Anatomisk Korrekt Ridning

Anatomisk Korrekt Ridning

Medlemmer: 561
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
373 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

frem og ned og op? frem og ned og op?

Hej alle HG'er smiley

Ja nu sidder jeg og har lidt tid til at tænke over ridning smiley

Jeg er relativ ny i at ride anatomisk korrekt (kæmpe åbenbaring, da jeg før jeg fandt denne gruppe, selv også så at jeg red forkert, men ikk kunne definere det) og falder nu over spørgsmålet,
-hvordan kommer man fra frem og ned, til at ride bagparten indunder hesten? Altså man kan jo ikk blive ved med bare altid kun at ride hesten frem og ned?!

viser lige i billeder hva jeg mener.

Hvordan kommer man herfra:
http://www.gerdheuschmann.de/bdp/_img/dehn.jpg

Til det her?
(link fjernet)

Håber det er til at forstå hvor jeg vil hen med det ?! xD

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  frem og ned og op?
  • #1   16. jun 2009 Kine : Tror jeg ved hvor du vil hen med det, og er også fuldstændig med på det med fra jorden.
    Men hvordan kommer jeg til nr 2? altså nogle gør det jo med at tippe pisken på bagparten af hesten, (fra jorden) så den tager bagparten ind, men er det virkelig sådan man skal gøre det?

• #2   16. jun 2009 når hesten går korrekt og er stærk nok dernede, så vil du kunne ride den frem så bagparten svinger godt ind under hesten og den "sætter" sig. så lader du blot hesten søge lidt op med nakken, så den stadig er på lod eller foran, men har den samme bæring i ryg og samme aktivitet i bagparten. det tager tid at få hesten derop mens den beholder bæringen, så tag det stille go roligt. først lidt op, så lidt mere og til sidst kan du ride i den position der passer ved et stævne smiley men tag dig tid, så hesten fortsætter med at være aktiv og have et godt afskub fra bagparten og en god og fjedrende bøjning smiley og husk stadig at ride dybt smiley den skal ikke op hver dag smiley

• #3   16. jun 2009 Sarah : Tak smiley endelig et hul i min forståelse for det der er lukket smiley

• #4   16. jun 2009 du kan forresten "fremskynde" det med overgange i tempoet i de forskellige gangarter, altså du rider i en trav der går lidt under tempo, men med energi (IKKE trip eller et forsøg på en mislykket passage), men gerne på et bøjet spor. hesten skal vente på dig og give efter. så snart den gør det, så giver du også efter og tager derefter fat i tøjlen igen, så hesten får ros på den måde, men stadig får støtte, der giver den tryghed smiley når den venter, klemmer du om den og øger let (hesten skal tage større skridt, ikke øge tempoet) og så rider du ind i arbejdstrav igen. hvis den stadig venter så øger du igen og arbejdstrav osv.
    når den ikke venter, så rid lidt under tempo, men ros den hele tiden når den gør noget rigtigt og straf den ikke hvis den prøver at løbe fra hjælperne. husk at det er rigtig hårdt for hesten, så du skal ikke træne det vildt meget. det er jo først en dag eller to efter at hesten bliver øm smiley
    håber du forstod hvad jeg mener. det vigtigste er at hesten giver efter, men går frem mod biddet så du ikke hele tiden skal presse den frem smiley men den skal til gengæld også komme ind på plads med det samme når du laver en halv parade smiley

og de halve parader, dem ved du godt at man laver med lårene ik? tøjlen er udelukkende til at støtte hesten ind i paraden, så den holder hovedet i den rigtige position.. klem med lårene og giv efter så snart hesten reagere.
    de første gange forstår de det sjældent, men så kan du tage lidt i tøjlen samtidig, så du kombinerer med lårpres og let tag i tøjlen smiley

• #5   16. jun 2009 ja det tager mange år, før i kan være som hesten på billedet. går det hurtigere er det fordi i er gået for hurtigt forbi noget, eller sprunget over hvor gærdet er lavest. det kan godt være hesten kan øvelsen 1 år tidligere, men til gengæld er det også mere slidsomt for hesten, fordi den ikke er klar til det allerede smiley

• #6   16. jun 2009 altså hoppen jeg ridder, er ved at være godt gammel, og jeg vil egentlig bare styrke hende lidt, og ikk ride hende virkelig samlet eller noget, jeg har ind til for ca 2 måneder siden redet hende på "normalvis", og tror aldrig jeg får hende samlet sådan som på billedet, (det er mere for undervisningen af min søsters skyld). Hun, hoppen, går meget nem ind og putter, og jeg rider hende med fuldstændig løse tøjler. se billedet (link fjernet)
    alt sammen noget af gamle vaner, som jeg nok aldrig kan pille helt af.
    spørgmålet var stillet på baggrund af et hul i forståelsen for den anatomisk smiley og at jeg kun har hørt folk snakke om frem og ned, men aldrig om hva der er bagefter.

• #7   16. jun 2009 mente forståelse for den anatomisk korrekt ridning. smiley

• #8   16. jun 2009 Det tager MANGE år. Tænk lige på at en gns. dressurhest vejer et halv ton, nogle gange mere.

Lad os lige sammenligne med en balletdanser:

Vægt: 50-60 kg
    Tager MERE end 5 års træning før en ballet danser har muskler, styrke, teknik, smidighed og balance nok til at være "proff".

Så kan det umuligt tage en hest på et halvt ton MINDRE tid at kunne øvelser som nemlig kræver muskler, styrke, teknik, smidighed og balance. Sådan er det bare. Ikke nok med det er en hest ikke engang færdigudvokset når den er 4. En hest er først færdigudviklet i en alder af 7 år (ca, afhængig af race).
    Så et dyr på et halvt ton, en hest, tager det altså ca 8 år før den har udviklet muskler, styrke, teknik, smidighed og balance nok til at kunne disse smarte og flotte øvelser.

JA det kan gøres hurtigere men det betyder ikke at hestens fysisk er i stand til at bruge kroppen korrekt.

Sad but true. Det tager den tid det tager, processen kan IKKE fremskyndes hvis man vil gøre dte korrekt. Sådan er det

• #9   16. jun 2009 hvis den putter sig, så skal du hellere tage lidt fat i den og skubbe den godt frem så den kommer til at suge. det er værre at den går bagom end går for hårdt på smiley

• #10   16. jun 2009 men synes der ud over at det ser rigtig flot ud. hun har jo en pæn balance og træder rigtig godt ind under sig. flot hest ! :b

• #11   16. jun 2009 Sarah : Tak :D. ja det er også blevet meget bedre, og hun suger også fint, men trækker alligevel bare hovedet ind, altså jeg støtter hende kun med sædet og bliver nød til at skuppe hende en del, så hun ikk bare smidder det ind til bringen for at slippe for at arbejde, og tager jeg i hende er hun inde ved bringen med det samme. masser af dårlige vaner.
    så nu vil jeg starte forfra med hende, for at hun får lidt kræfter i ryggen osv. smiley

• #12   16. jun 2009 god idé smiley synes i hvert fald det er dejligt at se på smiley og skønt at du vil gøre noget godt for hende smiley held og lykke med det smiley

• #13   16. jun 2009 Sarah : tak, hun har ikk haft det nemt og (rideskolehest smiley ) så nu skal hun have det godt, og komme af med hendes problemer smiley

• #14   16. jun 2009 (teori, ikke praksis, praksis = undervisning)

Når hesten er stærk og trænet nok kommer man til et tidspunkt i sin ridning hvor man kan drive på hesten uden den går hurtigere - man kan kontrollere skridtlængden. På den måde kan man ved at få hesten til at gå langsommere, men stadig drive få hesten til at sætte sig bagtil. Derved trækker hesten sig sammen, skridtene bliver kortere, sænker hesten bagparten, og nakken kommer op og forbenene får derfor mere plads = samling - derfor de større forbensbevægelser (men naturligt, ikke som i de moderne "dressur"øvelser). Hesten er nu samlet på naturlig vis, og de gode ryttere som Bent B. på billedet kan ride en hest samlet ved løs tøjle.

• #15   16. jun 2009 Røsle l Bisnap 09/10 : tak. smiley super god forklaring.

• #16   16. jun 2009 når ja skal nok også lige siges at jeg ikk kender nogen underviser som underviser denne form for ridning. så vil helst vide så meget om det så muligt så jeg selv kan tage lidt hensyn til det. smiley

• #17   16. jun 2009 Ingen samling uden undervisning... det kan let gå galt smiley

• #18   16. jun 2009 hehe tak - der er bare stadig meget jeg ikke forstår, fx præcis hvordan og præcis hvornår man kan samle hesten. Men håber at lære det næste år hvor jeg skal på efterskole og får masser af dejlig undervisning.

• #19   16. jun 2009 præcisss

Kommentér på:
frem og ned og op?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce