{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
613 visninger | Oprettet:

Vil ikke ind fra fold {{forumTopicSubject}}

Kære Alle

Jeg har en lille problemstilling og håber, I måske kan hjælpe med lidt gode råd og erfaringer. smiley

Det handler om vores lille miniaturehingst, Kaspian... For nu at gøre en lang historie kort, så havde han været misrøgtet og var slet ikke vant til at være i hænder, da vi fik ham, og han har i al den tid, jeg har kendt ham, været en rigtig lille "kylling"... Det gik relativt hurtigt med at vinde hans tillid, og nu ELSKER han at blive nusset, selv om det stadigvæk kun er min kæreste og mig, der kan komme til ham, og han bliver frygteligt bange for fremmede mennesker. Men det har jo sådan set også sin charme... smiley

Nå, men for et par uger siden fik han og Kajser endelig deres længe ventede fold og har siden været lukket ud nogle timer hver dag. Kaspian har i den forbindelse fået lov til at beholde grimen på, så han er lettere at fange (selv om han har fundet ud af selv at tage den af, den lille røver *gg*), og de første dage lod han sig også relativt let indfange, når bare det var mig, der hentede ham på folden. smiley

Men siden i lørdags, hvor det blæste kraftigt, og han derfor var så forvirret og ude af den, at kæresten og jeg brugte 1½ time på at få ham indfanget, har den lille gut bare IKKE været til at fange. Nu synes han tilsyneladende, det er sjovt, at kæresten og jeg skal gå rundt og lokke og kalde i timevis, før vi til sidst har heldet med os... det synes vi så derimod ikke, at det er. smiley

Vi har prøvet alverdens tricks for at lokke den lille bandit til os, og han kommer også glad og fro hen og stiller sig lige nøjagtig udenfor vores rækkevidde. Når vi så tager et skridt hen imod ham og rækker frem for at tage ham (skal lige tilføjes, at vi altid sætter os på hug, så vi ikke ikke skal læne os ind over ham og derved kommer til at virke truende), sprinter han hen i modsatte ende af folden. smiley

Vi har prøvet at lokke med mad - det virker ikke det mindste! Så prøvede vi at hente Kajser ud igen, og det virkede første gang, men nu har Kaspian fundet ud af, hvad det trick går ud på og lader sig bestemt ikke snyde to gange... suk! smiley

Nogle har foreslået os at lade ham gå rundt med grimeskaftet slæbende efter sig, så han er nemmere at få fat på, men den løsning synes jeg ikke om - jeg er simpelthen ræd for, at lillemanden skal få benene i det, hænge fast i noget eller på anden vis komme til skade med sine små ben... smiley

Derfor vil jeg spørge jer herinde, om der er nogen af jer, der har erfaringer med små bange shetlændere, der ikke synes, det er sjovt at blive indfanget på fold??? Og har lyst til at dele ud af jeres gode råd og ideer?

Det skal lige tilføjes her, at Kaspian virkelig er glad, når vi så endelig HAR fået fat på ham og har vældig travlt med at komme ind i boksen, hvor han naturligvis med det samme går ombord i sin mad... det er KUN på folden, han skal spille så pokkers kostbar. *GG*

Håber på en masse gode råd og ideer... på forhånd tak. smiley

Mange hilsner fra Louise.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil ikke ind fra fold
  • #1   3. mar 2008 Hvor lang tid lader du ham stå ude efter du har taget den anden ind?

• #2   3. mar 2008 Jette V: Jeg har prøvet at lade ham stå ude helt op til 2 timer efter, Kajser er taget ind på stald, og det er blevet mørkt... men det hjælper desværre ikke rigtigt. smiley

Jeg har forsøgt at regne ud, hvad det er, der foregår oppe i det lille hoved, for forstår jeg det, har jeg jo lidt mere at "arbejde med" i forhold til at gøre det nemt og rart for at ham at komme med ind, så han kommer frivilligt, men det er altså ikke lykkedes endnu...

• #3   3. mar 2008 Kan du ikke tage dem begge to med ind på samme tid? Jeg har tre jeg skal ha ind og tager den store først ( en oldenborg ) og så de to andre bagefter ( en pony og sjetter )

• #4   3. mar 2008 Lone N: det er nok lidt svært hvis hun ikke kan fange ham.

• #5   3. mar 2008 Lone N: Det trick er desværre også afprøvet uden det store held... :-S Og som sagt er det som om, han gerne vil ind (han kommer jo frivilligt, når vi kommer ind i folden), men når vi så rækker ud efter ham, tager pokker ved ham... Mit gæt er, at han måske tidligere har haft en dårlig oplevelse med at blive indfanget på fold?

Det, der undrer mig, er så bare, at jeg så let som ingenting kunne gå ind i folden og tage ham de første gange (da var det bare kæresten, som ikke kunne)... :-S

• #6   3. mar 2008 Puha ja den er lidt svær så.. Vi havde en ude på gården som heller ikke ville ind, men vi lod den stå og så kom den selv.
    Jeg tror at den måske tænker frihed.. smiler

• #7   3. mar 2008 Ja det er det da, rigtigt. :o) Hva hvis du tager Kajser først, følger han så ikke efter?

• #8   3. mar 2008 Lone N: Hm... ja og nej... han følger godt nok efter, men lader sig som sagt ikke indfange og trække. Og vi kunne teoretisk set godt bare lade ham følge efter Kajser helt ind i stalden, men for det første lærer Kaspian jo ikke noget af den metode (og vi vil jo gerne lære ham at komme frivilligt og lade sig tage uden problemer), og for det andet synes jeg også, det er for farligt... for hvad nu, hvis han bliver forskrækket og løber ud på vejen, hvor der kommer biler? Uha, det tør jeg slet ikke tænke på... og ja, jeg ved det altså godt; jeg ER en hønemor, men jeg kan ikke rigtigt gøre for det. Elsker jo de små heste! smiley

• #9   3. mar 2008 Mente heller ikke at han bare skulle gå selv, men det hjælper jo heller ikke hvis han alligevel ikke vil lade sig fange.. Hmm. :o)

• #10   4. mar 2008 hej kender godt problemet
    jeg købte også en hest der ikke var blevet behandlet ordenligt og det tog sin tid med ham du kan lige skrive pb til mig

• #11   9. mar 2008 hej du kan gå ud på folden og give den et æbel eller hvad man nu har. det kan du gøre op til flere gange om dagen. så når det går godt kan du strække den ind i boksen og ud med det samme igen smiley

• #12   10. mar 2008 Endnu engang tusind tak for de mange, gode råd. smiley

Synes lige, jeg vil give en lille update på "projekt indfangning", som heldigvis går meget bedre efter, jeg har opdaget et hemmeligt våben: Rugbrød. smiley

Så nu er jeg begyndt at tilbringe op mod en time ude på folden sammen med uldtotterne hver dag og har ved den lejlighed altid lommerne fulde af rugbrød, således jeg kan belønne, når de kommer hen til mig (Kajser kommer ellers altid gladeligt, men man kan jo ikke sådan gøre forskel *gg*). smiley

Og når Kaspian så har ladet sig indfange, når de skal ind, får han altid en ekstra belønning og masser af ros.

Det har hjulpet meget... det er stadig ikke hver gang, det lykkes at få fat på den lille bandit i første forsøg, men nu er det måske max. 15 minutter, jeg bruger på at indfange ham mod 1½ time tidligere... så der er bestemt sket fremskridt. smiley

Derfor er jeg også rigtig, rigtig stolt af min lille uldtot... smiley

Kommentér på:
Vil ikke ind fra fold

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce