{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
663 visninger | Oprettet:

Anderledes opførsel med anden rytter. {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har lige været i Tyskland for at prøve min TWH Joyce for første gang. Hun har været i træning dernede i et år (dog ikke intensivt) og jeg glædede mig helt enormt til at skulle prøve min skattepige.

Første gang jeg prøvede hende, havde træneren redet hende inden for at vise mig hvor langt de er nået. Så steg jeg op og det var bare skønt. Joyce walkede som en drøm. Hun var godt nok liiiidt sløv, men ikke noget særligt...

Så dagen efter da jeg igen skulle ride hende var hun bare SÅ sløv! Virkelig virkelig forfærdeligt sløv. Jeg drev med sædet og med benene og brugte verbale kommandoer og hun sneglede afsted i en langsom skridt?! smiley Ligemeget hvad jeg gjorde var der ingen effekt. Min træner kan sagtens ride hende uden hun er doven, så jeg undrede mig en hel del. Så blev jeg enig med mig selv om, at det måske var pga. vejret for der var 32 grader varmt. Men da jeg prøvede dagen efter var det nærmest værre! XS

Dette fortsatte de andre dage, hvor de ligeledes var meget varmt. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om det. En ting er sikkert og det er, at jeg ikke kan ride sådan hver dag. Jeg svedte betydeligt mere end hesten! Og jeg er da også ked af, at jeg tilsyneladende ikke kan ride min hest... :ö(

Min træner mente, at det kunne stamme tilbage fra, at Joyce kunne løbe om hjørner med mig da hun var yngre fordi jeg ikke havde erfaring i at tumle ungheste og hun ingen opdragelse havde fået overhovedet da jeg købte hende. Altså at hun nu husker at hun kan få sin vilje med mig og derfor ikke goder yde noget for mig, selv under ridning.

Det er ikke sådan at jeg ikke kan styre hende den retning jeg vil, eller hun nægter at gå eller stoppe eller noget i den dur - speederen er det eneste der ikke virker...

Hvad mener I kan være grunden til denne opførsel? Har I hørt om/set noget lignende?

Jeg v

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anderledes opførsel med anden rytter.
  • #1   17. aug 2009 Kigger med smiley Det lyder lidt underlig!

• #2   17. aug 2009 Hov! Det sidste <i>Jeg v</i> skulle ikke have været med XP

• #3   17. aug 2009 Det kan have meget med kemien at gøre!

Mange mennesker kan heller ikke med Dialekt, jeg er så heldig at have den rette kemi til hende.

Det ses f.eks. under ridningen, hvor mange først ikke kan få hende frem og derefter kan de ikke stoppe hende.

• #4   17. aug 2009 Tjah... nu har jeg jo ikke set hende... men jeg tænker lige allerførst "signalforvirring"... Hvis du nu giver hende nogle bare lidt anderledes signaler end træneren, hvis ridning hun er vant til, så er det ikke sikkert, hun forstår, hvad du vil have hende til?

• #5   17. aug 2009 Min pony ignorere også de signaler hun får efter man har redet hende i en halv time?

• #6   17. aug 2009 <b>Louise Lindbøg H</b>
    Hun er ikke blot min hests træner, men også min underviser - jeg rider efter hendes stil og jeg kan jo sagtens styre hende, altså mht. retningen og stop og "start" - kan bare ikke så hende til at gå stærkere uden hjælpemidler og det er jo blot det - hjælpemidler - og ikke en løsning, så det bruger jeg nødigt!

<b>Lykke</b>
    Anna rider normalt ikke med pisk på hende - det var kun i starten hun gjorde det... Måske er "løsningen" at jeg skal ride med pisk i 3 måneder og så virker det?! XP

Er bare så frustreret over det, og ved ikke lige hvad jeg skal gøre...

<b>Sara-Maria R</b>
    Som Lykke også skriver så var det 4-5 dage i træk, med præcist det samme. Hun har fri adgang til vand (vandkop, så de løber ikke tør på noget tidspunkt) så det er ikke dehydrering der var synderen.

• #7   17. aug 2009 Tjah... så virker det underligt... kan det tænkes, at Tanja (undskyld, nu omtaler jeg dig lige i 3. person, fordi jeg svarer Lykke) måske mangler konsekvens i sine signaler? At hun ubevidst er for inkonsekvent/blød i sine signaler?

Ellers er det godt nok mystisk...

For de gange, jeg har oplevet lignende fænomener, har det enten været pga. signalforvirring, eller fordi jeg har været "for sød" ved hesten. Hvis en hest f.eks. ikke er oplært til at reagere på helt fine og lette signaler, ja så reagerer den jo bare ikke på dem.

• #8   17. aug 2009 Hov, Tanja, nu havde du selv nået at svare i mellemtiden... smiley

Jeg vidste ikke, at din hests træner også var din underviser... Så bør der jo ikke være uoverensstemmelse mellem den måde, du giver signaler på og så din træners måde at give signaler på.

Og i så fald er den eneste årsag, jeg umiddelbart kan tænke mig frem til, at Joyce er blevet "døv" overfor lette/blide hjælpere (hjælpere uden ekstra udstyr), og at hun derfor opfatter dine signaler som værende for bløde og inkonsekvente.

• #9   17. aug 2009 Ja det er muligt, men jeg kan da sige at jeg prøvede så hårdt at min underviser til sidst bad mig om at holde en pause for ikke at besvime! Jeg er meget imod at være for voldsom ved hesten, men jeg må med skam meddele, at tilsidst sparkede jeg hende regulært, uden nogen form for reaktion. Det eneste der fik Joyce til at sætte farten op i 2 sekunder var, når min underviser sprøjtede vand på måsen af hende XP Simpelthen en luddoven og signaldøv hyps jeg har, overfor mig i hvert fald.

Min træner har ingen anden forklaring end den med, at hun tror Joyce kan huske jeg var inkonsekventi hendes opdragelse førhen og derfor ikke reagerer så godt på mig som på andre. Men hvis det er tilfældet hvad skal jeg så gøre? Hun er doven i forvejen og når jeg så har et ekstra handikap - jamen jeg er jo lige ved at dø efter en 45 min lektion X(

• #10   17. aug 2009 Hm... har I ikke prøvet at sætte en 3. person op på hende for at se, hvordan det går? Her tænker jeg på, at hvis din træner har den teori, at Joyce kan huske, du har været inkonsekvent overfor hende tidligere, så ville denne vel kunne be- eller afkræftes ved at lade en 3. person sætte sig op på Joyce og se, hvordan hun reagerer overfor ham/hende?

Hvis Joyce har mistet respekten for dig pga. inkonsekvent opdragelse tidligere, så ville jeg tage fat på problemet fra jorden først. Lave groundwork og vise hende, at du ER konsekvent - på den måde bør du kunne overføre konsekvensen til ridningen.

• #11   17. aug 2009 Jeg tvivler meget på at hesten tænker "ej hende gider jeg ikke lytte efter fordi hun for et år siden ikke var bestemt nok".. hesten reagere eller herreagere ikke på de signaler den får nu.. den tænker ikke et år tilbage for at se om den vil reagere på dine signaler..
    Min umiddelbare tanke ville også være at dine og trænerens signaler ikke er ens.. i princippet burde i ride ens når hun er din underviser.. men det er ikke altid tilfældet.. mennesker er jo forskellige og ikke alle rider som de underviser..

• #12   17. aug 2009 Har du overvejet om du simpelthen giver hede for mange hjælpere på en gang, eller måske sidder mere uroliggt i sædet end din træner. Hvis du sidder bare en anelse mere uroligt end din træner, vil hun ååske betragte uroen i sædet som en konstant fremaddrivende hjælp, hvilket selvfølgelig er træls, måske er det derfor hun vælger at ignorere det? Hvis jeg var dig ville jeg gøre meget ud af at sidde helt stille, give hende en lille fremaddrivende hjælp, virker det så roser du hende, hvis ikke øger du gradvist hjælpen lige ind til hun har svaret frem og så roser du og lader hende gå selv, lige indtil hun sænker tempoet igen, så starter du forfra med lille hjælp. Vær i første omgang ligeglad med alt andet end tempoet, det vigtige er at hun lærer at svare dig, som du selv siger hører hun fint dine andre hjælpere, så dem kan du altid vende tilbage til når fremdriften er i orden. Som de andre nævner er det sikkert en fordel at tage en pisk med, på den måde kan du også komme til at sidde mere roligt med ben og sæde, hvilket er rarest for både dig og hesten :o)

• #13   17. aug 2009 <b>Louise Lindbøg H</b>
    Der har været en 3. person på hende og han red hende fint - ingen problemer der.

Ja jeg har også overvejet meget om det er fordi jeg skal sætte mig mere i respekt, men desværre er Joyce sådan en hest, at hvis man skal "skændes" med hende, så bliver hun voldsom, og det er jeg ikke så god til at håndtere. Hun prøver grænser af, så tvivler på, at bare arbejde fra jorden kan løse mit problem med ridningen, selvom det bestemt ikke gør det værre!

Selv træneren, som ikke giver nogen smuthuller og generelt er kanon dygtig, prøver hun af engang imellem for at tjekke om reglerne stadig gælder... Specielt da jeg have håndteret hende prøvede hun min træner af, og det overraskede hende meget, for hun har ikke skabt sig overfor hende ellers i lang tid. Så der <i><b>må</i></b> jo være noget ved mig, som hun forbinder med at "må gøre hvad hun vil"...

<b>Miss perfect 2 * Team TWH * - med de 4 grotlinger -</b>
    Ja jeg har også overvejet om man kan bruge pisken til at lære hende at lytte til mine signaler og så gradvist tage pisken væk...

Ja der er bare det problem at jeg er så dårlig til at håndtere hende når hun er "åndssvag" XP

<b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Jeg foreslår heller ikke at Joyce står og reflekterer og kommer frem til: "Aha - det er hende der ikke opdragede mig ordentligt for et år siden, så nu kan jeg gøre som jeg vil. Thi hi XD"

Vi mener, at hun kan kende min stemme og måde at reagere på, og det minder hende om en tid, hvor hun kunne slippe af sted med at være fræk, og derfor prøver hun af igen. Jeg synes bare der må være en anden måde end at skulle gøre signalerne voldsommere, og der må jo være noget jeg gør forkert, men når vi ikke kan finde ud af hvad det er, er det jo mega svært at rette det...

• #14   17. aug 2009 Tanja * Team TWH * ~ Amatørfotograf ~ og Signe *spider-pig* Nu som Jesus L, nu skriver jeg lige til jer begge på én gang. smiley

Når jeg er inde på det med, at hesten fornemmer, der ikke er konsekvens bag de signaler, hun får, så forbinder jeg det ikke med, at hun har oplevet inkonsekvens for et år siden eller mere... men med, at dine signaler, Tanja, stadig ikke er "helt overbevisende"... smiley

Tror, det er lidt det samme, som når jeg vil gå ind til mit føl... I starten fik jeg hele tiden skældud for at være "for sød". Så forsøgte jeg at skrue bissen på og være mere bestemt... men fik STADIG skyld for at være for sød og blød. Til sidst gik det op for mig, at det ikke handlede om, hvorvidt jeg kunne skælde ud osv., men om hvorvidt jeg kunne bruge mit kropssprog og mine signaler klart og tydeligt til at gøre det forståeligt for hesten, hvad jeg ville. Det har jeg så forstået nu, og det har gjort underværker i mit forhold til hesten. smiley

Så Tanja, jeg tror, det, du måske skal arbejde med, er at få tanken og viljen med ind i dit kropssprog og de signaler, du sender din hest. Du skal ikke være hård, men du skal vise hende, at du mener det, og at du ikke er bange for hende.

• #15   17. aug 2009 Louise Lindbøg H: Helt enig.. også det jeg prøvede at sige.. at det intet har med for 1 år siden at gøre.. men hvordan signalerne gives nu og her..

Tanja: Nu mener jeg så slet ikke en hest kan være fræk.. men er man isikker og inklonsekvent i sine signaler så forstår hesten ikke hvad den skal og man kan ikke forvente den reagere.. tror Louise har ret..

• #16   18. aug 2009 <b>Louise Lindbøg H</b>
    Det lyder meget rigtigt det du siger, men det er lettere sagt end gjort. Hvordan præcis ændrede du dine signaler og dit kropssprog? Kender du evt. en bog der forklarer det eller?

Jeg er generelt "for sød" er jeg bange for. Jeg vil hellere spørge hesten end tvinge den, men med Joyce har jeg været så bestemt som jeg kunne - syntes jeg. Men noget må der jo ligesom mangle! ;oP

Har faktisk redet en hest, som passede til mig i temperament og det var fantastisk, men hun er jo ikke min, såeh... Hende kunne jeg spørge pænt og så gjorde hun det. Hun er mere vågen end Joyce og læner sig meget op af sin rytter og ville aldrig, som Joyce gør, "tage for sig af kagen" uden at få lov.

<b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Nej, jeg mener heller ikke hun er fræk, men bare at hun naturligt gerne vil "have magten" og derfor prøver efter hvor langt hun kan gå. Og det er jo tilsyneladende for langt med mig. Jeg spørger nok for "pænt", men jeg tror jeg har brug for hjælp til at få det ændret... :o/

• #17   18. aug 2009 Jamen Tanja, jeg tror, vi to er meget ens på det område.... jeg har absolut heller ikke lyst til at tvinge min hest til noget. smiley Jeg foretrækker også at bede hesten pænt... men det kan man også gøre samtidig med, at man er bestemt. Det handler ikke om at skulle være skrap og hård, men blot om tydelighed og selvsikkerhed i de signaler, man giver hesten.

Ved ikke, om der findes bøger om den slags... Jeg har ikke læst mig frem til, hvordan jeg skal gøre, men delvist modtaget rådgivning fra min træner og delvis gjort mine egne erfaringer ved at prøve mig lidt frem.

Men jeg vil evt. anbefale dig at læse "Træning af Heste på Hestens præmisser" af Andrew MacLean... der står en del om, hvordan man får trænet hesten med de rette signaler, og det endda helt uden at være voldsom, hård eller tvinge hesten til noget. Hans metoder kan både bruges i forbindelse med horsemanship og mere traditionel ridning og omgang med hesten.

• #18   18. aug 2009 <b>Louise Lindbøg H</b>
    Ja jeg har også tænkt mig at læse bogen du nævner, men har ikke råd til at købe den og bestilte den på biblioteket, men fik den aldrig. Så må vel til sidst finde pengene frem XP

Tænkte på, om du kunne give et konkret eksempel på et signal du gav forkert før og hvordan du har ændret det?

• #19   18. aug 2009 Hm... jamen det er ikke så meget at give signalerne rigtigt eller forkert... men mere om din udstråling og den vilje og konsekvens, du ligger bag dine signaler... smiley Det er hele din udstråling, kropsholdning osv., og så handler det om timing.

Sidder lige og funderer over, hvordan jeg kan komme med et konkret eksempel fra min egen hverdag...

Lad mig starte med at give et eksempel på timing, son nok er det nemmeste at beskrive... Jeg træner efter Ute Lehmanns principper, primært, og her bruger jeg en stick som signalforstærker. Når jeg vil lære Falle at gå tilbage, tapper jeg ham på bringen med sticken, men så snart, han bare gør antydningen af et skridt baglæns, stopper jeg øjeblikkeligt og roser ham. Efterhånden, som han opfanger, at tap på bringen betyder "bak", kan jeg forlange flere skridt baglæns og kombinere øvelsen med en stemmekommando, men det er hele tiden af stor vigtighed, at jeg reagerer, i samme øjeblik, jeg kan mærke, at hesten bare TÆNKER på at gøre det, jeg beder den om i starten. Hvis timingen er dårlig og min reaktion for langsom, bliver resultatet i virkeligheden, at jeg enten lærer hesten en forkert respons, eller at hesten bliver "signalsløv"; dvs. reagerer langsomt på mit signal eller i værste fald slet ikke.

Det med tydeligheden og konsekvensen i kropssproget er straks sværere at forklare... men jeg skal alligevel prøve.

Vi bliver ved bak-signalet... altså at tappe hesten på bringen for at få den til at bakke. Her er det vigtigt, jeg TÆNKER på at få hesten til at bakke... at der er en fasthed, bestemthed, energi og "rytme" i mine tap. Det handler ikke om at tappe hårdt, men om energien... Forestil dig, jeg står og tapper dig med en stick... mit håndled er løst, tappene bløde og næsten ikke til at mærke, jeg virker usikker, og hvis du ikke reagerer, som jeg ønsker, giver jeg op. Ville du finde mig overbevisende sådan???

Og prøv så at forestille dig samme situation, hvor jeg tapper med energi, fasthed og rytme (IKKE styrke), jeg udstråler selvsikkerhed og viljestyrke, og hvis du ikke gør, hvad jeg beder dig om, bliver jeg ved med mit signal, indtil jeg får den ønskede reaktion. Hvordan ville det føles i sammenligning med det, jeg har beskrevet ovenfor?

Håber, du forstår, hvad jeg forsøger at forklare... det er nemlig ikke så nemt, da det er en følelse mere end noget andet. smiley

• #20   18. aug 2009 Tanja, hvor bor du henne i landet?

Tænker lige, at det måske ville være lettere for mig simpelthen at vise dig, hvad jeg mener, i stedet for bare at forklare det? smiley

• #21   18. aug 2009 <b>Louise Lindbøg H</b>
    Okay, det hjalp faktisk meget. Vil også helt vildt gerne træne efter Utes principper, men har jo ikke Joyce hjemme, så det er svært for mig idet jeg ikke kan træne hende regelmæssigt.

Jeg bor lige syd for Århus, men er ofte hos mine forældre ved Aalestrup i nordjylland eller hos Lykke (Miss perfect 2) i Vorgod, vestjylland, så er rimelig fleksibel ;o)

• #22   18. aug 2009 Jamen jeg bor i Bratbjerg lige udenfor Brovst, så jeg har faktisk ikke langt til Aalestrup... vel omkring 40 km. eller sådan noget. smiley Så hvis du har lyst, kan vi godt prøve at mødes en dag, så jeg kan vise dig, hvad jeg mener med kropssprog osv. smiley Må dog hellere lige understrege, at selv om jeg er kommet langt, så har jeg også et stykke vej endnu, før jeg er RIGTIG god. smiley

Men det er vel også mest for at vise konceptet. smiley

Ellers er jeg glad for, du fik noget ud af min forklaring... for som sagt er det super svært at forklare. smiley

• #23   18. aug 2009 <b>Louise Lindbøg H</b>
    Krak viser at der er ca. 70 km fra mine forældre til Bratbjerg, men det er nu heller ikke en afstand jeg regner for noget, eftersom jeg har 650 km ned til min hest XP

Det kunne være super spændende at se dig arbejde. Kunne garanteret lære en masse! Så det vil jeg rigtig gerne...

Vil også meget gerne på kursus med Ute, men uden hest er det måske lidt kedeligt. Kunne selvfølgelig også tage min haflinger Nota med, men han er sådan set pensioneret, så han ville nok få kulturchok XP

• #24   18. aug 2009 Okay, kom lige til at læse igennem og det sidste var meget forkert formuleret. Jeg mener bestemt ikke det ville være kedeligt at være på kursus hos Ute uden hest! Mente mere, at jeg er typen der helst skal prøve det hele for at forstå det, så et kursus uden hest ville måske ikke være optimalt for mig. Men ville nu gerne afsted hvis jeg havde pengene...

• #25   18. aug 2009 Tanja, du er velkommen til enhver tid. smiley Blot må jeg advare om, at jeg altså ikke er nogen "supertræner" - havde det ikke været for den undervisning, jeg selv har fået, ville jeg stadig gå rundt og gøre alting helt forkert. smiley

Ang. det sidste, du skrev, så forstod jeg det godt. smiley Jeg har selv overvejet at tage med på Utes fundamentklasse her i oktober uden hest, men føler også, jeg vil få mest ud af det, hvis jeg venter og tager kurset, når Falle er blevet gammel nok, til jeg kan tage ham med. Selvfølgelig lærer man også meget ved blot at kigge på, men det er alligevel - ifølge min overbevisning - bedst at stå med hesten i hænderne, fordi man så samtidig kan få løst eventuelle problemstilinger, hesten kan "byde på". smiley Den skal jo også lære... smiley

• #26   18. aug 2009 <b>Louise Lindbøg H</b>
    Du behøver skam ikke være nogen super træner! Jeg er totalt nybegynder med Ute/McLean teorier, så for mig er du sikkert rigtig dygtig, omend du ikke er færdig "uddannet" endnu...

Vi må jo lige finde et tidspunkt så :o)

• #27   18. aug 2009 Ja, vi kan jo lige skrives ved over PB... har lige en travl uge og weekend, jeg skal igennem, men derefter begynder det at "lysne" lidt. smiley

• #28   18. aug 2009 Super :o)

• #29   20. aug 2009 Citere fra louise lindbøg

"Lad mig starte med at give et eksempel på timing, son nok er det nemmeste at beskrive... Jeg træner efter Ute Lehmanns principper, primært, og her bruger jeg en stick som signalforstærker. Når jeg vil lære Falle at gå tilbage, tapper jeg ham på bringen med sticken, men så snart, han bare gør antydningen af et skridt baglæns, stopper jeg øjeblikkeligt og roser ham. Efterhånden, som han opfanger, at tap på bringen betyder "bak", kan jeg forlange flere skridt baglæns og kombinere øvelsen med en stemmekommando, men det er hele tiden af stor vigtighed, at jeg reagerer, i samme øjeblik, jeg kan mærke, at hesten bare TÆNKER på at gøre det, jeg beder den om i starten. Hvis timingen er dårlig og min reaktion for langsom, bliver resultatet i virkeligheden, at jeg enten lærer hesten en forkert respons, eller at hesten bliver "signalsløv"; dvs. reagerer langsomt på mit signal eller i værste fald slet ikke."

YES YES INDLÆRING......

Måske har din underviser og din hests træner, fået indlært den ok signaler, som for hende virker, fordi hun bruger flere kræfter end dig - er i bedre form og balance.

Måske har hun ikke fået de her basis signaler indlært korrekt og skarpt nok, til at hesten for dig, er nem at ride. Fordi du måske forlanger en hurtigere respons, end træneren gjorde.

Nogle elsker en super sensitiv hest, andre vil hellere have en som kan tåle lidt støvle......

Selv om du og din underviser deler trænings facon, så kan i sagtens have forskellige ønsker af hesten.... og forskellige ønsker af hestens respons på basis signalerne - gå frem, stop, bak og dreje......

• #30   20. aug 2009 <b>.Anne og Guld Hestene .</b>
    Så sandt som det er sagt :o) Det er jo meget sandsynligt at vi giver signalerne forskelligt - selvom det er de samme signaler - og at hun kan påvirke bedre med vægt og balance end jeg kan.

Jeg agter ikke at give op sådan lige - der må da findes en måde at løse det på.

• #31   20. aug 2009 Du skal bare træne disse basis signaler - indtil de for dig fungere.

Så skal det nok blive godt....

• #32   20. aug 2009 Ja det håber jeg virkelig :o) Joyce er i alle henseender lige den hest jeg har drømt om - bortset fra vores kommunikationsfejl XP

Kommentér på:
Anderledes opførsel med anden rytter.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce