Sprang af, blev sparket - hva nu!? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er i dyb krise!!
jeg aner ikke hvad jeg skal gøre :'/
jeg har lige været ude hos sörli, hvor jeg ville ride en tur. han startede med at være flabet, vende om og stejle men jeg fik ham på rette vej og vi kom ned i parken. i starten gik det super, vi travede, tøltede og galoperede. men så pludselig tog fanden ved ham og han galopperede uden min kontrol, jeg blev bange men fik ham i trav og tænkte at nu var der kontrol over det. Men han satte i galop igen og jeg følte mig usikker, så jeg sprang af ham, de første 4 meter løb jeg ved siden af ham i fuld galop men faldt så over mine egne ben og han "bukkede"/sparkede mig på låret og løb så hjem :S
Nu vil dem hvor jeg står med ham, have at jeg skal komme bid i munden på ham fordi de mener jeg ikke kan styre ham. De siger at bid er godt, fordi at det gør ondt i munden på dem og derfor er en god løsning så han kan lære hvem der bestemmer - gør jeg ikke dét må jeg ikke ride alene ud mere. Jeg NÆGTER at ride ham med bid, han er min hest og det er mit valg om jeg vil falde af 1000 gange selvom jeg kan risikere en masse ting.
Jeg har tænkt på at få en "bidløs berider" ud til ham, eller en som kan prøve at ride ham ud og se hvorfor han gør det, og hvad hun kan gøre ved det. men findes sådan en, som kan lære ham det? ved ikke hvad jeg skal gøre :'/
- og i skal IKKE sige jeg skal komme bid i munden på ham, og min holdning er latterlig for jeg gør det ikke.
Har VIRKELIG brug for hjælp
maj 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 70 Svar: 906
Det er svært at udtale sig om, uden at man har set ham gøre det.
Men jeg vil mene at det ikke vil hjælpe på at du sætter bid i munden på ham, et bid skal jo ikke gøre ondt på hesten.
Jeg er selv "bid-rytter. Men vil stadigt mene at du godt kan ride uden bid, det er der da så mange andre det gør også på "vilde" heste.
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Nå men du skal ikk smække et bid i munden på den hvis du har styr på den normalt.. vil gætte på at han bar har været glad, og ikk har forsøgt at være ond.. men synes du skal tage et par gange hvor du kun rider ud hvis du er sammen med andre, og så hvordan det så går..
Hvis det var mig havde jeg endten flyttet min hest hvis de forbød mig ride som jeg selv ville, eller os havde jeg bar redet ud sammen med andre
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 299
Når vi rider vores heste, er de jo ikke naturligt, og der kan være andre ting, som trykker din hest.
Det kan også være at den bare ikke respekterer dig.
Den må jo godt være kåd - men ikke farlig - vel? Det handler jo også om, at han kan blive slået ihjel, hvis han løber ud foran en bil - eller bringer andre i fare, når han løber hjem. Det er jo ikke så smart.
Den skal jo forstå, at når du mener stop - så er det stop - uanset hvad.
Om løsningen er en "sikkerhedsventil" som f.eks. en hacamore ovenpå din rebgrime (hvis det er det du rider med) som du så kan ty til hvis den bliver for frisk. Det ville jeg nok gøre. Det er jo dig, som skal bestemme - ikk?
Husk også det er en hest - den har sin natur.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Så når du rider ham det næste stykke tid så drej hans hoved hen til dit knæ og hold til han stopper. Når han står stille slipper du self med det samme
Held og lykke
nov 2003
Følger: 276 Følgere: 292 Heste: 6 Emner: 74 Svar: 279
Jeg tager ud til folk og kender også andre der gør hvis du er interesseret i at høre mere er du velkommen til at skrive til mig over besked eller e-mail. soeholt@pc.dk
Mvh Pernille
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 299
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
jul 2008
Følger: 168 Følgere: 157 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.148
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
- er du god til at stoppe op <i>hele tiden</i> og bakke og sådan ?
hele tiden lader ham vide at du er der og at han skal vente på dig og følge dine signaler ?
hvad med hackamore ? eller noget andet lidt hårdere ?
han skal vide du bestemmer, uanset optømning .
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Sprang af, blev sparket - hva nu!?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside