masse wrap, og min gør det ikke mere.

Kommentér på:
Krybbe-bider ???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce