{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
431 visninger | Oprettet:

Opstart med træning i at gå pænt... {{forumTopicSubject}}

Uh, ved altså ikke rigtigt, om overskriften er sigende nok... men nu prøver jeg. smiley

Sagen er den, at jeg jo i lørdags fik min skønne lille Falle-baby hjem (sammen med sin mor i første omgang, må jeg hellere lige tilføje). Han fylder 3 måneder på torsdag, men er en yderst kvik og tillidsfuld lille fyr, som allerede kan få løftet alle 4 ben og blive berørt over det hele, samt stå bundet... MEN - for sådan et kommer der jo som regel - det der med at blive trukket og gå pænt ved siden af mig i det tempo, JEG beder om, er han slet ikke spor god til.... den lille bandit vil fremad, og det er kun lige akkurat, jeg kan holde ham. Jeg må hænge næsten helt oppe i grimen, holde tilbage af al min kraft... og det er jo hverken sjovt for Falle eller mig. smiley

Mit spørgsmål er nu... hvordan har I lært jeres føl at gå pænt, når de bliver trukket med?

Det, jeg selv prøver lige nu, er at holde ham tilbage ved at sige højt "NEJ", så snart han begynder at trave fremad, og fastholde presset i grimen. I samme øjeblik, jeg kan mærke, han giver efter, slækker jeg så lidt på presset og roser ham med stemmen.

Men findes der mon "nemmere" og mere virksomme metoder?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstart med træning i at gå pænt...
  • #1   7. jun 2009 Falle er mit første føl (udover dem, vi havde derhjemme, da jeg var barn), så jeg føler mig en smule usikker på, hvor meget jeg kan forlange af ham hvornår... vil ikke presse ham for hårdt, for træning/indlæring skal jo helst være en positiv oplevelse for ham hele vejen igennem, så han ikke mister lysten til det. smiley

Men jeg er glad for at høre, at jeg ikke er helt galt på den med det, jeg gør... smiley Alt det der med hårhændede metoder, er jeg SLET IKKE til - som sagt vil jeg, han skal synes, det er sjovt og dejligt at samarbejde med mig. smiley

• #2   8. jun 2009 Uh, Dorthe, jeg tør altså ikke give min lille "menneskeæder" godbidder. *GG*

Falles absolutte yndlingsleg går ud på at se, om han kan sætte tænderne i mig i et ubevogtet øjeblik... og kan han få fat i et stykke med flæsk, er det bare ekstra godt. *LOL*

Men ellers tak for forslaget... smiley

Faktisk synes jeg allerede nu, det går lidt bedre... han trækker STADIG fremad, men jeg kan mærke, han begynder at reagere, når jeg siger "NEJ" og "prrrr"... Så sætter han farten ned og går pænt et par sekunder, indtil han glemmer det igen. smiley

• #3   23. jun 2009 Jeg tillader mig lige at hive denne her tråd frem igen... for jeg bakser stadig temmelig meget; trods 2 ugers træning, med min lille Falle-føllebølle. Og i dag var han lige ved at rive benene væk under mig (fordi græsset var glat)...

Han er simpelthen umulig at trække med, den lille bandit... Har arbejdet meget aktivt med min vejrtrækning, når jeg går med ham (dybe, rolige ind- og udåndninger), hvilket indvirker positivt på ham til en vis grad, og jeg har konsekvent lagt pres på grimen og sagt NEJ, når han springer fremad eller vil bukke og stejle, mens jeg løsner grebet og roser ham, når han går pænt (han KAN faktisk godt gå pænt et par sekunder ad gangen). På selve turen til og fra folden går det efterhånden også nogenlunde... det meste af tiden, i hvert fald, og man skal jo lige huske på, at han trods alt stadig er et lille føl.

Men når vi så f.eks. er kommet ud til folden om morgenen, og han liiiige skal stå stille og vente på, at ledet bliver åbnet, går han helt i badut-mode, stejler op ad mig, springer rundt, bukker og napper efter mig. Det er 110% kådhed og banditstreger, men problemet er, at han allerede er ved at være temmelig stærk, og jeg døjer med at holde ham, når han laver de hundekunster... samtidig er jeg hunderæd for, han rent faktisk skal rive sig løs og løbe ud foran en bil eller lignende, da folden ligger lige ud til vejen.

Jeg får en træner ud at hjælpe mig lidt første gang i morgen, og det glæder jeg mig rigtig meget til... men tænkte, om nogen herinde måske havde nogle bud på, hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemet?

Det skal lige tilføjes her, at slag eller andet, der gør ondt på min føllebølle IKKE kan bruges til noget. smiley

Kommentér på:
Opstart med træning i at gå pænt...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce