{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.694 visninger | Oprettet:

Køb af ny sele? Hvilken? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Jeg har kørt en lille smule med min haflinger, men en gammel bringesele, samt en hjemmebygget vogn/tung sulky.
Læderet på min gamle sele har allerede været lappet en gang, da det sprang, og nu er det meget tæret endnu et sted, så nu må den ud, da det er alt for risikabelt at kører med!
Men hvad skal jeg så have nu?
Budgettet skal holdes HELT i bund, da jeg er på SU, og kun vil komme til at bruge den ca en gang om måneden.

Jeg ligger lige billeder op af min egen vogn, så i har en ide om, hvad type vogn det er smiley

Jeg har et par seler i tankerne, men hvad mener i?
Jeg er meget grøn inden for kørsel smiley

http://jo-po.dk/shop/seletsele-star-5150p.html

http://images.guloggratis.dk/68/123873068_491_326_0_0_0_0_8.jpg (med henblik på senere at købe et bagtøj)

http://images.guloggratis.dk/58/116550158_491_326_0_0_0_0_6.jpg
(med henblik på bagtøj)

Har også overvejet en billig komplet nylon-sele, men tænker det nok er bedre at købe en i læder, som er brugt så.

Hvad tænker i? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af ny sele? Hvilken?
  • #1   10. mar 2015 Kan desværre ikke lige finde et billede af vognen, så det kommer senere smiley

  • #2   10. mar 2015 Helt sikkert den første -jeg ville til hver en tid vælge saletsele til enspænderkørsel.

  • #3   10. mar 2015 Uddyb meget gerne? smiley

  • #4   10. mar 2015 Jeg fandt ud af, at jeg havde nogle gamle, men pæne skagler derhjemme, det er lidt svært at forklare, men de går i et med et bringestykke. Så det nærmest er én lang læderrem, som går fra vogn, omkring bringe og tilbage til vognen igen. Det er kun skagle og bringestykke, så der skulle købes sådan et stykke, til op over nakken, til at holde den oppe med, og så en løs gjord til stængerne, og evt et bagtøj.
    Men hvad tænker du om sådan en? Ville jeg kunne give den sæbe/fedt, og tilkøbe resten. Ville det ikke fungere som en saletsele? smiley


  • #5   10. mar 2015 Det lyder alt for dyrt, alene dele til seler er utroligt dyre. Komplette seler er langt det billigste. Det billigste man finder, bare et bagtøj til når det skal købes alene er omkring 500, også en gjord, liner og trense oveni.
    - Kan slet ikke betale sig.

    Ville også sige den første smiley

    Mvh


  • #6   10. mar 2015 Mange tak Stutteri Kraghereden smiley

    Trense, liner og halerem har jeg fra den gamle sele, som intet fejler, så det ville jeg ikke skulle ud og købe.

    Men jeg faldt fx over det her rygstykke, men om det ville kunne bruges sammen med de skagler/bringestykke jeg allerede har, ved jeg ikke?
    http://shop.koier.com/seletoej-13/rygstykke-55/rygstykke-lak-2-sp-915.html


  • #7   10. mar 2015 Men det rygstykke jeg har fundet, er nok til en bringesele smiley

  • #8   10. mar 2015 Hvor stor betydning har det egentligt, om jeg køber saletselen på link 1 eller bringeselen på link 2? smiley

  • #9   10. mar 2015 Jeg ville helt klart holde mig til lædersele, og den komplette model vil du nok bilve mest glad for tror jeg smiley

  • #10   10. mar 2015 Jeg ville aldrig køre med sådan en sele, specielt ikke til en 2-hjulet.
    - Du har ikke så meget at regulere i henhold til stængernes højde, som jo er altafgørende ved en 2-hjulet, da det afgør hvor meget vægt der kommer til at lægge på ryggen af hesten, hvilket jo helst skulle være så tæt på intet som muligt.

    Du får også en større bevægelses frihed i og med sele nummer 1 er delt i 2.

    Mvh


  • #11   10. mar 2015 Ja, det med bevægelsesfriheden kan jeg egentligt godt se smiley

    Men kan ikke lige se, at der skulle være forskel på måden stængerne fastgøres på, på link 1 og 2?


  • #12   10. mar 2015 Her er et andet billede fra annoncen ved link 2
    http://images.guloggratis.dk/63/123873063_491_326_0_0_0_0_8.jpg


  • #13   10. mar 2015 På en saletsele (link 1) kan højden på stangstropperne indstilles, og dermed kan man rykke lidt på balancen i vognen (så den hverken trykker eller trækker i rygstykket).
    På selen i link 2, sidder stropperne i enten et spænde eller i øjet ved bringestykket. Typisk alt for lavt til en tohjulet vogn, og i øvrigt ikke til at indstille.

    Dertil kommer at rygstykke og bringestykke sidder sammen på selen i link 2 = hesten får mindre bevægelsesfrihed.

    Igen, til enspænderkørsel ville jeg stort set altid vælge en saletsele (alternativt en kumtesele, men så er prisen osse en helt anden)

    De bringeseler du linker til, er alletiders som arbejdsseler -altså ting uden stænger såsom pløjning, tømmerkørsel o.l. Når der skal vogn på, vil jeg altid anbefale saletselen.
    -modsat de andre er den jo rent faktisk lavet til formålet


  • #14   10. mar 2015 Hov og det løse rygstykke du har fundet, er til 2-spand...

  • #15   10. mar 2015 Det er heller ikke måden de fastgøres, men hvordan de kan rykkes. Ved 1'eren er der flere huller og stangstropperne kan rykkes op og ned, hvor de ved 2'eren bare er hvor de er.

    Mvh


  • #16   10. mar 2015 Meget interessant, og mange tak for jeres svar!
    så blev jeg det klogere smiley


  • #17   11. mar 2015 Intro-kørekursus d. 29. marts 2015 med Monika Køier Andersen


    På Sjælland har det været en succes med intro-kørekursusdage med Monika. Jeg har i samarbejde med Monika forsøgt at stable sådan en dag sammen i Herning også.

    Det er et lille kursus i opstart af kørsel med hest og vogn.

    Alle dem som gerne vil køre, eller som lige er kommet i gang med kørsel, men stadig er i tvivl om mange ting.

    Der er altid mange spørgsmål omkring de forskellige typer af seletøj, vogne, bid mv.

    Mange af jer spørger om, hvordan skal hesten tilkøres korrekt og sikkerhedsmæssig forspænding, hvor gammel skal hesten være, med eller uden skyklapper, tilkøres i 1- eller 2-spand mv.

    Heste er meget forskellige, og udvikler sig også meget forskelligt.

    Hvordan kan vi finde en løsning, og hvordan kan vi komme videre med vores ”problem”?

    Monika vil prøve at give svar på alle de spørgsmål og alle andre relevante spørgsmål, fordi ingen spørgsmål er forkerte eller dumme.

    Monika vil også fortælle om konkurrencekørsel indeholdende de forskellige discipliner.

    Efter et par timers teori vil Monika vise hvordan 1- og 2-spand spændes korrekt for, og hvordan tilpasses der korrekt. Derefter vil hun vise og forklare forskellige øvelser, gangarter og løsgørende øvelser med 1-spand.

    Vi oplever løbende spørgsmål fra nybegyndere omkring, hvordan man skal starte op, når man gerne vil i gang med kørsel.

    Så kære kommende kuske, det her er noget for jer.

    I er meget velkomne til at komme og blive rigere på informationer omkring køresporten, så i selv kan komme godt i gang med den rigtige hest, under sikkerhedsmæssige korrekte metoder og det rigtige udstyr, som passer jeres hest.

    Vi mødes d. 29. marts 2015 kl. 10 på Herning rideskole, Godsbanevej 4, 7400 Herning i kantinen.

    I må gerne tage varmt tøj og madpakke med. Vi skal nok sørge for kaffe og te.

    Det hele tager omkring 4 timer.

    Det koster 135 kr. pr. person, som betales på kontonr.: 7670 0004906280.

    Tilmelding og indbetaling senest d. 22. marts 2015. Tilmeldingen sendes til piakj84@gmail.com



    Med venlig hilsen


    Monika Køier Andersen og Pia Kviesgaard Jensen


    I må gerne tilmelde hurtigst muligt, så vi ved, om vi kan få samlet et helt hold, så det kan lykkes.


  • #18   11. mar 2015 Ej hvor spændende Julia C.
    hvis ikke jeg skal arbejde den weekend, tror jeg at jeg vil høre om der er plads smiley


  • #19   11. mar 2015 Nå, nu har jeg tænkt, men er personligt stadig meget i tvivl om hvilken sele der vil egne sig bedst.
    jeg har taget billeder af vognen, og ligger dem op nu.
    sagen er den, at vognen er bygget til den gamle bringesele, som blev købt sammen. stængerne skal derfor sidde meget lavt, for ikke at vognen får for meget vægt bagtil, når der sidder folk i. stængerne skal helst stå omkring det vandrette, for at den er i balance.
    kan det lade sig gøre med en salet overhovedet, at få stængerne placeret så langt nede?
    er super glad for, at i er så søde og behjælpelige! smiley


  • #20   11. mar 2015 Min vogn smiley

    profilbillede
  • #21   11. mar 2015 ..

    profilbillede
  • #23   11. mar 2015 ..

    profilbillede
  • #24   11. mar 2015 ...

    profilbillede
  • #25   11. mar 2015 Jeg ville fortsat vælge saletselen -og om nødvendigt ændre på stængerne så de passer til (og så balancen kan indstilles altefter hvor meget vægt der er på vognen og hvilken pony der er for)

    Igen: jeg ville praktisk talt altid vælge saletsele til enspænderkørsel


  • #26   11. mar 2015 Mange tak for svar, det er så dejligt med jeres indput! smiley

  • #27   12. mar 2015 Saletsele.

  • #28   12. mar 2015 Hvad med foreskellen på at købe en syntet sele vs lædersele? smiley
    Egentligt har jeg altid været til læder, men sidste år købte jeg et "plastik" hovedtøj, og et fortøj i nylon fra en travbutik, og har simpelthen været så glad for det!
    Men hvad tænker i om syntetseler? Har i nogen erfaring med dem?


  • #29   12. mar 2015 En rigtig syntetsele koster mere end du kan få de billige læderseler til smiley

    Nylon er noget andet -det har jeg ingen erfaring med


  • #30   12. mar 2015 Okay. Tak smiley

  • #31   14. mar 2015 Har lige et semi off-topic spørgsmål. Men hvis man nu har en firehjulet vogn, med separate vognstænger på en aksel (eller hvad det hedder), men i hvert fald hvor stængerne ikke følges ad, og man kan pille dem af/på som man vil. Bruger man så en bringesele eller en seletsele? smiley

  • #32   14. mar 2015 Stadig saletsele -i mine øjne er bringeselen en arbejdssele når det kommer til enspændere... Til alt kørsel ville jeg vælge saletselen

Kommentér på:
Køb af ny sele? Hvilken?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce