1.102 visninger
|
Oprettet:
Forfangenhed? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har her de sidste par dage lagt mærke til at min hoppes ben har været hævede, og forbenene mere end bagbenene..
Jeg syntes også at hun er begyndt at hænge lidt med ryggen, og jeg syntes at hendes ører er varme..
Hendes puls i forbenene er 42 og 36 i bagbenene så det er både lige på det laveste og det højeste?
Hendes øjne løber også, men det kan måske bare være fluer?
Det kan også bare være at der ikke er noget og jeg bare ser syner, da hun har været meget syg? Men syntes godt det måske kunne tyde lidt på Forfangenhed? Jeg har ingen erfaring med dette, så vil rigtig gerne høre jeres mening og teorier?
Tak på forhånd!
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 53 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 155
En rask hest har ikke puls i benene.
Jeg vil råde dig til at ringe til dyrlægen.
God bedring til hyppen.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.337
Jeg har selv lige stået med en hest som var forfangen.. Hun virkede træt og gabte en del et par dage før så ville hun pludselig ikke gå..
nov 2006
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
- Går hun godt fremad?
- Går hun godt i trav? Super flyvende eller måske mere jordbunden end normalt?
- Vender hun nemt, hvis du laver "skarpe vendninger" ?
- Mærkes hovene alm kølige?
Hvis du kan svare nej til én af ovenstående ville jeg tilkalde dyrlæge, just in case. Det med hun pludselig hænger mere med ryggen bekymrer mig faktisk sat sammen med pulsen.....
nov 2006
Hvis hesten ikke vil bakke eller er stiv og helst ikke vil dreje skarpt er det også et tegn på smerter pga forfangenhed.. Men som sagt ville jeg ikke ringe efter dyrlægen hvis den ikke har tydelig ondt da de ikke kan gøre andet end at give smertestillende.. Jeg ville, som skrevet tideligere, nedkøle dens forben og tage den af græsset..
aug 2007
Og tydelig ondt er MEGET forskelligt fra hest til hest. Nogen heste (fx islændere) kan dø stående med sprængt tarm og giver knapt til kende at noget er galt mens andre mere varme type kan gå helt bananas over at "en prut vender forkert"
jan 2009
Følger: 48 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 30 Svar: 146
Hun er mere sløv under ridning end hun har været de sidste par dage (har førhen været det tit) så alt hvad der hedder flyvende/svævende trav er overvurderet...
Ang. Ryggen, har jeg tænkt om det "bare" er fordi hun er ved at være oppe i årene?.. Hun er 14?. Har dog lagt mærke til ryggen længe hvor den har været mere hængende, men syntes det er meget inden for de sidste par dage
dage?
Hun har som nævnt tidligere været meget syg, så lige så snart der sker det mindste maler jeg fanden på væggen (jeg er nok ikke den eneste heste mor der gør det ;))
Men jeg tror at jeg kigger på hende igen imorgen sammen med et par andre øjne og så ringer jeg nok til dyrlægen på mandag og forhører mig
nov 2006
Jeg vil give dig ret i det er forskelligt fra hest til hest hvordan de viser smerte..
Lyder fornuftigt G Photo Måske tage hende væk fra græsset til du har snakket med dyrlægen for en sikkerheds skyld
aug 2007
G Photo. 14 er ikke så gammelt igen, det skal du ikke give skylden for ryggen Den burde snildt kunne klare mange år mere uden at blive hængende. Men, altså, der kan også være mange andre ting som giver det. Må jeg spørge hvad hun ellers har fejlet siden du føler dig som en pyllermor?
Er enig med Stine, tag hende hellere væk fra græsset, bare for at være på den sikre side.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Inflamationsnedsættende midler fås også i andet end smertestillende.
Dertil vil jeg gerne lige have lov at påpege at hovbylder kan give puls i benene og varme hove ligesom forfangenhed.
Jeg har lige været igennem 2 måneder boksro og smertestillende med min "forfangne" pony, fordi dyrlægen nægtede at det kunne være en hovbyld, indtil smeden kommer og finder hovbylden under strålen.
jan 2009
Hun har på under 4 år været så "sød" at få 9 skader
Ondt i ryggen (4 år siden, og alt er rettet ud og har ny sadel)
Seneskade
Betændelse i hovleddet
Betændelse i blodkarrene i benet
Og flere "små skrammer"
(alt ovenstående minus ryggen var i venstre forben)
Og det sidste har været en forvridning i højre forben..
Det er mange skader, og hun har endnu ikke gået et helt år uden at blive syg..
Så i kan vel nok forstå at jeg bliver lidt bekymret når begge hendes forben er hævede, også selvom hun går på døgn græs..
aug 2007
G Photo: Det er da en dygtig hest du har dig :S Jeg håber I er ved at være ovre mængden af skader for resten af livet!!! Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, det er jo også en værre bandit du har dig Men det lyder ikke til at være skader som har relation til det du oplever nu - god bedring med hvad det så end er!
jan 2009
Men tusind tak for jeres søde henvendelser!
aug 2007
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Er noget jeg har læst fra en smed på HN
Forfangenhed?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside