{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
973 visninger | Oprettet:

Smutter under træningen {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har et lille problem med min ene part.
Vi har trænet noget liberty som faktisk gik ok, men græsset er kommet frem og jeg kan ikke holde hendes opmærksomhed nogen steder.
Jeg prøver med mindgames, tricks, signal træning, pressening og bolde osv men intet har holdt hendes opmærksomhed længe nok for så smutter hun nemlig fra mig og æder græs.
Samtidig, godbidder hjælper ikke. Hun stresser op, fokuserer kun på dem og hun smutter så snart hun ikke får flere.
Hvis jeg tager tov på hende så er der ingenting. Vi kan stå og slappe af på græs i flere minutter. Så står hun bare og halvsover og gaber og det hele foregår uden godbidder så hun er i et med sig selv.


Så faktisk to problemer. Det med at jeg ikke kan holde hendes opmærksomhed uden tov.
Og at godbidder ikke giver hende ro smiley

Har I nogle ideer? Tips?

En lille detalje med godbidder, Rosie tigger ikke. Det har vi trænet væk heldigvis! Vi har styr på vores signaler så intet der smiley men hun er begyndt at nappe.
Vi har også prøvet klikkertræning, men det hjalp dog ikke på problemer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smutter under træningen
  • #2   5. apr 2014 Som Cecilie siger, så kan gulerødder gøre dem bims - det er i hvert fald sket med Amigo. Jeg tror han bliver bimmerlimmer af sukkeret i gulerødder, så som en prøve har jeg nu fjernet gulerødder fra træningen, og bruger nu fiberpiller i stedet (dem fra Horselux: http://www.foderdata.com/fiberpiller-og-roepiller.html ).
    Der er i dem minimalt med sukker og stivelse. Måske er det der problemet ligger.


  • #4   5. apr 2014 Tak for rådene!
    Jeg har brugt gulerødder og så også brogaardens små firkantede, men de godbidder er jeg stoppet med da de feder.
    Jeg vil kigge på det smiley Men selvom jeg giver godbidder smutter hun nemlig igen - lige meget hvad jeg bruger smiley

    Cecilie, Det med at give godbidder er prøvet, dog uden virkning smiley Brugte det til min større part som det hjalp på min desværre ikke min mindre smiley


  • #5   5. apr 2014 Hvad gør du, når hun smutter? (: Eller.. hvornår smutter hun?

  • #7   5. apr 2014 Jeanette, jeg har indlært indkalds signal som jeg bruger, ellers prøver jeg at få hendes opmærksomhed og drive lidt på hende. smiley
    Ses også her ved 1:01: https://www.facebook.com/photo.php?v=475415305917318&set=vb.270428153082702&type=3&theater
    Der fik jeg også presset hende så hun smuttede. Men det er ikke det der er vores problem pt, jeg keder hende og så smutter hun hen og æder græs. Hvis hun ikke lige får godbidder så gider hun ikke. smiley

    Cecilie, Det har jeg også tænkt på! Meeen jeg mangler også lige at knække koden til den metode smiley


  • #8   5. apr 2014 Årh.. Træner du meget det samme?

  • #9   5. apr 2014 i min verden er godbidder ikke vejen frem, du må lære at være interessant nok at være sammen med. du skla altid være et skridt foran, og lige så snart din hest overvejer at skride så ændre du retning, så den er nødt til at være koncentreret om dig

  • #10   5. apr 2014 Jeanette, egentlig ikke. Vi træner meget forskelligt. Sådan lidt pressening, bolde, tricks, kegler, bakke, gå frem, longering og alt hvad vi lige har rådighed til :s

    Rikke, det er også sådan jeg ser på det. smiley Godbidder var bare lige hvad der virkede for os før men det går ikke mere for hun smutter bare igen. Men hvis jeg begynder at drive for meget på hende uden tov så smutter hun også så kan ikke rigtig få ændret hendes retning. Men din metode gav mig en ide jeg må prøve! smiley


  • #11   5. apr 2014 Hmm.. ja okay s-:

  • #12   5. apr 2014 Må prøve mig frem - eller hive en underviser ud! smiley

  • #13   5. apr 2014 Nu skal du høre smiley Ej, okay jeg har bare siddet i en bil i over 4 timer nu + siddet ned hele dagen og lige endnu mere i bil! Så jeg keder mig og er lidt... Ja. What ever.

    Hvis jeg nu skal give et eksempel med Pride. I tov er hun sød og afslappet osv og kan godt smutte hen og rå snave mor, hvis ikke der er tov i. Ja, hun ELSKER at kysse folk! Nå, men i hendes hoved er hun virkelig ikke særlig gammel. Så træning skal helst blive en leg og omvendt smiley Dvs jeg starter altid træningen med noget hun vil. Meget sjældent er hun i hygge humør, og så bruger vi bare tiden på at sidde og hygge og snakke. Men som hun plejer at være, så er hun frisk og glad, så jeg slipper hende løs og begynder at løbe rundt - det er vigtigt at din energi er glad og siger, at nu skal vi lege! Ellers kan du løbe nok så meget, så det er vigtigt at du laver små "bukkespring", griner, siger glade lyde eller hvad der gør så DIN energi bliver legende smiley Når vi så har gjort det lidt, så kan jeg godt bede hende om at gøre noget bestemt - lidt mere seriøst - og så bagefter lave noget HUN vil igen. Så vi skiftes hele tiden til at bestemme, men i sidste ende skal hun have ordet lidt mere end jeg smiley Sådan holder jeg hendes motivation oppe smiley


  • #14   6. apr 2014 At træne med godbidder er virkelig individuelt fra hest til hest og træner til træner.. Men tror mange glemmer at kravene skal være lige så høje og stige mere og mere før der kommer et klik og en godbid..
    Når min hest smutter, så smutter jeg også...eller også går jeg hen og driver ham frem. Hvis jeg fx. ser ham smutte i skridt, så beder jeg ham trave.. Ellers også, ja som sagt, så smutter jeg selv.
    Det kommer selvfølgelig an på hvordan båndet er i mellem jer, men formentlig vil din hest gerne være sammen med dig? Min han kommer i hvert fald altid i sidste ende.
    Der ud over, HVIS man bruger godbidder skal hesten selv "vælge" dem, man skal bruge dem der motivere sin hest aller mest!
    Angående gulerødder, så består de af 80% vand og derfor bør de ikke påvirke hestens blodsukker - så skal der virkelig mange til! De fem-ti stykker man bruger i træningsøjemed påvirker ikke den samlede foderplan og bør heller ikke påvirke hestens temperament. Selvfølgelig, hvis man giver en hel gulerod for hver gang hesten har gjort det rigtigt, i forhold til klikkertræning, bliver det ret mange... men jeg skærer ALTID gulerødder og æbler ud i størrelser der kan ligge på en teske, mere er ikke nødvendigt smiley

    men alt dette kommer fra en som klikkertræner hver dag og har gjort det gennem de sidste knap 8 år, så derfor er jeg selvfølgelig fortaler for klikkertræning smiley


  • #15   6. apr 2014 Jeg har haft nøjagtigt de samme problemer med min, som du beskriver. Udover Bronco smuttede generelt, ikke kun når der var græs.
    Drop godbidderne for en lille stund og find roen igen, ros hesten med ro og hvor du slipper energien istedet for at give en godbid. Min fandt roen helt tilbage efter få dage med denne "metode".
    Dét med at hun løber væk, er en længere forklaring. Hvis du er helt blank på det, tror jeg, at jeg måske ville få en underviser ud smiley Eller skrive til forskellige trænere, hvad de gør, også lave en blanding e.l af deres metoder.
    Fordi at hun løber væk, behøves ikke kun at være fordi hun synes det er kedeligt e.l, men fordi hun finder ro udenfor din "cirkel" og det tiltrækker hende mere, da hesten stortset altid leder efter ro. Og min får gulerødder + godbidder fra butikkerne, og det gør ham nu ikke helt skør, han er som han plejer, om han får det ene eller det andet. Han ser det bare som mad smiley


  • #16   7. apr 2014 Hvad tænker du i 'øjeblikket? Tænker du "ej ikke løb.. håber hun bliver... bliiiiiv nuuu" Eller tænker du "vi longere en fin volte her, og den bliver perfekt"?

    Jeg har fundet ud af at min mentale indstilling påvirker meget smiley

    En "lappe løsning" er at lærer hesten bagpartsvending, hvor når den går beder du den om at flytte bagpart (det skal være indlært hele vejen rundt om hesten)

    Til at lærer den at kigge væk ved godbid, så viser du godbidden og gemmer den bag ryggen. Hesten vil nu tigge og tigge og du står og ignorerer. Her kommer tålmodigheden ind, for du skal nu vente til hesten keder sig og måske lige kigger væk = GODBID (nede) Og sådan fortsætter du, og sæt lyd på senere hen. Når jeg siger nej kigger vito fx. væk smiley


  • #17   7. apr 2014 Man kan altså også lære hesten at tage hovedet væk ved konsekvent at give godbidden i den retning hovedet skal være. Så undgår man bid hvis man har den type hest smiley

Kommentér på:
Smutter under træningen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce