{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  erstatning for korn ?
  • #2   28. sep 2011 Du kan

• #3   28. sep 2011 Prøver igen smiley
    Jeg har erstattet korn med lucernemix, majs, Travo performance og olie. Samt ad libitum wrap. Og mine heste STOR trives smiley
    Så det er en mulighed.
    Er generelt ikke vild med korn smiley

• #4   28. sep 2011 Jeg holder mig langt væk fra korn. Jeg bruger i stedet for lucerne. Og de trives super godt på det.

• #5   28. sep 2011 Jeg har en plag på tre år, som jeg foder med foder fra Tjørnehøj Mølle. Inde på deres hjemmeside kan man nemlig udfylde et skema, som man kan sende ind til dem, og ca efter nogle dage får man en foderplan tilsendt over mail, også har de indrettet en foderplan til netop din unghest, men det er selvføgelig foder fra Tjørnehøj Mølle. Jeg gjorde det og min unghest trives rigtig godt på det foder han får fra firmaet xD .... Jeg kan kun anbefalde det, og der er ikke meget stivelse og korn i de blandinger. Plus ungehesten er dækket 100 % ind med vitaminer og miniraler.

• #6   28. sep 2011 okaay, ja kan ser der flere der erstatter med lucerne også smiley
    Min hest får lige nu, hvidløg, Pavo Condition, Salvana mineraler, havre og lucerne. Men vil gerne væk fra det havre da han som sagt er krybbebider. Kan jeg nøjes med lucerne elelr kan man gøre det billigere eller hvordan smiley

• #7   28. sep 2011 Jeg synes det er er mange forskellige slags din unghest får, men råder dig til at komme væk fra havre, da det kan skade unghestes udvilking .... Men vel mene at din unghest skal have noget mere end lucerne, da den er under tilridning eller snart skal til og igang med det, så du ikke skal skifte foder for mange gange i løbet af de næste par år ... (:

• #8   28. sep 2011 1 dl raps olie svarer energi messigt til 1 kg havre.. Så du kan skifte havren ud med olie.. smiley

• #9   28. sep 2011 ej tak... det vil jeg da helt sikkert prøve...

• #10   28. sep 2011 det noget værre klister stas, men energi messigt godt smiley

• #11   28. sep 2011 hehe så længe han slipper for korn er jeg glad smiley

• #12   28. sep 2011 men man skal altså ikk være så bange for korn smiley

• #13   28. sep 2011 jeg hører kun dårligt om det, så er jeg hehe

• #14   28. sep 2011 vil sige korn kommer an på hva hest det er type energi stadige og temperament og så er der andre typer for korn end havre og skal man have et udbytte af havren skal man have den knækket valset eller varme behandlet hel havre er mere eller mindre fyld da det er svært fordøjeligt, men igen havre og byg er ikke skidt det kommer bare an på hvilket dyr man har med at gøre

• #15   28. sep 2011 kicki: det er ikke helt rigtig det du skriver.

om havre eller byg er knækket eller ej gør stort set ingen forskel. det er lige svært for hesten at optage. det eneste der gør det nemmere er hvis det er varmebehandlet.

især byg er meget svært for hesten at optage. og er slet ikke hestefoder.

stivelsen har de ikke godt af, især ikke ungheste. så alene af den grund ville jeg holde mig fra korn.

og dette gælder alle heste, de er trods alt ens bygget i mave/tarm system smiley

jeg bruger selv fiberpiller, og det er super.

mine får udover fiberpiller horselux easy om vinteren. og en masse wrap.

• #16   29. sep 2011 Ja der er stivelse i korn, men en hest kan tåle 15 % stivelse i deres foder, de kan altså godt tåle lidt korn, så længe det er supleret med andet, foreksempel lucerne. Min unghest får ekstra havre tilsat fodret og hun fejler skam ingen ting.
    Synes først stivelse er et stort problem hvis man har en mavesårs hest eller en som let ville kunne få det smiley

• #17   29. sep 2011 nej men problemet er jo at han præcis er krybbebider i forvejen så derfor er der jo ingen grund til at give ham det hvis jeg kan erstatte med noget andet smiley folk siger hvis de kunne holde sig fra korn ville de gøre det, dem jeg har snakket med, og da min hest nu altså er krybbebider synes jeg endnu mere jeg hellere vil droppe det smiley

• #18   29. sep 2011 Hvad har krybbebidning med kornet at gør smiley er ret sikker på de hest vil fortsætte med at krybbebide selv om han ikk får korn

• #19   29. sep 2011 der er noed i det der er dårligt for dem, hvis de har mavesår smiley

• #20   29. sep 2011 Tror du blander flere ting sammen nu.
    Hvis din hest krybbebider kan det være tegn på mavesår men det er ikk sikkert det er, det kan også være kedsomhed smiley hvis du har mistanke om din hest har mavesår så ville jeg få det undersøgt hos dyrlægen smiley hvis din hest har mavesår må dens foder max indeholde 15 % stivelse men du skal også være opmærksom på sukker indholdet i dit foder. Der ud over skal du sikre dog at din hest har masser af stråfoder

• #21   29. sep 2011 en hest der krybbebider giver man IKKE korn. den kan netop have mavesår, og en hest krybbebider pga smerter. det er ikke startet pga. kedsomhed eller andet.
    læs den viden der er om krybbebidning nu til dags.

og at man har fodret med korn i 1000 år gør det altså ikke mere rigtigt !!!

man havde slet ikke den viden man har i dag, og vidste simpelthen ikke bedre!!

når man nu ved hvad korn gør i hestens mave, og derfor fraråder det (og til ungheste er det fordi det også kan give vækstforstyrrelser) hvorfor så ikke gøre alt hvad man kan for at gøre det bedste for sin hest???

man kan normalt ikke se om en hest har mavesår eller ej, (kun ved at kigge i mavesækken) så man kan ikke sige den er sund og rask og maven er iorden bare fordi hesten virker sådan. den kan i virkeligheden have grim mavesår.

så for jeres heste skyld så sæt jer bare lidt ind i den nyere viden der er om hestefodring, og krybbebidning for den sags skyld.

• #22   30. sep 2011 Maja l - arbejder med en hest til dagligt som krybbebider, der er ingen tegn på hvorfor den skulle gøre det andet end den keder sig. Den er tjekket i hoved og røv og fejler intet, mavesækken ser fin ud og alt er som det skal være. Hesten får fase 3 fra brogården, så ingen korn og nærmest heller ingen stivelse, men den krybbebider alligevel smiley
    Man kan derfor ikk altid forbinde de to ting, synes derfor hun skal få sin hest undersøg af dyrlægen hvis der er mistanke om mavesår smiley
    Har selv en mavesårs hest så ved godt hvad jeg snakker om, men selv om hesten har mavesår kan den godt tåle lidt stivelse, og korn i små mængder skader ikk hesten.

Kommentér på:
erstatning for korn ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce