1.396 visninger
|
Oprettet:
Fri leg på bane. Farligt? Hjelm? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
En af mine ynglings ting at "lege" med min unghest er "tafat" løs på banen. Denne leg kender de fleste i denne gruppe nok til, man slipper hesten løs og løber rundt og fjoller med den på banen og hesten skulle meget helst følge efter en.
Men hvor farlig er denne leg egentligt? Kan nemlig mærke på min hest at han engang imellem bliver lige rigeligt kåd hvor jeg må bede ham back off lidt for at han ikke skal tro at jeg er en af hans fold-legekammerater.
Så mit spørgsmål er om nogen af jer nogensinde er kommet til skade under denne slags leg?
Og hvor mange af jer bruger hjelm ved groundwork?
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 1.388
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Så man skal passe på, at den ikke bliver for ophidset.
Hav du bare hjelmen på Der kan altid ske noget, man ikke forventer, da det er dyr vi har med at gøre.
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 2.048
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Jeg har hjelm på når:
- jeg er på folden. Skulle engang trække en pony ind, og min søster gik foran med sin pony. Pludselig landede der en hestebremse på min søsters pony, så han sparkede rigtig voldsomt ud, min pony undveg ved at springe til siden og landede ned oven på mine fødder - er så glad for, at jeg ikke gik tæt bag hesten, det kunne jeg jo ligeså godt have gjort! Kender også en, der kom imellem to heste, der pludselig angreb hinanden, da hun var ude på folden ved dem, og hun blev sparket. Og derudover havde jeg en veninde, der også blev sparket i maven på folden. Hverken jeg, hende jeg kendte eller min veninde havde hjelm på, så det var et held at det endte godt.
- i stalden når jeg sadler hesten op og af. I hvert fald når der skal renses hove. Da jeg tit har været ude for at hesten pludselig sparkede op eller ud pga insekter, så er det ikke godt at stå med hovedet nede ved dens baghove uden hjelm!
- når jeg rider. Det siger sig selv, man falder jo af en gang imellem
- i situationer, hvor hesten virker anderledes/anspændt. Til et stævne skulle jeg hjælpe min søster med at spænde gjord. Hesten hun sad på havde jeg kendt i rigtig mange år, og han var noget af det mest rolige, havde aldrig troet at han kunne finde på at gøre noget. Alligevel stillede han sig pludselig op og stejlede så høj han var foran mig! Blev ramt af hans hove i ansigtet, for var slet ikke forberedt.
Mine argumenter
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 2.048
Det er jeg klar over, vi er jo ikke alle ens, nogle mere kloge end andre hehe
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Jeg har haft hest i 21 år og jeg er faldet af 2 gange, blevet sparket en gang og bidt en gang. Og min hest har aldrig sparket og aldrig bidt nogen.
Men bare fordi der ikke har være ulykker endnu behøver man jo ikke være dumdristig.. Og jeg er enig med "en hver afslutning" i at en løs hest på en opfører sig mere som en vildhest end en en der fx står på staldgangen.
Og den leg jeg taler om har jo netop den pointe at hesten skal se en som en ven. Og min hest fjoller altså rundt med sine fold-venner eftersom han kun er en 3 årig knægt. Og jeg har ikke lyst til at få en hov i hovedet fordi han tænker "wiiie vi skal lege" om mig. Man kan faktisk dø af at blive sparket.
Så tror jeg vil gøre det fornuftige og tage hjelm på næste gang jeg lege tafat med min hest
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Snakkede med en adfærds træner om det fordi jeg ofte så folk gøre det og hun frarådede det meget fordi det netop er farligt.. hun havde også oplevet heste der troede at alle mennesker så ville lege og derfor løb "efter" andre mennesker på folden..
nov 2006
Følger: 528 Følgere: 562 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 1.445
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
jul 2009
Følger: 208 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 392 Svar: 3.570
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
For mig er det sjoveste ved den leg at lave små cirkler så man kan se hesten flytter sig for ens psykiske pres eller hvad man siger! og især når hesten spejler en så man kan få den til at hoppe fra forben til forben bare ved at flytte sin vægt!
Jeg synes ikke det er fedt bare at stresse rundt og prøve at få den til at gallopere osv..
Bruger nogen gange hjelm.. har stor respekt for hestes størrelse og flugt instinkt!
nov 2003
nov 2008
Men en hest er stadig en hest og min hest er så også kun 3 år gammel. Og ingen 3 årig hest er bombesikker. Så på med hjelmen næste gange
nov 2003
I mine øjne så er følge efter noget der foregår stille og roligt hvor hesten holder en hvis afstand og blot gør samme bevægelser som ryttere.. her skal man dog også passe på at hesten kan rumme det og ikke hidser sig op.. fangeleg eller tag fat.. ja det er jo som det sigere hvor man løber og hesten skal prøve at fange en.. og det er netop lige det med at den ikke skal holde afstand man fange en der kan være farligt..
nov 2008
Fx her hvor det straks bliver antaget at min hest styrter rundt i gallop som en vild tosse som løber folk ned og bider. For sådan er han altså slet ikke. For når jeg beder ham back off så holder han netop afstand og han har sgu aldrig løbet efter nogen uden at man selv har indbudt til leg, men en 3 årig knejt (som min hest er) skal man aldrig stole blindt på.
Herre gud jeg sagde han blev en smule kåd engang imellem, ikke at han stejlede op af mig og sparkede ud efter mit hoved eller noget i den stil.
Et andet eksempel fra en anden diskussion jeg startede var om min hest kunne nøjes med biotin hver anden dag. Det bliver straks vendt til at opstaldingsstedet er dårligt fordi de ikke giver pulver-tilskud. Altså... det var ikke det jeg spurgte om, jeg spurgte om det var ok at give hver anden dag, spurgte ikke om stedet han stod var godt eller dårligt.
Og den slags ting gør mig bare vældigt frustreret til tider, for jeg beder blot om gode råd og synes altså det her er et ret uskyldigt spørgsmål som ikke behøver bliver vendt imod mit mig, mit opstaldningssted eller min hest for den sags skyld!
nov 2008
nov 2003
Fri leg på bane. Farligt? Hjelm?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside