Svær at fodre på.. {{forumTopicSubject}}
Min bedsteveninder har en islænder vallak på 15 år. For ca et år siden fik han kolik. Vi fik dyrlæge ud, og han synes det var lidt underligt, at hesten gerne ville spise, selvom han havde kolik, så han fik bare noget smertestillende. To dage efter var kollikken stadig ikke væk, så der kom en anden dyrlæge ud. Han sagde så det var sandkolik, og gav ham noget olie, og så skulle vi så fodre ham med loppefrøskaller.
Men problemet var, at han ville ikke spise det, han nægtede ligemeget hvad vi gjorde.
Det nuværende problem er så, at han tabte sig rigtig meget, så han blev ALT for tynd. Han er inde hver dag og få ekstra foder, og det har da også hjulpet, men han er stadig meget tynd. Han får hørfrø hver dag, og han spiser det også.
Det er ikke fordi hans ejer ikke passer ham nok, for han har den bedste ejer man overhovedet kan forestille sig, og han elsker hende, så meget, at man ikke skulle tro det muligt mellem hest og rytter.
Men lige pt ligger hans ejer med brækket ben, og må ikke komme ud, så nu skal jeg så passe ham. Så har i nogle råd til noget foder han kan få, som feder?
Det må ikke være noget, som han skal have meget af, for han vil kun spise en meget lille mængde.
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 431
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
aug 2008
Han har fået trekket orm og at det.. Ska vidst snart ha tjekket tænder..
Han havde bændelorm og for lav blodprocent, men han har fået noget imod begge ting nu.. ;D
jul 2008
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 68 Svar: 1.716
Han får de vitaminer han skal have.
Han er tjekket for både almindelige orm og bændelorm, og han havde begge dele + en orm som dyrlægen ikke havde set før. Han er behandlet for det hele, og skulle være ormefri nu.
Vi havde også dyrlæge til at tage blodprøve på ham, da han virkede sløj, og han havde for lav blodprocent, da han manglede B12, han fik en B kur, og er nu frisk igen.
Han får hørfrø i år, for at han ikke skal få kolikken igen.
Jeg har altid hørt, at man ikke skal give hesten olie, for hvis den så får kolik, så skulle det være sværere at kurere med olie?
Det største problem er jo, at han ikke rigtig vil spise nok?
Dyrlægen anbefalede noget foder, det købte vi så, men han skulle have 1 kg om dagen, og det vil han bare ikke. Ikke engang 500 g vil han spise.
jul 2008
Det eneste syptom er vægtab.
Han bliver ikke redet.
Han kan måske finde på at savle i foderet, men det gør kan han også finde på lige efter han har fået ordnet tænder:)
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 116 Svar: 721
Min den ene har også svært ved at holde huld når han går uden dækken, et regndækken er såmænd nok.
maj 2007
aug 2008
jul 2008
Han har aldrig været underæneret, og han spiser fint det wrap han får, men det er bare ikke nok. Jeg tror egentlig det største problem er, at vi ikke kan finde noget foder, som feder, uden han skal have mere end han gider æde. Han er enormt kræsen og enormt stædig.
Han får en meget lille mængde foder nu, og det er ikke alle dage han vil spise det
Stine Bæk N
Bare majsflager?
Hvis han får et dækken på nu, så vil han dø af varme! Han er den heste på gården, som har den tykkeste pels! Den er så tyk, at hvis man ser på ham, så ser han egentlig ud til at være for tyk, men når man så mærker, så kan man godt mærke, at der er han egentlig ikke. Tværtimod.
Han får wrap to gange dagligt + de har adgang til en blandning af hø og halm ad libitium.
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
Det olie dyrlægen giver ved kolik er parafinolie og bliver ikke optaget i kroppen, det gør madolie , så det gør intet at give ham olie.
Derudover ville jeg give Luzerne maks 3 kg dagligt.
maj 2007
Altså det jeg ville gøre var at : give ham hans normale foder men tilsætte majs og evt lidt melasse, ved godt melassen er rent sukker men kan det få ham til at spise mere så er det det værd. Mine får en håndfuld 2 gange dagligt.
Så ville jeg give ham wrap / hø ad libitum.
Give ham et regndækken på.
maj 2007
jul 2008
Hestene må godt spise den her blandning i hvert fald:)
Han er også den eneste der får det, da det feder enormt, og det dur ikke til de andre, men da han er tynd tænkte vi bare at det hjalp, men vi er godt klar over, at det ikke er det smarteste, men vi har prøvet rigtig meget. Men han får også kun 1 dl af det, for mere vil han ikke spise, når han også skal have vitaminer.
Vi har prøvet noget af hippolyts, men for at det gjorde en forskel skulle han bare have mere end han gad æde, og så virkede det ikke. Himmalaya salt får han ofte, heller ikke det gør nogen forskel.
Gitte .
Vi har haft dyrlæge til at kigge på ham, og han anbefalede en foder, den købte vi, men han ville kun spise den i en så lille mængde, at det ikke gjorde nogen forskel s;
Det kan være vi skal prøve med olie, jeg tror dog ikke jeg kan få det i ham:) Hvilken slags olie er god, og hvor meget skal han have?
maj 2005
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 586
Man giver normalt 100 gram pr 100 kg hest, men man kan give op til 200 gram pr 100 kg hest.
jul 2008
Der er ingen fare for at han kommer til at spise for meget lucerne, da jeg pt kun kan få 1 dl andet foder end vitaminerne i ham.
Stine Bæk N:
Han får hø/halm ad libitium. Wrap kan ikke lade sig gøre, da han så ville komme til at gå alene på fold.
Dækken ville være synd for ham.
Men melasse og majs lyder egentlig som en god idé, da han jo ikke skal have så meget af det.
jul 2008
Det ville bare betyde, at han skal have mindst 300 g om dagen, og så meget vil han slet ikke spise. Alt det foder vi har givet ham har han gerne ville spise i starten, men efterhånden gider han det ikke mere. Nogle dage gider han slet ikke, andre dage spiser han det.
jul 2008
Jeg kan desværre kun komme der ned en gang dagligt, og da hans ejer har brækket benet, kan han så kun få det en gang dagligt, men går det ikke også?
maj 2005
Er tænderne ordnet af dyrlægen eller af en hestetandplejer? For det er altså ikke alle dyrlæger der er gode nok til tænder.
aug 2008
Det er ikke fordi han aldrig vil spise.. Noglegange slikker han spanden helt, og nogengange gider han bare ikke spise op..
maj 2005
Har I prøvet slet ikke at give den foder med korn og melasse?
maj 2007
Kunne du evt ikke give ham ekstra wrap når du er der, evt stille ham ind i en boks eller på staldgangen??
Min den gamle er også meget kræsen.
Forresten videbæk fiberblanding er bare S..... god til heste som er meget kræsen, der er både majs og melasse i, det var det jeg fodrede med sidste år hvor jeg bare smed ekstra majsflager i. I kunne evt give ham lidt hvidløg for at styrke hans imunforsvar når han nu er lidt tynd i det.
maj 2007
jul 2008
Jeg skrev ikke at han alrig ville spise 300 g. I en perioede fik han 1 kg om dagen. Nogle gange spiste han det hele, andre gange kun 100 g. Men da han havde fået det i en periode, ville han ikke spise det mere. Vi skiftede så foder, hvor han får mindre, men det er stadig forskelligt om han spiser op. Han kan sagtens spise det hele, det er bare ikke altid han gider, og det er som sagt det der er problemet.
Stine Bæk N:
Det med at give ham ekstra wrap lyder jo egentlig som en god idé, og jo, det kan jo sagtens lade sig gøre, han kan jo bare stå i boksen og spise det mens jeg rider. Hvor er jeg dog dum ikke selv at tænke på det Tak!:)
Godt nok at vide med den der fiberblanding, det kan vi jo overveje, hvis de andet ikke virker.
Elizabeth K
Du kan tro jeg er opmærksom på det:) Det er også mig der fik dem overtalt til, at hestene ikke skulle have det i år. Men ellers tak for at du fortæller det:)
Og nej, vi har godt nok ikke brug for han bliver syg!
Håber jeg også:)
maj 2007
Hvis du vælger at give ham olie, kan du give ham ganske alm rapsolie. Dog max 3 dl om dagen = 1 FE. Det fjerner jo en del at fodermængden og feder godt.
jul 2008
Jeg forstår bare ikke, hvorfor jeg ikke selv har tænkt på det endnu:)
FE?
maj 2007
Når der laves foderplaner udregnes den i Fe.
jul 2008
Tænkte det nok, skulle bare lige være helt sikker:)
Hængemulen + Spaden xD .:
Hvorfor tror du han har forstoppelse?
nov 2007
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 6 Emner: 17 Svar: 120
Det gjorde jeg ved min gamle hoppe, der også havde et problem med at få kolik temmelig tit
-og nu gor det kanon godt, - og der har iik været noget med hende siden,. (og der er over 1 1/2 år siden jeg fik den lavet )
Vh Line
aug 2008
Han får altså ikk kolik tit? ;D
aug 2008
Han får altså ikk kolik tit? ;D
nov 2007
- Hvor meget det gjorde godt for min hoppe at få lavet en foderplan hos brogaarden ..
For nu har jeg jo iik lige en hest der har haft lige nødagtig det samme problem som din veninde ..
Vh Line
aug 2008
Okay(; Det var også bare lige så du var sikker..
nov 2007
jul 2008
Jeg tror ikke da det er forstoppelse, da han gerne æder wrap, det er bare andet foder, og det er også kun nogle gange og hvis han mener han har fået for meget:) Der kommer også helt normal arføring.
Line T :
Jeg tror bare en foderplan ville kræve, at han fik mere at spise, og det er jo der problemer ligger. Han vil ikke have mere.
sep 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 72
nov 2007
Jeg havde også et problem med at min hoppe iik ville spise det hele..
Men så havde de nogle urter man kunne komme i fodert (mint) og nu spiser hun helt op, med stor fryd
- Det er da forsøget værd..
Vh Line
sep 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 72
jul 2008
Tusind tak for jeres ideer. Men jeg er nu begyndt at lukke ham ind i stalden med noget wrap, da det er det han bedst kan lide, og så står han og æder det, mens jeg rider. Hvis det ikke hjælper, vil jeg prøve nogle af jer andres forslag:)
jul 2008
Det er jo ikke fordi han ikke kan lide det, han er bare træt af hele tiden at spise så meget. Når man kommer med mad, så er han ellevild, fuldstændig som en lille hundehvalp, så spiser han noget af det, og så er det som om han langsomt bliver helt mæt.
jul 2006
Følger: 27 Følgere: 23 Svar: 2
jul 2008
Plerjer mavesår ikke at opstå, hvis hesten ikke får stråfoder nok, eller får foder med for meget stivelse i?
maj 2005
Min unghest har haft et mindre mavesår fordi han ikek havde adgang til noget at æde 24 timer i døgnet.
Mener det er max 4 timer de må stå uden noget.
jul 2008
Okay, men han har adgang til hø ad libitium:)
maj 2005
jul 2008
Det tror jeg heller ikke, men man skal selvfølgelig tage alle muligheder med, og aldrig sige aldrig
Svær at fodre på..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside