'sprang' af, blev sparket - hva nu!? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er i dyb krise!!
jeg aner ikke hvad jeg skal gøre :'/
jeg har lige været ude hos sörli, hvor jeg ville ride en tur. han startede med at være flabet, vende om og stejle men jeg fik ham på rette vej og vi kom ned i parken. i starten gik det super, vi travede, tøltede og galoperede. men så pludselig tog fanden ved ham og han galopperede uden min kontrol, jeg blev bange men fik ham i trav og tænkte at nu var der kontrol over det. Men han satte i galop igen og jeg følte mig usikker, så jeg sprang af ham, de første 4 meter løb jeg ved siden af ham i fuld galop men faldt så over mine egne ben og han "bukkede"/sparkede mig på låret og løb så hjem :S
Nu vil dem hvor jeg står med ham, have at jeg skal komme bid i munden på ham fordi de mener jeg ikke kan styre ham. De siger at bid er godt, fordi at det gør ondt i munden på dem og derfor er en god løsning så han kan lære hvem der bestemmer - gør jeg ikke dét må jeg ikke ride alene ud mere. Jeg NÆGTER at ride ham med bid, han er min hest og det er mit valg om jeg vil falde af 1000 gange selvom jeg kan risikere en masse ting.
Jeg har tænkt på at få en "bidløs berider" ud til ham, eller en som kan prøve at ride ham ud og se hvorfor han gør det, og hvad hun kan gøre ved det. men findes sådan en, som kan lære ham det? ved ikke hvad jeg skal gøre :'/
- og i skal IKKE sige jeg skal komme bid i munden på ham, og min holdning er latterlig for jeg gør det ikke.
mar 2006
Følger: 125 Følgere: 126 Heste: 3 Emner: 803 Svar: 5.480
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Tilbage på ridebane og læs en masse om indlæring....
OG han er farlig hvis han ikke har lært de korrekte signaler. Han bliver jo direkte forvirret over at have dig på ryggen og JA så er biddet den nemmeste løsning mod denne forvirreing og fejl indlæring - da biddet KAN påføre smarte og flytte hestens fokus fra forvirringen - til smerte og derved lystre dig, bedre end uden bid.
Jeg ville tilbede ridebanen - men hegn de næste dage - uger - mdr og så læse om indlæring hos heste.
mar 2006
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
jul 2008
Følger: 90 Følgere: 81 Heste: 4 Emner: 501 Svar: 7.252
det er da DIN hest? men ja.
de vil vel bare passe på dig.
aug 2008
Følger: 88 Følgere: 85 Heste: 8 Emner: 10 Svar: 277
jeg har en lille histoie som er rigtig..
min veninde og jeg var ude på tur. jeg red på min gamle haflinger og hun red på sin islænder Élva.. turen gik rigtig fint, men som skudt ud af en kanon lød Élva bare og Bianca kunne ikk stoppe hende.. hesten fattede intet selvom den blev flået i mundet for at det skulle hjælpe bare lidt, men det gjorde det ikk.. så drejede hesten hovedet om på siden for at se bagud og bianca havde stadig ikk kontrol over hesten, den jordede bare videre og løb ind i en lygtepæl... hesten brækkede skulderen, tabte føllet som hun havde i maven og gik i chok og døde på stedet..
DERFOR RID MED BID PÅ SÅDAN ET DYR!!! DE BLIVER VED INDTIL DE SLÅR EN ELLER ANDEN IHJEL!!!! ET RIGTIGT ISLÆNDERBID HAVDE NOK HJULPET PÅ AT DENNE HEST IKKE LØB LØBSK!!! RID ALTID ISLÆNDERE MED BID; HVIS DE BARE SÅ MEGET SOM LØBER AF MED JER BARE EEN ENESTE GANG!!!!
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 52 Emner: 64 Svar: 2.959
Det lyder som en god idé med noget undervisning, så du kan få helt styr på signalerne osv.
mar 2006
mette - jeg kan netop godt styre ham indenfor. alle signaler er på plads, jeg ved jo nok godt hvad jeg gør og laver med ham, og har trænet de sidste 6 måneder med signaler, og han kan en masse ting for få signaler i RIDEHUS. men som sagt forandre han sig når han kommer udenfor og dér kan han ikke styres. kun i skridt, trav, tølt osv. (;
mar 2006
jan 2006
Jeg synes i hvert fald ikke at du skal reagere negativt på dem der opfordrer dig til at ride med bid i offentligheden, de er jo klart bare bekymret.
aug 2008
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Jeg har kigget på din profil, og kan ikke se hvilken slags bidløs du rider med, men hvis det er en sidepull, kunne det være en ide at ride med et soft hackamore en overgang, og så lige så stille få kontrol i alle gangarter.
Først skridte nogle lange ture, når det er på plads, så lige så stille ligge noget trav og tölt ind, og når du har 110% kontrol over det, så galopere korte strækninger, hvis du kan finde et godt sted til det, så spring an i galop, galoper 20 m, ned i skridt, når han slapper af, gør det igen. Når der lige så stille kommer styr på det, så galoper længere strækninger
mar 2006
- læs mit svar til anne, gider ikke skrive det hele igen, for jo han har lært signalerne og ved hvad det betyder.
jeg har oprettet et indlæg herinde for lang tid siden, hvor ejg spurgte hvad jeg skulle gøre når hesten ikke ville ud alene og jeg tror faktisk bla. det var dig der svarede at jeg bare skulle blive ved med at ride ham ude, til han lærte det.
mar 2006
- der er ignenting hvir jeg går sammen med ham, og heller intet når det er sammen med andre ehste. så er han fuldstændig afslappet. men når vi er alene ude, starter han med at stejle, vende om og løbe.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Forstår godt dem du er opstaldet ved, deres bekymringer.. Der kunne jo også være børn der kom ham i vejen og blive løbet ned..
ved godt det lige så godt kan ske for en der rider med bid, men jeg er af den mening bidløst ikke hører til ude på tur hvor der kan være andre mennesker..
maj 2007
Følger: 47 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 252 Svar: 1.639
Og med hesyn til biddet, jeg rider selv med bid, men gad godt prøve at min uden.
Men hvis en hest har besluttet sig for at løbe så gør den det, om der så er et bid i munden eller ej.
Tro mig, har selv prøvet det, endda i longe xD
Jeg skulle ride på en Tinker på 160, han var ret nervøs den dag, og han skulle tilrudes, så min ridelærer startede altid med at have ham i longe med mig på.
Han blev bange for et eller andet, og så løb han ellers bare rundt.
Jeg sad og hev, hvilket jeg aldrig normalt gør! Men der var ingen kontakt til ham overhovedet! Lidt efter fald han dog til ro, med hjælp fra min ridelærer.
Men pointet er at, når hesten vil løbe, så gør den det! Med eller uden bid!
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
du riskere ikke kun din egen skade, men også hestens og evt andres.. hvis nu et bid kunne hjælpe til at du kunne holde ham, så er det da en meget bedre løsning. der er ingen der siger du skal rykke den i munden?
det kan være det godt at ride uden bid, men det er ikke så godt at andres sikkerhed og hestens skal sættes på spil, bare fordi man selv er al for fanatisk
aug 2008
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
Synes faktisk det er utrolig uansvarligt af dig
Du har ALTID ansvar overfor andre menneskers liv fremfor en hests smerte ved at have bid i munden
Så må du blive hjemme
aug 2008
Følger: 163 Følgere: 142 Heste: 7 Emner: 225 Svar: 1.657
Frydenhoej Horses*Australien 2009:D* C
Stald Cassidy
Janni *Shakespeare* H osv
jeg ridder selv bidløst på berta men har bid på hende på tur da man aldrig kan være sikker på hesten!
aug 2008
Stephanie fjodhest sælges !
hvor er jeg bare glad for at høre at der er nogle bidløse ryttere, der er ansvarlige og tænker på andre end sig selv.. ! ;D man kan nemlig aldrig være sikker på dyr.. hverken hamster eller elefant..
apr 2004
Følger: 77 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 1.919
mar 2006
- måske ville et bid hjælpe hvis han løb med mig, som idag men da KUN hvis jeg flåede ham i munden og det vil jeg aldrig gøre - så kan det ligesom være lidt ligemeget.
nov 2006
Følger: 102 Følgere: 98 Heste: 2 Emner: 185 Svar: 1.506
dec 2008
Følger: 61 Følgere: 60 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 156
Og når en hest udviser en sådan opførsel var det måske en idé af få den chekket om den evt. har smerter et eller andet sted.
Hilsen Helle
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
bliv i ridehuset, så du og din fanatiske holdning ikke er til fare for andre..
mar 2006
nadi - nej (;
dec 2008
Hilsen Helle
nov 2006
Følger: 102 Følgere: 98 Heste: 2 Emner: 185 Svar: 1.506
Og hvis han også gør det med bid, ville det jo alligevel ikke gøre det store..
Kan selvfølgelig godt se at stalden ikke vil have folk kommer til skade osv.. men altså, alle heste kan jo finde på at stikke af hvis de bliver bange eller lignende..
mar 2006
dec 2008
Kunne godt lyde som om den ikke bryder sig om at være alene.
Hilsen Helle
mar 2006
ja, det tror jeg heller ikke den kan. men jeg tror det er fordi den ikke har respekt for mig. fordi, den gør det.. at den stejler, og jeg så lægger benene til den og den stejler igen. så får jeg den 5 skridt frem, så vender den omså stopper jeg ham, drejer ham rundt igen og så stiller han sig og kan ikke drives frem. er jeg heldig og få ham frem, stejler han igen. så. men idag nåede vi helt ned i parken, uden han som sådan lavede ballade, lige indtil han jo så stak af hjem af.
jan 2006
Det er måske en mulighed, der er der vidst også en lov om? Synes jeg vi har diskuteret i et andet indlæg.
mar 2006
jan 2006
dec 2008
mar 2006
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Det har noget at gøre med seprationsangst og mangle indlæring - heste der mangler dette er utilrenelige at ride på - med eller uden bid.
Det undre mig lidt, at du efter hesten har stejlet, forlanger at den skal gå endnu længere - også oven i købet i skridt og trav.. Jo længere og jo hurtigere en seperationsangst-hest kommer væk fra flokken/stalden, jo mere stresser den og viser flugtadfærd.
Hvis du siger at din pony ikke har nogle problemer derhjemme, i ridehus eller på banen, så vil jeg skyde på, at den lider af en blanding af seprationsangst og manglede indlæring af signaler.
Den bedste måde at løse det på, er ved gradvis tilvænning. Dvs. at du starter med at ride nogle meter væk hjemmefra, inden hesten stresser vender du om og går hjem. Det er vigtigt at det er INDEN hesten stresser, for at den kan vide, at den altid vil vende tilbage igen når den slapper af.
Jeg vil råde dig til at holde dig på ridebanen indtil din hest har lært det helt, og måske hver gang du har redet, ride lidt væk hjemmefra også hjem igen. Du skal ikke forlange nogle lange ture af den og slet ikke i højt tempo. Bare meget meget små ture.
Det er vigtigt at du i starten starter i det små og bygger det ligeså stille op derfra. Hvis du kan mærke hesten snart vil stritte imod, så vend om, inden den selv har tænkt sig det. En rigtig god ide er også at trække nogle ture med den.
Det kræver selvfølgelig tid, men du kan tro at det gavner i længden :o)
'sprang' af, blev sparket - hva nu!?