{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
761 visninger | Oprettet:

Andrew McLean ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt Andrews bog "at arbejde med heste - på hestens premisser" og er nået et lille stykke nu.
Men ville gerne høre, om i kender noget til ham? Gode/dårlige erfaringer, og hvad syntes i i det hele taget om hans prensipper?
Jeg syntes, at den smule jordabejde der er i bogen virker lidt... tomt ? Men har jo ikke læst det endnu, så kan ikke sige det smiley

Håber nogle kender ham
Knus

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Andrew McLean ?
  • #1   14. mar 2009 Nu har jeg læst hele bogen xD eller i hvert fald næsten
    Og ja jordarbejdet på den måde er meget tomt men det er også designet til traditionelle ryttere men man kan sagtens bruge det og så udvide det betydeligt mere - det har jeg i hvert fald gjort

Men principperne om de 4 signaler er logiske nok synes jeg.
    Det er derudfra du lærer hesten mange af tingene du bygger videre på senere hen - måden at gøre det på kan vi altid diskutere - han kan være ret hård nogle gange.

Jeg har jo selv arbejdet med hans metoder af flere omgange og jeg har positive erfaringer med at gøre stop-bak øverlserne i situationer hvor hesten "crasher" og er bange og ukontaktbar - det er dælme effektivt. Det overskygger virkelig.
    Men man skal bare lige være beivdst om det er overskygning man har gang i og ikke alt mulig andet. Man skal vide hvad man laver hvis man har med hans måder at behandle heste på - han ser tingene meget sort-hvidt nogle gange.

• #2   14. mar 2009 Jeg har hans bog og er meget inspiret af hans principper.. Jeg synes det mest specille ved ham er hans tankegang og træningsmetode og ikke så meget de øvelser der er i bogen, som ja.. er lidt kedelige
    Han arbejder på hestens præmisser, uden at det bliver for "hippie" agtigt smiley og det synes jeger rigtig godt!!

• #3   14. mar 2009 VilDDyret : Syntes også det virker meget hårdt noget af det jeg har læst - men han har helt klart far i noget ;o) !

Emma : Vil ikke liige kalde ham gud xD men syntes, han har fat i noget, og kommer med nogle utroligt kloge ord.. Desuden rider jeg kun med bid fordi Flicka ikke bryder sig om det, og det var hans jordarbejde der virkede tomt.. Ridningen er utroligt flot beskrevet, og holder fuldstændig med ham i meget - dog er der mange billeder med heste, der har åben mund.. Desværre ;o)

• #4   14. mar 2009 Kun uden * ups

• #5   14. mar 2009 Det er jordarbejdet der er tomt. Uden tvivl. Men systemet er ikke baseret på kroppen som signaler overhovedet!
    Derfor bliver det tomt. Du bruger udelukkende de 4 signaler der er til at styre hesten med. Jeg foretrækker en kombination, altså have de fire signaler installeret som basis respons og så arbejde derud fra

Men jeg har også lært min at flytte skulderen selvstændigt.
    Det betyder nemlig meget for mig, at jeg har den mulighed så han ved hvad det betyder når vi f.eks. træner trailer
    Men prøv at se nogle af billederne. Han har godt fat i dem nogle gange synes jeg virkelig.Hingstebitd er ikke unormalt hos ham.

• #6   14. mar 2009 VilDDyret : Præcis, jeg arbejder jo med bitte små signaler... Og det e de rjo ikke i hans jordarbejde. Syntes hans prinsipper i ridningen er gode - men nøøj hvor hestene "gaber" over biddet på hans billeder ;o)

• #7   14. mar 2009 Jeg synes nu dog han til tider kan være for hård ved hestene.
    Jeg er somme tider selv nødt til at skrue op for signalet men jeg gør det som suverænt sidste udvej hvis ikke hesten reagerer så må jeg jo finde på noget der får den til at reagere - men der har jeg som regel prøvet noget længere tid

Nogle gange skal man bare eje en smule tålmodighed for at få det til at lykkes. Andrew mener jo heller ikke hesten skal tillades at bakke ud af traileren. Det tillader jeg fordi hesten ikke kan kapere at være derinde mere men så kan man lynhurtigt efter et par forsøg afbryde dens flugt baglæns - og så kan man få lidt længere tid..
    Det er sådan jeg mener den optimale trailer træning foregår.

Jeg er selv lige begyndt med min og det tager da lidt tid men ikke længere tid end det kan lade sig gøre at lære heste hesten det uden problemer.

• #8   15. mar 2009 Jeg synes nu stadigvæk at den grad af eksalering han i nogle situationer benytter sig af er i overkanten.

Der er ingen grund til at bruge så skrappe midler som han nogle gange bruger, man er nødt til at starte hvor hesten er - og er det på staldgangen - jamen så er det altså på staldgangen.

• #9   15. mar 2009 han siger mig ikke så meget men der imod Gitte Naldal, ute lehmann og klaus hampfling.........C:(Y)

• #10   15. mar 2009 jeg kender han godt. min træner arbejder sammen med ham og han er rigtig dygtig.. godt nok har jeg ikke læst bogen men jeg rider på hestens premisser. da vi købte binky kunne han kun løbe rundt i et ride hus uden at stoppe han igen. nu kan jeg springe ,trave uden han løber og det er fordi vi har gjort det på hestens premisser.. !!!

men dygtig er han. . smiley

• #11   15. mar 2009 Jeg synes det er unødvendigt at eksalere i en sådan grad, at hesten åbner munden. Det må være muligt at gøre det anderledes. Jeg ved godt man kan stå i en nødssituation hvor hesten virkelig virkelig er ved at rende fra en og så er man nødt til at gøre noget - men i den almindelige daglige træning er det slet ikke nødvendigt.

Desuden bør man slet ikke komme dertil at hesten bliver så nervøs, at den er nødsaget til at flygte, det må være muligt at gøre det anderledes - det er i hvert fald min personlige erfaring.
    Men han har tit ret hårdt fat i hestene - ved godt at det er fordi han siger noget med deres kortidshukommelse og hvad ved jeg, men jeg vil hellere gentage et signal 10 gange og holde let pres i 10 sekunder, end jeg vil flå hesten således det bliver så voldsomt.

• #12   15. mar 2009 VilDDyret & Kia.: Jeg er helt enig med dig i at man skal forsøge at undgå at komme så vidt, at man bliver nødt til at tage hårdt fat i hesten, men efter min mening og det kommer self. an på hesten, men det er bedre at tage hårdt fat en gang end at blive ved med at holde eller "hviske"

Self. skal man som sagt tage hensyn til hvis hesten fx. er ekstra nervøs ung eller bare ikke forstår hvad man vil have den til.

• #13   15. mar 2009 Jeg synes bare tit folk misforstår hvad han vil med sit budskab.Jeg kan da også selv godt blive for voldsom i en panik situation hvor hesten lukker HELT af men 3 sekunder efter er jeg så blid som et lam igen.

Jeg går IKKE ind for at eskalere uhæmmet og det er der nogen der tolker hans måde at skrive tingene på.

• #14   15. mar 2009 Ja, det kan du godt have ret i! Det er svært at skrive noget så alle forstår meningen med det, men jeg synes han forklarer det på en fin måde smiley

• #15   15. mar 2009 Jeg har selv bogen men ikke læst så meget i den, det er virklig tuuuuuuung læsning, men det jeg har læst lyder meget fornuftigt.

Kommentér på:
Andrew McLean ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce