{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
746 visninger | Oprettet:

Så løber vi! {{forumTopicSubject}}

Yep, det var vidst hvad Maja havde tænkt sig idag.

Vi skridtede roligt væk fra hvor hun er opstaldet, ingen problemer der - jo intet andet end hendes sædvanlige vane med at ville flyde hele vejen.
200m væk rider vi ind på en stor mark der løber langs vejen og selvfølgelig også længere væk - kæmpe mark.
Maja vågner pludselig op ( mark = løøøøb i hendes hoved ) og hun ændre herefter retning og går sjovt nok ikke hjemad som hun ellers ville men væk fra 'hjemmad' retningen og inden jeg opdager der har hun vendt om mod hjemad og jorde derud af - sidder dog altid behageligt i jordegalop så tager der roligt.
Får hende stoppet når hun når enden af marken der er skov med hegn om. Så sætter tykkedyret i jordegalop igen og igen er der ikke hjemmad, men væk herfra.
Well, får hende ned i trav, ned i skridt og hun er vældigt oppe og køre og tripper der ud ad. Får hende kølet ned ved at skridte en mini tur i skoven og derefter op på ridebanen - BOM så er der ro på hende på 0,5 da vi træder ind på den.

Anyways, undskyld den lange historie - hvad jeg vil med det her er - spørgsmål;
Hvorfor vælger hun at løbe stik modsat af hvad hun normalt ville ( hun er en hest der normalt altid vender om 117 gange mod hjem og går hurtigere når vi skal hjemmad ).
Og ... Kan seprationsangt opstå pludseligt?
Hun har aldrig i hele hendes liv sagt noget til at gå ud uden andre heste men på de sidste ture har hun været en del oppe og køre, ikke decideret bange - men meget frisk.
What to do about it evt? Hvad kan det ellers være?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så løber vi!
  • #1   30. jun 2009 Det lyder som om, at hun ikke føler sig sikker.
    Har i oplevet noget for nylig som kan skabe en mistillid mellem jer?

• #2   30. jun 2009 Nix. Har selv tænkt over om jeg har kunne gjort noget hvor hun er blevet bange eller andet, men nope.

Hun bliver aldrig bange sådan alvorligt, er sket 2 gang i løbet af de tre år jeg har kendt hende. Har ikke slået heller e.l da jeg ikke bruger vold og hun ikke er en hest man skal irettesætte eller andet - hun er utrolig rolig og derfor en perfekt børnepony fordi alle kan tumle hende.

Så ved ikke hvad det skal være.

• #3   30. jun 2009 Hm, det lyder mærkeligt, men der er jo nogle der pludselig skifter adfærd sådan "over night" - og det handler tit om ting vi slet ikke forstår.
    Men måske handler det netop om det der med ikke at irettesætte hende, for det er med heste som det er med hunde, hvis ikke man trækker en linje op fra starten af, så de ved hvortil de kan gå, så tager de selv styringen. og de der ikke formår at bestemme selv, bliver i stedet bange og utrygge og vil som oftes forsøge at få en reaktion fra rytteren.

Hvis så ikke den får det, vil den blve ved og ved og ved indtil den en dag får at vide hvor skabet skal stå - jeg ved ikke om det er det det handler om.
    Der er jo forskel på vold og irettesættelse.

• #4   30. jun 2009 altså hestenh har jo flugtinstinkt og hvis jeg forstår korrekt så kunne hun ikke løbe længere mod hjem lige der? hesten kan derfor være gået i "panik" og tænkt "jeg skal bare løbe, hvor kan jeg løbe" og væk fra hjem af var nok der der var mest åbent. (ligesom når du rider, skal hesten til højre "åbner" du op, såå det er indbydende den vej, og så vil hesten tage den vej) samme måde kan det ha været sket der.

giver det mening?

• #5   30. jun 2009 Irettesætter hende ikke fordi der ikke er noget at irettesætte :).
    Hun hverken napper, tromler en ned, skubber, bukker eller andet der fx. ville kræve at man irettesatte hende.

Det højeste hun laver af sidespring er at hun altid lige skal se om man nu mener vi skal op tur og derfor vender om 5 gange inden hun affinder sig med at vi altså skal på tur - det har hun dog ikke gjort de sidste to gange.

Eller er der ikke noget at sætte en finger på - hun er verdens 'nemmeste' hest at have med at gøre. Tøffer bare afsted stille og roligt når man trækker hende ind fra fold, bliver hvor man efterlader hende og stopper altid når man beder om det.

• #6   30. jun 2009 NHG - når vi atter ses igen, er jeg i himlen :'/ . - Når hun vil hjem, så vil hun hjem og hun har før taget turen tilbage den vej vi kom fra - derfor det undrede mig at hun idag løb den anden vej da hun normalt bare ville have været smuttet over grøften også tullet hjemmad.

Kræver næsten en tegning at forklare hvordan det ser ud x)

• #7   30. jun 2009 okay, men man kunne sagtens sætte det i den ordning

Kommentér på:
Så løber vi!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce