Kuren der VIRKER {{forumTopicSubject}}
Jeps, jeg er blevet inviteret til denne gruppe for at uddele mine erfaringer med sommereksem og behandlinger.
Sommereksem kommer af mitter, sådan nogle bitte små blodmitter. Mitter kommer tidligere og tidligere, pga. det varmere vejr i DK. Man siger at de allerede kommer i marts månede nu.
Jeg har en kur for at holde mitter væk...
Flusa, en flydende væske, som skal sprøjtes i pels hver 3. uge. men sprøjter med en engangsprøjte, langs manen, ned ad ryggen og i halen. Doseringen står alt efter hvor meget hesten vejer.
Man starter i marts og stopper først i oktober, så holder det mitterne væk.
Flusa er godkendt til hest i Sverige, men ikke i DK, så dyrlægerne i DK anbefaler det ikke. Men det er godkendt til kvæg i DK men ikke i Sverige, hmm lidt mystisk.
Tectonic en discountudgave af Flusa. Er godkendt til hest i DK, men ikke i Sverige.
Er godkendt til kvæg i Sverige.
Så begge produkter er altså ikke giftige... Dog skal man tjekke om hesten er allergisk før man bruger dt på hele kroppen, hvis man bruger lidt på halsen kan man se om hesten danner knopper, hvis den gør er den allergisk.
Jeg ville ikke anbefale at bruge det til hopper der er ifol.
Bruger selv Flusa, vores ene islænderhoppe havde sommereksem, det har hun ikk når jeg bruger Flusa.
Vi giver det til alle vores heste.
En periode sidste år havde vi ikke brugt det, da vi så skulle ride var hestene helt umulige, sparkede hele tiden på deres maver og kunne slet ikke fokusere.
Vi kørte hånden under maven på dem, og der fløj mitter til alle sider, og hestene var allerede gnavede under maven, så FLUSA.
Det er lidt dyrt i indkøb, men vi har haft en dunk til ti heste, i 2½ år...
Håber det kan hjælpe jer... Det r den eneste kur der virker...
sep 2006
Følger: 108 Følgere: 115 Heste: 19 Emner: 162 Svar: 1.211
Giver jo også bare min erfaring, det er det der virker for os. Vores hestes maner bliver ikke fedtede.
sep 2006
sep 2006
sep 2006
Det kan købes i Land og fritid butikkerne.
sep 2006
Kuren der VIRKER
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside