{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.079 visninger | Oprettet:

Lidt kyndig hjælp, tak {{forumTopicSubject}}

Hej...

Jeg har, igen igen, brug for lidt kyndig hjælp fra miniature folk.

Jeg har jo min lille fyr på nu 2 år. Jeg har haft ham i 8 måneder. Før jeg fik ham gik han i løsdrift med et par andre ponyer. Kunne ikke noget og var totalt ligeglad med livet. Ikke mishandlet eller misrøgtet, nærmere misforstået. Han var tynd og monster langhåret, og frøs nemt... Men han kunne absolut intet. Gik uden grime og blev ikke gjort noget med...

Han har det nu rigtig godt, ser sund og rask ud, og har glimt i øjet. Men nu kommer alle hans bøllestreger så... Alle dem der skulle være kommet som baby. Han gider ikke gå pænt i snor, have dækken på (som han er nødt til for ikke at fryse vildt), han bider og smider sig på jorden når der er noget han ikke vil... Hvordan håndterer jeg det? Jeg har ikke haft sådan en lille bandit før...
Har prøvet den med at "bide tilbage", dvs. nive ham i næsen når han bider... Det virker ikke det store. Et surt NEJ har heller ikke effekt.
Kan det være hans tænder der klør/gør ondt?

En anden ting... Er det normalt at de små nemt får orm? Han har fået ormekur 4! gange i den tid jeg har haft ham... Han er tjekket hver gang, og der har både været alm. orm og blodorm... Ikke voldsomme tal, men nok til det krævede behandling. Han har ikke haft bændelorm...
Grunden til de mange tjek er at han har været enormt vommet/oppustet og får blød mave med jævne mellemrum. Når han har fået kuren bliver han pæn igen og maven bliver i orden. Er lidt bekymret for om hans system har taget skade af at have orm så tit?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt kyndig hjælp, tak
  • #1   22. okt 2013 I stedet for at nive ham i mulen skal du bide ham enten i mulen el. ørerne,når han smider sig så lig dig over ham så han bliver nede til du giver ham lov til at komme op.
    Det her har ikke noget m. tænder at gøre,det er ren ulydighed fra hans side.
    De små får ikke nemmere orm en andre heste,mine gør i vertefælle ikke,mine får ormekur 2 x om året...
    Hoppe 1 får raspet tænder hver anden år og hoppe 2 får raspet tænder 2 x om året pga.meget dårlig tandsæt.
    Men lad doktor dyr kikke hans tænder efter næste x han/hun kommer i din stald,måske der ikke er plads til hans blivende tænder når han skifter dem.
    Har lige læst at miniaturer kan få mel.36 og 44 tænder og det er der ikke plads til
    i den lille mund.

• #2   22. okt 2013 Den med at holde ham nede har jeg også prøve... Han giver op med det samme og ligger helt stille. Og smasker til mig... 2 min efter smider han sig igen og det er forfra. Ingen synderlig effekt... smiley

Jeg vul helst ikke bide ham i ørene da han har været lidt øresky. Det er næstn væk nu, så det vil jeg helst ikke "ødelægge". Og så må jeg indrømme at jeg ikke har lyst til at have mit ansigt så tæt på ham når han bider... Det gør vold ondt når hans små tænder får fat!

Han fik ordnet tænder for ikke så længe siden... Der var han bedøvet og dyrlægen kiggede grundigt. Intet at komme efter udover nogle små spidser som blev ordnet...

Syns det er lidt bekymrende at han har haft så meget orm. At få ormekur hver anden måned kan ikke være sundt. Ej heller at have orm så tit...

• #3   22. okt 2013 Han er forresten stadig hingst... Det har nok lodt med bøllestregerne at gøre. Men derfor skal han jo opføre sig pænt alligevel!

• #4   22. okt 2013 Har nu forsøgt med at bide tilbage... Må indrømme at det er effektivt. Det gav den lille fyr noget at tænke over! smiley

Lige et spørgsmål mere... Hvordan lærer jeg ham at stå pænt? Han kan sagtens stå bundet, når han gider... Ellers skaber han sig, tramper rundt og forsøger at smide sig...

• #6   23. okt 2013 smiley Ja der kan du se det med bidningen smiley
    Når du siger du har prøvet at ligge på ham og han har smasket er det så her du har
    ladet ham rejse sig ?
    Det skal ud ikke hvis det er, i skal blive liggende lad ham kæmpe for at komme op
    men du skal holde ham nede til <b>du</b> giver ham lov til at komme op.

Det med at stå stille er nok lidt sværer at forklare,men jeg gør det at når jeg går turer m.føl står vi stille 1-2 min. ad gangen de kan simpelhen ikke kapere at stå stille så længe så får de ros og det gør underværker.
    Har nu et føl der er 6 mdr. der står helt stille når hun har smed....
    Din hingst på 2 år skal du begynde helt forfra med som han var et lille føl,stå stille 1 min. ros og gå så 10-20 skridt stå stille 1 min. og ros du må gerne skam rose ham,vil tro han bliver overrasket og stolt at han gør lidt rigtig... smiley Husk ingen godbidder kun kærlige ord og klap.

Har du noget seltøj til ham ?? Kan du køre ham hvor du går bag ham og også træne ham i at stå stille men her skal han kun stå et sek.el.2 ikke mere men skift mel.at gå og køre... Når han så bliver 2 1/2-3 kan du lade ham trække et dæk stadig hvor du går bagved og også her lade ham stå 1-2 sek. når du så har gjordt det en rum tid er han måske klar til at komme for vogn. Har du en god ven/veninde der kan hjælpe dig er det bedst i er 2 til kørsel,1 der har ham i snor så han ikke vender sig når du styrer bagved.
    Tal til ham bagved ros og ris sig til ham drej når du vil dreje stå når han skal stå osv.
    Du kan også træne agility m.ham hvor du træner stå øvelser,der er mange ting hvor du kan træne stå øvelser smiley .

Går han stadig når du træner gå el.er urolig kan du løfte armene og gå et skridt mod ham sig stå (lidt hårdt) når du gør det,vil tro han står stille et øjeblik af bare forskrækkelse,han skal vide <b>det er dig der bestemmer</b> og ikke ham.

• #7   23. okt 2013 Ja det med at bide tilbage var ret effektivt. På trods af at jeg ikke nåede at bide "rigtigt". Fik kun fat rundt om næsen på ham, men det var nok til at jeg kunne kæle roligt og blidt med ham reste af eftermiddagen.
    Gjorde det igen til morgen da jeg skulle give dækken på og han bed efter mig... Han blev helt forskrækket og lignede en der tænkte "nå, gælder det også i boksen?". Så bestemt en succes! smiley

Den med at stå pænt er svært... Han er heller ikke sød at gå med hvis det ikke lige passer ham. Er begyndt at lære ham "stop og bak" og at han skal bakke når jeg siger "back", ligesom de store heste. Det gør han så fint. Nogle gange skal man lige overtale lidt, men han gør det. Han er bare slem til at når jeg stopper ham, så vender han sig om og kigger på mig som om "hvad?!". Men det må bare trænes noget mere...
    Har ikke prøvet at lave "køre øvelser" med ham. Men det tænker jeg at begynde med næste år... Tror ikke jeg skal gøre for meget på en gang. Holde op med at bide, smide sig og gå og stå pænt må være førsteprioutet smiley

Når han smider sig, holder jeg ham nede til han har smasket... Og gerne længere. Men det gør ingen forskel hvor længe jeg holder ham. Han kæmper lidt halvhjertet og giver bare op med det samme. Så han ved godt jeg ikke giver slip bare fordi han syns det. Han har bare ikke forstået HVORFOR jeg holder ham, han accepterer bare... Lidt sært.

Håber han ender med at blive en velopdragen lille fyr. Hingst eller vallak, det er ikke så vigtigt... Vil bare gerne undgå at skære i ham hvis jeg kan smiley

Kommentér på:
Lidt kyndig hjælp, tak

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce