Vi med ungheste - 3 år +

Vi med ungheste - 3 år +

Medlemmer: 1.413
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
859 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Træning/øvelser? Træning/øvelser?

Hej Alle sammen!
Da jeg hjælper min veninde med hedes 2 års plag som bliver 3 i det nye år spørg jeg til råds for hende.

Hun er blaning af DV og araber, en høj hoppe på ca 145cm med stædig hed men utrolig meget krudt i bagdelen, som vi ikke aner hvordan vi skal dræne hende og bruge hendes hjerne så hun bliver dejlig træt.

Hun er trænet i :
Trækkes med.
Været i skoven.
Løfte ben, alle 4.
Løbe i roundpen.
Lært næsten at smile.
Gå over bro.

Hvad kan vi lave med hende så hun for brugt hjernen og bruger alt den energi hun har.

Jeg havde i tankerne at stille og roligt vænne hende til sadel, spænde gjord, stigbøjler hængende,
Hovedtøj og bid tilvænning,
Tænkte også noget plastik agtig, lærer at have et over sig eller sådan.

Gode øvelser som ikke kræver vildt meget, smiley

Tak På Forhånd! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træning/øvelser?
  • #1   26. dec 2015 I kunne nok godt putte bid på, og bare lad hende stå og spise med det eller lign. Ikke lære hende signaler osv.

- og husk at heste ikke kan være stædige smiley

• #2   26. dec 2015 Jeg ville slet slet ikke gøre som Carla skriver mht. bid - i hvert fald ikke at lade hende stå og spise med det! smiley
    Men ved ikke om det bare er mig der har lært, at heste aldrig skal spise med bid i munden?

Men ganske fint at lære hende at have sadel osv. på - evt. start med en longegjord og et underlag, så den vænner sig til at have noget spændt omkring, nogle reagerer på det, mens andre slet ikke reagerer.
    Jeg lærte min at have hovedtøj på samt bid i munden da hun var 2½, havde en rebgrime indenunder, og så gik vi små ture.

• #3   26. dec 2015 Nå, det har jeg aldrig hørt. Jeg gav bare selv min bid i munden, og samtidig en håndfuld müsli så hun fik en god oplevelse, og bandt det med noget godt. Men hvis man ikke må det, så tager jeg det med til en anden gang. Det vidste jeg ikke, men tak for informationen Cecilie smiley

• #4   26. dec 2015 Du kan sagtens begynde så småt med at vende den til de forskellige ting smiley

Og lærer at indpakkere, stå stille ved skamlen smiley

• #5   26. dec 2015 Man kan sagtens forbinde det med noget godt uden at "bestikke" den til at tro det - har den ikke oplevet noget dårligt ved det, er det vel automatisk noget godt smiley

Men jeg har lige siden jeg startede med hestene (og det er nu alligevel hele 16 år siden) lært, at heste IKKE må spise med bid i munden, hvorfor er der mange idéer om, nogle siger at de kan blive kvalt, andre at det ødelægger tænderne osv., men ja, jeg har altid lært at der ikke skal spises mens der er bid i munden - det må heller ikke være nemt for hesten at kunne spise korrekt, med sådan en metal-tingest henover tungen smiley

• #6   26. dec 2015 Det kan der sagtens være noget om, men dem jeg kender har alle gjort det, og der er aldrig sket noget da det kun er et par håndfulde vi taler om. smiley

• #7   26. dec 2015 Har også altid lært at de ikke må spise ned bid i munden, men nogle steder jeg har redet heste har de også bare ladet dem æde med det. Hmm.. Det er nok helt forskelligt, hvad folk mener er rigtigt. smiley

• #8   27. dec 2015 Problemet med at spise nogle ting med bid/næsebånd/rem i munden (rundt om mulen) er at hesten ikke kan åbne munden optimalt eller at det ikke er plads til at få tygget foderet i stykker. Dette kan medføre at hesten kvæles i foderet/sætter det fast i halsen.
    Det gamle regiment trænede sine militær heste med godbidder(gulerødder) . Men for at de ikke skulle blive kvalt i for store stykker (de runde satte sig nemt fast i spiserøret) så delte de gulerødderne i to, og så i mindre stykker for at mindske risikoen for at de satte sig fast smiley

Ift øvelser så er det en god træning at lære din hest at flytte forpart og bagpart. Samt direkte drej smiley

Mvh TT

• #9   10. jan 2016 Der er en milliard ting den kan og man kan lære hende smiley

Lav en agilitybane med et twist af miljø træning smiley

læk dæk i slalom, pressingen den kan gå over, forskellige mærkelige ting den kan snuse til (youtube tutch it legen med Pat Parellie) tag en paraply, en gamle støvle den at tygge i, en halskæde lavet uf ad dåser, små mini spring bomme der ligger randomlig på jorden så hun skal kigge hvor hun sæter bene. Plastik poser der rør kroppen bene lamer ect.

Lære at gå i trafik gradvist.

Sadel underlag bid ect kan du stagtens gå i gang med Samt at simulere at "hoppe" op på ryggen af hende så hun vender sig til jakken larmer hav en hånd på manken mens du gør det og stop KUN når hun selv står stille smiley . P.s iht med at gør bid til noget posetivt så putter jeg honning på smiley

OG kan hun stå bundet, og ikke mindst stå bundet og hvile i sig selv øvt dette gradvis.

Ja der er masser at tage fat i både opdragelse, miljø træning, hjerne træning.

Når ja longsering kan man også starte med kom jeg i tanke om smiley

Det vigtigste synes jeg personligt når man går i gang med en ung hyps er at have en plan for hvergang man går i stalden for at træne den.

Det er bedst at se tingede som i niveauer.

Feks at få sadlen på er niveav 10 så er:
    niveau 1 er at lugte, slikke og lade hesten se salden gnubbe sadlen op af hesten.
    niveau 2 er underlag det samme som øverst men her han man kaste underlagt op på rykke og tage den at i gentagende gange og i rytme til den står stille.
    niveau 3 er at gør det med sadlen
    niveau 4 er at tage en elastik gjord og holde den rundt om hesten hvor gjorden nu normalt vil side, så du nemt både selv kan styr hvor meget pres der skal være men ogås så du kan time det rigtig og og slippe den presset fuldstændigt.

HÅber du forstår hvad jeg mener og at du kan bruge iderne smiley

Kommentér på:
Træning/øvelser?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce