{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.909 visninger | Oprettet:

Foder til en hest der er svær at holde huld på {{forumTopicSubject}}

Jer der har heste der kan være svære at holde huld på, hvad fodre i med ?

Har i fundet et godt produkt, eller er i afhængig af diverse tilskud produkter ?

Min egen kan til tider være svær at holde huld på. så kunne være der var nogle gode fif. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til en hest der er svær at holde huld på
  • #1   19. maj 2014 Min er svær at holde huld på, både fordi hun er kræsen, og ikke spiser særlig meget stråfoder i forhold til hendes størrelse...

1: har din hest fri adgang til hø/wrap??
    2: tjekket tænder og orm?

Min hest har jeg i vinters hold rigtig fin huld på, med Marstall Haferfrei.. Samt at jeg har taget ekstra hensyn til at hun ikke bliver kold smiley

• #2   19. maj 2014 Ja, til begge dele. smiley

Hun er også i fin huld nu og men jeg kan ikke finde et decideret produkt der fungere.
    Jeg er somregel nødt til at give noget ved siden af for at hun holder huld.

Haferfrei har jeg hørt om før, du er ikke den første der nævner den, den var måske et forsøg værd. smiley

• #3   19. maj 2014 Min ser i hvertfald knald godt ud på det.. Og hun kører pt kun på halvdelen af hvad en hest af hendes størrelse og aktivitets niveau skulle have - og hun ser brand godt ud smiley

• #4   19. maj 2014 Hvad med energi niveauet ?
    Jeg har nemlig en til tider varm dame xD

• #5   19. maj 2014 Wrap ad libitum. Og så fodrer jeg med Havens Cool mix (Godt til heste der skal tage på, eller svære at holde huld på), med lucerne ved siden af. (Nogle gange med lidt olie, og ellers alm. eller med meget lidt melasse)
    -Da han er kræsen, vil han ikke have for meget af det lucerne med olie. Så hælder lidt olie i maden i stedet for nogle gange, og giver ham nu lucerne med lidt melasse fra Dangro. (Daa han er fuldblod må der ikke være for meget sukker)
    Den der er præcis ligesom cool mix, er cool performance fra equsana.
    -Cool mix er musli form og billigst, og cool performance i pille form og dyrest. smiley

-Hvidløg for fluerne.
    -Magnesium, da han hurtigt "stresser" op, og er meget energisk som en fuldblod jo fordet meste er. smiley

• #6   19. maj 2014 Er din hest tjekket for bændelorm? Bændelorm er større end normale orm og et typisk tegn er at hesten har svært ved at holde huld. Bændelorm er har også meget lave ormetal, så til trods for at en af hestene i vores stald havde meget, meget lave ormetal, så var forandringen efter kur modbændelorm meget stort.
    Prøv at få en ormekur og se om det hjælper smiley

• #7   19. maj 2014 Jeg har kigget på cool mix, før men der står den er til nøjsomme heste, og det er hun ikke, derfor har jeg ikke prøvet den. Cool performans har jeg overvejet, og hun køre også på et af equsanas produkter i øjeblikket, men har ikke kørt på det længe nok, til at jeg kan sige om det er godt eller ej, har nemlig brugt det før, hvor hun fik skæl.

Louise - hun er tjekket, og som jeg skriver er hun heller ikke tynd nu...

• #8   19. maj 2014 Louise: Hesten skal først tjekkes, inden den skal have en ormekur smiley

Jeg har lige fået konstateret bændelorm hos min unghest via gødningsprøve, lidt overraskende fordi han bestemt ikke ligner en hest med ormebyrde smiley

Camilla: Syntes du skal læse lidt om olie til heste, de bør ikke få det "en gang imellem" smiley

Charlotte: Hvor meget grovfoder får han og er der græs på folden?

• #9   19. maj 2014 Jeanette: I perioder, nogle gange. Altså om vinteren, hvor det tit er der han er sværrest

• #10   19. maj 2014 Min er en ret så energisk hest også og der er jo ingen havre i haferfrei, så jeg ville ikke bekymret mig for at prøve hvis jeg var dig (Y)

• #11   19. maj 2014 Hun får alt det hun gider spise, et sted mellem 12-16 kg. Og ja lidt er der.

Hun går jo på døgn fuld nu, så ingen problem. Jeg ville bare se om jeg kunne finde et godt produkt i stedet for to når jeg skal holde huld på hende. smiley

• #12   19. maj 2014 Camilla: Okey, det tager 12 uger fra man er begyndt at give olie til hestens system har vænnet sig til det pga de ingen galdeblære har, og det skal gives hver dag når den først er oppe på den dosis den skal have..... Man starter langsomt ud og øger over en lang periode... Man kan overbelaste systemet hvis man ikke er lidt betænksom omkring olie.... smiley

Marstall Haferfrei har stadig en hel del stivelse, selvom der ikke er havre i, og stivelse er stadig hurtig energi uanset hvilken kornsort den kommer fra, så har man hest med tendens til at blive "varm" af stivelse, ville jeg ikke anbefale dette produkt smiley

• #13   19. maj 2014 Charlotte: Hvilke produkter har du afprøvet og i hvor lang tid ad gangen? smiley

• #14   19. maj 2014 Jeg er ikke stivelses forskrækket. Hun har fået havre før uden problemer, hun er ikke flyvsk eller noget, hun er bare fremadgående. Hun får også byg ved siden af sit foder nu, da det er det eneste jeg kan holde huld med på en lille mængde.

Næsten alle horselux produkter, undtagen det til plage. Pavo, hippolyt natur müsli og equsana.

Horselux gav grim pels, og ellers skulle der alt for meget af det før hun blev fin huld. Fiberpiller skulle hun have for meget af, og gad ikke spise dem. Pavo skulle hun have mere end hvad der stod , og equsana fik hun skæl af.
    Hippolyt var god, men dyr hvis hun skulle leve af den alene, udover de 600 g de anbefalede. Med byg var den fin. Men jeg prøver lige pt equsanas aktiv, men man kan jo først se resultat efter 1,5 måned så jeg ved ikke om de er blevet bedre endnu..

Men til vinter ville jeg gerne have et godt produkt, i stedet for skulle give tilskud.

• #15   19. maj 2014 Jeg har bøvlet et år med min dreng huldmæssigt. Jeg kom frem til brogaardens fase lll smiley super produkt! Men først få den tjekket for orn

• #16   19. maj 2014 Okey, ja så er det ikke nemt.... Hvis hun ikke tænder unødigt op af stivelse, ville jeg kigge på Hippolyt Struktur Energitikum...
    Men tror det bliver svært at finde 1 produkt der kan stå helt alene, hvis hun virkelig har så svært ved at holde huld smiley

• #17   19. maj 2014 Jeg har to konkurrenceheste som fungere super godt på marstall haferfrei, får tit komplementer om hvor godt de ser ud smiley

• #18   19. maj 2014 Hun er tjekket for orm! Og hun er fin i huld nu... Jeg er på udkig efter folks erfaring.

Struktur E har jeg også tænkt på.
    Og ja, det er også derfor jeg ville se hvad folk gør, om de har et produkt, eller flere. Jeg kan holde hende på 1 kg i alt på tilskud og byg, og det er jeg glad for. Men jeg ville gerne have et godt produkt, men jeg vil bare ikke så gerne op at give over 2 kg som jeg skulle ved pavo. Så må jeg beholde det har, hvilket også bliver et alternativ, hvis ikke jeg finder andet.
    Men kunne jo være nogen havde et vidunder produkt. smiley

• #19   19. maj 2014 kan fortælle at jeg har været igennem MANGE forskellige typer foder til hende af min, og haferfrei er helt sikkert den hun har set pænest ud på...

horselux der så hun træls ud i pelsen
    hippolyt så hun pæn ud, men gad ikke æde de store piller der i (kræsen)..
    pavo så hun også pæn ud, men gik fra det (kræsen)
    og flere forskellige

har også prøvet med vitamin tilskud, og så ellers fiberpiller, linamix, majs osv osv.. linamix og olie har jeg med jævne mellemrum givet hende mens hun fik de ovenstående foder produkter..

men haferfrei den køre hun på alene uden andet tilskud smiley

• #20   19. maj 2014 Ih Sandie jeg tror bestemt haferei skal prøves. Synes nemlig også jeg har prøvet meget! Og til sidst bliver man bare træt af at forsøge, eller aner ikke hvad man skal prøve, for det der før virkede på mine andre heste, duer ikke på hende. smiley hvor mange kg for din om dagen, og hvor meget bruges hun?

• #21   19. maj 2014 Vi havde en appalosa som havde svært ved at holde huld, han fik breeder fra equisana, og i løbet af 14 dage kunne vi se en stor fremgang og efter 1 måned var han på normalvægt. Han fik ikke andet fremover. Desværre valgte ny ejer at give ham noget andet, og så tabte han sig igen, så prøv equisana breeder det er samtidig fuldkost.

• #22   19. maj 2014 Men breeder er beregnet til avls heste eller plage, heste der skal vokse og udvikles, så er der meget protein i, hvilket min ikke skal have for meget af. smiley

• #23   19. maj 2014 I vinters der fik hun 2 kg om dagen, og der blev hun brugt til spring og dressur smiley

Nu får hun de fleste dage 1 kg om dagen (plus vitaminer), og de dage hun er redet hårdt får hun 2 kg om dagen.. Hun bliver her i sommer halvåret brugt til military (CNC90), så hun er på en del ture hvor vi galopere og får pulsen op. Samt jeg rider springning og dressur smiley

Hun er oldenborg/fuldblod, med god tænding og stor gå lyst (uden at være ilter), og vejer omkring 550 kg smiley

Her et billede fra november hvor hun er helt ny klippet - tjek hvordan hun skinner smiley Synes mange heste bliver lidt "tamme" i pelsen når de er klippede
    (link fjernet)

Oven i købet kunne jeg holde hende i den huld hele vinteren på det foder alene, uden alverdens tilskud.

og her et billede af hende som ny klippet i 2012 - hvor hun ikke blev fodret med haferfrei smiley

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/t1.0-9/576321_4955493486119_108731490_n.jpg

• #24   19. maj 2014 Hvad er det for vitaminer hun får ved siden af? Min egen er oldenborger/pinto.

Og hold da op, hun er lækker at se på! smiley

• #25   19. maj 2014 Det er Pavo´s vitaminer hun får ved siden af smiley Men det er som sagt kun de dage hun ikke får fuld dosis, og kun en lille smule for at jeg er sikker på at hun er dækket ind smiley

• #26   19. maj 2014 Jeanette, jeg har styr på hvad jeg giver min hest og hvordan det skal gives, ellers havde jeg jo nok ikke gjort det.

• #27   19. maj 2014 Camilla: Bevares... Det lød bare ikke lige som du vidste hvordan olie bør håndteres og udfodres udfra det du skrev.. Men så er der måske nogle der læser med på sidelinjen, der kan tage til sig hvordan man bør gøre med hensyn til olie smiley

• #28   19. maj 2014 Fiberpiller fra Horselux er super godt at give ved siden af det normale foder, til heste som er lidt til den tynde side. smiley

• #29   19. maj 2014 Fiberpiller er desværre no go her. smiley

• #30   19. maj 2014 Er der nogen der kender noget til Equifirst produkterne ?

De ser nemlig også rigtig gode ude, og det samme gør Marstall.. smiley

Kommentér på:
Foder til en hest der er svær at holde huld på

Annonce