1.281 visninger
|
Oprettet:
Jer med plag/ungheste {{forumTopicSubject}}
Hej med jer!
Tak for medlemskab af denne gruppe.
Jeg har en 2 års vallak som er påbegyndt en masse agility, og det tager han rigtig fint. Men det er første gang jeg har en 2 års hest. Hvordan håndterer i jeres ungheste/plag i hverdagen?
At stå på paller og gå over dem kan min næsten i søvne, og det har været en kamp at få ham så rolig og tilpas omkring det.
Har i nogle gode råd til træning eller andet så tager jeg gerne imod dem
dec 2008
Følger: 54 Følgere: 57 Heste: 2 Emner: 102 Svar: 235
Trailer træning tænker jeg også er godt at lade de unge heste studer snuse skrabe og gør trailer til den nye bedste boks i verden
præsning over hovedet
en dåse halskæde til at træne larmende ting
paraplyer
Gå på bobbeplaster
Bruge kroppen meget mere lave tvær og trav vasde fra jorden
give dig selv gode vaner lav udstræknings øvelser (Bogen Den smidige hest, der er også små videoer i også :))
Trafik træning
Det lige hvad jeg kan finde på der er lidt de lidt mere øvede ungheste
nov 2015
Følger: 4 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 3
Han er komplet trafiksikker allerede, har gået på landeveje og lidt større veje med ham og han er bare ligeglad, så det er jeg glad for han tager så roligt. Men vi øver stadigvæk.
Pressening er stadigvæk en smule farligt at gå over, men jeg vil da prøve at gøre ham så rolig omkring det at den kan kommer over hovedet også
sep 2008
Følger: 63 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 71
nov 2015
Jeg bruger også meget pisken til at guide ham med, rør den ham foran så bakker han og ved ryggen i en af siderne så rykker han sig den vej, de signaler er jeg ved at lære ham
nov 2015
jun 2011
Følger: 73 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Jeg går altid efter at bruge så små, men stadigvæk tydelige signaler, som det overhovedet er muligt.
Hvad angår træning, som man kan byde dem i den alder, så afhænger det jo meget af den enkelte hest. Min unghest tog alt med ophøjet ro og i alt tog det 7 dage at ride ham til, men har haft nogle stykker i træning, som slet ikke havde samme ro over sig. Så har vi bare delt tingene op i endnu mindre bider, så hesten kunne kapere det og brugt den tid tingene nu tog.
Jeg bruger faktisk også de samme træningsting til de ældre heste, som jeg gør med de unge. Dog er der jo flere ting at lave med de ældre, som er klar til ridning. Men mit jordarbejde er som udgangspunkt ikke anderledes - kun når det drejer sig om dressur for hånden og andre ting, hvor det kræver en veludviklet hest at gennemføre øvelsen.
Du kan jo fx:
* Gå en masse ture. Opsøg gerne udfordrende steder, hvor hesten vænner sig til menneskets miljø.
Min gamle unghest blev simpelthen så glad for at komme på tur i sommerhusområdet, i nærheden af hvor vi stod, om sommeren. Så gik vi en tur til kiosken og købte en is, inden vi gik gennem kvarteret ned til stranden. Super hyggeligt for os begge to og hestene fik set en masse ting. Det var bare ét eksempel, på en mere udfordrende tur, end bare rundt om markerne.
* Forberedende arbejde til ridning. Du kan sagtens indlære de basale kommandoer nu, lærer den at stå stille i længere tid, stoppe for stemmen mm.
Disse ting vil absolut kun komme dig til gode, når du skal op og lære den signalerne fra ryggen af.
* Miljøtræning af alle afskygninger. Kun din fantasi sætter grænser for, hvad du kan præsentere hesten for. Og hvis du holder dig inden for grænserne og lytter til hesten, så vil du med tiden bare få en mere stabil og cool ridehest.
Jeg er selv stor fan af at bruge farlige ting på banen, når jeg træner. Det kan fx være forskellige objekter, som skal stå der mens vi rider rundt.
Jeg kan også præsentere hesten for forskellige ting, som den skal røre ved eller berøres af. En pose på en pisk er et klassisk eksempel eller gemme hesten under en pressening.
sep 2008
Følger: 63 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 71
Vigtigt er dog at hesten ikke træder dig over tærrende når du løfter hånden op. Hvis den gør det - går frem - kan du træne at den skal stå stille mens du gør det først eller bakke bagud med et prik i bringen.
Mvh Elisa
mar 2008
Følger: 73 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 201
Super god inspiration!
Jer med plag/ungheste
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside