{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.796 visninger | Oprettet:

Klargøring til kåring? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en lille dame (Touch Me Angela), som skal kåres til foråret, og da jeg først lige er kommet ind i det, ved jeg ikk hvordan med klar gøring, hvad er bedst med træning, og hvordan skal jeg forberede hesten bedst muligt til det ???

Vil gerne havde gode råd smiley

På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klargøring til kåring?
  • #1   6. nov 2009 God foderstand før du begynder træningen.
    Gåture, let longarbejde evt roundpen i starten og så stille og roligt træne mere og mere.
    Personligt træner jeg alt, både kørsel eller liner, gåture specielt bakker, spring, bomtræning, opstilling, roundpen og longearbejde.
    Når de er på fuld træning er det ½ times arbejde og 3-5 km gå/køreture min 4 gange om ugen.
    Det er bare sådan hurtigt ridset op:-)

• #2   6. nov 2009 Ja som Susan skriver,men har du ikke vogn kan du cykle med din hest,det gør jeg når jeg har en der skal frem.
    Træner meget i at hesten skal stå rigtig og stille,her hos os har vi næsten ingen bakker her er kun fladt land smiley så jeg træner i vand og springer m.hesterne.

• #3   6. nov 2009 Hej Rikke
    Vi træner vores 3 - 4 - 5 gange om ugen hele året rundt, kun afbrudt af en sommerferie, efterårsferie og juleferie smiley
    De bliver gået ture med, mønstret, trænet i opstilling, longeret, longeret over bomme, trænet for lange liner, små spring ca. 1 gang i ugen, svømmer i havet når vejret er til det + en masse hygge.
    Ca. 1½ måned inden kåring bliver de vasket og fuldklippet, og igen ca. 10 dage før kåring.
    Håber du kan bruge mit svar smiley
    Vh. Gitte

• #4   6. nov 2009 hej :9

Jeg ved ikke hvor i andet du kommer fra, men jeg ville enten tage kontakt til Susan C på min venneliste, eller Søglimt, i jylland, kender ikke rigtig nogen på sjælland...

susan hjal mig igang med min hoppe Liva, så jeg kom til show med hende i sommers... Held og Lykke smiley

• #5   6. nov 2009 Hej igen
    Som jeg har forstået det, så handler det om gode råd til, hvordan Rikke selv skal gøre smiley
    Muligvis har jeg misforstået?
    Hvis det handler om, at sætte hesten i træning, så kan jeg henvise til mange forskellige smiley
    Vh. Gitte

• #6   6. nov 2009 hej gitte smiley

Ja sådan forstod jeg det også, men jeg kan are ikke forklare det så godt som susan kan, og jeg følte virkelig jeg lærte noget hos hende, jeg ville helt klart tage ud en eller to gange a få det forklaret og vist, da det så er nemmere a forholde sig til smiley

• #7   6. nov 2009 Startede med at træne Luna december måned. Der gik vi ture 2 gange om ugen i bakket tærran, og longerede hende 2 gange om ugen, let trav og skridt.
    I januar ca. begyndte vi at gå for lange liner med hende, og puttede også en palle bag hende, så hun kunne få lidt muskler ved at trække, og vænne sig til at have noget efter sig. Samtidig longerede vi hende 2-3 gange om ugen, nogle gange over bomme og spring.

En månede før hun skulle til kåring begyndte hun at gå på vandløbebånd, to gange om ugen, tirsdag og torsdag. Nøj det gav fine rygmuskler!!! Udover vandløbebåndet blev hun longeret 1 gang om ugen og kørt eller sprunget 1 gang om ugen også.
    Hendes træningsplan så således ud:
    Man, fri
    Tirs. vandløbebånd
    Ons. gåtur
    Tors. vanløbebånd
    Fre. fri.
    Lør. longe/bomme/opstilling/mønstring
    Søn. kørsel med vogn
    Vi skulle nok have trænet mønstring lidt mere he. De skal lærer at stå stille i lang tid smiley

Hun blev klippet 1½ mdr. før kåringen og så igen ugen inden (hvis vi ellers havde kunnet klippe hendes ben) hehe. Og så blev hun jo faktisk vasket to gange om ugen i det hun gik på vandløbebånd.

Men gå en masse turer helst i bakket tærran op og ned af bakkerne. Longere over bomme, med kort og lang afstand.
    Gå ture på stranden hvor der er dybt sand, og i vandkanten.
    Spring en gang om ugen.
    Evt. kør den til så den trækker noget bag sig, eller løbetræne med den på tur.
    Og så self. træn opstilling, mønstring og klipperen hehe.

Når vi skal gøre dem fine på selve dagen har vi i forvejen vasket og klippet self.
    Vi putter først baby olie i hele hestens hovede, på ører osv. Highligt omkring mule, øjne, og ører. Gele i man og pandelok, evt. med glimmer. Hårlak i man. Showshine på kroppen og lak på hovene.

Det var den korte version he smiley
    Skriv gerne hvis du har flere spørgsmål smiley

• #8   9. nov 2009 Jeg begynder allerede så småt med mine kåringsdyr i september måned, og så står de som regel kåringsklar allerede i februar-marts måned.

Jeg kan lige bruge min hingstebasse som jeg havde til kåring i foråret som eksempel. smiley
    I starten trænede jeg herhjemme 2-3 gange om ugen, og det var omkring en halv time til tre kvarter han blev trænet af gangen (og det var fordi han havde god kondition, så han kunne sagtens holde til det)
    Træningen var løbeture på 3 km, mønstrings træning, longering over bomme, spring, lange liner og så kørsel..
    Da vi så kom længere hen mod vinteren begyndte vi at tage i ridehus, og det gjorde vi 1 gang om ugen i starten. Hvor jeg trænede de forskellige ting som jeg nævnte ovenover smiley Da vi så kom efter jul tog vi i ridehus to gange om ugen. Og hans træning blev øget til en time af gangen. (Dette er kun hvis din hest kan holde til det, og har gnisten til den lange træning, ellers kan du hurtigt miste din hests træningslyst)
    Da vejret så igen blev til at jeg kunne træne herhjemme var det ca. 3 gange om ugen jeg trænede og med samme metoder smiley

Her er lige lidt før og efter billeder smiley Så du kan se at det er en træning der virker smiley

2008 til Landsskuet Herning... Bare i normal træning.. Læg mærke til maven.
    (link fjernet)

I starten af klargørelsen til kåring. Billedet er vist fra oktober 2008
    (link fjernet)

Da han er færdig trænet. Billedet er fra april 2009
    (link fjernet)

• #9   9. nov 2009 Og hvis du har brug for yderligere råd og vejledning, vil jeg til enhver tid stå til hjælp smiley

• #10   16. nov 2009 Dandy så sådan her ud 5 uger før kåring:
    (link fjernet) 19:58:28
    og sådan så han ud 6 uger senere:
    (link fjernet) 19:58:28
    jeg fik ham hjem 6 uger før, så kunne ikke gøre mere på den tid jeg havde:)

Kommentér på:
Klargøring til kåring?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce