{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Fodring - hvornår går I igang??? {{forumTopicSubject}}

Endnu et 2-delt spørgsmål her fra. Hvad skulle jeg dog gøre uden jer???
1.: Hestene (koldblod over hele linien) får kun græs nu. De får desuden vitaminer og urter om aftenen, og Fiona får selvfølgelig hendes Biotin og hyben og flere urter og øhhhhhhh... nej, det er vist det. Men hvornår går de af jer, der ikke fodrer hele sommeren igennem i gang med at fodre igen? Og HVORDAN er processen (jeg har aldrig haft hest der gik fra intet foder til foder igen før). Er det langsom start (som ved foderskifte, nu er det bare græsset vi skifter fra) eller? Fiona er liiiiiiiiiiiiidt fed lige pt. (350 kg)
2.: Hestene blev godt fede sidste vinter, og en god græs sæson har ikke hjulpet på det. Nu må I ikke lunche mig for at spørge, for jeg spørger jo netop for at få det at vide, og ikke for at få godkendt et eller andet... Men jeg overvejer, at (de går i løsdrift med masser af græs på folden året rundt) udskifte morgenfodringen med ekstra hø i stedet, og så fodre normalt om aftenen. Det ville hjælpe mig meget de morgener hvor jeg er alene om det hele og hvis de ikk ebestiller andet end at bliver overvægtige i de 45 min det tager at morgenfodre, så kunne det være meget velset i min ende af sengen, hvis en ordentlig røvfuld hø + gulerødder kunne 'do the trick'. Jeg vil selvfølgelig holde godt øje med huld og vitaminer... Men een ting er sikkert - de kan ikke tåle foderanvisningerne... Napoleon skal tabe næsten 30 kg og Von Dy skal tabe 75. Fiona måske 10... Det er altså pænt mange kilo. Pjuske skal tabe 15 endnu... pyhhh og vi er ikke engang begyndt at tælle mig med endnu...
Ikke lynch mig... Jeg spørger bare...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring - hvornår går I igang???
  • #1   31. jul 2009 he he mine tinkere får kun en lille håndfuld til morgenmad om vinteren, da vi også er velsignet med gode græsfolde.

Man siger at man skal starte op med foder ca 1 til 1 1/2 måned inden de skal til at sætte vinterpels.

Jeg mener det er september oktober de gør det. Det er selvfølgelig en grov generalisering... men det var en god tommelfingerregel syntes jeg og den har virket fint for mig...

• #2   31. jul 2009 hmm... Altså, mine har allerede smidt den helt korte pels og er gået over i en lidt mere ulden kvalitet... Men langt fra vinterpels... Kan det passe??? (og god tommelfinger regel - her første gang er der vel ikke andet at gøre, end at bruge tommelfingerregler og så tage ved lære - det er jo svært at sige hvordan mine heste reagerer her første år jeg har dem på denne tid af året, ikke?)

• #3   1. aug 2009 Jeg foder med wrap morgen og aften. Om aften får de så også lidt foder.

Det har virket godt hos mig de sidste mange år.

• #4   1. aug 2009 nemlig man skal jo lige lære dem at kende og så er tommelfinger regler guld værd da man jo så har lidt at gå efter..

• #5   1. aug 2009 Jeg begynder med foder i september-oktober og i starten får de kun morgenmad. Så bliver det to gange om dagen - stadigvæk på fuld fold, altså ikke ind om natten. Men når de så begynder at komme ind i oktober-november, så får de hø inde - de kan jo ikke græsse når de er inde. ;o) Og når græsset så er stoppet med at gro, så får de hø med på folden også - det er gerne i december og frem til marts-april.

Det er i hvert fald sådan året er gået hos mig de sidste tre år. :o)

• #6   1. aug 2009 De får selvfølgelig alle vitaminer og mineraler hele sommeren. starter på ekstra grovfoder, hvis og når græsset bliver sparsomt og kraftfoder når de begynder at komme ind om natten. (ellers kraftfoder efter huld)^_^

• #7   3. aug 2009 Jeg synes det lyder som en glimrende ide med 1 gang fodring dagligt (de små skal bare have det samme som sommer når de skal tabe så meget).

Fiona og den store kan da få lidt mere aften - da min var plag levede hun af 8 kg wrap dagligt, halm på folden (bokshest om natten) og 500-1000 g foder inkl. mineraler - det kan sagtens gives på 1 fodring smiley

Pt. fodres Flicka året rundt, da hun går med mundkurv sommer for hun ikke bliver for fed - så hun får pt hele 250 g foder dagligt (plus urter, vitaminer, elektrolytter og 1 håndfuld lucerne).

Vinter får hun ca det samme - bare 2 gange dagligt.

Hun rides 1-2 timer 3-6 gange om ugen i godt tempo.

• #8   4. aug 2009 Tak for jeres svar. Jeg vil prøve det af og se, hvordan det går... Tommelfingeren godt i jorden og målebåndet helt frem i første parket...

Kommentér på:
Fodring - hvornår går I igang???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce