{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
620 visninger | Oprettet:

NU er det igang. Artikler, fra NR {{forumTopicSubject}}

Jeg har valgt at bruge forkortelsen " NR" for naturlig ridning.

Nu er det nu, vi er kommet et stykke med bogen og jeg har fået skrevet en drejebog for filmen.

Nu vil jeg meget gerne høste nogen af jeres ideer og tanker. Jeg har før skrevet til jer at jeg ville modtage "artikler" eller historier fra nogen af jer.

Dvs, hvis der er nogen der er villige til at kaste sig over et emne, fx piske, spore, moderne ridemetoder, hesteadfærd osv, er de mere end velkomne til skrive til mig og høre om emnet er frit til at skrive om.

Dem der kommer med en artikkel for deres egen kortfilm med på dvd'en. ( ligesom min herinde på HG der hedder en "apetiser").

jeg vil også gerne høre fra alle herinde, hvem der er interesseret i at blie filmet til interviews,

og hvis ja, så om i har træner eller ej. NR forbeholder os retten til at vælge mellem ekvipager.

med venlig hilsen Fleur.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NU er det igang. Artikler, fra NR
  • #1   11. sep 2009 ja vi skal bruge sådan nogle cliche " solstråle histrorier" men jeg tænkte nu mere på reel fakta, forksnings resultater:)

• #2   11. sep 2009 vi har vel en aftele??:D

men vilda gerne høre mere.. ved ikke om jeg kan påtage mig at skrive om en af emnerne.. men vil gerne prøve..

• #3   11. sep 2009 Jeg ville da gerne være med og/ eller skrive noge til bogen smiley
    Du siger bare til, hvad der er brug for?

• #4   11. sep 2009 der er brug for noget omkring hvor den moderne dressur egentligt er opstået/ kommer fra.
    og dens udbredelse.
    i alt i alt moderne dressur.

Udover det: Piskens brug, sporens brug, indspændingstøjler .

vi mangler også noget om heste træning, dominans , straf, magtmisbrug, smerte og frygt.

vi har også en lille del ledig omkring: rytterens fejl, hvor går grænsen og hvem sætter dem.

vilja : smiley jeps smiley

• #5   12. sep 2009 Hmm ..
    Tænker lidt på, at jeg måske kunne skrive noget om enten "rytterens fejl" eller "dominans" eller "straf" eller "magmisbrug" eller "smerte og frygt" ..

Har ikke så meget faglig forstand. Altså alt sådan noget om, hvorfor hesten gør sådan og sådan, eller hvad præcist biddet gør.
    Det kan jeg naturligvis læse mig til ..

Hvad præcist skulle den om rytterens fejl handle om? Hvor lang?

• #6   12. sep 2009 okay suupåer.. tænker lige over om jeg vil skrive en af de ting:D

• #7   13. sep 2009 Jeg regner med at en artikkel, som "medforfattere" smiley af bogen skriver er på omkring en halv til en helside minimum.

Rytterens fejl indgår, taktfejl, ukorrekt stilling, ukorrekt balance, sporersår, misbrug af hjælpemidler længereværende/gentagne gange, savning, indspænding og tydeligt ubehag under - før ridning.

man behøves ikke at forske i det for at kunne skrive, men komme med en essay form( hvis i har prøvet det i skolen) nærmest en tanke i fortæller, samtidig med at komme med relevante fakta.

jeres "belønning" så at sige, er at vi kommer ud og laver fotosession og en kort film af jer smiley

• #8   13. sep 2009 men det er meget vigtigt at i ikke manipulere jer gennem stoffet, men kommer med sandheden smiley

• #9   13. sep 2009 Hmm .. Aargh det er svært, for vil virkelig gerne skrive noget til bogen, men er ikke helt kla over hvad og hvordan ..

• #10   13. sep 2009 ok smiley kan godt se det. her er noget som jeg lige har skrevet

Idag har er nogle bid-typer blevet mindre mens andre stadig har den samme størrelse. Idag udvikler vi stadig biddet. Vi gør dem enten hårdere eller blidere. Men der er ingen begrænsning for hvem der må anskaffe sig et kraftfuldt bid, der i de forkerte hænder kan misbruges. Der er ingen optagelses prøver for et kandar, eller nogen førstegangs undervisning i ridning med 2 tøjler. Der er jo ikke nogen der holder øje med hvor god man er, og derfor ingen adgangskrav til ridningens “øverste hylde” med skarpe bid. Det kræver teknik og træning at håndtere et bid, og man skal først og fremmest være klar over biddets evt. effekt på netop din hest. Hesten ved siden af din hests boks, kan klare sig uden at blive stresset med et kandar, men det kan være at din hest reagere dybt anerledes.
    ( det skal først rettes og genskrives)

• #11   13. sep 2009 men forstå mig ret, i skal ikke skrive en afhandling, vi kan bruge tekster så korte som den jeg lige har skrevet , også kan vi kalde dem "tankestreger"

• #12   13. sep 2009 Aaha okay ..

Hmm ..

Fik en idé til noget lignende det du har skrevet?

Om biddet, at folk bruger hårdere og hårdere bid istedet for, at indlære grundting.
    Og ""Når en rytter bliver smidt af eller ikke er i stand til at få sin hest til at gøre det, han eller hun vil, så er det altid hesten, der får skylden.
    Når en rytter får en stor succesoplevelse, mener han derimod at finde kilden til succesen hos sig selv.""

• #13   13. sep 2009 ??

• #14   13. sep 2009 Kom lige til, at tænke på..
    Inde på min hjemmeside har jeg jo skrevet hvad jeg mener Horsemanship er osv.
    Den tekst kan jeg bygge lidt videre på, rette den og sådan?
    (Og ihvertfald slette det sidste om Lille Lyn og mig, som jo kun er der fordi teksten er skrevet til min hjemmeside om bl.a. Lille Lyn

TEKSTEN:

Horsemanship er efterhånden ved, at blive et ret omtalt fænomen.
    "Hvordan får man hesten til at lave tricks?"
    "Hvorfor gør min hest sådan?"
    "Hvorfor vil min hest ikke det?"
    Og andre lignende spørgsmål hører og får jeg tit, når jeg bliver spurgt om hjælp til Horsemanship.

Horsemanship betyder på dansk Hesteforståelse. Altså, forståelse for hesten.

Jeg mener ikke, at man kun kan læse sig frem til hvordan man skal håndtere sin hest.
    Bøger og film kan være meget fin inspiration, men hver enkelt hest er forskellig og har forskellige behov.

Jeg mener og tror på, at hvis man bare har tålmodighed nok, så vil hesten vise og forklare en, hvordan man skal gøre.
    Det eneste man skal lære er, at forstå hesten.
    Jeg mener altså, at ved blot at lytte til hesten og have tålmodighed til den, så kan man lære mere end man nogensinde vil kunne læse sig frem til.

Det gjorde jeg med Lille Lyn.
    Jeg fik en undervisningstime, læste en smule på nettet og gik så ellers bare igang med at lytte til hende.

Før i tiden var Lille Lyn en misforstået, forvirret og besværgelig lille pony.
    Nu har jeg lært, at lytte til hende og forstå hende, og hun er langsomt begyndt at lukke mig ind.
    Hun lader ingen andre i nærheden af sig, hvis ikke jeg er der til, at "Fortælle hende det er okay med mig".
    Lille Lyn og jeg har på et halvt år skabt et fantastisk bånd.
    Blot ved, at lytte til hinanden.

Vi har begge meget, at lære, men jeg håber og tror på, at jeg og Lille Lyn en dag vil kunne stole på hinanden 100 %.
    Det vil kræve masser af hårdt arbejde, vilje og gåpåmod, men jeg ved at vi nok skal klare det - Sammen er vi stærkest.

• #15   13. sep 2009 ELLER DENNE TEKST:
    (BEMÆRK! HVIS det er at du måske kan bruge noget i den retning, omskriver jeg det selvfølgelig så det passer bedre ind og sådan, men de her to tekster er lidt for at vise dig, hvad jeg kan og sådan)
    BIDDET

Jeg valgte i Januar 2009, at blive bidløs rytter på Lille Lyn.
    Det gjorde jeg fordi jeg mener, at det er det bedste for hesten.

En kendt "prøve" er denne:
    Tag en blyan, og bind en snor i hver ende (Som et bid og tøjler). Tag nu blyanten i munden, og brug så hænderne til at rive lidt i snorerne. Gør det ondt? Meget, ikke?
    Forestil dig så at blyanten var lavet af jern, og du skulle have jernblyanten inde i munden i mere end de få sekunder du holdt ud. Forestil at blive bed om at løbe og gå pænt samtidig med, at du mærker denne ulidelige smerte i munden.
    Vil du byde din hest dette?

Jeg ville ikke.

At ride uden bid er ikke altid nemt, da hesten ved at vil den løbe så gør den det da bare.
    Men nyder du din ridning, hvis du tænker på, at du faktisk sidder og tvinger din hest med hårdt jern, til at gå pænt?

Desuden er det sådan, at vil hesten VIRKELIG gerne løbe, så gør den det da bare! Spidse, tunge og hårde bid, glidetøjlertøjler, sporer, pisk og diverse andre "hjælpemidler" gør det selvfølgelig mere pinefuldt, men hesten gør det da alligevel.

Lille Lyn plejde at smide mig af mindst fem gange på hver tur, hun bukkede og stejlede både med mig på ryggen og når jeg gik tur med hende.
    Efter at jeg havde trænet udelukkende fra jorden i fire måneder og skiftede til bidløs har hun ikke smidt mig af en eneste gang, hun har ikke bukket med mig og hun har ikke stejlet. Siger det noget?

• #16   13. sep 2009 Lyder godt smiley prøv dig frem, det hele kan bruges smiley send mig ( bare en pb er ok, af det du skriver som du selv mener er bedst ) super dejligt smiley

• #17   13. sep 2009 okay:D det vbli sige at jeg altså SKALskrive en artikel i hvertfald??

• #18   13. sep 2009 Tteam Tullamore:
    Bare begge to i en redigeret og forlænget version eller hvad? smiley

• #19   13. sep 2009 Vegetare:
    op til dig selv, smiley så viser jeg den til de andre også kan vi ta den vi bedst synes om.

Vilja:

nej nej , det er noget ekstra smiley

• #20   13. sep 2009 nåårh okay:d men jeg skal skrivenoget ikke:d kan bareikhuske hvad:d

• #21   13. sep 2009 Okay gør jeg her enten i nat eller i løbet af de næste par dage smiley

• #22   13. sep 2009 super smiley vil glæde mig til at læse det smiley

• #23   13. sep 2009 Hvor lant ca? smiley

Er altså ikke verdens bedste til at sætte komma, men vil pr've xD

• #24   13. sep 2009 haha smiley det skal jeg nok gøre så smiley

• #25   13. sep 2009 Haha okay xD

Hvor langt?

• #26   13. sep 2009 op til dig smiley helst en side:)

• #27   14. sep 2009 øØØHM .. Øøøøhm .. Hvis den er lidt længere? xD

• #28   14. sep 2009 jaja smiley det er helt fint smiley

• #29   14. sep 2009 Hehe okay smiley

Gik igang med den om BIDDET i nat, men faldt i søvn XD
    Skriver videre i aften ;D

Kommentér på:
NU er det igang. Artikler, fra NR

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce