{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.502 visninger | Oprettet:

Kan lucerne erstatte hø/wrap? {{forumTopicSubject}}

Hej igen.
Jeg står desværre i den situation at min hingst ikke vil have hø eller wrap.. Han spiser det ganske enkelt ikke, han bruger det bare til at skide i. Til gengæld vil han gerne have lucerne, så nu har han i et stykke tid bare fået en hel spand (20 liter) lucerne hver aften blandet godt sammen med sit foder og så passer det med at han har et par små håndfulde tilbage om morgenen.
Han går på græs fra ca. 10 formiddag til 23-24 aften og får lidt wrap om aftenen for han spiser nogen gange en lille smule wrap (måske 1/2 kg), men aldrig af sit hø og så får han lucernen.
Men kan lucerne erstatte wrappen/høet når han går så meget på græs eller skal jeg tage det fra ham og så håbe på at han på et tidspunkt begynder at spise sit wrap?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan lucerne erstatte hø/wrap?
  • #1   10. jun 2009 Det skal lige siges at inden han fik lucernen, men kun wrappen (som han ikke spiste) blev han simpelthen så tynd og mager, men når han får lucerne tager han på og er rigtig flot..

• #2   10. jun 2009 Stråfoder pg lucerne er ikke noget man kan samligne. Men går han på græs tror jeg ikke han mangler strå. Men til vinter, kan det ikke erstatte hø eller wrap

• #3   10. jun 2009 Simone.
    Så får de jo også strå når de er på græs. :-)) Det ville straks være værre hvis det var om vinteren hvor der ingen græs er. ;-))

• #4   10. jun 2009 Men når nu han ikke vil spise stråfoder?? Hvad så??

• #5   10. jun 2009 Simone
    Den rideskole må da aldrig have sat sig ind i hvad betydning stråfoder har for en hestemave. Stråfoder er noget af det værste at undlade.
    Mange dyrlæger råder ligefrem til, man undlader meget andet foder, og i stedet giver strå. mange heste får mavesår fordi de ikke får strå nok. En tom hestemave, er meget smidt. Og får de kun foder, vil det sige de står mange timer med tom mave, da heste har et kort tarmsystem, som hurtigt tømmes. Derfor skal heste hellere have meget strå, så de hele tiden har noget i vommen

• #6   10. jun 2009 Jeg har prøvet ligeså mange forskellige slags wrap/hø som jeg har kunnet opdrive og har så fundet en som han vil spise en lille bitte smule af, men kun når pakken lige er blevet åbnet..

• #7   10. jun 2009 Har du evt. prøvet rigtigt enghø? det plejer heste at være helt vilde med.

• #8   10. jun 2009 Diffinér "rigtigt"..

• #9   11. jun 2009 Han vil gerne have græs, men de kommer først ind når det er mørkt. Jeg er i forvejen ikke meget for mørket, så hvis jeg også skal rundt og plukke græs, tror jeg det bliver besværligt.. Jeg har 7 heste gående pt, så jeg skal nok få wrappen brugt om vinteren, men her i sommer er der kun 3 der går inde og den ene kan ikke tåle wrap..

• #10   11. jun 2009 Bliver det så ikke tørt og "kedeligt" hvis det står? Jeg synes ikke at blomster skal ligge ret længe uden vand før de bliver "slatne"

• #11   11. jun 2009 Så vil jeg prøve det, men det løser bare ikke rigtig til vinter :o(
    Der plejer at være græs på folden hele vinteren, men er det godt nok til den tid?

• #12   11. jun 2009 Næppe.. Han lader gerne sit foder stå og hvis nabohoppen er i brunst kan han sagtens gå en uge uden at spise, så jeg har virkelig problemer med den lille fyr..

• #13   11. jun 2009 Øhm... pointen med stråfodere er jo, at hesten tygger en masse(forøgelse af spytproduktion), og det gør heste netop også ved lucerne. Det holder dog i kortere tid end wrap, da det er i mindre stykker og allerede forarbejdet lidt. Men hvis din han får nok, som det lyder til, så kan jeg ikk se problemet i det.
    Hvis heste kunne tåle det (som de jo IKKE kan pga sukker og stivelses mængden), så ville der heller intet problem være i at give havre ad libitum, pointen med stråfoder er at hesten skal tygge-tygge-tygge-tygge for at undgå alverdens sygdomme smiley

.... nårh jo.., hvilken slags lucerne er det? hvis det er den, hvor der er tilført sukker, så er det ikk specielt sundt, men hvis det bare er olie eller fuldstændig ren lucerne, så gør det ikk noget.

• #15   11. jun 2009 Suzy Jensen - Hvad dælen er det for en dyrlæge du har at give dig den besked? Begge mine har haft spiserørsforstoppelse af ukendte årsager og det er altså MEGET alvorligt og MEGET smertefuldt for en hest. Hvis hesten ikke selv får klumpen løs indenfor 10-15 min skal den have muskelafslappende, smertestillende og i værste tilfælde sonde gennem næse og have forstoppelsen blæst løs.... Jeg er dybt rystet over den udtalelese fra din dyrlæge....
    Derudover er kraftfoder noget af det værste at fodre med i dagene efter da det netop er for hurtigt at spise og derfor let klumper sig i halsrøret igen der er medtaget og ømt efter sådan en forstoppelse. Derimod skal den have blødt hø, der er meget tyggetid i....

• #16   11. jun 2009 vores har også fået lucerne i stedet for hø, da det ikke var til at skaffe.. vores dyrlæge sagde det var super!!! men dyrt og dyr løsning.... men noget skulle de have at tygge i ... så derfor får vores det tilsat deres musli når de står inde.. dog har vi skaffet wrap som de får nu- men har bestemt ikke haft problemer med <lucerne overhovedet..

• #18   12. jun 2009 Ja, det er dyrt, men når dyret nu ikke vil spise andet, synes jeg ikke rigtig jeg kan tillade mig at sige at han så må undvære..
    Han får Hartog lucerne m. olie og melasse (han har svært ved at holde huld) og så får han ubehandlet lucerne plukket direkte fra marken og tørret (plukker det selv).
    Men han er på dyrskue i denne weekend og siden i går eftermiddags har han faktisk spist 2,5 kg wrap og det er altså store sager. Men han har jo heller ikke andet og lave når han bare går i en boks og jeg havde glemt lucernen..

• #19   13. jun 2009 Suzy - Jeg er stadig chokeret... Må jeg spørge fra hvilken klinik de vagthavende kom? (ku se du kommer fra sønderjylland ligesom jeg).... 2 timer er MEGET lang tid med så voldsomme smerter for en hest. Send gerne pb hvis du ikke vil "offentliggøre" det her i indlægget.

Kommentér på:
Kan lucerne erstatte hø/wrap?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce