Smed/panisk hest {{forumTopicSubject}}
Jeg har det her efterhånden ret store problem at efter min 2 års bakkede ind i hegnet, og dagen efter blev skræmt fra vid og sans på staldgangen kan hun ikke have grime på,og slet ikke føle pres i nakken uden at panikke.
Jeg arbejder hårdt på sagen, og træner hende så godt jeg kan uden grime, for at genvinde hendes tillid, og vi er nu kommet så langt hun kan have hovedet i grimen, dog ikke oppe om ørene endnu. Det er en yderst langsommelig proces, som jeg ikke kan eller vil skynde på, da hun ikke skal skræmmes igen.
Problemet er så at hun efter alt det tørre vejr er begyndt at flosse på forhovene, og hun trænger tydeligvis til snart at få smed. Men det bliver jo ret svært bare at få hende til at stå stille ude på marken uden grime, trækketov eller noget. Ja, vel nok umuligt.
Derfor ville jeg høre om der var nogen der kender til situationen, og evt kan komme med råd, da jeg selv er meget i tvivl, hader at arbejde med heste under tidspres, hvis i forstår.
jun 2006
Følger: 68 Følgere: 88 Heste: 4 Emner: 66 Svar: 751
En øvelse til at gøre hesten tryg ved berøring i hovedområdet igen er også berøringsøvelsen, hvor du starter ved hesten bagpart. Så nuser og aer du hesten over hele kroppen med store bløde bevægelser, når hesten begynder at slappe af kan du gradvist nærme dig hendes hoved. Nus og a hende lige til grænsen hvor hun begynder at spænde op og gå så tilbage til hals/skulder området igen, langomt nærmer du dig hovedet igen og går lige til grænsen self. mens du roser meget og så går du tilbage igen. På den måde kan du hele tiden flytte hendes grænse lidt. Men en hopvedsky hest er en stor opgave, og det du gør er den helt rigtige måde at gribe det an på.
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Oftere og kortere træning med positivitet gør tit at man lettere kan komme igennem det.
Det lyder da godt nok også uheldigt
hvordan er hun i forhold til smed, og er hun ellers følsom og sød i forhold til hjælpere?
- Min hoppe står nemlig kun med et træktov om halsen(cordeo), når smeden(trimmeren) kommer forbi, og der er ingen problemer i det
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
jun 2006
jan 2007
jan 2007
jun 2006
jan 2007
aug 2007
Hvis du nu nævner det overfor ham, så hun vil kunne få lov til at gå, hvis går ud mod et "tovtrækkeri"...?
aug 2007
aug 2007
Men ja, hvis man finder en løsning, så tror jeg da de bliver meget glade ;P
Smed/panisk hest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside