{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

Adfærd afhængig af fysiske omgivelser? {{forumTopicSubject}}

Min Joyce og min veninde Lykkes (gruppeadmin) Dixie har fået mig til at tænke på, hvor stor betydning de fysiske omgivelser har for hestens adfærd. Vi har oplevet flere skift i væremåde/temperament/adfærd i forbindelse med forskellige omgivelser, og jeg ville gerne høre om andre har oplevet lignende.

Joyce og Dixie var opstaldet et privat sted da vi havde importeret dem fra henholdsvis Tyskland og USA, og der udviklede sig gnidninger mellem os og ejerne. Både på grund af deres pasning af hestene (det var fuldpension - udmugning) og forskellige personlige uoverensstemmelser. Det gav jo en vis dårlig stemning, og desuden manglede hestene jævnligt vand på folden eller i boksene, og der blev, efter vores mening ikke strøet helt godt nok altid. Så jeg har tænkt på, at en kombination af ikke opfyldte fysiske behov (tørst, tryghed og renlighed) og den dårlige stemning i stalden måske har påvirket hestene..?

Dixie var fra starten lidt reserveret og meget nervøs. Hun kunne blive bange for skraldespanden en dag, selvom den ikke var farlig dagen i forvejen. Hun virkede ikke specielt glad. Og Joyce var bestemt heller ikke glad. Hun var meget frustreret under træning, hvilket ledte til konflikter hende og mig imellem, og hun brød sig ikke om sin boks. Hun begyndte at vise stressadfærd. Blandt andet satte hun tænderne på rækværket i boksen og kørte så hovedet fra side til side. Lidt ligesom en blanding mellem vævning og krybbebidning. Hun begyndte aldrig at sluge luft, hun kørte blot tænderne på rækværket, hvilket også var slemt nok, eftersom det sled på hendes tænder. Udover det bankede hun altid på lågen i boksen og til sidst da det blev helt galt begyndte hun at stejle i boksen! Og de var ude fra kl. 7-8 om morgenen til et sted mellem 21 og 23 om aftenen.

På et tidspunkt flyttede Lykke op til sin kæreste og Dixie fulgte med, og deroppe blev Dixie en helt anden hest. Hun blev sat på cool mix, hvilket sikkert også har gjort lidt, men hun virkede gladere og blev mere afslappet hvilket især kunne ses på hendes forbedrede walk (det er en forudsætning for en god walk at hesten er afslappet). Hun blev mere kontaktsøgende og ikke så nemt skræmt. Stalden var pæn og pasningen ok. Bedre stemning end første sted i hvert fald, på trods af mindre uoverensstemmelser…

Joyce kom til Tyskland i august og jeg havde advaret dem om, at jeg ikke vidste om hun kunne stå i boks, men der var ingen problemer overhovedet. Joyce stod fredeligt i sin boks og gumlede hø og græs. Hun virkede så fredfyldt. Ja det var lige før man havde fornemmelsen af, at hun smilede!! Hun reagerede meget positivt på træningen og i løbet af en uge var hun en helt anden hest…
Stedet går meget ind for at hestene skal leve så naturligt som muligt og de slår blandt andet græs hver dag og giver de heste der blot kommer på løbefold (de har ikke arealer nok til græsfold til alle) og de fleste heste har en boks med fri adgang til udendørs areal døgnet rundt. Joyce stod dog noget af tiden i en af de faste bokse uden udendørs adgang, og det generede hende ikke. De er venlige, rare mennesker og stemningen på stedet er kanon.

Dixie er blevet flyttet igen i forbindelse med at Lykke og kæresten flyttede til Vestjylland og hun er faldet godt til og er blevet mere kontaktsøgende og kærlig. En rigtig hyggetrold, hvilket hun <b>slet</b> ikke var i starten. Stalden og personalet er godt og hyggeligt og stemningen er god og pasningen i top.

Alt dette tilsammen får mig til at tænke, at de fysiske rammer – og de psykiske selvfølgelig også – har en stor betydning for hestens adfærd og temperament. Det der har overrasket mig mest, er den positive forandring med Dixie efter flytning til den sidste stald og Joyce da hun kom til Tyskland.

Har I oplevet noget lignende ved flytning af jeres hest, eller ved andre store forandringer?

<b>Lykke (Miss perfect 2 *Team TWH * >> </b>
Hvis du har tilføjelser eller rettelser, skal du bare føje til smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærd afhængig af fysiske omgivelser?
  • #2   16. feb 2009 jeg tror helt bestemt omgivelserne spiller en vigtig rolle i hesten adfærd..
    da jeg havde Sif på efterskolen hvor der var meget stresset og hele tiden heste ind og ud af folden osv, blev hun agressiv og prøvede at sparke folk der kom for tæt på hende osv..
    hun bukkede når man red hende og hoppede og der var intet fysisk der kunne forvolde hende smerte..
    så fik jeg hende flyttet hen til en bekendt som har en stor stald og stå der, hun holdt op med at sparke, hun slappede mere af, hun blev faktisk helt sløv når man stod med hende på jorden men når man red hende hoppede hun afsted.
    hans heste var ikke nødvendigvis ude hver dag men jeg tog derud og mugede ud hos hende og lukkede hende på fold sammen med en af hans så hun ikke stod alene så hun havde mulighed for så meget fold som muligt og hun slappede af. dog var hun stadig træls og ride dog mere det at hun sprang fra den ene side til den anden eller stoppede op eller ville galopere afsted.
    så fik jeg hende flyttet ud på mit arbejde da jeg fik det hvor hun går med en stor gruppe islændere en stor del af dagen, og ellers går og hygger sig med føllet i hendes mavse.
    hendes gangarter forbedrede sig faktisk samtidig med at hun blev helt glad. ørene fremme, fulgte villigt med ind fra fold (et stort problem på efterskolen) og ja hun blev en helt anden hest..

• #3   16. feb 2009 Selvfølgelig spiller omgivelserne og om hesten trives fysis en meget stor rolle for hvordan den har det og opføre sig.. heste reagere jo på instinkt og hvis de ikke får deres mest basale behov opfyldt vil det påvirke dem negativt sindmæssigt..
    Har selv haft en hest med tendens til stress, og det påvirkede hende meget hvor hun stod.. trivedes hun ikke så vandrede hun rundt om sig selv og tabte sig voldsomt, samt blev mere nervøs og opfarende..
    Har også engang flyttet min ellers meget rolige tidligere vallak.. det nye sted fungerede han bare ikke på folden og han forvandlde sig til en vild hingst som vi skulle være 2 voksne mennesker om at sadle op og helt umulig at ride.. han var faktisk direkte farlig, spændt som en bue konstant.. flyttede ham tilbage hvor han havde stået før og allerede dagen efter kunne jeg ride ham helt normalt igen..

• #4   16. feb 2009 Jeg har ikke så meget at tilføje, udover at jeg er meget enig i,at omgivelserne i høj grad har en effekt på en hests adfærd. Og det sammen har naturligvis temperamentet hos det menneske, som skal omgås hestene. smiley

• #5   16. feb 2009 Ja, det lyder jo sørme som om jeg langt fra er den eneste der har oplevet en stor forandring af hesten pga. nye steder/forandringer. Regnede nu heller ikke med, at vi skulle overveje <b>om</b> det påvirkninger, men mere hvordan og hvad andre folk har oplevet. Måske har jeg formuleret mig lidt sært. Ville ikke være første gang smiley

• #6   16. feb 2009 Selvfølgelig har det noget med pasning, atmosfære, træning osv at gøre.. Min egen hoppe startede jeg med at have opstaldet på en rideskole med lavt til loftet, masser af mennesker og andre dyr.. Der var ikke meget foldtid maks. 2 timer dagligt og sjældent sammen med andre heste, hoppen stod på spåner med meget begrænsede mængder stråfoder (halv skive halm 2 gange dagligt) men alligevel befandt hun sig godt.. Jeg red hende hver dag og købte ekstra hø selv, så hun havde rigeligt. Hun blev fodret 3 gange dagligt med videbæk fiberblanding (med masser af lucerne) og jeg gav hende en bold at lege med i boksen.. Jeg har altid redet der så det var "naturligt" at min hoppe skulle stå der. Desværre blev jeg mindre og mindre glad for stedet efter hånden som jeg "blev klogere" og ikke længere ville gøre tingene som de synes jeg skulle gøre dem (træning, udmugning, foder osv) og til sidst flyttede jeg efter en temmelig uheldig episode hvor min hest fik tæv med en rive.

Det nye sted var et lille privat stutteri med store åbne bokse, højt til loftet og masser af lys og luft.. Hestene blev lukket ud kl. 6 om morgenen (senere i weekenden) og om sommeren gik de på døgnfold. Kl. 15/16 om eftermiddagen blev de lukket ind (dem der havde heste opstaldede skiftedes til at lukke ind) i en frisk udmuget boks med enorme mængder af godt hø og halm. Om eftermiddagen blev hun trænet og jeg lukkede hende en times tid på jordfold bagefter. Hun blev fodret morgen og aften med et pillefoder som jeg faktisk ikke ved hvad hed og når vi havde trænet fik hun som regel lidt müsli. Det var rare mennesker der var i stalden men min hoppe fik det dårligere og dårligere med at være der.. Hun havde det godt på folden (men var et værre bulderhoved og til sidst var jeg den eneste der kunne trække hende ind fra fold), men hun blev nervøs og reserveret når hun kom ind i stalden og på banen..
    Da jeg så flyttede hjem til min far tog jeg hende selvfølgelig med (min far havde i forvejen 2 hopper og jeg havde købt en som han passede når jeg ikke var hjemme) og Daisi kom til at gå på en stor fold med de 3 andre hopper og om natten kom hun til at gå i boks med min anden hoppe. Vores stald er ikke stor og lys, men en gammel ko-stald som er blevet lavet om til heste.. Men hun har det godt og går og hygger sig.. Vi har senere fået 3 nye heste og kun en er blevet fjernet fra den flok hun går i og det har virkelig været positivt.. Hun er afbalanceret og et rigtig nussehoved.. Hun kan stå flere timer og blive kløet og har fået et mor-datter forhold til vores anden fjordhest og hun ser virkelig ud til at nye livet..

• #7   16. feb 2009 Billeder fra da hun stod opstaldet:
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)

Billeder fra nu (hjemme)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)

• #8   18. feb 2009 Heste ændre sig jo ofte efter sit menneskes sindsstemning...

Men ja - omgivelser gør meget for vores kære heste...

Kommentér på:
Adfærd afhængig af fysiske omgivelser?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce