{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.133 visninger | Oprettet:

Smed/panisk hest {{forumTopicSubject}}

Jeg har det her efterhånden ret store problem at efter min 2 års bakkede ind i hegnet, og dagen efter blev skræmt fra vid og sans på staldgangen kan hun ikke have grime på,og slet ikke føle pres i nakken uden at panikke.

Jeg arbejder hårdt på sagen, og træner hende så godt jeg kan uden grime, for at genvinde hendes tillid, og vi er nu kommet så langt hun kan have hovedet i grimen, dog ikke oppe om ørene endnu. Det er en yderst langsommelig proces, som jeg ikke kan eller vil skynde på, da hun ikke skal skræmmes igen.

Problemet er så at hun efter alt det tørre vejr er begyndt at flosse på forhovene, og hun trænger tydeligvis til snart at få smed. Men det bliver jo ret svært bare at få hende til at stå stille ude på marken uden grime, trækketov eller noget. Ja, vel nok umuligt.

Derfor ville jeg høre om der var nogen der kender til situationen, og evt kan komme med råd, da jeg selv er meget i tvivl, hader at arbejde med heste under tidspres, hvis i forstår. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smed/panisk hest
  • #1   7. jul 2009 Hvordan reagerer hun hvis u bare lægger en snor om halsen på hende? Min hest har kun grime på når jeg er til stævne med ham, ellers går han uden og så smider jeg bare en snor om halsen på ham når jeg trækker ham. Jeg kan ikke have ham bundet i grime med mindre der er noget bag ham, som forhindrer ham i at bakke (trailerbommen, bagvæg på striglepladsen eller lign.) Han går nemlig også delvist i panik når han mærker grimen stramme i nakken, derefter bliver han bare ved og ved med at trække indtil enten grime eller tov springer. Af den årsag har jeg valgt at han aldrig står bundet under opsadling og så har jeg et tykt tov på ca. 3 meter jeg lægger om halsen på ham når jeg trækker ham. Måske er det også en måde at løse dit problem på, eventuelt bare midlertidigt :o)

En øvelse til at gøre hesten tryg ved berøring i hovedområdet igen er også berøringsøvelsen, hvor du starter ved hesten bagpart. Så nuser og aer du hesten over hele kroppen med store bløde bevægelser, når hesten begynder at slappe af kan du gradvist nærme dig hendes hoved. Nus og a hende lige til grænsen hvor hun begynder at spænde op og gå så tilbage til hals/skulder området igen, langomt nærmer du dig hovedet igen og går lige til grænsen self. mens du roser meget og så går du tilbage igen. På den måde kan du hele tiden flytte hendes grænse lidt. Men en hopvedsky hest er en stor opgave, og det du gør er den helt rigtige måde at gribe det an på.

• #2   7. jul 2009 Hmm... har du mulighed for at arbejde flere gange om dagen i kortere intervaller (3*10 min eller 5*5 min ) ?

Oftere og kortere træning med positivitet gør tit at man lettere kan komme igennem det.

Det lyder da godt nok også uheldigt smiley

hvordan er hun i forhold til smed, og er hun ellers følsom og sød i forhold til hjælpere?
    - Min hoppe står nemlig kun med et træktov om halsen(cordeo), når smeden(trimmeren) kommer forbi, og der er ingen problemer i det smiley

• #3   7. jul 2009 *Team Andkær* Line - Nu med føl < 3: Hun er heldigvis ikke specielt hovedsky, så godt har min træning virket indtil videre. Men det er det med at blive holdt fast hun panikker over. Og det hvad endten det er et tov om halsen eller en grime der gør det

• #4   7. jul 2009 okay. Også hvis du lægger det helt ned til omkring lansen?

• #5   7. jul 2009 Silverflake: Hun er ung, og nysgerrig, så hun mister balancen ofte under smed, men ellers er hun forholdsvis rolig hvad det angår. Det ville blive et problem at skulle derud flere gange dagligt, da jeg har 5 km på cykel, men ikke en umulighed. Jeg har da heldigvis 3 andre heste, jeg så også kan bruge lidt tid på så jeg ikke skal cykle hele vejen der ud for at træne i et kvarter smiley

• #6   7. jul 2009 *Team Andkær* Line - Nu med føl < 3: Jeg tror jeg kunne holde i tre halehår og det ville stadig have samme effekt, hvis du forstår hvad jeg mener smiley

• #7   7. jul 2009 Haha jo jeg forstår godt hvad du mener. Men brug evt. tid på at lære hende at følge dig og stå stille sammen med dig, hvis hun kan det, kan hun også læære at stå stille med snoren om halsen :o)

• #8   7. jul 2009 *Team Andkær* Line - Nu med føl < 3: Jeg har på de sidste 2 uger lært hende at følge efter mig ved en håndbevægelse og stoppe/bakke med en anden. På den måde har jeg fået hende til at skridte hen over et rødt tæppe hvor jeg bare gik foran. Og det tager jeg lidt som om at tilliden er genskabt, dog ikke kraftigt nok til at overvinde den skræk der er sat i hende.

• #9   7. jul 2009 okay, jamen hun er trods alt ikk bange for smeden! Tror du, at hvis du bliver ved med at arbejde med det, vil kunne overbevise hende om at stå stille i længere tid, så hun ikk behøver at "korrigeres" for at gå, og dermed bliver bange for trykket?

Hvis du nu nævner det overfor ham, så hun vil kunne få lov til at gå, hvis går ud mod et "tovtrækkeri"...?

• #11   7. jul 2009 Lyder som en god ide Suzy, og hvis hun var mere rolig ude på folden sammen med de andre, så kan du høre, om det kan foregå der. Min har i hvert fald ikk noget imod det, så længe de andre heste ikk flagre hen over ham xD

• #13   7. jul 2009 Mmh, desværre har alt for mange smede ikk noget "håndlag" omkring hvordan man skal opføre sig omkring heste, hvilket så resulterer i, at hesten bliver endnu mere bange for smeden ... smiley

Men ja, hvis man finder en løsning, så tror jeg da de bliver meget glade ;P

Kommentér på:
Smed/panisk hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce