{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.185 visninger | Oprettet:

Køb af ny hest {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
jeg har en masse sprøgsmål omkring køb af ny hest, hvor jeg håber der er nogle kloge hoveder, som har lyst til at bidrege med deres viden smiley

1. Hvilke krav, mener i, skal man have taget stilling til ingen man køber hest? (Her tænker jeg på krav som pris, alder etc. )

2. Hvor kan man kigge efter heste til salg udover hestenettet, hestegalleri, everhorse og ridehesten?

3. Når man ringer på en hesten man er intra i, er der så nogle ting i ville spørge om ingen i spørger om i kan komme ud og prøve dem?

4. Hvad skal man spørge om når man er ude og prøve hesten?

5. Er der nogle som har andre vigtige/gode fif og husketing, man skal tænke over når man køber hest?

Jeg er klar over, at det er bedst at have en kyndig person med ud og købe ny hest og det har jeg også, men jeg ville bare også gerne selv søge information og menninger.
smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af ny hest
  • #2   17. aug 2015 Først og fremmest skal du gøre op med dig selv hvilken hest du søger. Du skal have styr på økonomi. Hvor meget må den må koste osv.
    Når du er ude og kigge på hest, så sørg for at tjekke hesten igennem. Er der tegn på sygdom eller andet. Er det en unghest, så skal du se den i trav og galop.
    Se hesten i forskellige situationer. På fold, på staldgang, på gåtur.
    Jeg ville ikke spørge om så meget i telefon, da jeg synes man får mere ud af at se hesten. Og så er ejer/sælger også oftest villig til at gå ned i pris. For hvis det er det første man spørg om, så er de ikke ret medgørlige.
    Når du har set en hest du er meget interesseret i, så lav en positiv liste og en negativ liste. Opvejer det gode det dårlige ved hesten?

    Og så hav din sunde fornuft med dig. Det er næsten det vigtigste.
    Håber du kan bruge det smiley


  • #3   17. aug 2015 Mange tak for hjælpen! smiley
    uha, der virkelig meget at holde styr på som første gangs køber smiley


  • #4   17. aug 2015 Ja det er der. Rigtig meget. Har selv lige været det igennem for 3 måneder siden smiley

  • #5   17. aug 2015 heheh, så håber jeg at du har fundet den rigtige smiley held og lykke med den "nye" pru smiley

  • #6   17. aug 2015 Først sæt dine krav op på en liste (alder, kunnen, stg, farve osv) så sæt en Max pris (gerne lidt lavere end hvad du faktisk har råd til således at hvis du kommer over "drømme hesten " men at den er lidt højere i pris så kan det stadig lade sig gøre) kig så på sider som du nævnte + gul og gratis og den blå avis smiley pluk så en håndfuld heste ud som opfylder dine kriterier og ring rundt og lav aftaler om besøg smiley når du møder hestene mærk efter om der er kemi, er der kemi så spørg om alle de ting Charlotte har skrevet og prøv hesten både på banen og tur smiley få først en til at ride den således at du ser dens gang, takt og temperament. Er der ikke kemi så sig tak for kigget og fortsæt din søgen. Ikke spild ejers tid og udsæt hesten for endnu en rytter.. Således finder du din bedste ven smiley

    Mvh TT


  • #7   17. aug 2015 Mange tak smiley
    listen er jeg i gang med, skal kigge salgssiderne igemmen en til gang i dag, så vil jeg bruge den færdige liste smiley


  • #8   17. aug 2015 Hvad står der på listen så? smiley hvad er dine kriterier? smiley

    Mvh TT


  • #9   17. aug 2015 Der er ikke så mange faktisk...

    Pris maks. 30.000
    højde mindst 163 (hvis det er en hest med noget bringe/bag) mindst 170 (hvis den er spinkel)
    alder 6-10
    race er ligemeget. Men det gør ikke noget hvis det re en trekhener, oldenborg eller frederiskborg.
    hestens skal være sød og rolig, dog skal den stadig have lidt energi og personlighed (Jeg er både van til en drengerøv og en hoppe med stort H)

    den skal være dressur redet helst L-niveau, spring helst indsprunget, trafik, altså den skal ikke være sådan at den dør af skræk over alt men den behøver ikke være 100% trafiksikker?

    Dette krav står der ikke så ofte noget om, men den skal være sød ved andre heste, da jeg har en på 32 år og så skal den kunne stå i løsdrift et par måneder indtil vi har bygget stald. smiley

    Man ville måske sige, at hvis jeg fandt drømmehesten som overhovedet ikke fungere i løsdrift, så kunne man vente indtil boksene var klar, men min anden hest skal aflives pga. sygdom og den gamle kan ikke stå selv.
    smiley


  • #10   17. aug 2015 Jeg købte hest i foråret og havde også stillet alle disse krav op. Jeg ville ha en ung oldenborger til 15000 kr endte ud med en hvid frieser/knabstrupper til 20000 smiley der var dog et par oldenborger til under 20000 men hende jeg endte med at købe hoppede lige ind i hjertet og opfyldte alle andre krav med sygdomshistorie, kropsbygning, højde samt temperament:) det jeg mener er at man selvfølgelig skal gå efter det man ønsker og det man skal bruge hesten til men at man heller ikke skal være 100 % låst smiley for det kan man blive lige så ked af smiley

  • #11   17. aug 2015 1. Hvad vil du med hesten, hvad skal den som min. kunne ved køb (trailerkørsel, trafiksikkerhed, dressur, spring, tur, alene sammen med andre osv)
    Alder, højde, og pris, hvis der er nogen krav til fodringsmæssigt altså om den er nem/billig at fodre på eller om det er ligegyldigt, jamen alt omkring hvordan hesten skal være..

    2. Gul og gratis, DBA,

    3. Spørg om de ting som du har af krav som IKKE står i annoncen, resten kommer når du er ude og prøve den

    4. sygdomshistorie og gennerelt alt det som du har af krav til den med fodring, trailer, tur osv, få det gerne bekræftet selvom de har stået i annoncen, og eller handler det at være ude og se hesten meget om at røre og prøve sig frem..
    HUSK at få ejer til at ride hesten først, der er så mange der har sat sig op først som er blevet smidt i jorden, simpelthen fordi ejer løj og har håbet på hesten havde en god dag..


    5. få lavet handelsundersøgelse, en god kontrakt med alt skrevet ned, prøv hesten flere gange, min. 3 og gerne mere så du er helt sikker på hvad hesten er for en..


  • #12   17. aug 2015 Mange tak der var virkelig mange ting i dit svar jeg ikke havde tænkt over smiley


Kommentér på:
Køb af ny hest

Annonce