{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
669 visninger | Oprettet:

Bakke og lystre {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen har prøvet nogle af de ting i siger for at få en hest til at bakke smiley men det hjælper ikke rigtig tror i hun er blevet træt af det for i starten var hun rigtig god men hendes makker ude fra marken går også lige ved siden tror i det er det er det der er galt:D<33

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bakke og lystre
  • #1   26. maj 2009 Hvorfor vil du bakke hende? Det er en øvelse, der dominerer hesten rigtig meget (hvis man står foran den).

• #2   26. maj 2009 BM

• #3   26. maj 2009 hun var rigtig god til at bakke i horsemanchip og lystrer til at starte med men nu vil hun ikke:D

• #4   26. maj 2009 Hvis jeg bakker hesten 'for sjov' er det højst 3 skridt hvorefter jeg med det sammen bakker selv så hun kan træde frem. Det er meget dominerende at bakke hesten
    Jeg træder imod hende eller rør hende på bringen når hun skal bakke. Ellers står jeg ved hendes skulder og bakker sammen med hende uden berøring

• #5   26. maj 2009 Jeg lært min plag det og han er rigtig god til det, han går faktisk mega hurtigt baglæns xD Kan næsten ik følge med:P

Jeg stiller mig ved siden af ham, ligger hånden på bringen på ham, prikker lige 2-3 gange og presser lige så stille men jeg siger, "bak, bak, bak". Når han har taget et skridt tilbage med det ene forben, roser du feks. med en godbid. også gør du sån og tager flere og flere skridt med. Jeg lægger snart en film ind, hvor man lige ser jeg bakker med min(altså ikk trin for trin, men bar lige for at vise hvor hurtig han er og hvor langtid han kan gå), hvis du vi se, så kan jeg lige skrive :]?

• #6   26. maj 2009 ok tak alle sammen:D

• #7   26. maj 2009 Bak er altså IKKE en dominerende øvelse.
    Det er forkert at tro det. Bak er en måde at opnå kontrol og en bedre stop reaktion på, fordi hesten bruger de samme muskler til bak og stop.

Det der ofte sker når man bakker hesten et par gange er at de give sig til at smaske - det er en udledning af stress og betyder hesten begynder at registrere den indlæring man tilfører den.

Det at hesten kan bakke hen over forskellige ting som f.eks. bomme, plastik med mere som min hest efterhånden er ved at have lært betyder at ud har muligheden for at styre den hvis den går i panik i en situation.
    Det er en stor fordel, at man derfor starter i det små med nye omgivelser og langsomt bliver hesten så så god at den kan reagere uanset hvad der sker - næsten.

Jeg bakker en hest de første par gange ved at have n pisk eller et tov i håndne og så bede den om et skridt tilbage for minimalt pres i tovet. Reagerer den ikke så skubber jeg lidt mere på og forstærker/lader presset stige en smule så den forsøger hvad det er jeg vil. Når hesten gør det rigtige - de første par gange læner vægten tilbage så slippes presset.

Efterhånden som hesten får forståelse for at det betyder baglæns, så kan man lære dem at bakke på andre måder således at de bliver gode til at bakke på mere end én måde og i en presset situation kan man så bruge flere måder at bakke hesten på på een gang - det betyder jo det samme - og dermed har man lettere ved at bakke hesten...
    Min erfaring.

Jeg bruger bak som et redskab til at opnå kontrol hvis der opstår panik en sjælden gang - det er ydest effektivt, da det er noget hesten kan meget godt i forvejen - og dermed man man lettere overskygge det.
    Foretrækker dog personligt gradvis tilvænning.

• #8   26. maj 2009
    VilDDyret & Kia .
    det lyder godt jeg havde heller ikke helt forstået af at det er dominerende men vil prøve de råd i giver mig tak:D

• #9   26. maj 2009 VilDDyret & Kia .
    Det med bakke forbedre deres stop. Det tror jeg på! smiley
    Min plag, som skrevet lidt længre oppe, er god til at bakke, men for s*tan han kan lave nogen stop åp folden! smiley smiley
    Hvis de andre jagter ham og kommer for tæt på(i en fuld galop), slår han bremsen i og vender om på stedet på mindre end 1 sek eller så noget, ser mega fedt ud smiley smiley

• #10   26. maj 2009 Interessant debat... så jeg følger lige med... skal nok lige komme med mine egne inputs senere. smiley

• #11   26. maj 2009 Tak:D

• #12   26. maj 2009 Nu har jeg jo efterhånden læst temmelig meget litteratur af Andrew McLean og derfor har jeg jo en del baggrundsviden omkring adfærd, reaktioner med mere. Desuden så har gennem lang tid haft et kanon samarbejde med Tina MJ som er ekspert på problemadfærdsområdet.
    Har haft nogle vanvittigt gode telefon kontakter med hende gennem tiden og det har båret frugt hver gang. Det har i hvert fald betydet at min pruhest og mig er blevet meget bedre venner.

Hun er uddannet i Wales - guderne må vide hvor, det gad jeg godt vide - er virkelig villig til at til Wales for at få en sådan udannelse må jeg indrømme. Det har givet hende nogle kompetencer der lækker lidt udover det sædvanlige hvis jeg selv skal sige det.

Og det at lære hesten at bakke er en rigtig fornuftig øvelse at lære dem. Det er super super vigtigt at de forstår både at bakke og stoppe korrekt for ellers kan man få nogle problemer i de mere pressede situationer som ikke er specielt rare at stå med.

Og det er en misforstået frase at hesten bliver domineret af det.
    Det er efterhånden videnskabelig bevist af flere dygtige forskere på området at hesten ikke kan domineres af mennesker men kun af heste. Det vi beskriver som domineret skyldes jo oftte at hesten "sættes på plads" .
    Det vil sige at hesten får sådan en endefuld at den vitterlig ikke tør gøre den pågældende adfærd igen - den bliver indlært med frygt.

Og indlæring der foregår med frygt er altså indæring der sidder mere end bare almindelig godt fast i en hestehjerne. Jeg taler af meget personlig erfaring med min vallak, der er en meget følsom og ufattelig dejlig type - men man skal virkelig vide hvad man har med at gøre for ellers får du i løbet af 10 sekunder indlært nogle forkerte adfærdsmønstre som er ret uheldige.
    Det så jeg tydeligt på det gamle opstaldningssted hvor vi stod, hvor der var indlært nogle meget uheldige adfærdsmønstre i nogle bestemte situationer - altså en kontekstbaseret adfærd, der virkelig sad GODT fast. Det var først i de aller sidste uger efter næsten 1½ år at jeg var i den rigtige retning i forhold til at bryde den her konteksbasrede adfærd, der var indlært med frygt.

Nu er vi jo så flyttet til et nyt sted og her har jeg opdaget værdien af et let let baksignal fra starten af. Det har betydet at jeg fra starten har været i stand til at skabe de positive adfærdsmønstre omkring hans adfærd - og al den adfærd der før har været et problem for ham.
    Vi har boet der i 3 uger nu. Og alt det jeg kun har kunne drømme om at gøre tidligere er efterhånden en begyndende realitet og jeg gør nogle ting med min hest som jeg nok aldrig havde vovet at gøre før - for eksempel trække ham ind fra fold i en almindelig staldgrime.

Så derfor er det meget vigtigt at man får indlært nogle solide signaler fra de ikke er ret gamle hestene. Så jeg køber i hvert fald ikke andres problemer en gang til - jeg vil hellere lave min egen - altså starte den HELT fra grunden - og meget gerne som 2-års senest, så har de ikke oplevet ret meget.

• #13   26. maj 2009 ja men har i nogle ider til vhordan jeg for hende til at bakke hun vil ikke når man røre hende lidt på bringen med tovet eller bakker med hende osv har i nogle ider for hun gjor det i starten smiley

VilDDyret & Kia .

det lyder meget intra sandt:D

• #14   26. maj 2009 Jeg kan nu heller ikke se hvorfor bak er dominans.

Er så ikke mig der har lært min hest at bakke, det har opdrætter, men min hest bakker da bare jeg sætter en lillefinger på hans bryst. Der er da overhovedet ikke tale om tvang eller dominans, men om samspil mellem hesten og jeg.

• #15   26. maj 2009 VilDDyret & Kia .: er helt enig med dig, ved ikk hvorfor de andre skriver det sådan, men kunne ikk være mere enig med dig smiley

• #17   26. maj 2009 Ok tak:D men bliver lidt fovirret når i alle har hver sin menig:D

• #18   26. maj 2009 Zorro:
    Du har lidt forkert fat i den der tror jeg - måske misforstået det hele lidt.
    Hesten har ikke synderlig meget hjerne kapacitet og den der med at dominere er kun noget der foregår indbyrdes i hesteflokken. Du skal jo tænke på at hesten først skal lære menneskets kropssprog at kende.
    Mennesker skal jo også lære at læse hesten. Derfor tror jeg ikke at de opfatter det som dominerende at vi flytter rundt på dem. Det er imod deres natur. Men alt arbejdet med heste er jo et eller andet sted imod deres natur.

Hesten er fra naturens side jo et modttryks dyr. Men hesten er også et tryghedssøgende dyr. Det ved jeg nok mere end nogen anden, fordi jeg har arbejdet med min hest som et tilfælde at seperationangst, der har været voldsomt i perioder - så voldsomt han ikke har kunne håndteres.

Hesten har en behovsskala den fra naturens side søger at få opfyldt. Og aller aller øverst på den skala står altså tryghed.
    Du ser jo også kun heste der er trygge på folden ligge ned. Det er for mig en meget vigtig oplysning at iattagte min hest liggende flere gange, fordi det er det ULTIMATTIVE tryghedstegn hos en hest.
    Derfor flytter hesten sig jo også for pres. Den skal have tryghed i det vi gør med den. Den søger hele tiden at ophøre det ubehag den oplever, som pres - negativ forstærkninm -jo er. Derfor søger den en løsning på det ubehag.
    Vi giver jo netop efter når hesten søgøer at flytte sig for pres, dermed lærer den at løsningen på det her problem er at flytte sig for det pres mennesket ligger på mig.

Hesten er et intilligent dyr, men hesten er ikke mere intilligent end den hele tiden søger at bruge de muligheder der virkede sidste gang. Derfor vil hesten jo også netop fordi vi lærer den at ophør af pres er når du flytter dig, så derfor flytter den sig når du presser.

Vi må ikke glemme at hesten stadigvæk lever på sine urinstinkter og er meget følsomt og derfor nemt bliver misforstået i sine reaktioner - men måden at tænke på er meget meget simpel og det skal vi hele tiden huske på.
    Det er jo også derfor det ikke nytter noget at slå heste.

Undskylder på forhånd manglende kommaer. Det er gået liiidt stærkt.

• #19   26. maj 2009 Forøvrigt
    Det er i orden at være forivrret.

Jeg har lært alt det her i arbejdet med min hest, som netop er en misforstået hest. Og jeg lærer stadigvæk af hans reaktioner og den måde at reagere på. Man skal huske på at man lærer hele tiden når man har med så stort et dyr at gøre - og som er så fascinerende som en hest jo i bund og grund er.

Det her har jeg lært via egne erfaring og takket være Tina, som bare er suveræn til at lære hvad der foregår i en hesthjerne når man står fuldstændig dybt frustreret med en hest man hverken kan få til fugl eller fisk.

• #20   26. maj 2009 jeg tror at jeg vil prøve det VilDDyret & Kia . siger først for det lyder meget rigtig men forsrtår stadig ikke hvad i andre mener med dominerene:D

• #22   26. maj 2009 Dominans begrebet er altså lidt misforstået.
    Det er jo noget vi mennesker bruger indbyrdes og det misbruges stadigvæk blandt rigtig mange dyrearter synes jeg - nu kender jeg jo ikke dyrearterne så indgående som jeg kender det - men det lyder på de folk som har forstand på det til at de har misforstået et par ting.

Men at dominere kan du sammenligne lidt med at udføre en Join Up hvis du spørger mig, du får hesten til at gøre noget som den aldrig nogensinde har lyst til at gøre igen. Det er det jeg forstår ved begrebet dominans i hvert fald. At man holder nogen nede på en sådan måde, at de ikke p et eneste tidspunkt så meget som overvejer at gøre det igen.

Derfor synes jeg man skal undlade at bruge begrebet dominans, men i stedet for bruge de begreber som vi kender fakta for og ved er bevist - det er blandt andet det omkring tryghed og indlæring.

Og mine personlige erfaringer med det jeg skriver er at det i hvert fald virker hvis man tænker sig lidt om - men hun handler adfærdsbehandling jo også om meget mere end bare heste, der ingenting vil men om at få en permanent løsning på et problem - og her har det i hvert fald gang på gang vist sig at der er hold i det Tina har sagt
    Jeg gad i øvrigt godt vide hvor hun er uddannet i England for det er da et sted man godt kunne finde på at tage på et kursus henne - for de er da virkelig dygtige derovre.

Forøvrigt, så må du gerne skrive en PB hvis du kommer i tvivl, jeg føler godt jeg kan hjælpe når det er grundlæggende begreber der er tale om.
    Og i min verden er det at lære hesten at gå baglæns en af de suverænt mest grundlæggende ting en hest bør kunne, fordi det er det der gør at vi kan kontrollere den hvis der opstår en paniksituation - og det gør der jo ind i mellem med heste.

• #23   26. maj 2009 Det er jo ikke heste i mellem jeg tænker på.
    Det er jo heste - menneskeforholdet jeg primært tænker på.

For heste indbyrdes er det jo helt anderledes. Der er der jo ingen tvivl om at begrebet dominans hersker der i blandt hestene. For de flytter i aller højeste grad rundt på hinanden nogle gange - og af og til kan man da ikke lige umiddelbart ser forholdet.

• #24   29. maj 2009 de fleste heste vil ikke bakke foran, da du virkelig ikke kan dominerer hesten højere end det, og resultatet er en sur heste, der stritter imod.

min hest bakker kun hvis jeg er bag ved , for i stedet for at sige "gå" siger jeg "kom" og er samtidig dens øjne i "mørket" .. det er det bedste du kan gøre.

Kommentér på:
Bakke og lystre

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce